Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

Pozvánka na webinár: Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024

Pozývame vás na webinár, na ktorom sa oboznámite s aktivitami, ktoré vo vzťahu k vzdelávaniu cudzincov v školskom roku 2023/2024  pripravilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.

 

Kľúčové témy:

 

Webinár je určený riaditeľom škôl, ktoré vzdelávajú deti cudzincov s dôrazom na deti odídencov z Ukrajiny. 

 

Informácie Vám poskytnú:

Viera Hincová, Danica Hullová a Jana Píšová NIVaM

Matej Sapák a Stella Hanzelová, MŠVVaŠ SR – Team UA

 

Registrovať sa môžete na tomto odkaze: https://bit.ly/RegistrujteSaNaWebinarPlanAktivit 


V Tatranskej Lomnici sa uskutočnil workshop zameraný na podporu multilingválnych tried

V dňoch 20. – 21. júna 2023 realizovalo Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy (ECML) v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže v Slovenskej republike a Národným pedagogickým inštitútom v Českej republike dvojdňový prezenčný workshop Podpora multilingválnych tried. V roku 2023 je iniciatíva realizovaná pre limitovaný počet záujemcov len vo vybraných krajinách Rady Európy: Belgicko, Estónsko, Írsko, Montenegro, Srbsko, Slovenská a Česká republika, Švédsko. Tematicky zameraný workshop s podporou ECML bol organizovaný na Slovensku po štvrtý rok.

Podujatie otvorila riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Svetlana Síthová, ktorá uviedla, že ide o prvé medzinárodné podujatie dvoch krajín vyplývajúce zo spoločnej iniciatívy Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy a Európskej komisie, v rámci ktorého sa stretávajú slovenskí i českí odborníci, učitelia zaoberajúci sa predmetnou témou pod záštitou ECML. Cieľom dvojdňového workshopu bolo podporiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu detí cudzincov a preklenutie priepasti medzi žiakmi-cudzincami a ostatnými žiakmi, posilniť profesijné kompetencie učiteľov v oblasti hodnotenia a hodnotenia jazykových kompetencií žiakov, zlepšiť kvalitu výučby jazykov a podporiť rozvoj plurilingválnych kompetencií všetkých žiakov v multilingválnych triedach vychádzajúc z jazykovej a kultúrnej rozmanitosti žiakov. Priestor bol venovaný aj medzinárodnému sieťovaniu účastníkov a expertov medzinárodnej iniciatívy. Workshop bol vedený expertmi ECML prof. Terry Lamb, PhD., University of Westminster (Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska) a Catherine Carré-Karlinger, Pedagogische Hochschule Oberösterreich (Rakúsko).

Prvý deň workshopu sa zameriaval na skúsenosti a prax v oblasti jazykového vzdelávania detí-cudzincov, reflexii postojov k jazykovej a kultúrnej rozmanitosti, plurilingválnym aktivitám a manažmentu triedy, rozvoju plurilingválnej dimenzie vo všetkých vyučovacích predmetoch, problematike hodnotenia v multilingválnych školách/triedach. 

Druhý deň workshopu bol zameraný na budovanie vzťahov a spolupráce medzi školami a komunitou. Facilitátori workshopu objasnili ako najlepšie pracovať s rodičmi, plánovať aktivity, podporovať inklúziu aj spoluprácu s inými, napríklad školskými organizáciami. Záver stretnutia patril kolaboratívnemu plánovaniu pre inkluzívne viacjazyčné vzdelávanie. Účastníci mali za úlohu identifikovať si priority, vďaka ktorými obohatia vlastné učebné skúsenosti a prax. Počas celého workshopu si účastníci vymenili skúsenosti a experti ECML, ktorí workshop facilitovali, nevynechali ani inšpiratívne príklady dobrej praxe, čím účastníkov podporili v myšlienke stavať mosty medzi všetkými jazykmi a povzbudzovať zakomponovať do praxe v triede viacjazyčné aktivity. 

Na konci workshopu dostali účastníci oboch krajín certifikáty Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy.

„Terry Lamb a Catherine Carré-Karlinger sú veľmi vynikajúci lektori, kolegovia sú veľmi príjemní, cítim sa tu bezpečne. Zaujal ma aj výber tém, na ktoré sa workshop zameriava. Pre mňa najdôležitejšia bola podpora tém tolerancie a rešpektu. Tieto témy budem šíriť aj v mojej praxi,“ zhodnotila prvý deň účastníčka workshopu Petra Lexová. „Workshop bol mimoriadne obohacujúci a všetky získané poznatky využijem v budúcnosti v mojej kariére a aplikujem ich do mojej triedy,“  Patrícia Petrová. „ Je naozaj česť tu byť a som vďačná za možnosť naučiť sa nové trendy v prístupe multilingválnych tried,“  zhodnotila Andrea Vajduláková prebiehajúci workshop. Experti Terry Lamba Catherine Carré-Karlinger sa zhodli, že účastníci workshopov boli mimoriadne aktívni, komunikatívni a celkovo zhodnotil stretnutie ako veľmi podnetné a prínosné. 

Všetkým účastníkom srdečne ďakujeme za vynikajúcu atmosféru počas workshopu a dúfame, že získané poznatky a nové kontakty budú užitočnými pomocníkmi v ich ďalšom profesijnom smerovaní.

 

         

 

 

Iniciatíva je realizovaná v rámci dohody o spolupráci v oblasti inovačných metodík a hodnotenia jazykového vzdelávania medzi Európskym centrom pre moderné jazyky Rady Európy a Európskou komisiou. / Initiative is carried out within the framework of the Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning cooperation agreement between the European Centre for Modern Languages and the European Commission.

www.ecml.at/ec-cooperation

 

Koordinácia iniciatívy Podpora multilingválnych tried:
PhDr. Denisa Ďuranová, členka Správnej rady ECML za SR
denisa.duranova@nivam.sk


PhDr. Jitka Maříková Tůmová, národná nominačná autorita pri ECML za ČR
jitka.marikova@npi.cz

 

 

 

 

 

 

 

 


Pohľad do kuchyne medzinárodného výskumu PIAAC OECD

Hlavný zber dát dospelých výskumu PIAAC (Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých) je od júna ukončený. Aj keď rozhovory členov slovenských domácností a učiteľov s opytovateľmi výskumu skončili, projekt PIAAC intenzívne prebieha mimo terénu. Aktuálne sa odohrávajú zložité procesy, ktoré sa týkajú administratívneho a dátového zabezpečenia výskumu. Ide prevažne o čistenie dát a váženie. Čo si však pod týmito slovami má verejnosť predstaviť?

Po ukončení terénneho zberu dát prišlo na rad čistenie. Znamená to, že zo všetkých vyzbieraných dát rozhovorov sa musel urobiť výber takých, ktoré spĺňajú normy stanovené OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) spolu s organizáciou ETS (Educational Testing Service). Dáta, ktoré nespĺňali stanovené podmienky (napr. časové hľadisko), museli byť odstránené. „Dôležitú úlohu pri čistení zohralo aj kódovanie zamestnaní respondenta aj jeho rodičov, ktoré sa musia kódovať do medzinárodných ISCO kódov. Keďže išlo o otázky s otvorenou odpoveďou problémom boli príliš krátke, nejednoznačné odpovede. Ak niekto uvádza, že je manažér, je potrebné toto povolanie špecifikovať napr. o oblasť, kvalifikáciu alebo inú spôsobilosť, ktorá priblíži úroveň odbornosti povolania. Dokonca ani povolanie ako knihovník nie je také jednoznačné. Pod povolaním knihovníka si môžeme predstaviť človeka, ktorý v knižnici za priehradkou vydáva knihy alebo odborníka-špecialistu, ktorý vytvára rešerše, metodiky alebo zabezpečuje iné náročné knižno-informačné činnosti. Aj pre prílišnú krátkosť odpovedí respondentov muselo byť niekoľko desiatok rozhovorov (dát) odstránených“, hovorí RNDr. Oľga Zelmanová, dátová analytička a odborná zamestnankyňa NIVaM.

Všetky spracované, vyčistené, anonymizované a zašifrované databázy za Slovensko boli k 31. júlu odoslané Konzorciu OECD, ktoré potvrdilo úspešné prijatie cez zabezpečený FTP server. Týmto sa však práca s dátami len začína. Následným krokom, ktorý aktuálne prebieha, je príprava podkladov na váženie dát. ,,Verejnosť si pod tým môže predstaviť snahu o reprezentatívne preváženie vzorky respondentov, ktorá v našom prípade predstavuje dospelú populáciu a učiteľov (vo veku 16-65 rokov) na Slovensku. Pri medzinárodnom výskume PIAAC, prichádzajú do úvahy rôzne demografické premenné. Hoci je výskum anonymný a oslovovanie respondentov prebehlo v reprezentatívne vybraných domácnostiach, je dôležité odsledovať základné kategórie ako napríklad vek, pohlavie, vzdelanie, sídlo, kraj. Aby bola zachovaná reprezentatívnosť populácie, rozhovory museli byť vykonané ako v dedinách, tak aj v mestách, ako na západe, tak aj na východe, ako so ženami, tak aj s mužmi, s respondentmi so všetkými úrovňami vzdelania a  vekovými kategóriami, ktoré boli stanovené vopred“, dodáva Zelmanová.

Proces po odovzdaní dát spočíva najmä v čiastkových úlohách na báze intenzívnej komunikácie s Konzorciom OECD a organizáciou ETS. Tie sa týkajú najmä detailnej analýzy dát, čistenia, váženia, prepojenia, porovnávania databáz a v neposlednom rade odstránení diskrepancií. Výsledky výskumu, t.j. ako obstálo Slovensko v medzinárodnom porovnávaní so zapojenými krajinami v oblasti čitateľskej, matematickej gramotnosti a schopnosti riešenia úloh v IKT prostredí, sa dozvieme až v budúcom roku.

 

Všetci sa na to veľmi tešíme.    

 

Zdroj foto: www.pexels.com

Katalóg odborných činností a programov vzdelávania – šk. rok 2023/2024

Vážené kolegyne, vážení kolegovia,

v novom školskom roku 2023/2024 budeme spoločne plniť výzvy a ciele pripravovanej kurikulárnej reformy základného vzdelávania a riešiť úlohy, ktoré budú smerovať ku skvalitňovaniu výchovno-vzdelávacieho procesu a rozvoju škôl, školských zariadení a zariadení sociálnej pomoci.

Výzvy, pred ktorými spolu stojíme, sú náročné. Vyžadujú si odvahu pri iniciovaní zmien, tvorivosť a odbornosť pri ich zavádzaní a plné osobné nasadenie všetkých zamestnancov v rezorte školstva. Sme si vedomí toho, že len spoločne môžeme vytvoriť synergiu na zvládnutie náročných cieľov efektívneho a moderného vzdelávania 21. storočia.

NIVaM je pripravený spolupracovať so školami, školskými zariadeniami a zariadeniami sociálnej pomoci a ponúka im moderný, kvalitný a inkluzívny systém formálneho a neformálneho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov.

Katalóg odborných činností a programov vzdelávania obsahuje ponuku služieb organizačných zložiek NIVaM-u, ktoré pred zlúčením pôsobili ako samostatné priamo riadené organizácie ministerstva školstva. Vychádzame zo skúseností a z expertízy zamestnancov odborov formálneho a neformálneho vzdelávania, všetkých oddelení NIVaM-u, krajských pracovísk a pracoviska Komárno, garantov programov vzdelávania, učiteľov profesijného rozvoja, lektorov programov neformálneho vzdelávania, výskumníkov a zamestnancov projektových kancelárií.

Zámerom NIVaM-u je poskytovať kvalitnú, flexibilnú a adresnú podporu podľa požiadaviek a potrieb škôl, školských zariadení a zariadení sociálnej pomoci. O potreby našich klientov sa budeme zaujímať počas celého školského roka a ponuku budeme priebežne prispôsobovať ich požiadavkám.

Jednotlivé časti katalógu prezentujú rôznorodú a širokú agendu, ktorou sa zaoberá NIVaM. Ponuka vychádza z aktuálne platnej legislatívy, potrieb školskej praxe a najmodernejších domácich a zahraničných vedeckých poznatkov a skúseností. Katalóg prezentuje ponuku programov vzdelávania pre všetky stupne formálneho vzdelávania v regionálnom školstve, ponuku špeciálneho a inkluzívneho vzdelávania vrátane zavádzania podporných opatrení, ponuku pre národnostné školstvo, v rámci neformálneho vzdelávania programy a aktivity na podporu práce s mládežou, knižničné služby, publikačnú činnosť, informácie o atestáciách a domácich a medzinárodných meraniach žiakov.

NIVaM ako otvorená inštitúcia víta spoluprácu s odborníkmi z prostredia formálneho a neformálneho vzdelávania. Partneri zo školskej praxe a akademického prostredia sa môžu zapojiť do spolupráce ako experti na tvorbu rôznych koncepcií, materiálov, publikácií a realizáciu prezenčných a online vzdelávacích aktivít, odborných podujatí a výskumných úloh NIVaM-u.

Veríme, že ponuka NIVaM-u na školský rok 2023/2024 vám pomôže pri plánovaní a realizácii profesijného rozvoja vo vašich školách, školských zariadeniach a zariadeniach sociálnej pomoci.

prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD.

generálny riaditeľ Národného inštitútu vzdelávania a mládeže

 


Katalóg odborných činností a programov vzdelávania NIVaM


 

Obsah katalógu

 


Výzva na predkladanie žiadostí o akreditáciu vzdelávacieho programu

Akreditácia programov neformálneho vzdelávania v práci s mládežou napomáha vytvárať povedomie o kvalite vzdelávacích programov a prínosoch neformálneho vzdelávania z pohľadu znalostí, zručností a kompetencií mladých ľudí. Je významným nástrojom všeobecného uznania týchto prínosov zo strany vzdelávacích inštitúcií, zamestnávateľov i verejnosti.

Otvorenie predkladacieho kola žiadostí o akreditáciu – Predkladacie kolo začína 15.8.2023 a žiadosti je možné podávať do 15.10.2023 do 15:00 h.

Viac informácií ako postupovať pri predložení žiadosti nájdete na: https://www.iuventa.sk/akreditacia-vzdelavacich-programov/


Podcast Abeceda školskej pohody: Aká to je inkluzívna škola?

Dieťaťu pomáha prejsť cestu vzdelávania, tak aby sa rešpektovali všetky jeho špecifiká. No ide aj o podporu                  pre učiteľov, pre školské podporné tímy, pre riaditeľov, v konečnom dôsledku pre rodičov detí. Inkluzívna škola je tu pre všetky deti bez výnimky a môže ňou byť každá škola. V podcaste Abeceda školskej pohody hovoríme konkrétne o tom, aká je inkluzívna škola.

Už na úvod spomenula Svetlana Síthová, hosť aktuálneho podcastu, fakt, že prijatím Dohovoru o právach ľudí                                so zdravotným znevýhodnením sa Slovenská republika pred niekoľkými rokmi zaviazala, že bude rešpektovať práva všetkých detí na školách bez výnimky. Vtedy sa v rôznych podobách skloňovalo slovo integrácia. Dnes, prijatím novely školského zákona, v máji 2023, je aktuálne skloňovaným termínom inklúzia.

Ako pripomína Síthová, inkluzívna škola a inkluzívne školstvo pomáha žiakovi prejsť cestu vzdelávania s prijatím jeho špecifík, ktoré dané dieťa má a je jedno o aké špecifikum ide. Samotná inklúzia podľa jej slov nevytvára podporu len pre deti. Vytvára podporu aj pre učiteľov, pre školské podporné tímy, pre riaditeľov škôl. Inklúzia prispieva k tomu, aby cesta vzdelávania bola pre všetky deti bez výnimky príjemná a úspešná. Dôležité je pozerať sa na dieťa optikou, že ide o dieťa a nepozerať naň optikou diagnózy, ktorú má.

V aktuálnom podcaste približuje odborníčka aj hodnoty inkluzívnej školy, jej benefity pre praktický život detí. Inklúziu vníma ako spoluprácu členov školských podporných tímov, spoluprácu s učiteľom, rodičom, poradenským zariadením či komunitou, ktorej je dieťa súčasťou. Nie je to však proces realizovateľný z roka na rok, no je to proces, ktorý si naše deti zaslúžia.

Vypočujte si podcast Abeceda školskej pohody, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.

 


Školstvo pre všetkých bez rozdielu. Národný inštitút vzdelávania a mládeže predstaví Katalóg opatrení zariadeniam poradenstva a prevencie, na jeseň čaká séria infoseminárov aj školy

O zavádzaní podporných opatrení do škôl a školských zariadení hovorí aktuálne novela školského zákona z mája 2023. Táto významná reforma bude spojená aj viacerými odbornými aktivitami, ktoré ju pomôžu dostať do praxe.

Národný inštitút vzdelávania mládeže (NIVaM) aktuálne pripravuje sériu pracovných stretnutí so zariadeniami poradenstva a prevencie. Od 18. septembra budú krajské pracoviská NIVaM organizovať v regiónoch infosemináre pre školy a školské zariadenia. Účastníkom a účastníčkam stretnutí NIVaM predstaví jednotlivé opatrenia, spôsob ako o ne požiadať a tiež odporúčania pre prax.

„V druhej polovici augusta sa chystáme do ôsmich krajov a našim cieľom budú práve zariadenia poradenstva a prevencie na Slovensku. Ich zástupcov chceme zoznámiť s pripravovaným Katalógom podporných opatrení a ďalšími pripravovanými aktivitami. Vytvárame tak aj priestor pre spoločnú diskusiu. Tieto zariadenia budú súčasťou inkluzívnej praxe v školstve a my im chceme byť pri napĺňaní tejto úlohy silným odborným partnerom,“ uvádza Ivana Drangová, vedúca oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie, Odboru podpory formálneho vzdelávania, NIVaM.

Ako Drangová doplnila, od 18. septembra sa potom odborníci z NIVaM vyberú do 79 okresov Slovenska a podobnú diskusiu absolvujú so školami a školskými zariadeniami. Bližšie informácie o konaní seminárov bude NIVaM komunikovať manažmentu škôl prostredníctvom krajských pracovísk.

Katalóg podporných opatrení predstavuje unikátny model podpory vo výchove a vzdelávaní. Je systémovým zabezpečením pomoci pre všetky deti, žiakov a žiačky bez rozdielu a s akýmikoľvek prekážkami v prístupe ku výchove a vzdelávaniu. „Vďaka tomuto komplexnému systému opatrení sa zlepší pripravenosť všetkých aktérov vo vzdelávaní na prácu s deťmi, žiakmi a žiačkami s rôznymi potrebami. Učitelia a ďalší pracovníci vo výchove a vzdelávaní budú pripravení prispievať k lepšej psychickej pohode detí. Po celoplošnej implementácii v roku 2026 už rodičia nebudú musieť pre svoje dieťa hľadať a trápiť sa s výberom školy, ktorá by bola ochotná ho prijať. Vďaka opatreniam, ktoré prináša Katalóg, budú mať príležitosti na podporu rozmanitých potrieb v každej škole.“

Okrem priamej podpory cez poskytovanie konkrétnych opatrení, cieľom reformy je v školách a školských zariadeniach zabezpečiť aj personálne, priestorové, materiálno-technické či finančné podmienky pre túto podporu. Samozrejmosťou bude podpora pedagogických a odborných zamestnancov pri zavádzaní opatrení do praxe.     

NIVaM tak v rámci týchto systémových zmien rieši aj ďalšie sprievodné materiály a rôzne iné metodické aktivity pre pedagogických a odborných zamestnancov v školstve. Všetky sú súčasťou reformy realizovanej na základe Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.  

 

Harmonogram informačných seminárov NIVaM pre zariadenia poradenstva a prevencie: 

Banská Bystrica  17.8.2023

Bratislava 21.8.2023

Prešov 23.8.2023

Košice  24.8.2023

Žilina 25.8.2023

Trenčín  28.8.2023

Trnava 30.8.2023

Nitra 31.8.2023


Podcast Abeceda školskej pohody: Mám v triede žiačku, žiaka s poruchami učenia. Ako na to?

Integrácia detí s vývinovými poruchami učenia je bežnou súčasťou školskej praxe. Aktuálne je v našich školách cez        20-tisíc žiakov s rôznymi formami ťažkostí so známou predponou ‘dys’. Čo konkrétne tieto poruchy predstavujú,        ako a kedy ich u detí spozorovať, no aj o pomoci rodičom a učiteľom sme sa rozprávali v aktuálnom podcaste Abeceda školskej pohody.        

„Fakt je taký, že máme omnoho lepšiu diagnostiku. Omnoho viac a intenzívnejšie sú pripravení naši učitelia. Máme školské podporné tímy. Takže to, že vieme identifikovať, že sa jedná o vývinové poruchy učenia je dnes oveľa rýchlejšie, intenzívnejšie, kvalitnejšie ako kedykoľvek predtým,“ spomína v úvode Svetlana Síthová, hosť podcastu Abeceda školskej pohody.

V rámci ďalšieho rozprávania približuje Síthová aj to, ako si vieme tieto vývinové poruchy u detí všimnúť. „Rozmieňa              na drobné“ jednotlivé ‘dys’ ťažkosti a v krátkosti spomína ich prejavy.

Je podstatné si uvedomiť, že tieto poruchy učenia sú spojené nielen s učením sa, ale pre tieto deti sú bežnou súčasťou dňa aj v praktickej rovine – obchod, hry a pod.

Síthová vyzdvihla skúsenosti učiteľov, že dokážu pretaviť učivo do vyučovacieho procesu tak, aby bavilo mladšie aj staršie deti. V prípade žiakov s vývinovými poruchami učenia je však potrebné pochopiť svet týchto detí a porozumieť jednotlivým týmto poruchám aj v súvislosti s individualitou žiaka. Pre učiteľa je dôležité prispôsobiť sa. Odovzdať žiakovi vedomosti v takom formáte, aby ich čo najlepšie prijal a vo formáte, v akom mu to vyhovuje. Samozrejme jednotlivé riešenia je dobré hľadať spoločne s rodičmi detí.                

Vypočujte si podcast Abeceda školskej pohody, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.      


Jazykový kurz slovenčiny so štátnou skúškou pre ukrajinských pedagogických a odborných zamestnancov

V termíne od 18.9. do 15.12.2023 Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní v spolupráci s Univerzitou Komenského a UNICEF ponúka bezplatný jazykový kurz zameraný na rozvíjanie jazykovej kompetencie v slovenskom jazyku a všetkých zručností potrebných pre vykonávanie učiteľských a odborných povolaní v slovenskom školskom prostredí sprostredkované komunikatívnou a činnostnou metódou. Súčasťou kurzu je príprava na absolvovanie skúšky zo štátneho jazyka. Kurz je určený pre ukrajinských pedagógov a odborných zamestnancov, ktorí chcú pôsobiť naďalej v slovenských školách.

Vzdelávanie bude realizované hybridnou formou. Prezenčné stretnutia sa budú konať iba pre bratislavských účastníkov v priestoroch Univerzity Komenského v Bratislave. Pre účastníkov z ostatných regiónov sa stretnutia budú konať online. Celková kapacita kurzov je ohraničená a bude sa ich  môcť zúčastniť 67 účastníkov a účastníčok. Rozsah vzdelávania je 50 vyučovacích hodín. Na ukončenie kurzu bude potrebné úspešne zvládnuť písomnú a ústnu konverzáciu v slovenčine, ideálne, absolvovať skúšku zo štátneho jazyka.

Účasť na kurze, študijné materiály a poplatok za skúšku zo štátneho jazyka sú plne hradené z projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, na ktorom NIVaM spolupracuje s UNICEF.

Záujemcovia sa môžu na tento kurz prihlásiť prostredníctvom online registračného formuláru dostupného kliknutím TU (https://forms.office.com/e/31QDEuQRiN).

Registrácia je otvorená do 31.8.2023.

 


Burza “Druhá šanca starým veciam” v Prešove

Pozývame vás zúčastniť sa na našej burze s názvom “Druhá šanca starým veciam”, ktorá sa bude konať v našom Krajskom pracovisku v Prešove (Tarasa Ševčenka 11), konkrétne v Malej aule. Túto burzu organizujeme s cieľom pomôcť žiakom a žiačkam pred začiatkom školského roka 2023/2024, ktorí sú v ťažšej životnej situácií. 

 

Tešíme sa na vás v termíne 23.8. – 24.8.2023.

 

V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť na naše kontaktné osoby:

Mgr. Ľudmila Smreková, ludmila.smrekova@nivam.sk 0908674553

Mgr. Monika Duždová, monika.duzdova@nivam.sk 0918540590

Mgr. Marianna Balogová, marianna.balogova@nivam.sk 0917132219

Mgr.art., Mgr. Ivanna Ivanková, PhD., ivanna.ivankova@nivam.sk 0905932898


Národný inštitút vzdelávania a mládeže realizoval semináre pre školy zapojené v národnom projekte Podpora pomáhajúcich profesií 3

V priebehu augusta 2023 Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) organizoval sériu informačných seminárov, ktoré sa venovali implementácii národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3 (NP POP3). Podujatia sa konali prezenčne v Bratislave, Banskej Bystrici a Prešove. NIVaM plánuje ešte v priebehu leta usporiadať aj online stretnutie pre školy zapojené v projekte.

Prostredníctvom NP POP3 sa budú v zapojených školách financovať pozície pedagogických asistentov, školských podporných tímov, , pomocných vychovávateľov a rodičovských asistentov v materských školách, ako aj školských digitálnych koordinátorov.

„Kľúčovou témou našich spoločných stretnutí so zástupcami škôl bol pripravený implementačný manuál projektu. Vydali sme ho na konci júla. Prostredníctvom týchto podujatí sme chceli zainteresovaných oboznámiť so základnými pojmami či dokumentáciou, ktorá bude požadovaná k vykazovaniu. Zároveň sme zástupcom škôl chceli nechať priestor na otázky, ktoré im vychádzajú z bežnej praxe,“ uviedla k podujatiam Petra Saksová, riaditeľka Kancelárie generálneho riaditeľa v NIVaM.  

Predstavený implementačný manuál je významnou pomôckou pre školy a školské zariadenia pri vytváraní a udržiavaní podporných profesií. „Uvádza prehľad obsadzovaných pozícií v NP POP3. Približuje kvalifikačné predpoklady jednotlivých pozícií. Dotýka sa aj otázky veľkosti úväzkov a pracovného času zamestnancov na týchto pozíciách. Konkretizuje pojem takzvaného jednotkového nákladu, ktorý projekt definuje. Zároveň ponúka prehľad predkladanej dokumentácie na úhradu spomínaného jednotkového nákladu.  V závere projektového manuálu sa hovorí o kontrole akýchkoľvek skutočností súvisiacich s realizáciou projektových aktivít, ktorá je v kompetencii NIVaM. Nezabúda sa ani na podmienky pre informovanie či monitorovanie v rámci národného projektu,“ zhrnula Saksová.

Počas diskusií sa pozornosť venovala najmä konkrétnym a často i špecifickým otázkam škôl. Najčastejšie sa dotýkali formálneho vykazovania, financovania pozícií, ale aj pracovno-právnych vzťahov pri týchto profesiách.

Kompletný implementačný manuál vrátane všetkých príloh je k dispozícii na webovej stránke NIVaM.

Ďalšie informácie o NP POP3 nájdete tu: Národné projekty – Národný inštitút vzdelávania a mládeže (nivam.sk)


Národný projekt pre podporu pomáhajúcich profesií má k dispozícii implementačný manuál

Celoslovenskú podporu pre pomáhajúce profesie v školstve reprezentuje národný projekt Podpora pomáhajúcich profesií. Plánuje sa tretie pokračovanie jeho realizácie a aktuálne je k dispozícii projektový implementačný manuál.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM), ako prijímateľ národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3          (NP POP 3) aktuálne vydal implementačný manuál k projektu. Je záväzným dokumentom a nevyhnutnou podmienkou jeho realizácie.

Predmetný implementačný manuál uvádza prehľad obsadzovaných pozícií v NP POP 3. Približuje kvalifikačné predpoklady jednotlivých pozícií. Dotýka sa aj otázky veľkosti úväzkov a pracovného času zamestnancov na týchto pozíciách.

Dokument konkretizuje pojem takzvaného jednotkového nákladu, ktorý projekt definuje. Zároveň ponúka prehľad predkladanej dokumentácie na úhradu spomínaného jednotkového nákladu.     

V závere projektového manuálu sa hovorí o kontrole akýchkoľvek skutočností súvisiacich s realizáciou projektových aktivít, ktorá je v kompetencii NIVaM. Nezabúda sa ani na podmienky pre informovanie či monitorovanie v rámci národného projektu.

Kompletný dokument vydaný Národným inštitútom vzdelávania a mládeže nájdete na odkaze nižšie.

NÁRODNÝ PROJEKT PODPORA POMÁHAJÚCICH PROFESIÍ 3  – IMPLEMENTAČNÝ MANUÁL

Prílohy projektového implementačného manuálu:

 

 


Oznam o zatvorení knižnice na Hálovej 6 v Bratislave

Vážení návštevníci a čitatelia,
 
dovoľujeme si vás informovať, že knižnica na Hálovej 6 v Bratislave bude v termíne od 1.8.2023 do 8.8.2023 zatvorená.
 
Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemné letné dni.
 
 

Záverečná správa súťaže Poznaj slovenskú reč

Národný inštitút vzdelávania a mládeže, gestor súťaže Poznaj slovenskú reč, informuje, že bola zverejnená záverečná správa 43. ročníka za školský rok 2022/2023.

ZÁVEREČNÁ SPRÁVA CELOŠTÁTNEJ SÚŤAŽE „POZNAJ SLOVENSKÚ REČ“

Celoštátne kolo súťaže Poznaj slovenskú reč – vyhodnotenie 

 

zdroj foto: NIVaM


Podcast NIVaM s Juliánom Gerhartom: Zmudri podporuje mladých ľudí v kritickom myslení

Julián Gerhart je zakladateľom platformy na online vzdelávanie s názvom Zmudri a bol ďalším hosťom v našom NIVaM podcaste Nad hranicami školy, v ktorom pravidelne prinášame témy z oblasti neformálneho vzdelávania. Medzi Juliánove obľúbené témy vzdelávacích videí patria napríklad demokracia, deľba moci či ústava. Učitelia a učiteľky zase najviac vítajú spracovanie aktuálnych udalostí. „Učitelia oceňujú to, že majú materiály k aktuálnym témam,“ skonštatoval náš hosť, podľa ktorého v školách pozitívne hodnotia i to, že tím ľudí v Zmudri spracúva informácie jazykom, ktorý je blízky mladým ľuďom.

V podcaste Julián viac porozprával o tom, ktoré témy žiakov a žiačky v súčasnosti najviac zaujímajú, koľko trvá príprava jedného videa, čo je na takejto práci najnáročnejšie a aký je hlavný cieľ projektu Zmudri. Hovoril aj o tom, že sa občas pri ich práci stretávajú s nepochopením zo strany učiteľov a učiteliek či dokonca rodičov. Projekt totiž u niektorých ľudí budí nesprávny dojem manipulácie a presviedčania. Avšak, Zmudri dáva mladým ľuďom nástroje a zručnosti, aby dokázali neustály prísun informácií vyhodnotiť a zamyslieť sa nad ním. Žiakov a žiačky podľa Juliána v žiadnom prípade nepresviedčajú o tom, čo je a nie je pravda. Ich cieľom  je učiť mladých ľudí informácie kriticky vyhodnocovať.

Rozhovor s Juliánom Gerhartom robila naša zamestnankyňa Marta Hlavatá z Odboru podpory neformálneho vzdelávania.

Rozhovor s Juliánom Gerhartom robila naša zamestnankyňa Marta Hlavatá z Odboru podpory neformálneho vzdelávania.

Julián tiež vysvetlil príležitosti, akými môžu učiteľské kolektívy či jednotlivci využívať online vzdelávacie materiály od Zmudri. Jednou z možností je už spomínaná registrácia, a to na webe zmudri.sk, vďaka ktorej dostanete prístup k videám. Intenzívnejšia spolupráca prebieha v rámci programu Zmudri do škôl, do ktorého vyberajú približne 150 učiteľov a učiteliek na jeden polrok. Ide o bezplatný rozvojový program pre učiteľov a učiteľky a žiakov a žiačky od 8. ročníka základných škôl a všetky typy stredných škôl. Je to nadstavba k bežnému používaniu voľne dostupných vzdelávacích materiálov. Súčasťou je aj účasť na workshopoch pre učiteľov a učiteľky, možnosť merať posun v postojoch žiakov a žiačok či priama účasť ľudí z projektu Zmudri na školách.


13456723