MATURITA 2023
V súlade s dokumentom Sprievodca školským rokom 2022/2023 sa riadny termín externej časti a písomnej formy internej časti maturitnej skúšky (EČ a PFIČ MS) v školskom roku 2022/2023 uskutoční v dňoch:
- 14. marec 2023 (utorok) – slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra,
- 15. marec 2023 (streda) – anglický, francúzsky, nemecký, ruský, španielsky, taliansky jazyk,
- 16. marec 2023 (štvrtok) – matematika,
- 17. marec 2023 (piatok) – slovenský jazyk a slovenská literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra.
Náhradný termín EČ a PFIČ MS sa uskutoční 3. až 5. apríla 2023 a 12. apríla 2023.
Opravný termín EČ a PFIČ MS určí MŠVVaŠ SR. Predbežný termín je 5. až 8. septembra 2023.
Organizáciu maturitnej skúšky upravuje zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vyhláška č. 224/2022 Z. z. o strednej škole v znení neskorších predpisov. EČ MS a PFIČ MS zabezpečuje NIVAM.
Viac informácií nájdete v dokumente Základné informácie, ktoré spolu so špecifikáciami testov zverejníme najneskôr do 23. 09. 2022.
Ocenenie slovenských medailistov v medzinárodných súťažiach
Niektoré národné súťaže majú svoje pokračovanie aj v medzinárodnom meradle. Súťažiaci zo Slovenska, malej krajiny pod Tatrami v srdci Európy, sa v rámci týchto medzinárodných súťaží v obrovskej konkurencii súťažiacich omnoho väčších a vyspelejších krajín zo všetkých kontinentov pravidelne umiestňujú na vysokých priečkach a získavajú hodnotné medaily. Je za tým obrovské množstvo práce počas formálneho aj neformálneho vzdelávania, rozvíjanie vlastného talentu a nemenej veľká pomoc a podpora učiteľov a mentorov. Je preto namieste ich ocenenie aj na najvyššej úrovni Slovenskej republiky.
V uplynulom školskom roku sa naši najúspešnejší súťažiaci z celoštátnych kôl jednotlivých olympiád zúčastnili na 14 medzinárodných súťažiach, odkiaľ priniesli na Slovensko 26 bronzových, 14 strieborných a 2 zlaté medaily, spolu 42 vzácnych kovov.
Väčšina z týchto medzinárodných súťaží sa tento rok už konala prezenčne v rôznych krajinách sveta, no niektoré ešte kvôli nestálej epidemiologickej situácii a potrebnej dlhej príprave zvolili radšej online formát.
Tak či onak, desiatky výnimočných študentov boli Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVaM) vyslaných do rôznych krajín sveta, alebo mali zabezpečenú účasť online z jedného miesta na Slovensku a mohli tak Slovensko reprezentovať vo svete. Nasledujúci prehľad ukazuje, že tá reprezentácia nebola len o účasti, ale aj o výnimočných úspechoch:
Stredoeurópska olympiáda v matematike (MEMO) sa uskutočnila nedávno, koncom augusta, v Švajčiarskom Berne. Z 10 zúčastnených stredoeurópskych krajín sa celkovo ako tím umiestnili na 4. mieste a v súťaži jednotlivcov získal bronzovú medailu Oskar Hritz (Gymnázium, Poštová 9, Košice).
Medzinárodná olympiáda v informatike (IOI) sa v polovici augusta 2022 uskutočnila v Indonézii. Zúčastnilo sa jej 348 súťažiacich z 87 krajín sveta. Za Slovensko súťažili štyria študenti, z ktorých Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava) získala 1 striebornú medailu.
Stredoeurópskej olympiády v informatike (CEOI) v Chorvátskom meste Varaždin sa koncom júla 2022 zúčastnilo 48 mladých talentov z 12 európskych krajín. Za Slovensko súťažili štyria študenti, z ktorých dvaja, Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava) a Jakub Konc (Gymnázium, Párovská 1, Nitra), získali 2 strieborné medaily.
Medzinárodný turnaj mladých fyzikov (IYPT) sa uskutočnil v polovici júla v Rumunskom Temešvári. Zo 125 súťažiacich z 25 krajín sveta, sa slovenskému tímu v zložení Matej Zigo „C“ (ŠPMNDaG, Bratislava), Katarína Gersová (Gymnázium Jura Hronca, Bratislava), Martin Marcinčák a Martin Mičuch (Gymnázium Šrobárova, Košice) a Adrián Mikolaj (Gymnázium Alejová, Košice) podarilo získať desiate miesto, ktorému prináležia bronzové medaily.
Medzinárodnú geografickú olympiádu (IGEO) zorganizovalo Francúzsko dištančnou formou v júli 2022. Z 216 študentov z 54 krajín celého sveta sa slovenský tím umiestnil na 32. mieste. Z našich štyroch súťažiacich individuálny úspech zaznamenal Adam Čabrák (Gymnázium, Poštová 9, Košice) a bol ocenený bronzovou medailou.
Medzinárodnej chemickej olympiády (IChO) sa tento rok zúčastnilo rekordných 326 súťažiacich z 83 krajín sveta. Súťaž sa kvôli stále prebiehajúcej epidémii Covidu v Číne, ktorá bola organizátorom, konala dištančne v polovici júla 2022. Všetci štyria naši reprezentanti vybojovali medaily. 2 strieborné medaily získali Patrik Fábrik (Spojená škola, Novohradská 3, Bratislava) a Samuel Kolesár (Gymnázium arm. gen. L. Svobodu, Humenné) a 2 bronzové medaily získali Adam Kleman a Adam Benjamin Plšek (obaja Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza).
Medzinárodná biologická olympiáda (IBO) sa konala začiatkom júla v arménskom Jerevane. Zúčastnilo sa ho 64 krajín. Zo štyroch členov slovenskej delegácie 2 strieborné medaily získali Ján Plachý (Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza) a Matúš Grieš (Gymnázium M. M. Hodžu, Liptovský Mikuláš); 1 bronzovú medailu získal Tomáš Kompiš (Gymnázium, Varšavská cesta 1, Žilina);
Medzinárodnej matematickej olympiády (IMO) sa v polovici júla v hlavnom meste Nórska, v Osle, zúčastnilo 589 matematikov z celého sveta. Piati zo šiestich slovenských súťažiacich získali medailu. 1 striebornú medailu získala Eliška Macáková (Gymnázia CENADA, Bratislava); 4 bronzové medaile Matej Vasky (Gymnázium, Alejová 1, Košice), Jakub Šošovička (Gymnázium CENADA, Bratislava), Viktor Balan a Viktor Imrišek (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava).
Medzinárodná fyzikálna olympiáda (IPhO) sa začiatkom júla konala dištančne, z priestorov budovy Národného inštitútu pre vzdelávanie a mládež, z pracoviska Karloveská. V konkurencii 368 účastníkov zo 69 krajín sveta, z našich piatich reprezentantov získali 3 bronzové mediale Pavol Pivko (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava); Csaba Dékány (Gymnázium P. Pázmánya s VJM, Nové Zámky) a Adam Džavoronok (Gymnázium, Poštová 9, Košice).
Olympiáda GENIUS (GENIUS Olympiad), ktorá je medzinárodným výstupom projektovej časti Biologickej olympiády, sa uskutočnila dištančne, prebiehala počas mája a júna a jediný náš súťažiaci Jakub Jarabica (Gymnázium J. M. Hurbana, Čadca) získal 1 bronzovú medailu.
Európska fyzikálna olympiáda (EuPhO) sa konala koncom mája v Slovinskej Ljubljane a zúčastnilo sa jej 31 krajín Európy a šesť mimoeurópskych štátov. Z našich piatich reprezentantov sa podarilo trom priniesť vzácne kovy. Pavol Pivko (Gymnázium, Grösslingová 18, 811 09 Bratislava) získal 1 zlatú medailu, Adam Džavoronok (Gymnázium, Poštová 9, 042 52 Košice) a Csaba Dékány Dékány (Gymnázium P. Pázmánya s VJM, Letomostie 3, 940 61 Nové Zámky) priniesli 2 bronzové medaily.
Európskej dievčenskej matematickej súťaže (EGMO), ktorá sa uskutočnila začiatkom apríla v maďarskom meste Eger, sa zúčastnilo 57 tímov (z toho 31 európskych), pričom Slovensko sa umiestnilo na krásnom 22. mieste. Individuálne získala Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava) 1 striebornú medailu, Lucia Chladná (Gymnázium, Grösslingova 18, Bratislava) a Alica Dományová (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava) získali 2 bronzové medaile.
Rakúsky turnaj mladých fyzikov (AYPT) sa konal začiatkom apríla a zúčastnilo sa ho 12 tímov z Rakúska, Slovenska, Slovinska, Maďarska, Nemecka a z Gruzínska. Slovenskú delegáciu tvorili traja reprezentanti a na pomerne veľmi mladý a nový tím sa im darilo veľmi dobre a obsadili po troch kolách turnaja skvelé 5. miesto.
Medzinárodná olympiáda mladých vedcov (IJSO) sa konala v decembri roku 2021 a organizovaná bola dištančným spôsobom z Dubaja v Spojených arabských emirátoch. Svoje vedomosti a schopnosti si medzi sebou porovnávali študenti do 16 rokov veku v troch vedných disciplínach – vo fyzike, chémii a biológii. Naši šiesti reprezentanti Soňa Vasiľová (Gymnázium, Kukučínova 1, Poprad), Igor Vargovič (Gymnázium Ľ. Štúra, Trenčín), Timotej Bezák (ŠPMNDaG, Bratislava), Jakub Buzalka (Gymnázium, Školská 234/8, Považská Bystrica), Lujza Lea Lavriková (Gymnázium Pavla Horova, Michalovce) a Michal Semko (Gymnázium, Grösslingova 18, Bratislava) v konkurencii 324 súťažiacich z 59 zúčastnených krajín vybojovali pre Slovensko výnimočné množstvo hodnotných medailí – získali 5 strieborných medailí a 1 bronzovú v súťaži jednotlivcov. V súťaži trojčlenných tímov získali 3 bronzové medaily za tretí najlepší experiment.
Medzinárodná olympiáda vo francúzskom jazyku (MOFJ) sa uskutočnila online začiatkom decembra 2021 a traja slovenskí reprezentanti sa jej zúčastnili v rámci skupiny 100 mladých ľudí z 20 krajín a 3 kontinentov. Prvá účasť Slovenska na tejto súťaži bola veľmi úspešná, nakoľko Jozef Pukančík (Gymnázium L. Novomeského, Senica) získal 1 zlatú medailu.
Slávnostné vyhodnotenie medzinárodných súťaží spojené s prijatím u prezidentky
V októbri 2021 sa uskutočnilo podujatie „Slávnostné vyhodnotenie medzinárodných olympiád a postupových súťaží“, ktoré bolo spojené aj s prijatím u pani prezidentky SR, Zuzany Čaputovej. Zúčastnilo sa na ňom spolu 37 reprezentantov Slovenska, ktorí v 16 medzinárodných súťažiach v školskom roku 2020/2021 získali 5 zlatých (z toho 1 družstvo), 14 strieborných a 27 bronzovými medailí, spolu teda 46 vzácnych kovov.
Spolu s mladými talentmi boli účastníkmi podujatia aj vedúci slovenských delegácií, predsedovia a zástupcovia celoštátnych predmetových komisií, ktorí zabezpečovali odbornú prípravu žiakov na týchto zahraničných podujatiach.
Súťaž študentských krátkych filmov 2022 – Budúcnosť je naša zodpovednosť: Vojna*Útek*Príchod*Politika
Medzinárodný filmový festival zameraný na ľudské práva this human world organizuje Súťaž pod záštitou Informačnej služby OSN (UNIS) Viedeň, Vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR) v Rakúsku, Klimatického a energetického fondu Rakúsko a Výkonného úradu mesta Viedeň pre európske a medzinárodné vzťahy v spolupráci so školami v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku, Slovensku a Slovinsku.
Po roku, kedy sa zvýraznili nerovnosť a výzvy, chceme zdôrazniť dôležitosť súdržnosti, solidarity a spolupráce. Množstvo konfliktov v posledných rokoch ukázalo, že na to, aby sme im mohli čeliť, je potrebná spolupráca, ktorá presahuje hranice, odvetvia a generácie. Cieľom tejto súťaže je priblížiť mladým ľuďom ľudské práva a dať im priestor kriticky uvažovať o ľudskoprávnych témach.
Kto sa môže zapojiť: mladí ľudia 10 – 20 rokov
Téma: Vojna*Útek*Príchod*Politika (Čo je vojna? Kde sa môžu utečenci a utečenky cítiť bezpečne? Ako sú utečenci a utečenky prijatí? Čo je úlohou politiky?)
Ako sa dá zapojiť: zaslaním maximálne 3 minútového videa na tému súťaže
Termíny: do súťaže sa registrujte do 19.septembra, príspevok zašlite do 11.novembra 2021
Výhercom bude udelená Cena poroty a ich víťazný príspevok sa bude premietať na medzinárodnom filmovom festivale this human world 1. – 12.decembra 2022 vo Viedni/ online.
Viac informácií nájdete tu: INFORMAČNÝ LETÁK
Pozývame vás na Európsky deň jazykov online 29. septembra
Milí učitelia, milé učiteľky,
Milí žiaci, milé žiačky,
oslávte spolu s nami Európsky deň jazykov. Podujatie Európsky deň jazykov online, ktoré 29. septembra 2022 organizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie na Slovensku – kanceláriou Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre preklad, bude aj tento rok plné zaujímavých interaktívnych workshopov a streamovaných prezentácií.
Európsky deň jazykov si v rámci Európskej únie pripomíname každoročne 26. septembra. Jeho cieľom je zvýšiť povedomie o bohatej jazykovej a kultúrnej rozmanitosti Európy, ktorú je potrebné podporovať a chrániť, pretože je kľúčovým prvkom bohatého kultúrneho dedičstva nášho kontinentu.
Európsky deň jazykov online je ideálnou príležitosťou pre nás všetkých osláviť jazykovú rozmanitosť aj na území našej krajiny, podporiť celoživotné učenie sa jazykov v škole i mimo nej a rozvíjať otvorenosť voči rôznym jazykom a kultúram, ktoré vstupujú do života každého z nás. Učenie sa jazykov napomáha nielen komunikácii s ľuďmi z rôznych jazykových a kultúrnych prostredí, ale rozvíja toleranciu a vzájomné porozumenie.
Detailný program streamovaných prezentácií a interaktívnych workshopov spolu s možnosťou prihlásenia sa na jednotlivé workshopy zverejníme po 20. septembri.
Tešíme sa na Vašu účasť!
Slovenskí matematici opäť bodovali na medzinárodnej súťaži
Národný inštitút vzdelávania a mládeže vyslal aj tento rok slovenské družstvo mladých matematikov, aby ukázali svoje schopnosti na prestížnej medzinárodnej matematickej súťaži MEMO 2022 (Middle European Mathematical Olympiad). MEMO 2022 sa konalo v závere letných prázdnin v Berne, vo Švajčiarsku, 25. – 31. 8. 2022.
Súťaže sa tento rok zúčastnilo 10 stredoeurópskych krajín a sily si zmeralo 60 nadšencov matematiky. Náš slovenský tím pozostával z 2 vedúcich: Mgr. Patrik Bak a Mgr. Martin Vodička a šiestich súťažiacich: Alica Dományová, Oskar Hritz, Matej Bachniček, Martin Štěpánek, Adam Džavoronok, Roland Vízner.
Harmonogram MEMO štandardne pozostáva z 2 súťažných dní a bohatého sprievodného programu. V rámci neho si študenti mohli napríklad pozrieť prekrásne údolie Emmental, či loďou preskúmať miestne jazero Thunersee.
Prvý súťažný deň bol venovaný individuálnej súťaži, v ktorej sa riešili 4 úlohy. Najlepší výsledok dosiahol Oskar Hritz, ktorý si vďaka 16 získaným bodom odniesol bronzovú medailu.
Za výborný výsledok získali čestné uznanie aj študenti: Matej Bachniček, Alica Dományová a Martin Štěpánek.
Druhý súťažný deň sa konala tímová časť, v ktorej Slovensko skončilo na krásnom 4. mieste. Medailové miesta obsadilo Poľsko, Chorvátsko a Maďarsko. Podobne ako na IMO, aj na MEMO sa podarilo zaradiť medzi oficiálne úlohy aj geometrickú úlohu “z dielne” nášho tímového lídra Patrika Baka.
V roku 2023 slovenské družstvo na MEMO nevycestuje, nakoľko jeho organizácia pripadá v budúcom roku práve Slovensku. Aj keď organizácia medzinárodnej súťaže nebude jednoduchá, už teraz sa veľmi tešíme, ako v našej malebnej krajine po 13 rokoch opäť privítame špičku mladých stredoeurópskych matematikov.
Slovenskému tímu v mene Národného inštitútu vzdelávania a mládeže blahoželáme k úspešnej reprezentácii.
Začiatok školského roka 2022/2023
Vážení pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci,
želáme Vám úspešne vykročenie do nového školského roku 2022/2023, zvládnuté výzvy, naplnené očakávania, entuziazmus a motiváciu pri realizovaní Vašich profesijných a osobných cieľov.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže je pripravený podieľať (NIVaM) sa na vzájomnej spolupráci s Vami, svoje služby bude poskytovať v regiónoch prostredníctvom krajských pracovísk na území celej SR a pracoviska v Komárne pre školy a školské zariadenia s vyučovacím jazykom maďarským. So zámerom pomôcť Vám s výberom programov vzdelávania a iných vzdelávacích podujatí NIVaM pripravil pre Vás:
- katalóg programov vzdelávania a podporných činností na rok 2022/2023,
- ponuku programov vzdelávania a odborných podujatí vo väzbe na kurikulárne zmieny v základnom vzdelávaní,
- ponuku programov vzdelávania pre školy a školské zariadenia s vyučovacím jazykom maďarským.
Podrobnejšie informácie nájdete na new.nivam.sk.
Tím NIVaM
Mladí chcú, aby sa v školách hovorilo viac o environmentálnych témach a vzťahovej výchove
Žiacky poradný výbor funguje od roku 2021 ako poradný orgán Národného inštitútu vzdelávania a mládeže pod gesciou ministerstva školstva. O jeho vznik sa zaslúžil mládežnícky delegát SR pri OSN Šimon Babjak. Hlavnými dôvodmi, ktoré naštartovali túto iniciatívu bola snaha prispieť k modernému vzdelávaniu, vyjadrovať sa k fungovaniu škôl a prispievať k ich skvalitňovaniu.
Pri príležitosti medzinárodného dňa mládeže sme sa rozprávali s členmi ŽPV.
Aká bola vaša motivácia k zapojeniu do Žiackeho poradného výboru?
Alexa Čipáková: Asi ako každý, kto sa prihlásil do ŽPV, mal za motiváciu to, že môže zmeniť školstvo na Slovensku. Osobne si myslím, že nielen mňa, ale aj ostatných členov motivuje aj to, že počas pôsobenia v ŽPV sme sa naučili množstvo nových vecí a získali sme veľa možností, ako sa angažovať a spolupracovať spoločne.
Oliver Kohuth: Ako študent vnímam nedostatky, ktoré naše školstvo má. Preto keď sa táto príležitosť vyskytla, ihneď som ju využil. Vidím veľký zmysel v tom, aby to boli práve žiaci ktorí by sa vyjadrili, akým smerom formovať naše školstvo, keďže sme to my, ktorí v tomto prostredí žijeme.
Adela Ferenčíková: Všímam si, že sú deti, vrátane mňa, sa v škole necíti dobre a tešia sa, keď môžu ísť domov. Myslím si, že toto je veľmi zlé. Vždy som vo svojej triede rada komunikovala o rôznych problémoch v školstve. Chcela som urobiť zmenu a pomôcť k lepšej budúcnosti. Keď mi jedna pani učiteľka navrhla, aby som sa prihlásila do ŽPV, ani som neváhala.
Akým aktivitám sa Žiacky poradný výbor venuje alebo chce venovať?
Adela: My ako Žiacky poradný výbor sa vyjadrujeme k dokumentom ohľadom nadchádzajúcich zmien vo vzdelávaní. Zastupujeme hlas detí/žiakov, snažíme sa prispieť k modernejšiemu vzdelávaniu a urobiť školu pre deti príjemným miestom. Momentálne by sme sa chceli dostať viac do povedomia ľudí a byť v kontakte s čo najviac žiakmi po celom Slovensku, vypočuť si aj ich názory.
Boli ste zapojení aj v konzultačnom procese východiskového dokumentu. Čo vás na pripravovaných zmenách najviac oslovilo?
Oliver: Pre mňa to určite bola nadväznosť predmetov a tém ktoré sa na nich preberajú. Je to taký malý detail, ktorý si však vyžaduje veľa práce. Jeho výsledkom bude jednoduchšie a plynulejšie vzdelávanie.
Ktoré veci v rámci obsahu vyučovania by v škole 21. storočia podľa vás nemali chýbať?
Alexa: Podľa mňa je dôležitá prax, ktorá by umožnila žiakom vyskúšať učivo na vlastnej koži. Mnoho žiakov má problém nájsť si správnu metódu vzdelávania sa, práve praktické vyučovanie by im pomohlo. Na školách by tiež nemala chýbať hodina o mentálnom zdraví. Mnohí žiaci majú rôzne problémy, ktoré si učitelia niekedy ani nevšimnú. Hodina mentálneho zdravia by mladým pomohla nebáť sa a povedať, čo cítia a v čom by potrebovali pomoc.
Oliver: Sú to veci, ktoré sú hlavne pre nás mládež dosť srdcové témy: environmentálna výchova, vzťahová výchova, pre mňa osobne aj mediálna gramotnosť… Všetky tieto témy sú v rámci obsahu veľmi dôležité, pretože nám pomáhajú riešiť aktuálne problémy, na ktoré sme neboli doposiaľ adekvátne pripravení.
Adela: Aj pri pripomienkovaní nového obsahu vzdelávania sa ja sama väčšinou najviac zameriavam na tému psychického zdravia. Myslím si, že školy by mali brať oveľa väčší ohľad na psychiku žiakov. Som presvedčená, že psychické zdravie je tak rovnako dôležité ako to fyzické, no bohužiaľ sa mu v školách nedostáva dostatok pozornosti, a to podľa mňa žiakov veľmi výrazne poznačuje.
Ďalšie informácie o kurikulárnych zmenách nájdete na stránke vzdelavanie21.sk
|
Slovensko má nového mládežníckeho delegáta pri OSN
Cieľom programu mládežníckeho delegáta je aktívna reprezentácia slovenskej mládeže na pôde OSN.
Výberová komisia zložená zo zástupcov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, posledného mládežníckeho delegáta Šimona Babjaka a delegátky Nikoly Sekerešovej, 22. augusta 2022 rozhodovala o výbere nového mládežníckeho delegáta Slovenskej republiky pri OSN.
Do výzvy sa zapojilo 54 mladých ľudí, formálne náležitosti splnilo 35 prihlášok a do druhého kola sa na základe bodového hodnotenia prebojovalo 5 najlepších kandidátov a kandidátok. Komisia napokon rozhodla, že v rokoch 2022 a 2023 bude mandát mládežníckeho delegáta SR pri OSN plniť Michál Salíni.
Michal Salíni je študent medzinárodných vzťahov na Fakulte Sociálních Věd Univerzity Karlovej v Prahe, kde sa angažoval v Erasmus Student Network ako Buddy pre zahraničných študentov v Prahe.
Michal pochádza z regiónu Turiec, kde vyštudoval Bilingválne gymnázium Milana Hodžu v Sučanoch. Bolo mu ľúto, keď videl svojich rovesníkov odchádzať zo svojho regiónu, a tak sa angažoval v občianskom združení Mladí pre Martin. Spoluorganizoval konferencie Speakers Martin, ktoré boli zamerané na neformálne vzdelávanie mládeže, či sa podieľal na organizácii Primátorskej debaty v Martine pred komunálnymi voľbami. S Parlamentom mladých Martin organizoval TEDx Youth Malá Hora v roku 2021.
Má za sebou pracovné skúsenosti z Kancelárie prezidenta SR, stáže v GLOBSEC-u, Parlamentného inštitútu ČR, ale aj z Letnej školy diplomacie na Ministerstve zahraničných vecí SR. Zúčastnil sa viacerých krátkodobých Erasmus+ projektov, vďaka ktorým navštívil krajiny ako Poľsko, Švédsko či Dánsko. Vycestoval aj na výmenný študijný pobyt do Litvy, kde sa zameriaval na bezpečnosť baltického regiónu. V roku 2018 sa mu podarilo vyhrať esejistickú súťaž Konzervatívneho inštitútu M.R. Štefánika. Michal sa v rámci svojej agendy bude zameriavať na priblíženie OSN mladým ľuďom na Slovensku, ako aj podpore neformálneho vzdelávania v oblasti kritického myslenia a zvyšovania povedomia o mentálnom zdraví mladých.
Novému delegátovi prajeme veľa úspechov pri výkone jeho novej agendy.
Národné projekty pokračujú aj v novom školskom roku
Národný inštitút vzdelávania a mládeže pokračuje ako prijímateľ národných projektov Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov a Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov II v podpore inkluzívnych tímov na vybraných školách aj v školskom roku 2022/2023.
Podarilo sa predĺžiť obidva národné projekty a v tomto čase už majú zapojené školy, ktoré mali záujem, podpísané dodatky k zmluvám o vzájomnej spolupráci.
V rámci potrieb školy a možností národných projektov bude tento školský rok pracovať v rámci školských inkluzívnych tímov viac ako 4 200 zamestnancov na pozíciách asistent učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, pedagogický asistent, školský psychológ, špeciálny pedagóg a sociálny pedagóg.
So svojimi otázkami a podnetmi sa môžete naďalej obracať na známu linku.
Zo slovenského Celoštátneho kola v Informatike až do Indonézie po striebornú medailu
Slovenskí informatici vycestovali na Medzinárodnú olympiádu v Informatike (International Olympiad in Informatics – IOI), ktorá sa uskutočnila v termíne 7.8. – 15.8.2022 v ďalekej Indonézii.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže vyslal do Yogyakarty tých najlepších z najlepších, aby svetu ukázali programovaciu šikovnosť a talent, ktorú na Slovensku zaručene máme!
Medzinárodná olympiáda v Informatike sa tento ročník konala hybridne a jednotliví súťažiaci si mohli vybrať, či sa súťaže zúčastnia prezenčne, alebo o medaily zabojujú z domu.
Slovenskú delegáciu, ktorá na olympiádu vycestovala osobne tvorili vedúci: Jakub Šimo, Samuel Gurský a 2 študenti: Jakub Konc (Gymnázium, Párovská 1, Nitra) a Ján Gottweis (Gymnázium Matky Alexie, Bratislava).
Online sa IOI za slovenský tím zúčastnili: Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava) a Jakub Drobný (ŠPMNDaG, Skalická cesta 1, Bratislava).
Svoje informatické zručnosti prišlo na prestížnu medzinárodnú olympiádu ukázať 88 krajín, ktorých tímy celkovo tvorilo 349 súťažiacich. Naša delegácia sa však medzi touto veľkou konkurenciu nestratila a podarilo sa jej získať cennú striebornú medailu, ktorú si hrdo odniesla víťazka Celoštátneho kola Olympiády v Informatike 2022, strieborná medailistka na Medzinárodnej matematickej olympiáde 2022 a Európskej dievčenskej matematickej olympiáde 2022, Eliška Macáková.
Eliška Macáková aj tento rok opäť dokázala, že ani matematika, ani informatika nie sú predmety vyhradené pre chlapcov, a že venovať sa tomu, čo študentov a študentky bez ohľadu na pohlavie úprimne baví, má obrovský zmysel!
Veríme, že aj úspechy Elišky sa stanú motiváciou pre oveľa vyšší počet zapojených dievčat do predmetových olympiád či už v matematike, informatike, alebo iných predmetoch v nadchádzajúcom školskom roku 2022/2023.
Všetkým účastníkom Medzinárodnej olympiády v Informatike gratulujeme a tešíme sa na medaily z IOI 2023, ktorá sa bude konať v susednom Maďarsku.
Európsky deň jazykov 2022
Rada Európy v roku 2001 počas Európskeho roka jazykov, vyhlásila 26. september za Európsky deň jazykov, ktorý si školy v členských krajinách každoročne pripomínajú prostredníctvom rôznorodých podujatí, súťaží, kvízov, besied, školských rozhlasových vysielaní alebo športových podujatí. Cieľom Európskeho dňa jazykov je upozorniť na dôležitosť učenia sa jazykov, podporiť rozvoj viacjazyčnosti, jazykovej a kultúrnej rozmanitosti, interkultúrneho porozumenia i celoživotného vzdelávania. Pri príležitosti Európskeho dňa jazykov 2022 vám dávame do pozornosti pripravované aktivity:
PODUJATIA
Prehľad rôznych aktivít a podujatí k Európskemu dňu jazykov 2022, ktoré budú usporiadané v Slovenskej republike a v iných krajinách, sa nachádza na webovom sídle Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy (ďalej i ECML). Školy a organizátori podujatí môžu zaregistrovať svoju aktivitu na webovom sídle ECML:
https://edl.ecml.at/Events/EventsDatabase/tabid/1772/language/en-GB/Default.aspx
Európsky deň jazykov 2022 on-line
Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku – kancelária Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre preklad a Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s partnermi z jazykových inštitútov pripravujú Európsky deň jazykov 2022 on-line, ktorý sa uskutoční 29. septembra 2022. Cieľom podujatia je ponúknuť žiakom a učiteľom zaujímavé a podnetné on-line webináre venované učeniu sa jazykov, ktoré sa dotýkajú života našej krajiny a jej ľudí, či už ako cudzie alebo materinské jazyky, jazyky národnostných menšín, prípadne jazyk posunkový. V dopoludňajších hodinách sa učitelia a žiaci dozvedia zaujímavosti o jednotlivých jazykoch a krajinách. Popoludnie bude vyhradené pre učiteľov cudzích jazykov. Program podujatia bude zverejnený v druhej polovici septembra 2022 na: new.nivam.sk a https://ec.europa.eu/slovakia/education/languages_sk.
SÚŤAŽE
Tričko Európsky deň jazykov 2023
Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy vyhlasuje súťaž v tvorbe dizajnu na tričko Európskeho dňa jazykov 2023, do ktorej je možné sa zapojiť do 31. decembra 2022. Bližšie informácie o súťaži sú dostupné na: https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx
Najinovatívnejšie podujatie k Európskemu dňu jazykov 2022
Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy realizuje súťaž pre všetkých organizátorov Európskeho dňa jazykov o najinovatívnejšie podujatie roka. Hlasovanie je realizované od 20. septembra 2022 do 20. októbra 2022. Bližšie informácie sú dostupné na: https://edl.ecml.at/Events/EventsDatabase/tabid/1772/Default.aspx
INFORMAČNÉ MATERIÁLY
Informácie k Európskemu dňu jazykov, rady pre organizátorov podujatí v základných a stredných školách, námety pre učiteľov, materiály a súbory na stiahnutie, infografiky, jazykové hry a rôzne iniciatívy sú k dispozícii na webovom sídle Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy: http://edl.ecml.at/.
Príručka jazykových výziev
Príručka jazykových výziev v rôznych svetových jazykoch vrátane slovenského je dostupná na webovom sídle ECML i ako aplikácia. Výzvy a kvízy obsiahnuté v aplikácii povzbudzujú žiakov, aby využili množstvo príležitostí, ktoré sú k dispozícii na precvičenie alebo získanie ďalších informácií o jazyku mimo kontextu triedy. Môžu súťažiť s kamarátmi v dosahovaní výziev, identifikácii krajín a jazykov a plnení kvízov.
PDF formát: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallenge/tabid/3207/Default.aspx
Aplikácia: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallengeapp/tabid/3225/Default.aspx
Cesta naprieč európskymi jazykmi
Brožúra Cesta naprieč európskymi jazykmi sprevádza Laru na ceste za poznaním rôznych jazykov, ktorými sa hovorí na celom kontinente. Ponúka pohľad na mnohé a rozmanité jazyky, zvyky a kultúry existujúce v Európe. Cieľom tejto brožúry je povzbudiť deti, aby si už od útleho veku uvedomovali a rozvíjali záujem o jazyky. Brožúra je k dispozícii vo viacerých jazykoch vrátane slovenského. Spolu s nahrávkami, nálepkami a informáciami pre učiteľa je dostupná na: https://edl.ecml.at/Activities/languagejourney/tabid/3223/Default.aspx
Národná koordinátorka:
PhDr. Denisa Ďuranová
#EDL2022 #EDLtonguetwisters #EDLjokes
Katalóg podporných opatrení prinesie adresnú pomoc všetkým žiakom a žiačkam
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej aj “NIVAM” – do 30. júna 2022 tiež Štátny pedagogický ústav) bol Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR poverený prípravou katalógu podporných opatrení. Ten je súčasťou nového a v slovenskom prostredí unikátneho modelu podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní. Na jeho príprave pracujú odborníci a odborníčky už takmer rok. Aj vďaka katalógu bude podpora v školách cielenejšie zohľadňovať konkrétnu situáciu jednotlivých detí a žiakov. Stane sa efektívnou pomocou nielen pre učiteľov v škole, ale aj rodičov.
Už dnes takmer každá škola vzdeláva deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Zámerom nového modelu je podporiť všetky školy vo výchove a vzdelávaní týchto detí.
Nový model podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní bude zohľadňovať individuálne charakteristiky a potreby dieťaťa či žiaka. Pomoc bude môcť po novom dostať aj žiak či žiačka po úmrtí člena rodiny alebo v iných stresových situáciách, v ktorých sa dieťa ocitne.
Na jeho príprave s NIVAM spolupracovali odborníci a odborníčky nielen z rezortu školstva, ale aj externí spolupracovníci z akademického prostredia, z bežných aj špeciálnych škôl a zástupcovia z mimovládnych organizácií.
Novela školského zákona definuje podmienky, za akých deťom a žiakom vzniká nárok na dodatočnú podporu vo vzdelávaní. Zároveň kladie dôraz na posilnenie prevencie a predchádzanie vzniku ťažkostí v učení u všetkých detí a žiakov. Takouto podporou sú napríklad preventívne programy, kariérové poradenstvo pre všetkých žiakov, posilňovanie psychickej odolnosti a duševného zdravia.
Balíček podporných opatrení, ktoré predstavujú najväčší posun v oblasti inkluzívneho vzdelávania na Slovensku, predstavili na tlačovej konferencii 22. augusta minister školstva Branislav Gröhling, štátna tajomníčka Svetlana Sithová a riaditeľka odboru kurikula, inklúzie a národnostných menšín NIVAM Miroslava Hapalová. Katalóg podporných opatrení ako aj ďalšie dôležité materiály posúva rezort školstva do medzirezortného pripomienkového konania, ktoré je v súlade s harmonogramom Plánu obnovy a odolnosti SR.
Aplikácia príkladov dobrej praxe z domáceho i zahraničného prostredia
Pri príprave nového modelu podporných opatrení sa odborníci a odborníčky opierali o dáta a analýzy domácich i zahraničných výskumov v oblasti vzdelávania a tiež o zistenia komparatívnej analýzy fungovania zahraničných vzdelávacích systémov (Fínsko, Portugalsko, Česko, Írsko, Nemecko) a ich spôsobu riešenia podpory pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Jednotlivé navrhované opatrenia sa inšpirovali skúsenosťami zo zahraničia a zároveň prihliadajú na prostredie školstva na Slovensku.
Postupné zavádzanie a podpora pre školy, učiteľov i rodičov
Dôležitou súčasťou zmien, ktoré katalóg podporných opatrení so sebou prináša, je zabezpečenie podpory pre učiteľov a ostatných pedagogických a odborných zamestnancov. NIVAM v súčinnosti s ministerstvom školstva preto pripravuje rozsiahlu metodickú podporu vo forme odborných materiálov a príručiek, odborných seminárov a webinárov, programov profesijného rozvoja, priameho metodického poradenstva a konzultácií.
Cieľom tohto rozsiahleho systému podpory je zlepšiť pripravenosť všetkých škôl na vzdelávanie detí a žiakov s rozmanitými potrebami, životnými podmienkami, charakteristikami a záujmami.
Zmeny sú súčasťou opatrení Plánu obnovy a odolnosti, Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní a patria tiež k záväzkom Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 – 2024.
Ilustračný obrázok, zdroj: canva.com
Pozvánka na informačný seminár – Ukrajinskí žiaci v novom školskom roku
Seminár je určený pre vedenie základných škôl s cieľom predstaviť opatrenia a odporúčania na prijímanie a začleňovanie žiakov z Ukrajiny do škôl na Slovensku, informovať o možnostiach ich jazykového vzdelávania a priblížiť existujúce metodické materiály v oblasti podpory odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní.
Lektor stretnutia:
• PhDr. Janka Pišová, PhD.,
vedúca oddelenia pre jazykové a literárne vzdelávanie
Národného inštitútu vzdelávania a mládeže
Stiahnite si PREZENTÁCIU Z WEBINÁRA
Účasť:
Seminár prebehne hybridnou formou.
Prezenčne v priestoroch NIVAM, na adrese Pluhová 8 v zasadacej miestnosti na prízemí. Počet prezenčných miest na seminári je obmedzený (maximálna kapacita 40 osôb). V prípade záujmu o prezenčnú účasť vyplňte tento formulár: PRIHLÁŠKA NA PREZENČNÝ SEMINÁR
V prípade naplnenia prezenčnej kapacity alebo záujmu zúčastniť sa seminára online je k dispozícii prihlasovací formulár pre online účasť: PRIHLÁŠKA NA ONLINE FORMU SEMINÁRA
Uzávierka prihlasovania je 23. augusta o 12:00.
Organizátorom semináru je Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Seminár sa realizuje ako súčasť projektu „Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní“, ktorý sa realizuje v spolupráci s Detským fondom OSN (UNICEF).
Výzva na predkladanie žiadostí o akreditáciu vzdelávacieho programu
Otvorenie predkladacieho kola žiadostí o akreditáciu – Predkladacie kolo začína 15.8.2022 a žiadosti je možné podávať do 15.10.2022 do 15:00 h.
Akreditácia programov neformálneho vzdelávania v práci s mládežou napomáha vytvárať povedomie o kvalite vzdelávacích programov a prínosoch neformálneho vzdelávania z pohľadu znalostí, zručností a kompetencií mladých ľudí. Je významným nástrojom všeobecného uznania týchto prínosov zo strany vzdelávacích inštitúcií, zamestnávateľov i verejnosti.
Viac informácií ako postupovať pri predložení žiadosti nájdete na: https://www.iuventa.sk/akreditacia/
Medzinárodná geografická olympiáda priniesla Slovensku bronzovú medailu
V roku 2022 zorganizovalo 18. ročník Medzinárodnej geografickej olympiády (IGEO) Francúzsko. Na veľké prekvapenie a sklamanie všetkých účastníkov sa necestovalo do Paríža, ale Francúzska národná geografická spoločnosť (CNFG) súťaž zorganizovala dištančne.
Organizačné zabezpečenie súťaže z jedného miesta na Slovensku zrealizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v spolupráci so Slovenskou komisiou Geografickej olympiády. Súťaž sa uskutočnila v dňoch 12. – 18. júla 2022 a pozostávala z troch hodnotených aktivít. Prvou aktivitou bol písomný test (Written Response Teste), v ktorom sa výber študentov zo Slovenska nepresadil. V druhej aktivite mali študenti možnosť preukázať svoje zručnosti s mapovaním a prácou v teréne (Field Work Exercise). Vzhľadom na dištančný spôsob súťaže boli tejto aktivite prispôsobené aj úlohy organizátorov.
Traja zo štyroch študentov zo Slovenska sa umiestnili v prvej stovke, jeden z nich na 31. mieste. Je potrebné poznamenať, že príprava študentov na túto aktivitu je vzhľadom na dištančnú formu súťaže náročná a nepredvídateľná. Poslednou hodnotenou aktivitou bol multimediálny test (Multi Media Test), ktorý prebiehal taktiež v online priestore cez licencovaný program. Najvýznamnejšie svoje vedomosti a zručnosti v multimediálnom teste zúročil Adam Čabrák, umiestnil sa na 10. mieste.
Do IGEO sa zapojilo 216 študentov z 54 krajín celého sveta. Slovenský tím sa umiestnil na 32. mieste. Individuálne úspechy študentov boli ocenené bronzovou medailou, ktorú získal Adam Čabrák (Gymnázium, Poštová 9, Košice).
Celkovému poradiu dominovali študenti zo Singapuru, avšak úspešné boli aj nie anglicky hovoriace krajiny z Európy.
V poradí 19. ročník IGEO sa v roku 2023 uskutoční v Indonézii (Bandung).
Slovenskému tímu v mene NIVaM ďakujeme za vynikajúcu reprezentáciu a prajeme veľa ďalších úspechov.
Autor fotografií: Katarína Čuláková
< Novšie články1…19202223Staršie články >