Národný inštitút vzdelávania a mládeže si pripomína Svetový deň Rómov
Na Slovensku žije približne 440-tísic Rómov. V školách sa učia tisíce rómskych detí a v oblasti školstva pôsobia tiež desiatky rómskych pedagógov a pedagogičiek a odborných pracovníkov a pracovníčok. Od roku 1990 si 8. apríla pravidelne pripomíname rómsku kultúru, rómsky jazyk a tradície. Pri tejto príležitosti Národný inštitút vzdelávania a mládeže organizuje seminár pre pedagogických a odborných zamestnancov škôl so zvýšeným počtom žiakov z marginalizovaných rómskych komunít.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) dlhodobo prispieva k podpore rozvoja rómskeho jazyka a vzdelávania o rómskej kultúre na celonárodnej úrovni od predprimárneho až po vyššie stredné vzdelávanie prostredníctvom viacerých projektov a aktivít. Rozvoj rómčiny a budovanie povedomia o rómskej kultúre považuje NIVaM za dôležitú súčasť pri budovaní tolerantnej a rozmanitej spoločnosti.
Pri príležitosti Svetového dňa Rómov organizuje krajské pracovisko NIVaM v Prešove seminár pre pedagogických a odborných zamestnancov škôl so zvýšeným počtom žiakov zo SZP/MRK. Hlavným cieľom je prezentovať prvky rómskej kultúry, ktoré sú využiteľné v praxi.
Seminár sa uskutoční 11. apríla 2023 vo veľkej aule KP NIVaM v Prešove. Záujemcovia sa môžu prihlásiť na tomto odkaze: NIVaM Deň Rómov.
Program odborného podujatia NIVaM je zložený z kultúrnych vystúpení a workshopov
9:00 Rómska hymna, otvorenie, privítanie, príhovory
9:15 Vystúpenie divadielka pod vedením PaedDr. J. Pierovej
9:45 Nácvik choreografie rómskeho tanca pod vedením p. Gejzu Vaňa
11:15 Aktivity v pracovných skupinách
Systematická podpora vo formálnom a neformálnom vzdelávaní
NIVaM dlhodobo pomáha školám rôznymi projektmi a tvorbou metodických materiálov, učebníc a kníh. Pravidelne organizujeme pre pedagogickú komunitu aj pracovníkov s mládežou rôzne školenia a vzdelávacie podujatia. NIVaM je tiež garantom súťaže AMARI ROMAŇI ČHIB – Naša rómčina. Súčasťou aktuálnej kurikulárnej reformy je aj vypracovanie nových pedagogických dokumentov z rómskeho jazyka a literatúry. V minulosti sme realizovali medzinárodný projekt v rámci programu Európskej únie v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu Erasmus+ s názvom „Inováciou didaktiky rómskeho jazyka k inkluzívnemu vzdelávaniu žiakov zo znevýhodneného prostredia“.
Vďaka projektu „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“ sa podarilo zvýšiť počet učiteľov a učiteliek, ale aj ďalších zamestnancov škôl, v oblasti využívania rómskeho jazyka, začleňovania informácií o rómskej histórii a kultúre do vyučovacieho procesu. Hlavným cieľom projektu, známym aj pod sloganom „Spolu s Rómami dosiahneme viac“, je zvýšiť odborné kompetencie pedagogických zamestnancov a odborných pracovníkov a manažmentu škôl. Prostredníctvom vypracovania učebných materiálov so zameraním na rómsky jazyk, kultúru a históriu, odborných publikácií a metodík chceme podporiť interkultúrne a inkluzívne vzdelávanie v školách so žiakmi z rómskych komunít.
„V NIVaM sme si vedomí, že dôležitým faktorom pre dosahovanie lepších školských výsledkov detí je nevyhnutné prispôsobenie podmienok vzdelávania ich sociálnym, kultúrnym a jazykovým špecifikám. Preto je medzi našimi prioritami vytváranie vzdelávacích podmienok, ktoré umožnia deťom, žiakom a žiačkam vzdelávať sa v materinskom rómskom jazyku a viac spoznávať rómsku kultúru a históriu“, povedala Svetlana Síthová, riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania NIVaM.
Odbor podpory neformálneho vzdelávania v NIVaM pripravuje tento rok vzdelávacie podujatie s názvom Vzdelávanie v oblasti práce s rómskou mládežou. Podujatie je určené pracovníkom s mládežou, mládežníckych vedúcich a mládežníckych dobrovoľníkov, ako aj zástupcom samospráv zodpovedných za mládež a pracovníkom s marginalizovanými a znevýhodnenými skupinami mládeže.
Na vzdelávacom programe účastník získa základné informácie o histórii Rómov na Slovensku, dokáže pochopiť, vysvetliť a prepojiť históriu Rómov s prácou s mladými ľuďmi z marginalizovaných komunít, zlepší si komunikačné zručnosti v oblasti prijímania a poskytovania spätnej väzby a riešenia konfliktov, dokáže aplikovať pojem líderstvo do praxe. Vzdelávací program nadväzuje na Národný Projekt KomPrax – Vzdelávanie rómskych lídrov v oblasti mládeže.
Ilustračný obrázok zdroj: Slovenské národné múzeum
Celoslovenské stretnutie školských a mládežníckych parlamentov
NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže, regionálna koordinátorka pre Košický kraj, Martina Pihuličová a regionálny koordinátor pre Bratislavský kraj, Milan Polešenský, pripravili v spolupráci s Regionálnym centrom mládeže, Jakubom Szepesgyorky, I. Celoslovenské stretnutie školských a mládežníckych parlamentov.
Zúčastnilo sa na ňom 28 mladých ľudí z mládežníckych a školských parlamentov zo všetkých krajov Slovenska. Počas 3 dní mali možnosť zistiť inšpiratívne príklady dobrej praxe z rôznych kútov Slovenska, definovať potreby zastupiteľských organizácií mladých ľudí a taktiež vytvoriť 3 skvelé kooperačné projekty.
Prvý deň aktivity bol venovaný vzájomnému zoznamovaniu a predstavovaniu sa zúčastnených organizácií. Vďaka zážitkovým aktivitám sa všetci zúčastnení bližšie spoznali a nadviazali nové kontakty. Počas prezentácie sme si mohli vypočuť aké aktivity organizujú jednotlivé školské a mládežnícke parlamenty, aké majú zázemie a taktiež akým výzvam čelia.
Večerný program tvorila team-buildingová nesplniteľná misia, ktorá mala u účastníkov veľkú odozvu. Pri plnení misie preverovali svoju schopnosť pracovať v tíme, upevňovali svoje prezentačné aj komunikačné zručnosti, no hlavne svoju kreativitu, ktorá sa u nich prejavila naplno.
V druhý deň sme sa zamerali na rozvoj parlamentov. S využitím outdoorových aktivít sa účastníci zamýšľali nad prekážkami, ktorým čelia, nad výzvami, ktoré ich očakávajú a nad možnosťami vzájomnej spolupráce. Následne sme tieto rozhovory zdokumentovali metódou World Café.
Zvyšok druhého dňa sme venovali vytváraniu nových nápadov pre spoluprácu. Z brainstormingu vzišli 3 konkrétne nápady, ktoré budú účastníci stretnutia pretavovať do reálnych projektov, pričom niektoré z nich sú celoslovenského charakteru. Zástupcovia boli veľmi aktívni a prezentovali rôzne projekty a návrhy, ktoré by mohli pomôcť zlepšiť spoluprácu medzi mládežníckými/školskými parlamentami navzájom. Vďaka tomuto stretnutiu sa vytvorili dôležité väzby medzi školskými a mládežníckymi parlamentami, čo je dôležité pri plánovaní spoločných projektov, ktoré presahujú aj hranicu školy a zároveň pomôžu rozvoju všetkých členov.
Stretnutie v Tatrách sme zakončili vyhodnotením aktivít a plánovaním budúcich aktivít pre podporu participácie mladých ľudí na Slovensku na príprave ktorých sa budú podieľať aj títo mladí ľudia zo školských a mládežníckych parlamentov.
Aprílová ponuka vzdelávaní pre materské školy
Pozývame vás na vzdelávania, ktoré sme pre vás pripravili v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní.
Budeme sa na nich venovať viacerým témam, ktoré súvisia s integráciou detí cudzincov do predškolského vzdelávania:
🔸Legislatíva
🔸Jazykové vzdelávanie a komunikácia
🔸Psychologická podpora
ADAPTAČNÝ POBYT Z POHĽADU LEGISLATÍVY
Kedy: 14.4. od 14:00 do 15:00 alebo 24.4.2023 od 14:00 do 15:00
Kde: online
Lektor: PhDr. Viera Hajdúková, PhD.
Podujatie bude zamerané na priblíženie adaptačného a diagnostického pobytu dieťaťa v materskej škole z hľadiska platného právneho stavu.
INKLUZÍVNE VZDELÁVANIE V PREDPRIMÁRNOM STUPNI VZDELÁVANIA
Kedy: 18.4.2023 od 08:30 do 12:45
Kde: pracovisko NIVAM Košice
Lektor: PaedDr. Jana Paleschová, Mgr. Ľudmila Kravčáková
Cieľom odborného seminára je usmerniť PZ k postupnému zavádzaniu inkluzívneho predprimárneho vzdelávania a zabezpečeniu efektívnej participácie detí s OMJ na predprimárnom vzdelávaní so svojimi rovesníkmi.
KOMUNIKÁCIA S RODIČMI DIEŤAŤA
Kedy: 18.4.2023 / 20.4.2023 / 26.4.2023 od 13:00 do 15:00
Kde: online
Lektor: PaedDr. Eva Pupíková, PhD., PaedDr. Andrea Šimurdová
Cieľom odborného podujatia bude prezentovanie inkluzívneho spôsobu komunikácie s rodičmi dieťaťa. Na podujatí bude využitá analýza problému, situačné metódy, diskusia a vzájomná výmena skúseností.
HRY NA PODPORU ROZVOJA KOMUNIKAČNÝCH SPÔSOBILOSTÍ DETÍ S OMJ
Kedy: 20.4.2023 od 13:00 do 14:30
Kde: online
Lektor: PhDr. Gabriela Pavúková, PaedDr. Andrea Šimurdová
Odborné podujatie je venované ukážke edukačných hier na stimuláciu komunikačných spôsobilostí detí s odlišným materinským jazykom. Uvedené hry zároveň podporujú celkový rozvoj osobnosti dieťaťa.
ROZPRÁVAJME SI ROZPRÁVKU
Kedy: 21.4.2023 od 13:00 do 14:30
Kde: online
Lektor: PaedDr. Silvia Mináriková, PhD., PaedDr. Bc. Zdenka Raučinová
Cieľom odborného podujatia je poskytnúť návrhy na zefektívnenie spolupráce materskej školy a rodiny detí s odlišným materinským jazykom (OMJ) s využitím známych svetových rozprávok.
AKTIVITY PRE DETI PREDŠKOLSKÉHO VEKU NA ZVLÁDANIE TRAUMATIZUJÚCICH SITUÁCIÍ
Kedy: 27.4.2023
Kde: online
Lektor: PaedDr. Silvia Mináriková, PhD.
Cieľom odborného podujatia je ponúknuť námety na pedagogické diagnostikovanie detí a na vzájomnú komunikáciu a poskytnúť návrhy činností na podporu duševného zdravia detí predškolského veku, ktoré sa stretli s traumatizujúcimi situáciami.
ℹ Bližšie informácie o jednotlivých podujatiach i registráciu nájdete: https://bit.ly/3Mc4vpX
Zdroj fotografií: Canva
Dúhový kolotoč 2023 – Namaľuj mi pesničku
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky vyhlasuje 17. ročník výtvarnej súťaže Dúhový kolotoč.
Súťaž je organizovaná v 2 kategóriách:
- Jednotlivci (deti materských škôl, deti materských škôl so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami)
- Skupiny
Téma súťaže: Namaľuj mi pesničku
Pesničky dokážu ovplyvniť výtvarný prejav detí. Organizátor súťaže Dúhový kolotoč 2023, Národný inštitút vzdelávania a mládeže verí, že výsledné výtvarné diela budú inšpirované muzicírovaním detí, ich obľúbenou hudbou, alebo dejom pesničky.
Termín zaslania prác: do 28.4.2023
Adresa na zaslanie prác: Krajské pracovisko NIVaM, Horná 97, 975 46 Banská Bystrica
Tešíme sa na všetky výtvarné diela od malých umelkýň a umelcov.
Oblečme si niečo modré, vyjadríme tým podporu ľudom s autizmom
Modrá ako prejav úcty a otvorenosti. Dňa 2. apríla si už od roku 2008 pripomíname Svetový deň povedomia o autizme. Odev s modrou farbou v tento deň je prejavom solidarity a otvorenosti voči ľuďom s autizmom. Modrá farba je symbolom komunikácie.
Cieľom Svetového dňa povedomia o autizme je zvýšiť informovanosť o autizme a o možnostiach pomoci či vytvorení podmienok pre ich plnohodnotný život. Na slovenských základných školách sa vzdeláva v aktuálnom školskom roku 2022/2023 celkom 993 žiakov a žiačok s autizmom, z toho 19 % tvoria dievčatá.
„Inkluzívny prístup v sebe obsahuje rešpektovanie rôznorodosti a podporu pre všetkých, aby každý dokázal napĺňať svoj potenciál a bol šťastným. Je dôležité, aby školy vnímali a chceli inklúziu ako úplne prirodzenú vec. Keď Vás niekto spýta, prečo potrebujeme inklúziu, môžeme odpovedať otázkou – prečo potrebujeme byť k sebe ľudskí, empatickí a rešpektujúci sa navzájom? Je to niečo samozrejmé a prirodzené,“ uviedla Svetlana Síthová, riaditeľka Odboru podpory formálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.
Deti s autizmom majú ťažkosti nadväzovať vzťahy, socializovať sa a komunikovať o témach, ktoré sú pre iných zaujímavé, no pre ne nepochopené. Na autistické spektrum sa zaraďuje detský autizmus, Aspergerov syndróm a atypický autizmus. Prejavy sú rôzne a výrazne sa odlišujú tým, že každé dieťa je jedinečné.
Žiaci a žiačky s autizmom neraz preferujú nemennosť prostredia a rutinné činnosti. Prejavy autizmu nemajú rovnakú podobu a intenzitu. Deti a dospelí s autizmom môžu mať ťažkosti s verbálnou aj neverbálnou komunikáciou, napríklad nemusia rozumieť alebo vhodne používať hovorený jazyk, gestá, očný kontakt, výrazy tváre či tón hlasu. Na druhej strane disponujú množstvom iných schopností, ako napríklad schopnosť doslovne zopakovať počuté, analyticky myslieť, rešpektovať pravidlá, rozhodovanie na základe racionálneho uváženia, priamosť v správaní, úprimnosť a schopnosť učiť ľudí bez autizmu vnímať svet inak, lepšie, otvorenejšie.
Ak si 2. apríla na Deň povedomia o autizme oblečieme modrú farbu, vyšleme svetu signál, že rôznorodosť je obohatením nášho sveta. Vysielajme tento signál každý deň v roku.
Vybrali sme 40 základných škôl, ktoré budú od septembra učiť po novom
Rezort školstva zverejnil zoznam základných škôl, ktoré budú medzi prvými zavádzať nový Štátny vzdelávací program od septembra 2023. Do pilotného overovania sa prihlásilo 109 základných škôl, z nich expertný tím vybral pilotnú skupinu 40 škôl. Pre vysoký záujem sa rezort rozhodol v prvom roku zavádzania zapojiť vyšší počet základných škôl, ako sa pôvodne plánovalo.
Zvýšenie atraktivity školy, vytvorenie školského vzdelávacieho programu s pomocou odborníkov, modernizácia a inovácia výchovno-vzdelávacieho procesu, spolupráca s inými školami či zdieľanie skúseností. To sú najčastejšie motívy riaditeľov škôl, prečo sa chcú medzi prvými zapojiť do postupného zavádzania nového Štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP).
Expertný tím, v ktorom bolo zastúpené ministerstvo školstva a Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) vybral zoznam 40 škôl, ktoré budú od nasledujúceho školského roka učiť žiakov podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu. Na to, aby bola reforma vzdelávania úspešná, je potrebné postupné zavádzanie zmien do škôl a ich spätné vyhodnocovanie. Rezort školstva preto oslovil školy ochotné participovať na overovaní zmien. Riaditelia základných škôl mohli prostredníctvom online formulára na stránke vzdelavanie21.sk prihlásiť svoju školu v čase od 20. februára do 3. marca 2023. Túto možnosť využilo celkom 109 základných škôl, 98 z nich prejavilo záujem o zapojenie už od nasledujúceho školského roka 2023/2024.
„Pôvodný cieľ bolo nájsť 30 základných škôl, pre vysoký počet kvalitných prihlášok a motivovaných škôl sme sa rozhodli skupinu rozšíriť. Bolo to skutočne náročné rozhodovanie a s tímom sme strávili viacero hodín, aby sme zohľadnili všetky kritériá a vybrali skutočne reprezentatívnu skupinu škôl. Verím, že nás čaká prínosná spolupráca pre všetky zúčastnené strany. Počet škôl vstupujúcich do pilotného overovania je limitovaný kapacitnými možnosťami NIVAMu a Regionálnych centier podpory učiteľov. Uvedomujeme si totiž, že tieto prvé školy budú potrebovať silnú expertnú podporu. Okolo každej školy vznikne podporný expertný tím,“ hovorí J. Horecký, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Pilotné školy neostanú na implementáciu zmien samé. Budú môcť využiť úzku spoluprácu s tímom odborníkov z NIVaM a Regionálnych centier podpory učiteľov. Získajú metodické a didaktické usmernenie pri tvorbe svojich školských vzdelávacích programov, mentoring a ďalšie vzdelávania pre pedagogických zamestnancov a manažment školy.
„V priebehu apríla pripravujeme širšie stretnutia s vedením vybraných 40 škôl. Zúčastnia sa ich tiež zástupcovia ministerstva, Regionálnych centier podpory učiteľov a Národného inštitútu vzdelávania a mládeže. Budeme hovoriť najmä o intenzívnej spolupráci, ktorú pripravujeme pre túto prvú skupinu škôl,“ približuje Denisa Šukolová z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.
Cieľom nového kurikula základného vzdelávania je zabezpečiť kvalitné vzdelanie pre všetkých žiakov a žiačky. Aj preto bol pri výbere základných škôl kladený vysoký dôraz na rôznorodosť pilotnej skupiny, rovnomerné zastúpenie všetkých krajov a v rámci nich rozloženie do viacerých okresov. Podľa možností krajov sa prihliadalo aj na zastúpenie z miest a menších obcí. Dôležitou podmienkou bolo, aby pri zavádzaní nového ŠVP boli zastúpené aj neplnoorganizované školy, aktuálne tvoria štvrtinu vybraných. V zozname sú aj tri školy s vyučovacím jazykom maďarským, tri s vyšším zastúpením žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ďalším z kritérií bola aj účasť súkromných a cirkevných škôl. Vybrané boli všetky cirkevné školy, ktoré si podali registráciu. Expertný tím prihliadal aj na geografickú blízkosť Regionálneho centra podpory učiteľov, angažovanosť škôl a ich účasť v pilotnom overovaní vzdelávacích cyklov podľa dodatku č. 8 k aktuálne platnému Štátnemu vzdelávaciemu programu.
Autori kurikulárnych zmien budú priebežne vyhodnocovať skúsenosti, ktoré prinesie prax v procese postupného zavádzania nového obsahu a foriem základného vzdelávania. Podľa tejto spätnej väzby sa pristúpi k vylepšeniu komunikačnej stratégie, nastavených podporných mechanizmov, a prípadne k cyklickým úpravám ŠVP. Spätná väzba bude zohľadnená aj pri tvorbe sprievodných metodických materiálov.
Ďalšia registrácia základných škôl, ktorá bude mapovať záujem o vstup do postupného zavádzania ŠVP v školskom roku 2024/2025, bude otvorená na jeseň 2023. Očakávame, že do postupného zavádzania vstúpi najmenej ďalších 100 škôl. V roku 2025 by mala byť zapojená už tretina základných škôl na Slovensku. Celoplošne bude nový štátny vzdelávací program zavedený na všetkých školách od školského roka 2026/2027.
Zoznam škôl, ktoré budú ako prvé zavádzať nové kurikulum je zverejnený na stránke https://vzdelavanie21.sk/skoly-postupne-zavadzanie-svp/.
Informačná kampaň pre odbornú verejnosť
Národný inštitút vzdelávania a mládeže pripravuje pre pedagogickú verejnosť online diskusie, kde sa predstavia najzásadnejšie zmeny v štandardoch jednotlivých vzdelávacích oblastí. Online podujatia sa budú konať od 12. do 28. apríla 2023 v popoludňajšom čase prostredníctvom platformy MS Teams. Harmonogram podujatí, prihlasovací formulár a formulár na otázky pre autorské tímy sú dostupné na stránke www.vzdelavanie21.sk.
Budúci týždeň absolvujú žiaci náhradný termín písomných maturít aj Testovania 9
V dňoch 3. – 5. apríla 2023 takmer 200 maturantov vykoná externú časť maturitnej skúšky v náhradnom termíne. Náhradný termín Testovania 9 absolvuje viac ako 500 žiakov v dňoch 4. – 5. apríla 2023.
Pre žiakov, ktorí sa z vážnych, najmä zdravotných dôvodov nezúčastnili na Testovaní 9, resp. na externej časti a písomnej forme internej časti maturitnej skúšky v marcovom riadnom termíne, je určený náhradný termín. Ten je stanovený na 3. – 5. apríl 2023 pre EČ a PFIČ MS a 4. a 5. apríl 2023 pre Testovanie 9; uskutoční sa v školách určených regionálnymi úradmi školskej správy. Zoznamy týchto škôl sú zverejnené na webovej stránke NIVaM: zoznam pre náhradný termín T9 TU a zoznam pre náhradný termín písomnej maturity TU.
Náhradný termín externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky absolvuje celkom 194 maturantov zo 124 škôl, z toho 7 žiaci vykonajú v tomto termíne opravnú maturitnú skúšku. Maturitný test zo slovenského jazyka a literatúry bude písať 146 žiakov, spolu 141 žiakov bude písať testy z anglického jazyka, 11 žiakov z ostatných cudzích jazykov, 2 žiaci z maďarského jazyka a literatúry a 14 žiakov z matematiky.
Na Testovanie 9 2023 v náhradnom termíne je prihlásených 513 žiakov z 278 základných škôl a škôl s 8-ročným, resp. 5-ročným vzdelávacím programom; z toho 506 žiakov bude písať test z matematiky, 465 žiakov zo slovenského jazyka a literatúry, 42 žiakov z maďarského jazyka a literatúry a 43 žiakov zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry.
Testy v náhradnom termíne majú rovnakú štruktúru a časovú dotáciu ako v riadnom termíne, líšia sa úlohami. Tieto testy sa nezverejňujú.
Výsledky žiakov z T9, vrátane žiakov, ktorí sa zúčastnili v náhradnom termíne, v elektronickej podobe získajú základné aj stredné školy (pre účely prijímacieho konania) 21. apríla 2023. Výsledkové listiny žiakov budú doručené všetkým školám elektronickou poštou do 12. mája 2023.
Výsledky žiakov z externej časti maturitnej skúšky z marcového a aprílového termínu budú pre všetky školy sprístupnené 5. mája 2023 elektronickou formou. Výsledky žiakov v papierovej forme budú školám doručené v dňoch 9. – 10. mája 2023.
Ďalší náhradný termín a opravný termín písomných maturít sa uskutoční od 5. do 8. septembra 2023.
Podrobné informácie k Testovaniu 9 a k maturitnej skúške v školskom roku 2022/2023 sú dostupné na našich stránkach:
https://www2.nucem.sk/sk/merania/narodne-merania/testovanie-9
a https://www2.nucem.sk/sk/merania/narodne-merania/maturita.
Zdroj ilustračnej fotky: www.minedu.sk
Spustili sme jazykové vzdelávania na podporu učiteľov slovenčiny i pedagogických a odborných zamestnancov z Ukrajiny
NIVAM v spolupráci so Studia Academica Slovaca a Unicef začal počas marca realizovať dve série jazykových kurzov – Didaktika slovenčiny ako cudzieho jazyka a Slovenčina ako cudzí jazyk. Cieľom prvého z nich je rozšíriť učiteľkám a učiteľom slovenčiny kvalifikáciu na výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka. Druhý kurz sa zameriava na jazykovú prípravu pedagogických a odborných zamestnancov z Ukrajiny.
Jazyková bariéra tvorí jednu z hlavných prekážok efektívneho začleňovania detí odídencov, ale aj pedagogických a odborných zamestnancov z Ukrajiny do slovenského školstva. V rámci nášho projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, ktorý realizujeme v spolupráci s Unicef, sme vo februári 2023 zverejnili 2 výzvy. Vďaka nim sa nám podarí zvýšiť počet učiteliek a učiteľov pre výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka a jazykové kompetencie ukrajinského odborného personálu s cieľom zamestnať sa v slovenských školách.
Didaktika slovenčiny ako cudzieho jazyka
Do výzvy Didaktika slovenčiny ako cudzieho jazyka sa zapojilo 68 učiteliek a učiteľov slovenského jazyka pre 1. a 2. stupeň základných škôl. Prvá skupina 35 účastníkov začala so vzdelávaním v prvej polovici marca. Atmosféra počas prvých stretnutí bola veľmi produktívna, učitelia sa aktívne zapájali a hľadali okamžité praktické možnosti aplikácie získaných vedomostí v triedach.
Slovenčina ako cudzí jazyk
Záujem o jazykové vzdelávanie pre pedagogických a odborných zamestnancov z Ukrajiny vysoko prevyšoval kapacitu ponúkaného kurzu. Prihlásilo sa nám 267 záujemcov, medzi ktorými boli ukrajinskí učitelia materských škôl, základných i stredných škôl, majstri odborného výcviku, psychológovia, logopédi, vychovávatelia, asistenti, učitelia základnej umeleckej školy, zahraniční lektori, učitelia jazykových škôl, špeciálni pedagógovia, digitálni koordinátori a kariéroví poradcovia. Prvých 70 záujemcov má za sebou už prvé hodiny vzdelávania. Časť z nich už dnes pracuje na školách alebo v neziskových organizáciách, ostatní sa o miesto na školách uchádzajú, ale chýba im potrebné jazykové vzdelávanie. Vzdelávanie prebieha hybridnou formou v rôznych jazykových úrovniach. Úspešní absolventi budú môcť v rámci kurzu získať štátnu záverečnú skúšku zo slovenského jazyka, čo im umožní získať status pedagogického alebo odborného zamestnanca.
Sme radi, že sa nám v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní podarilo s finančnou podporou Unicefu rozšíriť kapacitu vzdelávania aj pre ostatných prihlásených účastníkov. Tí budú zaradení do kurzov, ktoré plánujeme otvoriť v mesiacoch júl a september 2023.
Zdroj fotografií: Studia Academica Slovaca
V roku 2022 sa do vzdelávacích programov NIVaM zapojilo 16 tisíc ľudí pracujúcich v školstve. Dostali sme výborné hodnotenie
Jedným z dlhodobých cieľov Národného inštitútu vzdelávanie a mládeže (NIVaM) je podpora profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov. Pri príležitosti Dňa učiteľov sme pripravili krátky prehľad programov vzdelávaní za rok 2022.
V minulom roku sme pripravili takmer sto programov vzdelávania a realizovali tiež desiatky odborných podujatí. Naša široká ponuka zaujala až 15 920 pedagogických, odborných i nepedagogických zamestnancov, z čoho niektorí z nich absolvovali jeden a viac vzdelávacích programov alebo podujatí.
V roku 2022 sme sa v NIVaM zamerali okrem podpory profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov aj na vzdelávanie nepedagogických zamestnancov: pomocných vychovávateľov v materských školách a zdravotníckych pracovníkov v materských, základných a stredných školách. Obe pozície vznikli a sú financované z Plánu obnovy a odolnosti SR a majú za cieľ rozšíriť a skvalitniť vzdelávanie a služby v školách.
Vysoká spokojnosť našich absolventov
V roku 2022 sme realizovali vzdelávania v 97 schválených programoch vzdelávania (funkčné vzdelávanie, kvalifikačné vzdelávanie, špecializačné vzdelávanie a inovačné vzdelávanie), v ktorých sa vzdelávalo 14 208 pedagogických a odborných zamestnancov. Tieto vzdelávania úspešne ukončilo 9 895 prihlásených, ďalší pokračujú v programoch aj v tomto roku. Vzdelávanie sa realizovalo prezenčnou alebo online formou. Niektoré vzdelávacie skupiny mali hybridnú formu vzdelávania.
Záleží nám na kvalite našich programov vzdelávania a spokojnosti absolventov, preto každému účastníkovi zasielame po ukončení elektronický dotazník. Okrem otázok so škálovou hodnotou obsahuje aj otvorené otázky na zisťovanie potrieb z praxe. V roku 2022 nám spätnú väzbu vyplnilo až 4 959 absolventov a na stupnici škálovania od 1 do 5 (5 je najvyššia hodnota) ohodnotili kvalitu vzdelávania hodnotou spokojnosti 4,7.
Veľmi si ceníme túto spätnú väzbu a vyjadrenú spokojnosť so vzdelávaním, ktoré sme v roku 2022 realizovali.
Osobné stretnutia a priestor na diskusiu
Okrem kvality vzdelávania sme zisťovali u respondentov aj preferovanú formu vzdelávania. Prevažná väčšina absolventov vyjadrila záujem skôr o prezenčnú formu vzdelávania. Pri tvorbe ďalších programov plánujeme rozšíriť priestor na diskusiu, riešenie praktických úloh a konštruktívnu spätnú väzbu na dištančné úlohy.
Inovačné vzdelávanie
V rámci programov inovačného vzdelávania v roku 2022 vytvoril NIVaM 19 programov vzdelávania. Štyri programy vznikli v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR. Prostredníctvom Národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (NP TEACHERS) sme realizovali 15 inovačných programov.
Nepedagogickí zamestnanci mali možnosť vzdelávať sa pomocou programu Pomocný vychovávateľ, ktorého cieľom je poskytnutie podpory pri adaptácii a socializácii detí v predprimárnom vzdelávaní. Do vzdelávania sa zapojilo 357 nepedagogických zamestnancov. Rovnako sme pre nepedagogických zamestnancov v spolupráci so Slovenskou komorou iných zdravotníckych pracovníkov realizovali tri webináre, v rámci ktorých sme vyškolili 62 zdravotníckych pracovníkov pôsobiacich v školách.
Odborné podujatia
Súčasťou nášho portfólia vzdelávaní v roku 2022 boli aj neakreditované vzdelávania (odborné semináre, diskusné semináre, informačné semináre, workshopy, metodické dni). Spolu sa ich zúčastnilo 6 358 pedagogických a odborných zamestnancov. Témy odborných seminárov sme upravili podľa aktuálnych priorít a potrieb škôl.
V roku 2022 sme sa zamerali hlavne na pomoc a podporu učiteľov v súvislosti so situáciou na Ukrajine a na implementáciu kurikulárnych zmien základného vzdelávania. Rezonovali hlavne témy ako vyučovanie slovenského jazyka ako druhého jazyka, základy ukrajinského jazyka pre učiteľov materských škôl, učiteľov 1. a 2. stupňa základných škôl, vytváranie bezpečného a priateľského prostredia v školách pre deti utečencov z vojnového konfliktu na Ukrajine, spätnoväzbové hodnotenie a práca s chybou, škola ako priestor na sebarealizáciu učiteľa a žiaka, aktivizujúce metódy a využitie mobilov na vyučovaní, bezpečnosť detí a žiakov na internete a s tým spojená prevencia šikanovania a kyberšikanovania v školskom prostredí.
ĎAKUJEME A TEŠÍME SA NA ĎALŠIU SPOLUPRÁCU
Tešíme sa z vysokého záujmu o profesijný rast a sebarozvoj, ktorý je benefitom nielen pre samotných zamestnancov v školstve, ale profitujú z neho aj deti a žiaci v školách. Motivuje nás to pri ďalšom plánovaní vzdelávacích programov na nasledujúce obdobie.
Deň učiteľov – 28. Marec
Usmernenie k realizácii krajských kôl súťaže Poznaj slovenskú reč v školksom roku 2022/2023
Národný inštitút vzdelávania a mládeže, gestor súťaže Poznaj slovenskú reč, vydal usmernenie k realizácii krajských kôl súťaže v školskom roku 2022/2023.
Krajské kolá 43. ročníka súťaže sa organizujú od 17. apríla do 21. apríla 2023.
Celé usmernenie nájdete na odkaze: https://bit.ly/3LVvjus
Všetky dokumenty súvisiace so súťažou nájdete tu: https://bit.ly/3xhpxKe
Medzinárodná odborná konferencia: DIGITÁLNA TRANSFORMÁCIA A REFORMA KURIKULA PRE ZÁKLADNÉ ŠKOLY
V dňoch 13., 14. a 16. marca 2023 sa uskutočnila medzinárodná odborná konferencia Digitálna transformácia a reforma kurikula pre základné školy. Podujatie zastrešila Svetová banka v spolupráci s Inštitútom vzdelávacej politiky a Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVaM).
Spoluprácu Svetovej banky a NIVaM sprostredkovala pred dvomi rokmi Európska komisia. Cieľom bolo zabezpečiť pomoc pri podpore zavádzania kurikulárnych zmien a opatrení na digitálnu transformáciu škôl, ako sú zachytené v Pláne obnovy a odolnosti.
Počas viacdňového programu sme s konzultantmi a odborníkmi na vzdelávacie politiky diskutovali o poznatkoch získaných z reforiem kurikúl a implementácie opatrení z krajín ako Portugalsko, Estónsko, Holandsko či Slovinsko.
„Viedla sa inšpiratívna debata aj o výzvach, potrebách či perspektívach učiteľov a iných odborníkov v oblasti vzdelávania na Slovensku. Ďakujeme Diego Ambasz, Iordan Iossifov, Angela Demas, Kelly Saatmann, Rein Rouw, Branislav Pupala za užitočné a podnetné informácie napríklad o vytváraní stabilných ale flexibilných kurikulárnych rámcov,“ dodáva Ľuboš Sopoliga, riaditeľ krajského pracoviska NIVaM v Prešove.
Celý program bol dostupný cez online stream a osobne sme sa stretli v Bratislave a Prešove.
Program konferencie – otvoriť tu.
Výstupy spolupráce
Analytické výstupy spolupráce a záznam prednášok z konferencie, na ktorých sa spolupodieľal aj NIVaM nájdete na nasledujúcich odkazoch:
- Digitálna transformácia a reforma národných kurikúl pre primárne a nižšie stredné vzdelávanie v Slovenskej republike
- Kurikulárna reforma od tvorby politiky na národnej úrovni k implementácii na úrovni školy: Získané skúsenosti
- Metodická príručka na realizáciu odporúčaní uľahčujúcich prenos kurikula z národnej úrovne na regionálnu úroveň a na úroveň škôl
Záznamy prednášok
Kurikulárna reforma na úrovni škôl a zabezpečenie rovnakého prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu (on-line)
Nuno Crato, bývalý minister školstva, Portugalsko
Poznatky získané z politík reformy kurikula a implementácia opatrení vo vybraných krajinách EÚ
Diego Ambasz, senior špecialista na vzdelávanie, Svetová banka
Od politiky k praxi: operacionalizácia rozhodnutí vzdelávacej politiky (on-line)
Angela Demas, vedúca špecialistka na vzdelávanie, Svetová banka
Politické scenáre reformy kurikula v prvom kvartáli 21. storočia
Iordan Iossifov, konzultant, Svetová banka
Kurikulárna reforma v 21. storočí – od jednorazovej snahy po vytvorenie stabilných, ale flexibilných kurikulárnych rámcov (on-line)
Rien Rouw, strategický poradca, Ministerstvo školstva, kultúry a výskumu, Holandsko
Úspechy estónskeho školského vzdelávania z triedy: inovácia kurikula realizovaná na úrovni školy (on-line)
Kelly Saatmann, učiteľka a koordinátorka medzinárodných projektov, Základná škola Väätsa, Estónsko
Zdroj fotografií: NIVaM
Svetový deň Downovho syndrómu si pripomíname ponožkovou výzvou
Inklúzia nie je iba slovo. Inklúzia je príležitosť pre každého urobiť svet lepším, pestrejším a ľudskejším miestom.
Už 17. rokov si pripomíname 21. marca Svetový deň Downovho syndrómu. Ide o symbolický dátum, ktorý je odvodený z číslic 3 a 21, keďže pri uvedenej diagnóze ide o moment, kedy sa na 21. chromozómovom páre neobjaví očakávaná dvojica, ale ojedinelá trojica chromozómov. Slovenské školy v súčasnosti navštevujú desiatky žiakov a žiačok s Downovým syndrómom, ktoré sa po novom dostanú jednoduchšie k plnohodnotnému vzdelaniu. Ročne sa na Slovensku narodí v priemere 30 až 50 novorodencov s diagnózou Downovho syndrómu. Ide pritom v priemere o jedno zo 700 detí u nás.
Vďaka zmenám v oblasti inklúzie, ktoré priniesla novela školského zákona na jeseň 2021 a následne Plán obnovy a odolnosti SR, sa žiakom a žiačkam nielen so zdravotným znevýhodnením dostane plnohodnotná podpora v školskom prostredí.
„Každý žiak a žiačka majú právo na adresnú podporu priamo v škole u školského podporného tímu. Ten mu pomôže prekonávať prekážky a ťažkosti, ľahšie zvládnuť vzdelávací proces či byť úspešný v školskom prostredí a neskôr v živote,“ približuje Svetlana Síthová, riaditeľka Odboru podpory formálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže. Inklúzia je totiž úplne prirodzeným procesom bytia každého človeka, pretože každý z nás je iný. Neprirodzené je práve naopak vyčleňovanie detí a ľudí zo spoločenského diania a života.
Pre začleneného žiaka či žiačku napríklad s Downovým syndrómom je dôležité vnímať a rešpektovať jeho/jej špecifiká vychádzajúce z osobnosti dieťaťa, vrátane ich pozitívnych vlastností ako je srdečnosť, vnímavosť, empatickosť, priateľskosť, či pozitívne myslenie a kreativita. Individuálny prístup a rešpektovanie každého dieťaťa v školskom prostredí je základný stavebný kameň inklúzie. Slovenská republika sa k tomu zaviazala prijatím Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní 8. decembra 2021 a tiež prijatím dohovorov Organizácie spojených národov.
Svetový deň Downovho syndrómu si môžeme pripomenúť aj zapojením sa do ,,Ponožkovej výzvy“. Inšpirovaná je originalitou každého z nás a podobnosťou tvaru chromozómu s ponožkou. Obutím si ponožiek rôznych farieb či veľkostí vyjadríme spolupatričnosť a sympatie s ľuďmi so špeciálnymi potrebami, ktorí sú rovnako jedineční a sami sebou.
„Inklúzia nie je iba slovo, je to príležitosť pre každého z nás ako urobiť svet lepším, pestrejším a ľudskejším miestom“.
Viac informácií o novinkách v oblasti inkluzívneho vzdelávania nájdete na webovej stránke Národného inštitútu vzdelávania a mládeže www.nivam.sk.
Zdroj ilustračnej foto: NIVaM
Rozprávka ako prostriedok na spoluprácu materskej školy a rodiny
Možnosti spolupráce materskej školy a rodiny patria medzi často diskutované témy z pohľadu učiteliek materskej školy aj rodičov. Obe zúčastnené strany majú spoločný cieľ, pomôcť dieťaťu dosiahnuť čo najoptimálnejšie výkony a vytvoriť základy na vstup do základnej školy. Rozdielne sú však prístupy a možnosti materskej školy a rodiny. Jednou z príležitostí spolupráce je využívanie známych svetových rozprávok, ktoré majú potenciál spájať materskú školu a rodinu.
V príspevku, ktorý je k dispozícii na prečítanie a stiahnutie TU, navrhujeme konkrétne aktivity na rozprávkové námety do domáceho prostredia inšpirované činnosťami v materskej škole.
Autor: PaedDr. Silvia Mináriková, PhD., NIVaM – Krajské pracovisko Trnava
Pozvánka na konferenciu: Po roku pomoci odídencom z Ukrajiny vo vzdelávaní
Dňa 29. 3. 2023 od 9:00 do 15:30 vás srdečne pozývame na konferenciu, ktorej cieľom je zhrnúť a zhodnotiť, čo NIVAM a naši partneri v regiónoch urobili v oblasti podpory a začleňovania odídencov z Ukrajiny do vzdelávania.
Konferencia sa bude konať hybridnou formou. Prezenčne, na úrovni spolupracujúcich organizácií, samospráv, neziskových organizácií a vzdelávacích inštitúcií na Krajskom pracovisku Prešov, Ul. T. Ševčenka 11, 08020 Prešov.
Širšiu verejnosť pozývame na online streamovovanie programu, v rámci ktorého bude možnosť klásť prezentujúcim aj otázky. V prípade, že máte záujem zúčastniť sa konferencie online, vyplňte, prosím, REGISTRAČNY FORMULÁR a my vám deň pred konaním konferencie zašleme link na prihlásenie sa.
Registrácia na konferenciu je otvorená do 27. 3. 2023 (do polnoci).
Konferencia bude zameraná na zhodnotenie doterajšej spolupráce, zdieľanie dobrej praxe a zadefinovanie spoločných postupov a spolupráce do budúcnosti. Program bude rozdelený do tematických celkov: zhodnotenie systémových krokov, jazykové vzdelávanie, duševné a psychické zdravie detí a žiakov, príklady dobrej praxe zo škôl. Pracovným jazykom konferencie bude slovenčina a ukrajinčina.
Program konferencie nájdete tu: Program_Po roku pomoci odídencom z Ukrajiny.
Konferencia vzniká ako súčasť aktivít projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, ktorú NIVAM realizuje v spolupráci a s finančnou podporou Unicef.
Tešíme sa na vás i vaše otázky z praxe.
< Novšie články1…9101213…23Staršie články >