Podcast Abeceda školskej pohody: Prevencia
Súčasťou Katalógu podporných opatrení je aj oblasť prevencie. Čo si pod tým máme predstaviť či ako sa toto opatrenie realizuje v praxi priblížila odborníčka.
Hosťom podcastu Abeceda školskej pohody bola tentokrát Barbora Čaplová z Oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže. A ako uviedla na úvod: „Podporné opatrenie Prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania je určené všetkým deťom a žiakom. Prevenciu v tomto smere chápeme ako súbor opatrení zameraných na predchádzanie nežiadúcich javov, ale zároveň súbor opatrení, ktoré proaktívne a systematicky posilňujú schopnosti detí. Sú to práve tie schopnosti detí, ktoré majú priamy vplyv na ich optimálny, zdravý vývin a formovanie postojov, ktoré vedú k znižovaniu prejavov a výskytu rizikového správania.“
V podcaste sa venovala bližšie aj otázke rizikového správania a vnímania tohto pojmu. Podľa slov odborníčky ide o akékoľvek správanie, v dôsledku ktorého dochádza k nárastu či už zdravotných, sociálnych, výchovných alebo iných rizík pre dieťa či spoločnosť.
„Na základe výsledkov viacerých domácich či zahraničných výskumov môžeme potvrdiť, že najpálčivejšia oblasť rizikového správania, ktorú je potrebnú riešiť, a ktorej prejavy sú aktuálne na vzostupe je oblasť extrémne agresívneho správania a rizikové správanie, ktoré je spojené s využívaním informačných a komunikačných technológií.“
Čaplová ďalej v podcaste rozoberá aj to či existuje ten správny čas na realizáciu prevencie a kde všade ju môžeme v školskom prostredí uplatniť.
“Prevencia vo forme plánovanej, systematickej, dlhodobej aktivity môže priniesť najväčší osoh a najvýraznejšiu pozorovateľnú zmenu správania.”
Vypočujte si tematickú epizódu podcastu, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania a zistite, ako túto zmenu docieliť.
Skoro 200 školských knižníc sa dnes zapojí do osláv Medzinárodného dňa školských knižníc
V rámci 19. ročníka celoslovenského projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“ sa dnes skoro dvesto školských knižníc zo základných a stredných škôl zapojí do osláv Medzinárodného dňa školských knižníc na tohtoročnú tému Školská knižnica vám dáva priestor na to, aby ste boli výnimoční.
Počas celého dňa budú školskí knihovníci s pomocou svojich kolegov realizovať rôzne originálne, vtipné a inšpirujúce aktivity, ktorých cieľom bude reflektovaním aktuálnej doby, kreativitou a zábavnými formami práce s knihou podpora pozitívneho a trvalého vzťahu k školskej knižnici, ku knihe a k samostatnému čítaniu žiakov. Jadrom podujatí bude tiež zavádzanie inovatívnych prvkov v školskej knižnici, netradičných spôsobov výpožičiek, využívanie moderných technológií nezvyčajným spôsobom, či vedenie rozhovorov na aktuálne témy, ako sú napríklad rozpoznanie hoaxov a ako sa dopátrať pravdy z prečítaného.
Pridanou hodnotou osláv Medzinárodného dňa školských knižníc bude aj vytvorenie príležitosti pre každého účastníka, aby mohol prispieť svojou inšpiráciou k originálnemu priebehu podujatia a zároveň v ňom mohol prejaviť svoj osobný talent. Zároveň bonusom osláv bude vytváranie stálych živých spoločenstiev v školských knižniciach, v ktorých by všetci aj po skončení uvedených osláv navzájom spolupracovali, podporovali svoje čitateľské záujmy a zdokonaľovali svoje životné zručnosti.
Medzinárodný deň školských knižníc (International School Library Day) prvý raz vyhlásila Dr. Blanche Woolls, prezidentka Medzinárodnej asociácie školského knihovníctva (International Association of School Librarianship), v roku 1999. Odvtedy sa uskutočňuje každoročne štvrtý októbrový pondelok.
Bližšie informácie o uvedenom celoslovenskom projekte sú zverejnené na webovom sídle Národného inštitútu vzdelávania a mládeže new.nivam.sk v časti Knižnica, sekcia Školské knižnice, záložka Celoslovenský projekt Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice.
Trendy, zmeny aj inšpirácie. Aktéri národnostného vzdelávania sa stretli v spoločnej diskusii
Vzdelávanie národnostných menšín prechádza u nás rôznymi legislatívnymi, ale i systémovými zmenami. Hovoriť o týchto novinkách, mať príležitosť zdieľať vlastné skúsenosti či inšpirovať dobrou praxou sa aktuálne podarilo všetkým zainteresovaným na dvojdňovej odbornej konferencii.
Po viac ako pätnástich rokoch poskytol takúto širokú platformu Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) a podujatím spojil všetkých aktérov národnostného vzdelávania.
Konferencia Zmeny vo vyučovaní v národnostných školách – národnostné jazyky vo vzdelávaní (12. – 13. október 2023, Bratislava) priblížila odborníkom aj pedagógom aktuálne legislatívne a systémové zmeny vo vzdelávaní národnostných menšín na Slovensku. V rámci dvojdňového programu odzneli odborné prednášky, prezentovali sa konkrétne výsledky a pozornosť sa venovala tiež príkladom dobrej praxe či školám, ktoré sa zapojili do pilotného zavádzania nového kurikula.
Iniciátorom konferencie bolo Oddelenie vzdelávania národnostných menšín, NIVaM a organizovala sa v spolupráci so Sekciou národnostného a inkluzívneho vzdelávania ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Daniel Bútora, minister školstva, ktorý prevzal i záštitu nad podujatím, vo svojom príhovore zdôraznil, že v procese tvorby a riadenia vzdelávania je potrebná kontinuita. Na druhej strane, význam synergie a spolupráce podčiarkol Ivan Pavlov, generálny riaditeľ NIVaM.
Ako uviedol Ivan Pavlov, vzdelávací systém na Slovensku zahŕňa 303 národnostných škôl rôznych druhov a typov. Tieto školy vyučujú deti a žiakov z radov maďarskej, nemeckej, rusínskej, rómskej, ruskej a ukrajinskej menšiny. „Z pohľadu národnostných škôl a tried je prínosom, že aj problematika národnostného vzdelávania sa sústreďuje v rámci jednej organizácie, ktorou je aktuálne práve NIVaM.“ Spolupráca medzi odbormi a oddeleniami pri riešení rôznych úloh je stále aktívnejšia, čím NIVaM potvrdzuje svoj záujem podporovať skvalitňovanie vzdelávania žiakov v národnostných školách a triedach.
Odborné prezentácie boli len jednou časťou dvojdňového programu. Počas prvého dostala širšia diskusia priestor na workshopoch. Prebiehali paralelne a venovali sa dvom odlišným témam. „Jeden z tematických workshopov riešil priamo zmeny vo vyučovaní v národnostných školách s vyučovacím jazykom maďarským. V druhom sme sa zamerali na národnostné jazyky vo vzdelávaní.“
Druhý konferenčný deň patril pilotným školám, ktoré sa zapojili do zavádzania nového kurikula. Skúsenosti „prvých lastovičiek“ prezentovali Základná škola s vyučovacím jazykom maďarským, Zlaté Klasy; ZŠ a MŠ Móra Kóczána s VJM, Zlatná na Ostrove; Základná škola s VJM v Čakanovciach.
Tak, ako národnostné vzdelávanie podporuje kultúrnu rôznorodosť, tak konferencia podporila rôznorodosť prístupov či aktivít a zaujímavé inšpirácie poskytla cez konkrétne príklady dobrej praxe.
„Ambíciou konferencie nebolo vyriešiť všetky problémy, ktoré sa týkajú vzdelávania národnostných menšín. Chceli sme však všetkým otvoriť priestor na odbornú diskusiu. Zmapovať súčasný stav a spoločne identifikovať tie oblasti národnostného školstva, na ktoré by sme sa v budúcnosti mohli cielenejšie sústrediť v rámci ďalších diskusií. Či už pôjde o monotematické semináre, workshopy alebo webináre závisí od požiadaviek jednotlivých národnostných menšín, vždy bude primárnym záujmom skvalitniť národnostné školstvo u nás,“ uzatvorila Gyöngyi Ledneczká, vedúca Oddelenia vzdelávania národnostných menšín, NIVaM.
Talenty olympiád: Podporujeme záujem a rozvoj nadania
Nadaní žiaci prinášajú do našej krajiny cenné medaily i potenciál skvalitňovať oblasti, v ktorých sú mimoriadne úspešní. Či už sú to prírodné, technické, spoločenské vedy či jazyky, cieľom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), ktorý je oficiálnym organizátorom 16 rôznych olympiád, je rozvíjať potenciál mladých ľudí a skvalitňovať cesty ich rozvoja. V školskom roku 2022/2023 sa do okresných a krajských kôl olympiád zapojilo 58 082 žiakov.
33 medailí z medzinárodných olympiád
Zúčastniť sa olympiády je pre mladého človeka nielen prestíž, ale aj spôsob, ako rozvíjať rôznorodé zručnosti, naučiť sa spolupracovať, nevzdávať sa a prichádzať na riešenia. Žiaci môžu nadobudnúť tieto zručnosti vďaka príprave a účasti na predmetových olympiádach a súťažiach, ktorých vyhlasovateľom je MŠVVaŠ SR a na národnej a medzinárodnej úrovni ich koordinuje NIVAM.
Fyzikálna či chemická olympiáda majú tradíciu vyše 50 rokov a úspechy mladých talentov zo Slovenska sú obdivuhodné aj na medzinárodnej úrovni. V poslednom roku sme v Medzinárodnej chemickej olympiáde (IChO), ktorá sa konala v Zürichu vo Švajčiarsku od 16. do 25. júla 2023, a zúčastnilo sa jej 348 súťažiacich z 89 krajín, získali za Slovensko 3 strieborné a 1 bronzovú medailu. Počas konania Medzinárodnej fyzikálnej olympiády (IPhO), ktorá sa konala v Tokiu v Japonsku od 10. do 17. júla 2023, a zúčastnilo sa jej 396 súťažiacich z 84 krajín, sme za Slovensko získali 1 striebornú medailu a 3 čestné uznania.
Mladí ľudia zo Slovenska reprezentovali našu krajinu dokopy na 15 medzinárodných olympiádach a priniesli spolu 33 medailí – 3 zlaté, 8 strieborných, 22 bronzových a taktiež 15 čestných uznaní. Zlaté medaile sme získali v Medzinárodnom turnaji mladých fyzikov (IYPT), ktorý sa konal v meste Murree v Pakistane, na Grand Prix Chimique (GPCH), ktorý sa konal v Záhrebe v Chorvátsku, či na Európskej dievčenskej matematickej olympiáde (EGMO), ktorá sa uskutočnila v meste Portorož v Slovinsku. Všetkým mladých ľuďom gratulujeme a sme na nich hrdí. Taktiež sme hrdí na každého mladého človeka, ktorý sa rozhodne pracovať na svojom nadaní a prekoná rôzne prekážky, aby dosiahol naplnenie svojho potenciálu. Ďakujeme predsedom a členom komisií, autorom úloh i všetkým zapojeným partnerom, vďaka ktorým môžeme potenciál mladých ľudí rozvíjať.
Komplexná agenda
Olympiády však predstavujú veľmi komplexnú a náročnú agendu, ktorá si vyžaduje vyššiu pozornosť a systematickú podporu. Mnohé olympiády sa začínajú domácim, či školským kolom, pokračujú na okresné, krajské kolo, následne na celoštátne a niektoré končia až medzinárodným výstupom. Ako môžeme vidieť aj na posledných výsledkoch, na Slovensku máme výnimočné talenty, ktoré dokážu poraziť aj zahraničnú konkurenciu. Mnohokrát však zápasíme o udržanie podporných aktivít či kvalitných ľudí, ktorí sa budú podieľať na príprave súťažných úloh a účasťou v komisiách. V záujme Národného inštitútu vzdelávania a mládeže je hľadať koncepčné nastavenie všetkých súčastí organizovania olympiád a skvalitňovať ich priebeh. Rezort školstva ani NIVaM v školskom roku 2023/2024 neuvažuje o zrušení školských olympiád. Práve naopak, prebiehajú intenzívne stretnutia so všetkými zainteresovanými stranami a hľadajú sa spôsoby, ako nadané a talentované deti v našej krajine podporiť.
Zručnosti 21. storočia a systematická podpora olympiád
Predmetové olympiády a súťaže umožňujú žiakom základných a stredných škôl rozvoj charakteru, emocionálnej inteligencie a mäkkých zručností, ktoré sú nevyhnutné pre úspech v akademickej a pracovnej sfére ako príprava na ďalšie štúdium a budúce povolanie. Väčšina tímových súťaží navyše vyžaduje, aby žiaci a študenti dokončili úlohy, ktoré si vyžadujú efektívnu tímovú prácu, spoluprácu a komunikáciu. Výsledkom je, že na dokončenie úlohy ako tím vynaložia viac úsilia, rozpoznajú svoje silné stránky a rozvinú zručnosť v medziľudských vzťahoch. Po týchto zručnostiach, nazývaných tiež kľúčovými kompetenciami, či zručnosťami 21. storočia, je celosvetový dopyt. V školskom roku 2023/2024 predstavuje NIVaM aj niekoľko noviniek, ktoré majú podporiť organizovanie olympiád a rozvoj zručností. Všetko sa postupne dozviete na webovom sídle a na sociálnych sieťach NIVaM. Aktuálny termínovník predmetových olympiád a súťaží v školskom roku 2023/2024 nájdete na webstránke TU.
Ak chceme na Slovensku talentovaných mladých ľudí, musíme na rozvoji ich nadania spolupracovať. Olympiády sú rokmi osvedčeným konceptom, ako nadanie rozvíjať. Pre budúcnosť olympiád na Slovensku je potrebná systematická podpora, udržateľné financovanie a úprimný záujem o spoluprácu všetkých zapojených subjektov.
YOUTH RESEARCH DIALOGUE
Štvrtý ročník prestížneho oceňovania škôl na Slovensku pozná víťazov
V roku 2023 sa do oceňovania Angažovaná škola prihlásilo 30 škôl s 35 projektmi, z ktorých hodnotiaca komisia vybrala 3 víťazov.
Od roku 2020 majú všetky školy na Slovensku možnosť získať oficiálnu značku Angažovaná škola, zameranú na zavádzanie vyučovacej stratégie service learning na školách. Oceňovanie s názvom Angažovaná škola – národná cena za service learningový projekt je zameraná na zdôraznenie a ocenenie práce materských, základných a stredných škôl, ktoré realizujú service learningové projekty, podporujú aktívne občianstvo mládeže a realizujú aktivity v prospech komunity, ktorými dosahujú vzdelávacie ciele.
„V 4. ročníku oceňovania Angažovaná škola – národná cena za service learningový projekt sme prijali rekordných 35 prihlášok z 30 rôznych škôl z celého Slovenska, dokonca sa do tohto ročníka zapojili aj stredoškolské internáty. Veľmi nás teší, že service learning sa čím ďalej tým viac dostáva do povedomia,“ uvádza Daniela Ivanová, programová manažérka z Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií a organizátorka oceňovania Angažovaná škola.
Hodnotiaca komisia vybrala 19 finalistov – projektov a z nich 3 víťazov. Komisia bola zložená z odborníčok, ktoré sa dlhodobo venujú stratégii service learning, vzdelávaniu učiteľov a učiteliek v tejto oblasti a ich podpore, ako aj podpore žiakov a žiačok a študentov a študentiek v jej implementácii. V komisii boli zároveň zastúpení odborníci a odborníčky z mimovládneho sektora, akademickej sféry a ministerstva školstva.
Všetkých 19 finalistov bude môcť ako príklad dobrej praxe používať oficiálnu značku Angažovaná škola, pričom 2 školy a 1 školský internát, ktoré realizovali víťazné projekty, budú môcť používať „zlatú značku“ pre víťazov.
„Sme radi, že školy už nevnímajú priestor na dobrovoľníctvo svojich žiakov a žiačok iba v zbierkach a jednodňových podujatiach na skrášlenie verejného priestoru. Pripravujú s nimi dlhodobé projekty, ktoré menia komunitu a rozvíjajú všetkých ich účastníkov a účastníčky – žiakov aj žiačky, ale aj prijímateľov služby,“ dopĺňa Daniela Ivanová.
Víťazom 4. ročníka oceňovania Angažovaná škola v kategórii základná škola a držiteľom zlatej značky Angažovaná škola sa stala Základná škola Spojová z Banskej Bystrice s projektom Spojová spája. Projekt Spojová spája bol zameraný na šírenie lásky ku knihám a k literatúre prostredníctvom spoločných čítaní pre žiakov našej školy, ale tak isto aj pre detičky v blízkej materskej škole či pre seniorov v blízkom domove dôchodcov. Cieľom projektu bolo efektívne využívať voľný čas detí a prehĺbiť ich lásku ku knihám a kultúre čítania.
Druhým držiteľom zlatej značky Angažovaná škola je Stredná odborná škola podnikania a služieb v Námestove s projektom LeSníček. Projekt spojil všetky komunity, s ktorými škola dlhodobo spolupracuje. Hlavným cieľom projektu bolo prepojenie komunít zdravotne znevýhodnených detí, mužov, žien, sociálne slabých rodín, seniorov, žiakov základných a stredných škôl regiónu Hornej Oravy v spoločnom poznávaní chránených stromov a vytvorení náučno-rozprávkovej knihy LeSníček.
V kategórii Výchova mimo vyučovania získal zlatú značku Angažovaná škola Školský internát v Poprade za projekt „Čaj o piatej – príbehy, tipy a rady spod šálky”. Študenti a študentky stredoškolského internátu v Poprade zrealizovali stretnutie mládeže so seniormi z klubu dôchodcov pod názvom ,,Čaj o piatej – príbehy, tipy a rady spod šálky”. Spoločnou témou stretnutia generácií boli bylinky a ich účinky, tiež hudba a spev.
„Veríme, že postupom rokov sa práve značka Angažovaná škola stane jedným z ďalších rozhodujúcich ukazovateľov pre žiakov či rodičov pri výbere kvalitnej školy, keď naznačí prístup školy ku žiakom a jej záujmu pripraviť ich čo najlepšie na život,“ uzatvára Daniela Ivanová.
Oceňovanie Angažovaná škola je súčasťou medzinárodnej ceny Regional Award for Succesfull Service-Learning Practice, ktorú v rámci strednej a východnej Európy s partnermi organizuje medzinárodná organizácia Interactive Open Schools.
Národné oceňovanie materských, základných a stredných škôl na Slovensku Angažovaná škola je podporené z dotácií Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v oblasti práce s mládežou, ktoré administruje NIVaM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Oceňovanie podporil Nadačný fond Kaufland, ktorý administruje Centrum pre filantropiu.
Odovzdávanie národného oceňovania Angažovaná škola bolo tento rok súčasťou konferencie Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny, ktorá sa konala 17. októbra 2023 v Poprade.
——
Prehľad ocenených škôl a ich projektov nájdete na stránke www.angazovanaskola.sk.
——
Zoznam víťazných škôl a držiteľov zlatej značky Angažovaná škola (3):
- Základná škola Spojová, Banská Bystrica – https://youtu.be/btxs1D86R34
- Stredná odborná škola podnikania a služieb, Námestovo – https://youtu.be/e9qt7arETUM
- Školský internát, Poprad – https://youtu.be/xx3cEFz3Gog
Zoznam držiteľov značky Angažovaná škola (13):
- Základná škola, Zemianska Olča za projekt Zelený amfiteáter
- Základná škola Alexandra Pavloviča za projekt Náučná záhrada
- Základná škola A. Sládkoviča, Sliač za projekt Vyhliadka lásky
- Súkromná základná škola slobodného demokratického vzdelávania za projekt Vnímaví a aktívni žiaci
- Gymnázium Pierra de Coubertina Piešťany za projekty – Zbierka pre Útulok Piešťany, Potravinová pomoc pre utečencov z Ukrajiny, Výsadba nektárodajných kríkov a úprava včelích úľov typu Langstroth 2/3
- Spojená škola internátna, organizačná zložka Odborné učilište za projekt „Zelenaj sa záhrada“
- Gymnázium, Lipany za projekt Úprava školského dvora
- Stredná zdravotnícka škola, Prešov za projekt ÚSMEV DETÍ
- Súkromná stredná odborná škola, Košice za projekt Keď chodby ožívajú
- Gymnázium Jána Hollého za projekty Hollého elita – EZ, Zóna bez peňazí GJH
- Stredná zdravotnícka škola Márie Terézie Schererovej za projekt Pomôžme dobru rásť
- Spojená škola Dudince za projekt Ujo Miro
- Stredná odborná škola obchodu a služieb za projekt Úsmev pre Úsmev
zdroj: Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií
Pozvánka na webinár: Dizajnovanie vzdelávacích programov v oblasti práce s mládežou
Akreditačná komisia v oblasti práce s mládežou si pre záujemcov o akreditáciu vzdelávacieho programu pripravila webinár: Dizajnovanie vzdelávacích programov v oblasti práce s mládežou.
Webinár sprostredkuje informácie o tom, ako tvoriť obsah vzdelávacích programov, ako vyplniť žiadosť o akreditáciu, či aké sú najčastejšie chyby v žiadostiach. V rámci diskusie bude priestor aj na otázky.
Webinár sa uskutoční vo štvrtok 26. 10. 2023 v čase 17:00 – 18:30 h.
Kapacita je obmedzená na 30 účastníkov.
V prípade záujmu sa môžete prihlásiť prostredníctvom prihlasovacieho formulára do 25. 10. 2023 (vrátane) alebo do naplnenia kapacity podujatia na tomto ODKAZE.
Kontaktná osoba: Mgr. Dávid Richter, mobil: +421 908 678 809, e-mail: david.richter@nivam.sk
Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti: panelová diskusia a workshopy
V rámci iniciatívy Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti 2023, ktorú každoročne vyhlasuje UNESCO, organizuje Rada pre mediálne služby spolu s partnermi z platformy Mediálna gramotnosť+ konferencie pre učiteľov, digitálnych koordinátorov a pracovníkov knižníc. Podujatia sa uskutočnia 24. októbra 2023 popoludní v Bratislave a 27. októbra 2023 dopoludnia v Prešove. Obe konferencie budú rozdelené na dve časti – panelovú diskusiu a praktické workshopy.
Prihlasovací formulár na konferenciu, ktorá je určená predovšetkým pre učiteľov, digitálnych koordinátorov a pracovníkov knižníc, nájdete tu: https://forms.gle/KqeWg5TRofuH9hec6
Registrácia je otvorená do 20. októbra 2023
Národný inštitút vzdelávania a mládeže má v platforme Mediálna gramotnosť+ štatút pozorovateľa.
Viac informácií nájdete v priložených programoch:
Prečítajte si vybrané výsledky prieskumu Well-being a pracovná spokojnosť učiteľov – Slovensko 2023
Do výskumu faktorov well-beingu a pracovnej spokojnosti učiteľov v post-pandemickom období COVID-19 na Slovensku sa zapojilo 2636 učiteľov základných a stredných škôl SR (priemerný vek 42,3, 88 % žien). Výskumu sa zúčastnilo celkom 3649 učiteľov, kvôli neúplnosti a absencii dát bolo vylúčených 1013 učiteľov. On-line zber dát prebiehal od 15.03.2023 do 30.03.2023 v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže SR.
Dokument “Well-being a pracovná spokojnosť učiteľov – Slovensko 2023 Vybrané výsledky” z medzinárodnej štúdie ISPA (International School Psychology Association) „Global perspectives on teachers’ wellbeing and mental health following the COVID-19 pandemic“ je zverejnený na webovej stránke Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
Sú učitelia spokojní so vzťahmi na škole?
Výsledky sú mimoriadne pozitívne. 84,1% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so vzťahmi s vedením školy. 90,5% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so vzťahmi s ostatnými zamestnancami školy. 72,7% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so vzťahmi s rodičmi. Najvyššie percento 94,1% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so vzťahmi so študentmi. Ostávajúcou pretrvávajúcou výzvou je poskytovanie opory a pomoci učiteľom, ktorá umožní udržateľnosť a rozvoj dobrých vzťahov. Spolupráca s rodičmi, ktorá kladie na učiteľov mimoriadne nároky, vyžaduje osobitnú pozornosť.
Sú učitelia spokojní s pracovnou zaťaženosťou a očakávaniami vedenia?
Tri štvrtiny, tzn. 74,1% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s pracovnou zaťaženosťou a očakávaniami vedenia, čo je možné považovať za priaznivý výsledok. Navyše 78,5% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s podporou ich pracovného výkonu zo strany vedenia a 75,5% s podporou vedenia školy pri zvládaní správania žiakov. Uvedené výsledky priaznivo dopĺňa aj zistenie, že až 86,8% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s podporou ich práce ostatnými zamestnancami školy a 79,9% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s podporou ostatných zamestnancov školy pri zvládaní správania žiakov.
Za mimoriadne priaznivý výsledok je potrebné považovať v kontexte už uvedeného skutočnosť, že až 82,9% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s úrovňou autonómie, ktorú na svojej pozícii smú mať. Autonómia učiteľa je mimoriadne dôležitým predpokladom rozvoja angažovanosti a vnútornej motivácie žiakov, ale aj faktorom rozvoja psychologického kapitálu učiteľa.
Sú učitelia spokojní s administratívnou záťažou a dostupným časom na prípravu?
60,1% učiteľov uviedlo, že sú nespokojní až veľmi nespokojní s množstvom vyžadovanej administratívnej práce. 60,2% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s množstvo času dostupného na prípravu a približne polovica, 52,8% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných množstvom času na spoločné prípravy a plánovanie. Uvedené podporuje dôležitosť pozornosti, ktorú je potrebné venovať zefektívneniu administratívnej záťaže učiteľov, ako aj rešpektu voči času, ktorý učitelia potrebujú na prípravu. Sú to nepochybne faktory, ktoré prispievajú k well-beingu učiteľov.
Sú učitelia spokojní s podporou ich práce zo strany rodičov?
67,6% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s podporou ich práce zo strany rodičov. Približne polovica 53,1% bolo spokojných až veľmi spokojných s podporou zvládania správania žiakov zo strany rodičov. Uvedený výsledok je výzvou pre obec psychologickú v poskytovaní vzdelávania a pomoci tak budúcim učiteľkám a učiteľom, ako aj učiteľkám a učiteľom v školskej praxi. Vedenie rozhovorov s rodičmi je pre učiteľov úloha, ktorá vyžaduje špecifickú prípravu a zdieľanie skúseností. Podporné skupiny učiteľov môžu aj v tomto smere zohrať mimoriadne priaznivú úlohu.
Sú učitelia spokojní so snahou a záujmom žiakov o učenie a školské výsledky? Sú učitelia spokojní so správaním žiakov?
Iba 48% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so snahou a záujmom žiakov o učenie a školské výsledky. Uvedený výsledok nie je priaznivý. Vyššie percento, 61,9% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so správaním žiakov. Uvedené zistenia sú významným podnetom pre prácu hlavne školských psychológov.
Sú učitelia spokojní s hodnotením svojej práce?
Výsledky sú do určitej miery alarmujúce. 69,2 % učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so spôsobmi a formami hodnotenia ich pracovného výkonu, avšak iba takmer polovica, 46,6 % učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s ostatnými benefitmi a približne tretina, iba 32,2 % učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s platom, finančným ohodnotením. Uvedené výsledky sú osobitou výzvou pre lídrov na úrovni top manažmentu škôl, ale aj spoločnosti.
Sú učitelia spokojní s fyzickou bezpečnosťou na škole?
82,8% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s fyzickou bezpečnosťou v kontexte školy. 17,2% učiteľov bolo nespokojných až veľmi nespokojných s fyzickou bezpečnosťou v kontexte školy. Uvedený výsledok podporuje dôležitosť nepodceňovania, dôkladného vyhodnocovania signálov potencionálne ohrozujúcich bezpečnosť učiteľov a nevyhnutnosť prijímania proaktívnych opatrení.
Sú učitelia spokojní so svojou duševnou a emočnou pohodou?
Viac ako polovica, 59% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so svojou duševnou a emočnou pohodou. Uvedený výsledok nie je priaznivý pretože vedie k otázke, či môžu učitelia, resp. do akej miery môžu učitelia, ktorí uviedli, že sú nespokojní (32%) až veľmi nespokojní (9%) so svojou duševnou a emočnou pohodou, prispievať k duševnej a emočnej pohode svojich žiakov. Prezentované výsledky podporujú dôležitosť programov podpory well-beingu učiteľov a primeranosť hodnotenia práce učiteľov.
Sú učitelia spokojní s možnosťami profesného napredovania?
69,2% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných so špecifickou prípravou alebo tréningom súvisiacim s ich profesnou rolou. 72,4% učiteľov bolo spokojných až veľmi spokojných s momentálnymi príležitosťami pre ich profesný rozvoj. Uvedený výsledok, ktorý je možné považovať za priaznivý, zároveň podporuje dôležitosť ponuky príležitostí profesného rozvoja, ktorá bude reflektovať potreby a očakávania učiteľov.
Ďalšie výsledky štúdie za Slovensko budú zverejnené následne po spracovaní a publikovaní výsledkov medzinárodnej štúdie.
Pozvánka na on-line workshop pre učiteľov zameraný na kritické myslenie a mediálnu gramotnosť
Informačná služba Organizácie Spojených národov vo Viedni, Národný inštitút vzdelávania a mládeže a mimovládna organizácia Slovenská debatná asociácia organizujú dva interaktívne on-line workshopy pre učiteľov, ktoré sú zamerané na rozvoj kritického myslenia a spôsoby jeho výučby a rozvoj mediálnej gramotnosti.
Zameranie workshopu
- Prečo potrebujeme kritické myslenie a čo to vlastne znamená, myslieť kriticky?
- Ako spoznať kognitívne skreslenie a ako k nemu dochádza?
- Ako viesť mladých ľudí ku kritickému mysleniu?
- Ako funguje šírenie dezinformácií a ako odlišovať seriózne od nedôveryhodných médií, alebo ako overovať správy a vyvracať konšpiračné teórie a hoaxy?
- Ako mať konštruktívnu a tolerantnú debatu v on-line priestore a fyzicky?
Dátum konania
Kapacita podujatia pre základné školy sa naplnila, registrácia je preto uzavretá. Na podujatie pre stredné školy zostávajú posledné miesta.
- 13.11. 2023 od 15:00 do 18:00 pre učiteľov základných škôl cez platformu ZOOM (registrácia z kapacitných dôvodov uzavretá)
- 14.11. 2023 od 15:00 do 18:00 pre učiteľov stredných škôl cez platformu ZOOM
Účastníci
Workshop je učený pre učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov základných a stredných škôl nezávisle od dĺžky praxe. Workshopu sa môže zúčastniť viacero učiteľov z jednej školy. Počet miest je obmedzený.
Účasť je bezplatná. Absolventi workshopu dostanú certifikát. Informačný leták s praktickými informáciami je dostupný tu.
V prípade záujmu pošlite vyplnený prihlasovací formulár a súhlas so spracovaním osobných údajov v elektronickej forme najneskôr do 31. 10. 2023 (vrátane) na mailovú adresu: dominika.kovacsova@nivam.sk a v kópií na denisa.duranova@nivam.sk.
Vybraným záujemcom bude zaslaný potvrdzujúci e-mail o účasti na workshope a to elektronickou formou na e-mailovú adresu uvedenú v prihlasovacom formulári. Prihlasovací formulár nájdete tu a súhlas so spracovaním osobných údajov nájdete tu.
V prípade doplňujúcich otázok a informácií kontaktujte elektronicky koordinátorky workshopu za Národný inštitút vzdelávania a mládeže:
- Denisa Ďuranová, denisa.duranova@nivam.sk
- Dominika Kovácsová, dominika.kovacsova@nivam.sk
Vyše 140 000 žiakov z 1 352 slovenských a českých škôl pripravuje záložku do knihy pre svojho rovesníka
V rámci októbra ako Medzinárodného mesiaca školských knižníc si 143 044 slovenských a českých žiakov pripravuje záložku do knihy pre svojho rovesníka. Žiaci z 1 352 základných škôl, osemročných gymnázií a rôznych stredných škôl od začiatku októbra vyrábajú záložky počas vyučovania, v školskom klube detí, v záujmových krúžkoch alebo v školských knižniciach, aby ich do 31. októbra 2023 poslali svojim kamarátom z partnerských škôl.
Žiaci zo základných škôl a osemročných gymnázií sa usilujú na svojich záložkách znázorniť literárny motív z ich najobľúbenejšej knihy, prípadne obľúbeného knižného hrdinu v súlade s témou Inšpirujúci svet rozprávok, básní a príbehov. Naopak, stredoškoláci sa snažia na záložkách zachytiť tému Hrdinovia detektívnych románov. Na rub záložky žiaci budú najčastejšie písať názov a meno autora knihy, svoje poštové alebo mailové adresy či facebookové kontakty, aby mohli medzi sebou navzájom komunikovať aj po ukončení realizácie oboch projektov.
Doplňujúcim programom výroby záložiek budú najčastejšie žiacke besedy o obľúbených knihách alebo besedy so spisovateľmi, čitateľské besiedky s pozvanými rodičmi či starými rodičmi žiakov, čitateľské maratóny, dramatizácie rozprávok, literárne kvízy a rozhlasové relácie s cieľom predstaviť celej školskej komunite pridelenú partnerskú školu. Rovnako sa budú v hojnom počte realizovať vyučovacie hodiny zamerané na predstavenie českého jazyka, literatúry, histórie, kultúry či regionálnych zvykov v Českej republike, alebo naopak, vyučovacie hodiny zamerané na predstavenie slovenského jazyka, literatúry, histórie, kultúry či regionálnych zvykov v Slovenskej republike. Starší žiaci si budú navyše pripravovať aj prezentácie o najznámejších detektívnych románoch či slávnych detektívoch formou krátkych referátov, slohových prác, powerpointových prezentácií alebo videí.
Mnohé školy k záložkám priložia aj priateľské listy, rozprávkové knihy, knihy s regionálnou tematikou, školské časopisy, cédečká so školskými speváckymi súbormi, propagačné materiály o škole, obci, meste či regióne alebo aj výrobky z hodín výtvarnej výchovy. Zopár škôl si aj v tomto období naplánovalo osobné odovzdanie záložiek. Svoju partnerskú školu navštívia vyučujúci a vybraní žiaci zo Slovenskej republiky alebo z Českej republiky.
Pridanou hodnotou oboch projektov, ktoré okrem iného pomáhajú všetkým žiakom, teda aj žiakom, ktorí nie sú intelektuálne nadaní, alebo žiakom s mentálnym postihnutím či žiakom pochádzajúcich zo sociálne alebo jazykovo znevýhodneného prostredia, ktorí mimo školy nemajú prístup k čítaniu kníh, je, že vášniví čitatelia z radov žiakov strhnú k čítaniu aj „nečitateľov“ a zároveň všetci získajú uznanie za svoju usilovnú prácu a svoj úspech zažijú spolu so svojimi rovesníkmi.
Bližšie informácie o 14. ročníku česko-slovenského projektu Záložka do knihy spája školy, ktorý organizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Knižnicou Jiřího Mahena v Brne a o 12. ročníku celoslovenského projektu Záložka do knihy spája slovenské školy sú zverejnené na webovom sídle Národného inštitútu vzdelávania a mládeže new.nivam.sk v časti Knižnica, sekcie Česko-slovenský projekt Záložka do knihy spája školy a Celoslovenský projekt Záložka do knihy spája slovenské školy.
Diskusia o podporných opatreniach v regiónoch je významná „pomocná ruka“
V regiónoch už niekoľko týždňov hovoríme o Katalógu podporných opatrení a riešime ich teóriu aj prax. Ďalšie informačné semináre naprieč Slovenskom opäť intenzívne túto spoločnú diskusiu so školami a školskými zariadeniami „rozprúdili.“ Krajské pracoviská NIVaM v tejto súvislosti hovoria aj o najčastejších otázkach, no i potvrdzujú význam tejto formy pomoci a komunikácie smerom ku zainteresovaným.
Ako uviedla Denisa Verešová Dakošová za Krajské pracovisko NIVaM v Košiciach, najčastejšie účastníkov infoseminárov zaujímal proces žiadosti a vyjadrenia k podporným opatreniam. Riešili však aj otázku evidencie podporných opatrení či ich financovanie v budúcnosti.
„Ocenili tiež účasť odborných zamestnancov centier poradenstva a prevencie. Účastníci zo škôl mali tak možnosť oboznámiť sa s nejasnosťami aj zo strany poradní. Získali informácie, čo sa týka vypracovania odporúčaní do výchovno-vzdelávacieho procesu v správach z vyšetrení v súvislosti s Katalógom podporných opatrení.“
Žiadosť o vyjadrenie či uplatnenie podporných opatrení bolo rovnako veľmi diskutovanou témou aj na informačných seminároch organizovaných Krajským pracoviskom NIVaM v Nitre. „Na príkladoch dobrej praxe sme analyzovali možné úskalia v nových procesoch. Účastníci získali spätnú väzbu na podporné opatrenia z rôznych uhlov pohľadu či už učiteľa, riaditeľa, inšpektora či zákonného zástupcu,“ spomenula Mária Pappová, riaditeľka Krajského pracoviska v Nitre. Ako doplnila: „Zmena kultúry prístupu k podpore dieťaťu, žiakovi v škole a školskom zariadení sa týka všetkých nás dospelých, ktorí sprevádzame deti a žiakov do našej spoločnej budúcnosti tak, aby mohli s nami zažiť svoj pocit úspechu už dnes.“
Monika Gregušová z Krajského pracoviska NIVaM v Žiline zdôraznila, že tieto podujatia dokazujú, že je dôležité byť adresnou podporou v procese implementácie podporných opatrení do praxe a pomáhať pri riešení konkrétnych situácií, ktoré z týchto procesov vzídu.
Z Krajského pracoviska v Trenčíne kolegovia podčiarkli podobne význam informačných seminárov v takzvanej tej „pomocnej ruke,“ ktorú účastníci oceňujú. Je to pre nich výrazná pomoc, získať základné informácie k problematike a zároveň mať možnosť pýtať sa na riešenia v praxi. „A to je aj dôvod, prečo sme sa ako NIVaM rozhodli vytvoriť si spolu s nimi – s odborníkmi z praxe – takýto spoločný priestor na poskytnutie základných informácií k implementácii systému podporných opatrení do praxe, ale aj na nasnímanie ich podnetov, otázok, potrieb a najmä na vzájomnú diskusiu,“ konkretizovala Dagmar Koštrnová, riaditeľka Krajského pracoviska NIVaM v Trenčíne.
Krajské pracovisko NIVaM v Nitre na festivale Pod jednou strechou
“Veľmi radi sme sa 14.10.2023 pripojili do bohatého programu festivalu Pod jednou strechou, ktorý organizuje nezisková organizácia Živá škola Nové Zámky,” hovorí Mária Pappová, riaditeľka krajského pracoviska Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Nitre. Festival sa uskutočňuje už od roku 2018 za účelom poskytovania inovatívnych foriem vzdelávania pre deti aj dospelých.
Neziskovú organizáciu Živá škola založila skupina rodičov a učiteľov, ktorí chceli vytvoriť širšiu možnosť výberu vo výchove a vzdelávaní v novozámockom regióne. Ich cieľom je zmena pohľadu – dieťa tu nie je preto, aby napĺňalo potreby školy, ale škola má vychádzať zo zdravých potrieb dieťaťa.
V bloku hlavných prednášok a v bloku workshopov zástupcovia KP NIVaM v Nitre prezentovali
- stratégie a metódy na podporu aktivizácie žiakov,
- princípy zavádzania kurikulárnych zmien v základnej škole,
- konkrétne príklady podpory zo strany NIVaM a našich učiteľov profesijného rozvoja v školách, ktoré sú aktuálne zapojené v experimentálnom overovaní zavádzania nového kurikula.
“Prepojenie expertízy NIVaM a komunity zamestnancov, rodičov, detí a žiakov v Nových Zámkoch sústredené do príjemných, inšpiratívnych priestorov ZŠ Mostná, entuziazmus všetkých aktérov zmeny nám potvrdzuje, že naše spoločné kroky idú v správnej odbornej aj ľudskej línii,” dodáva Pappová.
POZVÁNKA: VEĽTRH PRÁCE S MLÁDEŽOU
Vyhlásenie výberového konania na členov Akreditačnej komisie v oblasti práce s mládežou
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky vyhlasuje výberové konanie na členov Akreditačnej komisie v oblasti práce s mládežou (ďalej „AK“) v zmysle zákona č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou.
Akreditačná komisia sa skladá z odborníkov v oblasti práce s mládežou i neformálneho vzdelávania a je poradným orgánom ministerstva. Posudzuje žiadosti o akreditáciu vzdelávacích programov v oblasti mládeže so zameraním na neformálne vzdelávanie. Akreditácia vzdelávacích programov napomáha vytvárať povedomie o kvalite vzdelávacích programov a prínosoch neformálneho vzdelávania z pohľadu znalostí, zručností a kompetencií mladých ľudí. Je významným nástrojom všeobecného uznania týchto prínosov zo strany vzdelávacích inštitúcií, zamestnávateľov i verejnosti. Termín na predkladanie žiadostí o zaradenie do výberového konania je 20. október 2023.
Viac informácií o činnosti Akreditačnej komisie, ako aj podmienky výberového konania nájdete na: https://www.minedu.sk/akreditacie-v-oblasti-prace-s-mladezou/
Výberové konanie na členov Akreditačnej komisie v oblasti práce s mládežou
23…23Staršie články >