Medzinárodná chemická olympiáda: Slovenskí gymnazisti získali v Zürichu štyri medaily
Medzinárodná chemická olympiáda (IChO) sa tento rok konala v Zürichu v dňoch 16.-25.7.2023.
Svoje znalosti z chémie pri riešení náročných zadaní v laboratóriách a teoretických úloh si overilo 348 študentov z 89 krajín. Slovensko úspešne reprezentovalo 7 delegátov, z toho všetci naši 4 súťažiaci získali medaily. Strieborné medaily získali Richard Grešák (Evanjelické gymnázium J.A. Komenského, Košice), Tomáš Iliaš (Gymnázium V.B. Nedožerského, Prievidza), Matej Škubla (Gymnázium, Grosslingova 18, Bratislava a bronzovú medailu získal Adam Benjamín Plšek (Gymnázium V.B. Nedožerského, Prievidza).
Všetkým SK delegátom ďakujeme a medailistom gratulujeme k vynikajúcim výsledkom!
Záznam seminára: Pracovno-právne vzťahy asistentov a podporných tímov v projektoch
Národný inštitút vzdelávania a mládeže zverejnil záznam z online seminára, ktorý reaguje na podnety z praxe týkajúce sa legislatívnych možností nastavenia pracovno-právnych vzťahov pedagogických asistentov a školských podporných tímov zamestnávaných najmä cez projekty.
Na podujatí vystúpili:
- Žaneta Surmajová, PhD., generálna riaditeľka sekcie legislatívno-právnej, MŠVVaŠ SR
- Jana Merašická, riaditeľka odboru inklúzie, poradenstva a prevencie, MŠVVaŠ SR
- Petra Saksová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa, Národný inštitút vzdelávania a mládeže
- Soňa Puterková a Viktor Križo, Slovenská komora učiteľov, Inklucentrum
- Jana Mochňacká, odbor pracovnoprávnych vzťahov, Národný inšpektorát práce
Bohužiaľ, začiatok online podujatia sprevádzali technické problémy, ktoré zapríčinili ťažkosti pri vstupe do online miestnosti. Následne sa podarilo situáciu vyriešiť. Kvôli problémom aj záznam začína od piatej minúty seminára.
Na tomto odkaze nájdete záznam z podujatia: https://youtu.be/4MKi3wKffeY
Na tomto odkaze nájdete prezentáciu: https://new.nivam.sk/wp-content/uploads/2023/07/Prezentacia_Pracovno-pravne-vztahy-asistentov-a-podpornych-timov-v-projektoch.pdf
Tu nájdete výstup z webinára “Otázky a odpovede”: https://new.nivam.sk/wp-content/uploads/2023/07/Otazky-a-odpovede-z-webinara-14.7.2023.pdf
Aktivity Mládežníckeho delegáta SR pri OSN, Michala Salíniho v máji a v júni
Po Michalovej účasti na ECOSOC Mládežníckom fóre v New Yorku a pracovnej ceste do Viedne na neho ešte čakali ďalšie aktivity, ktorými postupne uzatvoril svoje turné seminárov a workshopov na tému OSN a Cieľov udržateľného rozvoja po stredných školách.
Hneď po prílete z New Yorku dával Michal rozhovor do RTVS o jeho činnosti a o tom, aké témy trápia dnešnú mládež, a ktorí z nich sa riešia na medzinárodnej úrovni. Ak by vás zaujímalo, o čom Michal rozprával, rozhovor je možné vypočuť si v slovenčine na odkaze https://bit.ly/UNYDRozhovor , či v angličtine na tomto linku: https://enrsi.rtvs.sk/articles/economics-and-politics/325476/the-uns-youth-face
WORKSHOP NA MYJAVE
Vo štvrtok 11.5.2023 Michal zavítal na Myjavu na Strednú priemyselnú školu na svoj už tradičný workshop o OSN a Cieľoch udržateľného rozvoja. Žiakov SPŠ doplnili aj študenti miestneho gymnázia a tento skvelý mix mladých ľudí sa ukázal ako výborný, pretože žiaci boli veľmi aktívni.
Žiaci prezentovali svoje názory o OSN, o tom, ako sú Ciele udržateľného rozvoja relevantné pre Slovensko, ale aj pre región Myjavy a okolia, ako je na tom svet a SR v plnení týchto cieľov, ale rozbehla sa aj debata o mentálnom zdraví, o povedomí na túto tému medzi mládežou, či o prostriedkoch, ktoré dnes môže mladý človek v prípade psychických problémov využiť.
Pri otázke o tom, kto má vo svojom okolí človeka s psychickými problémami, vyletelo množstvo rúk hore, avšak pri otázke na povedomie o tom, kam sa má mladý človek v prípade takýchto problémov obrátiť, ich už bolo vo vzduchu menej. A preto sú práve diskusie na túto tému tak dôležité.
Workshop účastníci zakončili Kahoot kvízom. Študenti boli skvelí a aktívne sa zapájali.
ÚČASŤ NA VALNOM ZHROMAŽDENÍ ŠRVŠ V POPRADE
Po programe v Myjave nasledoval Michalov presun pod Tatry, kde prebiehalo Valné zhromaždenie Študentskej rady vysokých škôl (ŠRVŠ). V piatok 12.5.2023 sa tak pridal k množstvu skvelých študentov, ktorým nie je ľahostajné ich okolie a akademické prostredie, a mal možnosť vo vrcholiacom výberovom procese na nového delegáta/novú delegátku porozprávať o pozícii Mládežníckeho delegáta SR pri OSN, pretože práve takíto mladí aktívni ľudia predstavujú vhodných kandidátov na pozíciu Mládežníckeho delegáta pri OSN.
Po Michalovom vystúpení mal spolu so študentmi večeru neformálnu debatu o ŠRVŠ, aktivitách Michala ako delegáta v OSN a jeho skúsenostiach.
DEBATA O OSN V PRIEVIDZI A NAHRÁVANIE PODCASTU
V piatok 19.5.2023 Michal pricestoval do Prievidze do miestneho Centra voľného času a našiel tam super mladých ľudí. Tentokrát s trochu mladšími žiakmi okolo 14 rokov debatili o OSN a Michala prekvapilo, že ich téma naozaj zaujala a boli ozaj aktívni. Našli sa aj takí, ktorých strašne bavila geografia a svojim znalosťami o svete Michala zaskočili. Ten povedal, že mu trošku pripomenuli jeho v ich veku. Po workshope ešte Michal nahrával podcast, ktorý by mal uzrieť svetlo sveta počas leta.
Ciele udržateľného rozvoja a zelená transformácia majú v tomto regióne obzvlášť veľký význam, keďže sa tu pomaly ukončuje ťažba uhlia. Región bude musieť oprieť svoju ekonomickú silu o iné odvetvia a mládež bude v tomto hrať veľkú rolu.
KONFERENCIA NO UZNAJ V KOŠICIACH
Dôležitosť neformálneho vzdelávania a jeho uznávania – to je téma, ktorá sa riešila práve v Košiciach na konferencii Empower / No uznaj v pondelok, 12.6.2023. Na pozvanie krajskej koordinátorky Martiny Pihuličovej na ňu pricestoval aj Michal a vystúpil s prezentáciou o tom, ako prebiehajú workshopy, ktoré robí spolu so školákmi po Slovensku, keďže to je práve príklad neformálneho vzdelávania.
Hovoril aj o tom, ako samotná OSN pristupuje k neformálnemu vzdelávaniu v rámci Cieľov udržateľného rozvoja, presnejšie cieľu č. 4, a čo boli hlavné výstupy summitu Transforming Education, ktorý sa konal v septembri 2022.
Konferencia zahŕňala aj ďalšie príklady úspešného uplatnenia neformálneho vzdelávania v praxi a jej veľmi dôležitým príspevkom bolo aj rozšírenie signatárov Deklarácie o uznávaní prínosu neformálneho vzdelávania. Organizácie, ktoré deklaráciu podpísali, sa zaviazali uznávať práve takúto formu vzdelávania, čo Michal sám z pohľadu mladého človeka vidí, že je čoraz dôležitejšie aj na pracovnom trhu.
PREZENTÁCIA NA PODUJATÍ YOUTH NETWORK NIVAM, UNICEF, RmS
Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s UNICEF a Radou mládeže Slovenska vytvorili projekt tzv. Youth Networkov, ktorý pomáha prepájať organizácie pracujúce s mládežou a podporujúce mládež z Ukrajiny.
Tretie stretnutie, ktoré sa konalo v Bratislave 20.6.2023, bolo zamerané na oslovenie mládeže a dosah na ňu. Michal dostal pozvanie predstaviť svoju prácu delegáta, skúsenosti s oslovovaním mladých ľudí pomocou workshopov a na sociálnych sieťach a odovzdať nejaké rady.
Súčasťou programu boli aj ďalšie workshopy či prednášky na veľmi podobné témy, a celý event bol veľmi prínosný. Michal dúfa, že jeho prezentácia bola prospešná aj pre ostatných účastníkov.
Pre Michala sa týmto skončil rok nabitý udalosťami, cestovaním, stretnutiami, a seminármi.
Všade, po celom Slovensku, však nachádzal skvelých mladých ľudí, ktorých zaujíma svoje okolie a chcú ho meniť k lepšiemu. Michal teda odkazuje, aby sme dôverovali ich nadšeniu a nápadom a dali im do rúk možnosti.
Mládežnícky delegát SR pri OSN, Michal Salíni na konferencii EUROPEAN SUSTAINABLE DEVELOPMENT NETWORK vo Viedni
V pondelok 21.5.2023 cestoval Michal Salíni do Viedne, kde bol spolu s ďalšími 4 delegátmi vybraný zastupovať mládež na konferencii Európskej siete pre udržateľný rozvoj. Táto organizácia zastrešuje a spája množstvo expertov na udržateľný rozvoj v každej oblasti a tento rok bola konferencia vo Viedni zameraná priamo na udržateľnosť v kultúre, ale aj na priblíženie konceptu Cieľov udržateľného rozvoja verejnosti a mládeži.
Prvý deň konferencie sa niesol v znamení networkovania a tzv. best practices v prepojení kultúry a udržateľného rozvoja. Rečníci hovorili o iniciatívne „17 múzeí pre 17 cieľov udržateľného rozvoja“, kedy sa múzeá v Rakúsku zamerali práve na SDGs. Rečníci spomínali aj rôzne iné svetové prístupy k udržateľnosti a sociálnym normám, ako sú filozofia Ubuntu z Juhoafrickej republiky či bhutánsky projekt ministerstva šťastia.
V druhý deň konferencie, ktorá sa niesla v znamení workshopov, mali svoj workshop aj mládežnícki delegáti vrátane Michala. Spolu s kolegami z Rakúska, Luxemburska, a Bulharska si pripravili workshop na tému tzv. Youth testov. Tento koncept má analyzovať všetku pripravovanú legislatívu s ohľadom na budúcnosť a mladé generácie, identifikovať jej dopad, určiť zraniteľné skupiny a pripraviť riešenia na zníženie negatívnych dopadov (tzv. mitigácia). Takéto testy sa využívajú v Nemecku, ale svoj už má aj Európska únia a podobná iniciatíva už beží aj na pôde OSN.
Pre Michala bolo skvelou skúsenosťou prezentovať pred odborníkmi z európskych ministerstiev, ale aj sa dozvedieť o tom, ako k problematike udržateľnosti a jej popularizácie pristupujú inštitúcie po celej Európe. Navštívil aj workshop hostí z Rumunska, kde bola prezentovaná spolupráca vlády a štátnych inštitúcií v oblasti Cieľov udržateľného rozvoja a aj ich spolupráca s mládežníckymi delegátmi.
Michal nadviazal nové partnerstvá a vyzerá to tak, že práve oblasť Youth testov má veľký potenciál podporovať spoluprácu mládežníckych delegátov so štátnymi inštitúciami po celej Európe.
Podcast NIVaM s Terkou Mihalovič Lukáčovou: Vzdelávanie musí byť v „top 5“ prioritách
Pobyt v zahraničí ju presvedčil, že v oblasti vzdelávania chce pôsobiť na Slovensku, že skúsenosti, ktoré si priniesla môže využiť i u nás a nechce byť frustrovaná, koľko vecí tu nefunguje, ale chce niečo zmeniť. Terka Mihalovič Lukáčová patrí do rebríčka Forbes 30 pod 30, je spoluzakladateľkou vzdelávacej organizácie DASATO a aktívne sieťuje inštitúcie a ľudí, ktorí majú záujem podporovať rozvoj nielen vzdelávania. V podcaste sa s ňou rozprával Tomáš Horváth, riaditeľ Odboru podpory neformálneho vzdelávania NIVaM.
V aktuálnom podcaste NIVaM sme si do nahrávacieho štúdia pozvali Terku Mihalovič Lukáčovú, ktorá aj vďaka svojmu študijnému pobytu v Dánsku zistila, že „dá sa to“.
Terka dnes vedie vzdelávaciu organizáciu DASATO, no už ako študentka bola veľmi aktívnou. Bavil ju šport, maľovanie, spev aj organizovanie aktivít. Čo jej však chýbalo boli príležitosti na rozvoj. Využila tak možnosť študijného pobytu, ktorý ako sama hovorí, jej ukázal, že vzdelávanie môže fungovať inak a inovatívne. Zároveň ju presvedčil, že vzťah žiaka a učiteľa môže byť diametrálne odlišný, ako bola dovtedy zvyknutá: učiteľ žiaka vedie procesom vzdelávania, no žiak sa v podstate vzdeláva sám a baví ho to.
V podcaste Terka približuje svoj pohľad napríklad na to, aký je recept na motiváciu mladých, aby zostávali na Slovensku, ako vidí takzvanú kategóriu mladých „neet“, ktorá je často stratená vo svojom ďalšom napredovaní, ale i to, ako pracovať s talentovanými či učiť mladých diskusii o veciach verejných.
Započúvajte do aktuálneho podcastu NIVaM Nad hranicami školy, v ktorom Terka vyzdvihla, že mnoho inštitúcií, škôl a ľudí dennodenne pracuje na zmene k lepšiemu vzdelávaniu, no podčiarkla, že vzdelávanie nesmie byť len jedna z priorít spoločnosti niekde v poradí, ale musí patriť do „top 5.“
fotografia Terky Mihalovič Lukáčovej: Pasha Borsai
Interaktívny workshop – Ako si nájsť novú prácu
V spolupráci s OZ Mareena sa 4.7.2023 organizoval interaktívny workshop, ktorý bol určený pre odídencov z Ukrajiny, uchádzačov o prácu a najmä pre rodičov, zákonných zástupcov detí, obzvlášť pre matky, ktoré sa pokúšajú uplatniť na slovenskom trhu práce. Lektorka ich počas worhskopu previedla tvorbou životopisu vo formáte Europass, vysvetlila rozdiel medzi životopisom a motivačným listom. Poskytla uchádzačom veľmi cenné tipy a odporúčania, ako sa pripraviť na pracovný pohovor. Taktiež informovala o pracovných portáloch, na ktorých je možné nájsť zaujímavé pracovné ponuky. Miestom konania workshopu bolo krajské pracovisko NIVaM v Trenčíne (Pod Sokolicami 14, Trenčín)
Za Národný inštitút vzdelávania a mládeže, konkrétne projekt UNICEF – Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, regionálna metodička za Trenčiansky kraj Mgr. Zuzana Uhlárová, odprezentovala rôzne možnosti podpory, ako napríklad štúdium slovenčiny, tlmočník či využitie psychológa.
Účastníkov taktiež informovala o postupe uznávania dokladov o vzdelaní zo zahraničia, ako aj poskytla poradenstvo ohľadom prijímania detí do škôl. Počas workshopu zozbierala aj cenné podnety od účastníkov na ďalšie spracovanie a poskytnutie riešení.
Zber dát medzinárodného projektu na Slovensku je ukončený
Hlavná fáza zberu dát medzinárodného výskumu zručností dospelých (PIAAC – Programme for International Assessment of Adult Competencies), ktorá trvala od septembra 2022, bola ukončená 11. júna 2023. V období trvania takmer 10-tich mesiacov boli postupne oslovované domácnosti naprieč celým Slovenskom s cieľom zapojiť sa do výskumu, ktorý je zameraný na zisťovanie úrovne zručností obyvateľstva vo veku od 16 do 65 rokov v oblasti čitateľskej a matematickej gramotnosti a schopnosti riešenia problémov v IKT prostredí.
Jedným z dôležitých míľnikov celého zberu tkvel v oslovení náhodne vybraných domácností s finančne motivovanou možnosťou zapojiť sa do výskumu. Celková databáza prípadov pozostávala z dvoch vzoriek. Jednu tvorili náhodne vybrané domácnosti v celkovom objeme 8 000 a druhú učitelia slovenských základných a stredných škôl v počte 2 600 osôb. Preto, aby bolo Slovensko začlenené do medzinárodného porovnávania, bolo potrebné nazbierať aspoň 5 000 rozhovorov realizovaných na dospelej populácii (vzorka „domácnosti“). Celkový rozhovor s dotazníkom sociálneho zázemia trval zhruba 2 hodiny a realizovalo ho 5 197 respondentov, čo predstavuje 65% mieru odozvy. Okrem kvantity, ktorá teda bola splnená, bol kladený dôraz aj na kvalitu dát. Povedané zjednodušene, dáta museli spĺňať kritériá kvality ohľadom obsahu rozhovoru, jeho dĺžky trvania, ako aj časových stôp realizovania rozhovoru. Zároveň bolo potrebné zachovať vyváženie celkovej vzorky respondentov a to takým spôsobom, aby bola zastúpená široká verejnosť.
Ukázalo sa, že výskumu sa zúčastnilo cca 57% žien a 43% mužov. Priemerný vek predstavuje 41 rokov. Podiel zastúpenia respondentov z miest a vidieka predstavuje 54% k 46% v pomere pre mestá. Najviac respondentov bolo z Prešovského a Košického kraja (po 18% z celkového počtu vyzbieraných osôb). Najmenej z Trenčianskeho (10%), Trnavského a Bratislavského kraja (11%). V západoslovenskom regióne (Bratislavský, Trnavský a Nitriansky kraj) pracovalo 32 externých opytovateľov. Podarilo sa dokončiť 1 703 rozhovorov, čo predstavuje 34% podiel z celkového vyzbieraného počtu osôb. V stredoslovenskom regióne (Trenčiansky, Žilinský a Banskobystrický kraj) pracovalo dovedna 53 externých opytovateľov, dokončených bolo 1 690 prípadov. Na východe (Prešovský a Košický kraj) pracovalo 39 externistov, ktorým sa podarilo vyzbierať 1 804 rozhovorov. Zaujímavé je aj zistenie, v ktorom čase boli vykonávané rozhovory s oslovenými domácnosťami. Najväčšia šanca, že vás oslovia s možnosťou zapojiť sa do výskumu, bola v čase medzi 18tou a 19tou hodinou, kedy bola frekvencia práce s aplikáciou určenou pre zber najväčšia. Čo sa týka menšín, podiel dotazníkov vyplnených v cudzom jazyku bol iba 3%, hoci na Slovensku sú domácnosti hovoriace iným jazykom (napr. na južnom Slovensku) pomerne výrazne osídlené. Je to spôsobené tým, že práve maďarsky (a cudzojazyčne) hovoriaci obyvatelia si zvolili možnosť vypĺňania dotazníka a testu v slovenskom jazyku.
Paralelne so zberom dát orientovaným na domácnosti prebiehal aj zber dát v slovenských školách. Dodatočnú vzorku učiteľov v náhodne vybraných základných a stredných školách predstavovalo 2 600 osôb. Podarilo sa dokončiť 941 rozhovorov. Treba pripomenúť, že dodatočná vzorka nemá vplyv na celkový výsledok zberu hlavnej vzorky v stanovených kritériách OECD a do celkového počtu vyzbieraných prípadov domácností nebude pripočítaná. Táto skutočnosť však nemení nič na celkovej dôležitosti vyzbieraných dát, ktoré budú po spracovaní v podobe výsledkov porovnávané s výskumom učiteľov realizovaným obdobným nástrojom vytvoreným odborníkmi z OECD Vzdelávanie a zručnosti online („PIAAC Online“), ktoré prebiehalo na Slovensku v rokoch 2018 až 2020.
Zaujímavosťou zberu dát sú doplnkové informácie o respondentoch, ktoré boli k dispozícii z administratívnych dát výskumu. Viac ako 74% respondentov uviedlo, že má zamestnanecký pomer (alebo sú samostatne zárobkovo-činnými osobami). Iba 8% oslovených bolo nezamestnaných. 18% respondentov predstavovali študenti alebo dôchodcovia. Čo sa týka vzdelania, až 56% respondentov uviedlo najvyššie dosiahnuté stredoškolské vzdelanie. 10% testovaných uviedlo základné vzdelanie a zvyšných 34% vysokoškolské. Pri otázke o znevýhodnení uviedlo 12% respondentov nejaký typ znevýhodnenia (napr. domácnosť s jedným rodičom, domácnosť nezamestnaných s vyživovanými deťmi, vidiecku oblasť alebo zdravotné postihnutie). Zvyšných 88% neuviedlo žiadne znevýhodnenie. Medzi najviac frekventované krstné mená respondentov a respondentiek, ktorí sa zúčastnili projektu PIAAC, patria medzi mužmi Peter 183x a Mária 194x.
Samotné výsledky úrovne čitateľskej, matematickej gramotnosti a schopnosti riešenia problémov v IKT prostredí nášho obyvateľstva v týchto chvíľach nevieme zverejniť. Je to tým, že aktuálne prebieha kódovanie a čistenie dát, ktoré sa následne pošlú organizátorovi projektu, t.j. Konzorciu OECD. To bude môcť začať spracovávať aktualizované dáta. Do projektu bolo zapojených mnoho krajín OECD od Chile cez krajiny EU až po Južnú Kóreu, preto sme veľmi zvedaví, ako sme obstáli v konkurencii týchto krajín. O výsledkoch medzinárodného výskumu úrovne zručností dospelých budeme verejnosť postupne informovať.
zdroj foto: www.pexels.com
Zverejňujeme indikatívny harmonogram predpokladaných krokov pri príprave začatia realizácie národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3
Národný inštitút vzdelávania a mládeže oznamuje, že sa zahájil proces odosielania návrhov Zmlúv o vzájomnej spolupráci pri implementácii projektových aktivít v rámci národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3 školám, ktorých prihlasovacie formuláre boli úspešne vyhodnotené.
Zároveň pripájame indikatívny harmonogram predpokladaných krokov pri príprave začatia realizácie národného projektu.
V prípade otázok nás kontaktujte na e-mail: pomocpop@nivam.sk
Všetky e-mailové kontakty zamestnancov už pod doménou nivam.sk
31. ročník súťaže „Prečo mám rád slovenčinu, prečo mám rád Slovensko“
Tridsiaty prvý ročník celoštátnej literárnej súťaže s medzinárodnou účasťou sa niesol v znamení 30. výročia vzniku Slovenskej republiky.
Do celoštátneho kola súťaže sa v školskom roku 2022/2023 prihlásilo celkom 96 škôl z celého Slovenska. Z uvedeného počtu boli práce žiakov prijaté zo 70 základných škôl. Do súťaže sa zapojilo aj 26 stredných škôl (gymnáziá, cirkevné gymnázium, obchodná akadémia, stredná zdravotnícka škola, súkromná stredná športová škola, stredné odborné školy, stredné priemyselné školy). Každoročne sa do súťaže zapájajú aj Slováci žijúci v zahraničí. V 31. ročníku súťaže bolo zo zahraničia doručených 90 súťažných prác.
Päť odborných porôt posudzovalo spolu 551 prác v 5 súťažných kategóriách. Porotcovia udelili v každej z piatich kategórií Hlavnú cenu, Cenu poroty, Čestné uznania a Osobitnú cenu poroty. Ocenili taktiež učiteľov a zúčastnené školy a to podľa počtu a úrovne súťažných prác. Osobitnú cenu predsedu Matice slovenskej získal súťažiaci v kategórii zahraničných súťažiacich, osobitnú cenu primátora mesta Nové Zámky súťažiaci v druhej kategórii a Cenu Referátu štátneho jazyka Ministerstva kultúry súťažiaci v tretej kategórii.
Slávnostné vyhlásenie výsledkov 31. ročníka sa konalo 25. mája 2023 v dome Matice slovenskej v Nových Zámkoch.
Za Národný inštitút vzdelávania a mládeže sa slávnostného vyhlásenia zúčastnila Mgr. Svetlana Síthová, riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania, ktorá aj vyhlásila 32. ročník súťaže.
Svetlana Síthová a ocenení žiaci
Detský folklórny súbor Matičiarik
Husľové trio Strunky
Detský divadelný súbor MoDRé TRaKy
Slovensko má nového mládežníckeho delegáta pri Organizácii spojených národov
Slovensko má od 1.7.2023 nového Mládežníckeho delegáta SR pri OSN. Stal sa ním Pavol Beblavý.
Pavol, ako nový mládežnícky delegát SR pri OSN strieda doterajšieho mládežníckeho delegáta Michala Salíniho, ktorému mandát končí ku 31. júlu 2023.
Výberu Mládežníckeho delegáta predchádzal výberový proces. Ten bol trojkolový a trval 48 dní.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže po vyhlásení výzvy zbieral prihlášky od uchádzačov od 2. mája do 19. júna 2023.
Na pozíciu mládežníckej delegátky/mládežníckeho delegáta pri OSN sa prihlásilo 43 uchádzačiek/uchádzačov.
Delegáta vyberala komisia zložená z predstaviteľov Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu, Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí, Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a dosluhujúceho delegáta Michala Salíniho.
Výberová komisia po vyhodnotení a dôkladnom zvážení vybrala na funkčné obdobie od 1.7.2023 do 31.7.2024 nového Mládežníckeho delegáta, Pavla Beblavého.
Viac o novom Mládežníckom delegátovi
- Pavol je študentom Školy pre mimoriadne nadané deti a gymnázium;
- pôsobí ako generálny tajomník modelového zasadnutia OSN AproMUN;
- aktívne publikuje v Adapt Institute.
Pavol, ako nový Mládežnícky delegát SR pri OSN strieda doterajšieho mládežníckeho delegáta Michala Salíniho, ktorému mandát končí ku 31. júlu 2023.
Momentálne prebieha predávanie agendy od senior delegáta k junior delegátovi, čím je zabezpečená fundamentálna inštitucionálna pamäť.
„Tento rok mi dal neuveriteľné množstvo skúseností a mnohému ma naučil. Okrem toho, že mi pozícia priniesla množstvo príležitostí posilňovať hlas mladých ľudí na medzinárodnej úrovni, veľmi rád som potom prenášal OSN a Ciele udržateľného rozvoja do slovenského prostredia a na stredné školy. Či už to bolo mentálne zdravie, kritické myslenie a neformálne vzdelávanie, alebo iné oblasti, dúfam, že som svojou trochou prispel k šíreniu povedomia a podporil mladých ľudí v hľadaní riešení vo svojom okolí. Bolo mi cťou byť MD SR pri OSN“, takto Michal Salíni hodnotí svoj jeden rok na pozícii mládežníckeho delegáta pri OSN.
Pavol Beblavý, aj napriek svojmu pomerne nízkemu veku, 18 rokov, dokázal členky a členov komisie zaujať svojím pútajúcim prejavom, logickou stavbou myšlienok a širokému odbornému rozhľadu. Všetky tieto faktory zavážili vo výbere práve Pavla Beblavého.
„Počas svojho pôsobenia v tejto pozícií mám v úmysle sústrediť na zbližovanie slovenskej mládeže a OSN. Mám v úmysle na Slovensku zlepšovať povedomie o OSN a SDGs a na medzinárodnej úrovni lepšie oboznámiť OSN o slovenskej mládeži a bojovať za jej záujmy“, uvádza Pavol Beblavý.
Michalovi Salínimu srdečne ďakujeme za jeho doterajšiu prácu a Pavlovi, ako novému delegátovi držíme palce a tešíme sa na spoluprácu.
Prázdninové otváracie hodiny knižnice
1. výročie vzniku Národného inštitútu vzdelávania a mládeže
Dňa 1.7.2022 vznikol Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) zlúčením organizácií: Metodicko-pedagogické centrum (MPC), Slovenská pedagogická knižnica (SPK), Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).
NIVaM ako verejná, rezortná organizácia napĺňa víziu moderného formálneho a neformálneho vzdelávania na Slovensku odbornou podporou jeho aktérov – jednotlivcov a organizácií, aby vedeli efektívne a adresne poskytovať kvalitné výchovné a vzdelávacie služby.
Vďaka zlúčeniu má NIVaM možnosť poskytovať služby pre aktérov vo formálnom a neformálnom vzdelávaní priamo v krajoch po celom Slovensku. Inštitút počas prvého roka realizoval množstvo odborných konferencií a významných podujatí s medzinárodnou spoluprácou.
Prinášame výber TOP 10 aktivít, ktoré zarezonovali vo svete vzdelávania a práce s mládežou.
1. Národná agentúra Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu zorganizovala úspešné školenie Inkubátor nápadov
Školenie Inkubátor nápadov bolo zamerané na získanie vedomostí a zručností o programe, poskytlo priestor, aby účastníci vedeli svoje nápady pretaviť do projektu a mohli ich zrealizovať. Školenie bolo zamerané prioritne na mládežnícke výmeny a na tvorbu a vypracovanie projektových zámerov v rámci programu Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu. Školenia sa zúčastnilo spolu 24 slovenských a českých účastníkov/mladých ľudí zastupujúcich rôzne neziskové organizácie, školské parlamenty a školy.
2. Výberové konanie na pozíciu Mládežníckeho delegáta SR pri OSN
Cieľom programu mládežníckeho delegáta je aktívna reprezentácia slovenskej mládeže na pôde OSN. Do výberového konania sa zapojilo 54 mladých ľudí, formálne náležitosti splnilo 35 prihlášok a do druhého kola sa na základe bodového hodnotenia prebojovalo 5 najlepších kandidátov a kandidátok. Komisia napokon rozhodla, že v rokoch 2022 a 2023 bude mandát mládežníckeho delegáta SR pri OSN plniť Michál Salíni.
3. Z predmetových olympiád až k prezidentke Slovenskej republiky Zuzane Čaputovej už po druhýkrát
Medailistky a medailistov, ktorí sa zúčastnili medzinárodných postupových súťaží a priniesli Slovensku hodnotné medaily, prijala dňa 13.12.2022 v Prezidentskom paláci prezidentka SR Zuzana Čaputová. Podujatia sa zúčastnili študentky a študenti, ktorí na MPOS v roku 2022 získali zlaté, strieborné a bronzové medaily. Okrem nadaných študentov a študentiek boli súčasťou podujatia aj členky a členovia slovenskej delegácie, ktorí sprevádzali študentov a študentky na MPOS.
4. V roku 2022 sa do vzdelávacích programov NIVaM zapojilo 16 tisíc ľudí pracujúcich v školstve. Dostali sme výborné hodnotenie
Pripravili sme takmer sto programov vzdelávania a realizovali tiež desiatky odborných podujatí. Naša široká ponuka zaujala až 15 920 pedagogických, odborných i nepedagogických zamestnancov, z čoho niektorí z nich absolvovali jeden a viac vzdelávacích programov alebo podujatí. V NIVaM sme sa zamerali okrem podpory profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankýň aj na vzdelávanie nepedagogických zamestnancov a zamestnankýň: pomocných vychovávateľov/vychovávateľky v materských školách a zdravotníckych pracovníkov/pracovníčky v materských, základných a stredných školách.
5. Skoro 130-tisíc českých a slovenských detských čitateľov si navzájom vymenilo priateľskú záložku do knihy
Pri príležitosti Medzinárodného mesiaca školských knižníc zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Knižnicou Jiřího Mahena v Brne Prvý projekt s názvom Záložka do knihy spája školy. Jeho cieľom bola už po trinástykrát podpora čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh medzi rovesníkmi z 1 040 českých a slovenských základných škôl a osemročných gymnázií.
6. Kampaň zameraná na zviditeľnenie organizácií pracujúcich s mládežou
Národný inštitút vzdelávania a mládeže v súlade s cieľmi Európskeho roku mládeže pripravil kampaň zameranú na zviditeľnenie organizácií, ktoré pracujú s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania.
Kampaň poukázala na výhody práce s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania pre jednotlivých mladých ľudí a pre spoločnosť ako celok.
Zoznam organizácií, ktoré boli predstavené:
· o.z. Enjoy The Ride
· Združenie Slatinka
· Nadácia Krajina Harmónie
· DOMKA – Združenie saleziánskej mládeže
· o.z. ICHTYS
· Študentský parlament Mesta Senica
7. Projekt „Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní“ pomáha adresne reagovať na potreby škôl priamo v regiónoch
Projekt vznikol na základe spolupráce Národného inštitútu vzdelávania a mládeže s medzinárodnou organizáciou UNICEF. Cieľom projektu je aktívna pomoc a metodická podpora pri začleňovaní detí a žiakov z Ukrajiny do slovenského vzdelávacieho systému a zvyšovanie kvality vzdelávania už integrovaných detí a žiakov. Okrem toho sa aktivity zameriavajú aj na jazykovú podporu pre ukrajinských pedagogických zamestnancov a zamestnankýň, ktorá im pomôže pri získavaní uplatnenia v školstve.
8. Konferencia školských knižníc
Školské knižnice môžu byť miestami prijatia, bezpečia, rozvoja talentov i čitateľskej gramotnosti. Týmito myšlienkami začínala Konferencia školských knižníc, ktorá sa konala 17.5.2023 vo Zvolene a organizoval ju Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Nosnou témou konferencie bola budúcnosť školských knižníc. Na Slovensku má z celkového počtu 3052 základných a stredných škôl zriadenú školskú knižnicu 1525 z nich. Na dopad fungovania školských knižníc však nevplýva iba objem knižničného fondu v správe školy, ale aj dostupnosť a atraktívnosť priestoru školskej knižnice. Odborníci, ktorí sa zúčastnili konferencie, sú pripravení podporiť tvorenie novej vízie školských knižníc. Konferenciu školských knižníc organizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže s partnerskou podporou Mesta Zvolen.
9. Kurikulárne zmeny a infosemináre o procese implementácie nového štátneho vzdelávacieho programu
Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR schválil v marci 2023 nový Štátny vzdelávací program základného vzdelávania (ŠVP). Ten je súčasťou kurikulárnej reformy Plánu obnovy a odolnosti SR, ktorá sa zameriava na naplnenie potrieb vzdelávania pre 21. storočie. Od septembra 2023 bude prvých 40 základných škôl vzdelávať svojich prvákov a prváčky podľa nového kurikula. Všetky základné školy začnú povinne učiť podľa nového ŠVP od školského roku 2026/2027, počnúc prvým ročníkom prvého cyklu. Krajské pracoviská NIVaM v priebehu mesiacov máj a jún pripravili viac ako 70 infoseminárov v regiónoch, kde bol riaditeľom a riaditeľkám základných škôl bližšie predstavený proces zavádzania kurikulárnych zmien v základnom vzdelávaní.
10. Európsky deň jazykov 2022
29. septembra 2022 zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie na Slovensku – kanceláriou Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre preklad podujatie Európsky deň jazykov online.
Európsky deň jazykov online ponúkol ideálnu príležitosť osláviť jazykovú rozmanitosť aj na území našej krajiny, podporiť celoživotné učenie sa jazykov v škole i mimo nej a rozvíjať otvorenosť voči rôznym jazykom a kultúram, ktoré vstupujú do života každého z nás. Učenie sa jazykov napomáha nielen komunikácii s ľuďmi z rôznych jazykových a kultúrnych prostredí, ale rozvíja toleranciu a vzájomné porozumenie.
Našu aktivitu a všetky novinky z oblasti vzdelávania a mládeže môžete pravidelne sledovať TU.
Pozvánka na konferenciu: Zmeny vo vyučovaní v národnostných školách – národnostné jazyky vo vzdelávaní
Pozývame Vás na konferenciu organizovanú Národným inštitútom vzdelávania a mládeže v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR s názvom Zmeny vo vyučovaní v národnostných školách – národnostné jazyky vo vzdelávaní, ktorá sa uskutoční v dňoch 12. a 13. 10. 2023 v Bratislave.
Cieľom konferencie je oboznámiť pedagogickú a odbornú verejnosť s legislatívnymi a systémovými zmenami vo vzdelávaní národnostných menšín a výmena skúseností.
V rámci dvojdňovej konferencie sú naplánované prednášky, workshopy, prezentácie výsledkov a skúseností, príkladov dobrej praxe, ale bude otvorený priestor aj na kritické pripomienky a konštruktívne návrhy na možné riešenia problémov v oblasti vzdelávania národnostných menšín na Slovensku.
Konferencia je určená pre vedeckú a pedagogickú verejnosť, pre riaditeľov a učiteľov materských, základných a stredných škôl, školských manažérov, metodikov a didaktikov, ako aj pre autorov a vydavateľov edukačných publikácií a ďalších odborníkov zapojených do vzdelávania národnostných menšín.
Účasť na konferencii je bezplatná.
Termín prihlasovania je do 31. 8. 2023.
V prípade otázok napíšte na e-mailovú adresu: konferencia.vnm@nivam.sk
Možnosť vystúpiť na konferencii s odborným príspevkom
Aktívna účasť je možná formou odborného príspevku (v trvaní 10 minút) alebo prezentovaním príkladov dobrej praxe (v trvaní 10 minút) na workshopoch. Po odborných vstupoch bude priestor na diskusiu.
V prípade záujmu o aktívnu účasť na konferencii doplňte do tohto formulára abstrakt Vášho príspevku (max. rozsah 1 500 znakov). O prijatí abstraktov a ich zaradení do programu Vás budeme informovať do 31. 8. 2023.
Prihlasovací formulár
Prihlasovanie bolo uzavreté.
Seminár: Pracovno-právne vzťahy asistentov a podporných tímov v projektoch
Národný inštitút vzdelávania a mládeže vám dáva do pozornosti informačný seminár, ktorý priblíži pracovno-právne vzťahy asistentov a podporných tímov v národných projektoch. Podujatie reaguje na podnety z praxe v školách. Uskutoční sa 14. júla 2023 od 9:00 do 11:00 prostredníctvom platformy MS Teams.
Kapacita je obmedzená na 800 ľudí, prosíme vás preto o registráciu. Po jej vyplnení vám príde na uvedenú mailovú adresu potvrdenie a odkaz na online podujatie.
Registráciu nájdete na tomto odkaze:
Hostia:
JUDr. Žaneta Surmajová, PhD., generálna riaditeľka sekcie legislatívno-právnej, MŠVVaŠ SR
PhDr. Jana Merašická, riaditeľka odboru inklúzie, poradenstva a prevencie, MŠVVaŠ SR
Mgr. Petra Saksová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa, Národný inštitút vzdelávania a mládeže
RNDr. Soňa Puterková a Viktor Križo, Slovenská komora učiteľov, Inklucentrum
Anotácia: Seminár bude reagovať na podnety z praxe, ktoré sa týkajú základných legislatívnych možností nastavenia pracovno-právnych vzťahov v školách v rámci pozícií pedagogických asistentov a školských podporných tímov zamestnávaných najmä cez projekty.
Na podujatí sa predstavia legislatívne východiská a možnosti pri uzatváraní pracovných zmlúv (aj na neurčito), potreby prerokovávania zmien na pracovisku so zástupcami zamestnancov, pracovná doba, práca nadčas, dovolenka, odmeňovanie, príplatky, suplovanie, dozory a podobne.
Cieľom seminára je pomôcť riaditeľom/riaditeľkám škôl ale aj ďalším PZ zorientovať sa v právnych otázkach a nejasnostiach v praxi, oboznámiť sa s nevhodnými javmi ale aj príkladmi dobrej praxe. V krátkosti budú poskytnuté aj informácie o predpokladanom smerovaní NP POP 3. Seminár bude aj nahrávaný a následne verejne dostupný na Youtube kanáli NIVaM.
< Novšie články1…4578…23Staršie články >