Medzinárodná výtvarná súťaž WHC/UNESCO pre mládež – Patrimonito International Storyboard Competition 2022
Program vzdelávania o svetovom dedičstve už takmer dvadsať rokov vytvára animovaný seriál o svetovom dedičstve určený pre deti. Seriál bol v roku 2002 uvedený s názvom Patrimonito’s World Heritage Adventures, kde predstavuje kreslenú postavičku Patrimonito. Tá pomáha deťom dozvedieť sa o lokalitách svetového dedičstva a výzvach, ktorým čelia, a zároveň navrhuje riešenia, ktoré pomôžu tieto pamiatky zachovať. Tieto krátke animované filmy majú zmobilizovať mladých ľudí, aby sa aktívne podieľali na ochrane svetového dedičstva.
Za cieľom intenzívnejšieho zapojenia mladých organizácia UNESCO pozíva mládež vo veku od 12 do 18 rokov, aby ukázali svoju kreativitu a zručnosti pri riešení problémov týkajúcich sa svetového dedičstva. Záujemcovia môžu svoje nápady na nové zážitky postavičky Patrimonito zaslať vo forme storyboardu. Najlepšie prihlásené práce vyberie medzinárodná porota a profesionálne sa spracujú do animovaných rozprávok, ktoré sa budú šíriť po celom svete.
⇒ Všetky informácie o súťaži nájdete na tomto odkaze (vrátane podrobného návodu, ako storyboard vytvoriť a zaslať ho do súťaže): https://whc.unesco.org/en/patrimonito-2022/
⇒ Termín na zaslanie súťažných prác je do 30. septembra 2022 na emailovú adresu: PatrimonitoCompetition@unesco.org
Ilustračný obrázok – zdroj: WHC UNESCO
Ako naprogramovať dve strieborné medaily na medzinárodnej súťaži v informatike?
Cenné strieborné medaily sa podarilo získať slovenskému družstvu, ktoré sa 24.7. – 30. 7. 2022 zúčastnilo Stredoeurópskej olympiády v informatike (ďalej „CEOI“ – Central-European Olympiad in Informatics) v Chorvátskom meste Varaždin.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže vyslal delegáciu pozostávajúcu zo 4 najtalentovanejších informatikov v tomto školskom roku – úspešných riešiteľov Celoštátneho kola Olympiády v informatike. Vedúcim delegácie bol predseda košickej krajskej komisie Olympiády v informatike a člen Slovenskej komisie Olympiády v informatike, pán RNDr. Rastislav Krivoš-Belluš, PhD.
Súťaž prebiehala hybridne, pričom účastníci mali možnosť súťažiť aj z domu.
CEOI sa tento rok zúčastnilo 12 európskych krajín pričom dohromady súťažilo 48 mladých talentov.
Slovenskú republiku reprezentovali:
- Eliška Macáková, Gymnázium CENADA, Bratislava – strieborná medaila
- Jakub Konc, Gymnázium, Párovská 1, Nitra – strieborná medaila
- Ján Gottweis, Gymnázium Matky Alexie, Bratislava
- Jakub Drobný, ŠPMNDaG, Skalická cesta 1, Bratislava
Program 29. ročníka CEOI bol aj tento rok veľmi pestrý. Pomedzi súťažné dni mali účastníci podujatia pripravený bohatý sprievodný program, ako napríklad exkurzia do Múzea neandertálcov v Krapine, návšteva hradu Trakošćan, či relaxačného rezortu Terme Sveti Martin.
Budúci rok sa CEOI uskutoční v Nemecku a my pevne veríme, že recept na úspech ostane v rukách šikovných slovenských informatikov.
Bronz od grófa Draculu
V polovici júla bola partia piatich mladých fyzikov vyslaná so Slovenskou delegáciou do Rumunského Temešváru na Medzinárodný turnaj mladých fyzikov. Úplne nový, generačne vymenený tím bez skúseností sa so svojou výzvou popasoval veľmi dobre.
Po príchode do miesta konania na West University Timisoara v Temešvári mali naši reprezentanti priestor na spoznanie areálu univerzity a celého kampusu. Nasledujúci deň sa s vervou pustili do posledných úprav riešení problémov, výstupov a obhajob. Prvé fyzikálne boje začali po veľmi peknom, tradičnom otváracom ceremoniály. Tam sa nášmu tímu darilo veľmi dobre a vyhrali v ten deň vo svojej miestnosti. Priebežne sa umiestnili na desiatom mieste, kde sa s malými zmenami udržali až do konca turnaja. Aby reprezentácie nemali denne len niekoľko bojov, boli dni nabité aj množstvom programu, ktorý bol zameraný na Rumunsko.
Súťažiaci boli na prehliadkach historických miest, na hrade ktorý sa stal miestom uväznenia grófa Vlada a tiež mali možnosť ochutnať tradičné rumunské špeciality. Počas celého turnaja mali súťažiaci možnosť nachádzať nové medzinárodné priateľstvá, ktoré sú založené na spoločnej záľube – vo fyzike. Po všetkých výletoch sa súťažiaci opäť dostavili do súťažných priestorov, kde zabojovali o posledné body a umiestnenia.
Z pomedzi 125 súťažiacich z 25 krajín sveta, sa slovenskému tímu podarilo získať desiate miesto, ktorému prináleží bronzová medaila. Slovenskú republiku na Turnaji mladých fyzikov reprezentovali:
- Matej Zigo „C“, ŠPMNDaG, Bratislava
- Katarína Gersová, Gymnázium Jura Hronca, Bratislava
- Martin Marcinčák, Gymnázium Šrobárova, Košice
- Martin Mičuch, Gymnázium Šrobárova, Košice
- Adrián Mikolaj, Gymnázium Alejová, Košice
a vedúci tímu Richard Rippel a Ijaz Ahamed Mohammad.
Spolu s našim tímom cestovali do Rumunska aj predseda celoštátnej komisie doc. RNDr. František Kundracik, Phd. a podpredseda celoštátnej komisie doc. RNDr. Martin Plesch, Phd., ktorý sa uchádzal o miesto prezidenta Medzinárodného turnaja mladých fyzikov. Touto cestou mu gratulujeme k obhájeniu miesta prezidenta na ďalšie volebné obdobie a sme radi, že sa Slovensku darí nie len súťažne, ale dostáva príležitosť aj na dôležitých postoch.
V nasledujúcom roku bude hosťujúcou krajinou Medzinárodného turnaja mladých fyzikov Pakistan, kam sa súťažiaci vyberú opäť v júli.
Slovenskej delegácii srdečne gratulujeme a ďakujeme za skvelú reprezentáciu!
Mladí chemici získali na Medzinárodnej chemickej olympiáde štyri medaily
V dňoch 10.7. – 18. 7. 2022 sa pod vedením organizátorov z Nankai Univerzity v Číne uskutočnil 54. ročník Medzinárodnej chemickej olympiády (IChO). Kvôli stále prebiehajúcej epidémii Covidu v Číne sa aj tento ročník olympiády konal dištančne. Ani to však nezabránilo mladým chemikom zmerať si svoje sily pri riešení náročných úloh. IChO sa tento rok zúčastnilo rekordných 326 súťažiacich z 83 krajín sveta.
Slovenská a česká delegácia olympiádu absolvovala dištančne formou spoločného sústredenia na Počúvadle pri Banskej Štiavnici.
V náročnej konkurencii sa naši študenti ani tohto roku nestratili a všetci štyria naši reprezentanti vybojovali medaily. Informácie o výsledkoch boli oznámené na slávnostnom online televíznom prenose z Číny.
- Striebornú medailu získal: Patrik Fábrik (Spojená škola, Novohradská 3, Bratislava) s počtom bodov: 74,84
- Striebornú medailu získal: Samuel Kolesár (Gymnázium arm. gen. L. Svobodu, Humenné) s počtom bodov: 74,80
- Bronzovú medailu získal: Adam Kleman (Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza) s počtom bodov: 61,12
- Bronzovú medailu získal: Adam Benjamin Plšek (Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza) s počtom bodov: 55,35
O náročnosti IChO svedčí aj fakt, že oficiálna anglická verzia zadaní úloh mala spolu s odpoveďovými hárkami až 75 strán. V deviatich komplexných úlohách z analytickej, anorganickej, fyzikálnej a organickej chémie sa študenti popasovali s úlohami týkajúcimi sa detekcie nukleových kyselín pomocou nanočastíc zlata; preskúmali štruktúru oxidov používaných v typickej čiernej glazúre čínskeho porcelánu; spoznali metódy na zachytávanie CO2 zo vzduchu a jeho premenu na užitočné chemikálie ako potenciálny príspevok k riešeniu klimatickej krízy; pozreli sa na možnosti uskladnenia energie pomocou batérií obsahujúcich lítium a síru; a riešili úlohy týkajúce sa vzájomnej premeny oxidov dusíka, ktoré patria medzi hlavné polutanty spôsobujúce problémy ako je ozónová diera, kyslé dažde, fotochemický smog a skleníkový efekt. Úlohy z organickej chémie sa týkali využitia fosfánov ako chirálnych katalyzátorov v reakciách katalyzovaných prechodnými kovmi; syntetických metód na prípravu a modifikáciu peptidov a proteínov; chirálneho spirokatalyzátora využiteľného pri syntéze terpénov a totálnej syntézy kapitulaktónu, prírodnej látky izolovanej z rastliny Curculigo capitulata, ktorá sa používa v tradičnej čínskej medicíne.
Súťažiaci absolvovali aj voľnočasový program. Vystúpili na vrch Sitno, sfárali do štôlne Bartolomej v Banskom múzeu, žiaci zo ZŠ Maximiliána Hella v Štiavnických baniach im predviedli sokoliarsku show a navštívili aquapark vo Vyhniach.
Ďalší, už 55. ročník IChO sa pripravuje vo švajčiarskom Zürichu (https://www.icho2023.ch/).
Pevne veríme, že o rok už nebude žiadna prekážka zorganizovať Medzinárodnú chemickú olympiádu prezenčne.
Aktivity projektu „Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní“ pomôžu adresne reagovať na potreby škôl priamo v regiónoch
Cieľom bude aktívna pomoc a metodická podpora pri začleňovaní detí a žiakov z Ukrajiny do slovenského vzdelávacieho systému a zvyšovanie kvality vzdelávania už integrovaných detí a žiakov.
Okrem toho sa aktivity zamerajú aj na jazykovú podporu pre ukrajinských pedagogických zamestnancov, ktorá im pomôže pri získavaní uplatnenia v školstve.
Na základe údajov zo 6. mája 2022 sa v slovenských školách vzdelávalo 9732 detí a žiakov z Ukrajiny. UNICEF v tejto súvislosti oslovil na Slovensku viacero inštitúcií, medzi nimi aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže, ktorý má vo svojej pôsobnosti aj problematiku inklúzie a národnostných menšín.
K hlavným oblastiam pripravovanej podpory projektu patria napríklad priame poradenstvo a podpora škôl v jednotlivých regiónoch, profesijný rozvoj vzdelávacích inštitúcií, učiteľov a riaditeľov so zameraním na integráciu ukrajinských detí a žiakov, jazykové kurzy slovenského jazyka a certifikáty pre ukrajinských učiteľov, tlač a distribúcia učebných materiálov na výučbu slovenčiny ako druhého jazyka pre deti a žiakov v školách.
V súvislosti s projektom zverejnil Národný inštitút vzdelávania a mládeže viaceré pracovné pozície, v rámci ktorých hľadá kvalifikovaných kolegov, ktorí majú záujem pomôcť a podporiť ľudí počas krízy a zároveň získať skúsenosti s medzinárodnou spoluprácou.
Otvorené pracovné pozície:
Hlavný metodik podpory integrácie ukrajinských žiakov na slovenských školách
Odborný zamestnanec podpory integrácie detí z Ukrajiny do predprimárneho vzdelávania
Koordinátor/ka regionálnych tímov
Zdroj fotografií: UNICEF
Účasť slovenského tímu na Medzinárodnej biologickej olympiáde 2022 v Arménsku bola veľmi úspešná
33. ročník Medzinárodnej biologickej olympiády (IBO) sa konal v dňoch 9.7. – 18.7.2022 v arménskom Jerevane. Zúčastnilo sa ho 64 krajín. Členmi slovenskej delegácie boli súťažiaci: Matúš Grieš,Šimon Kirňak, Tomáš Kompiš a Ján Plachý. Ako členovia jury, ktorých úlohou je prekladať úlohy na IBO do slovenčiny, kontrolovať príklady a záverečné bodové vyhodnotenie, sa zúčastnili: Dominik Kopčak (University of Edinburgh, Veľká Británia), Jaroslav Ferenc (EMBO, Heidelberg, Nemecko) a Katarína Juríková (Univerzita Komenského v Bratislave a University of Trento, Taliansko).
Priebeh súťaže bol naplánovaný tak, aby kopíroval iné ročníky IBO. Študenti majú jeden deň na vypracovanie štyroch praktických úloh a jeden deň na teoretické úlohy. Praktické úlohy boli tento rok zamerané na 1. bioinformatiku, 2. biochémiu, 3. fyziológiu rastlín a 4. zoológiu a biosystematiku. Úlohy z bioinformatiky sú v posledných rokoch na IBO stále častejšie, keďže ide o odbor, ktorý v súčasnom biologickom výskume naberá na význame. Naši študenti si s bioinformatickou úlohou, ktorá sa v detailoch venovala prenosu signálu v bunkách a skúmaniu evolučných vzťahov medzi proteínmi, poradili veľmi dobre. Ďalšie, tradičnejšie zamerané praktické úlohy, vyžadovali rôzne praktické zručnosti. Úloha z biochémie sa venovala meraniu a výpočtom aktivity enzýmov, úloha z fyziológie rastlín preverila schopnosť študentov pripraviť jemné rezy, skúmať ich štruktúru a vyhodnocovať prítomnosť rôznych prvkov v skúmaných vzorkách rastlín, no a úloha zo zoológie bola zameraná na identifikáciu druhov rýb na základe poskytnutého taxonomického kľúča, pričom študenti museli pitvať a preskúmať niekoľko poskytnutých exemplárov rýb.
Teoretické úlohy pripravené organizátormi boli štruktúrované o niečo jednoduchšie ako po iné roky, ich vyriešenie však stále vyžadovalo schopnosť spájať znalosti z biológie, ktoré značne prevyšujú úroveň stredoškolských osnov, s pochopením moderných biologických metód a schopnosťou logicky interpretovať výsledky a odvodzovať z nich závery. Podobne ako po iné roky, študenti mali na vyriešenie 100 teoretických úloh štyri hodiny.
Okrem súťažného programu organizátori naplánovali pre študentov aj členov jury niekoľko zaujímavých exkurzií, sústredených hlavne na spoznávanie bohatej histórie Jerevanu a Arménska (chrám Garni, Institute of Ancient Manuscripts, múzeum Erebuni a iné).
Slovenskí študenti tento rok dosiahli mimoriadne úspechy.
- Strieborné medaily získali: Ján Plachý (Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza) a Matúš Grieš (Gymnázium M. M. Hodžu, Liptovský Mikuláš);
- Bronzovú medailu získal: Tomáš Kompiš (Gymnázium, Varšavská cesta 1, Žilina);
- Čestné uznanie získal: Šimon Kirňak (Gymnázium, Poštová 9, Košice).
Pre Jána Plachého ide už o druhú striebornú medailu z IBO. Vlani získal striebro na IBO 2021 Challenge (online verzii súťaže), čím sa zaradil v IBO k našim najúspešnejším slovenským medailistom.
Študentom k mimoriadnemu úspechu srdečne blahoželáme!
Výzva na mládežníckeho delegáta/mládežnícku delegátku SR pri OSN 2022/2023
NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Informačnou službou OSN (UNIS) Viedeň hľadá výnimočného mladého človeka na pozíciu:
MLÁDEŽNÍCKY DELEGÁT/ MLÁDEŽNÍCKA DELEGÁTKA SLOVENSKA pri OSN
Poslaním programu Mládežnícky delegát/Mládežnícka delegátka Slovenskej republiky pri Organizácii Spojených národov ďalej (ďalej MD SR OSN) je reprezentácia slovenskej mládeže na pôde OSN, zastupovanie záujmov slovenskej mládeže na globálnej úrovni, propagácia a napĺňanie Agendy 2030. Následné šírenie povedomia o fungovaní OSN, cieľoch udržateľného rozvoja medzi slovenskou mládežou a možnostiach mládeže zapájať sa do fungovania OSN.
Počas jedného roka zohráva mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka aktívnu úlohu na medzivládnych rokovaniach, kde zastupuje hlas mladých ľudí a zúčastňuje sa na národných aktivitách. Po uplynutí funkčného obdobia poskytuje podporu pre novo vybraného delegáta/vybranú delegátku a je začlenený/á do alumni siete mládežníckych delegátov/delegátok SR pri OSN.
Program MD SR OSN je spoločnou aktivitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Informačného centra OSN vo Viedni (ďalej UNIS Viedeň), ktorý implementuje NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej NIVAM).
Úlohy a aktivity:
- účasť na Valnom zhromaždení OSN v New Yorku[1] alebo inom medzinárodnom fóre v kompetencii OSN a príprava prejavu;
- účasť na Mládežníckom fóre Ekonomickej a sociálnej rady OSN (ECOSOC Youth Forum), ktoré sa koná na jar;
- zapojenie sa do globálnej siete mládežníckych delegátov/delegátok OSN jednotlivých participujúcich krajín a ich aktivít a účasť na koordinačnom stretnutí mládežníckych delegátov/delegátok členských krajín EÚ v Bruseli;
- prípadná účasť na ďalších zasadnutiach a aktivitách OSN otvorených pre mládežníckych delegátov/mládežnícke delegátky;
- účasť na aktivitách Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a NIVAM-u;
- účasť na aktivitách Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, hlavne počas Týždňa OSN v októbri;
- návšteva sídla a účasť na aktivitách UNIS Viedeň;
- účasť na aktivitách ďalších štátnych a verejných inštitúcií ako aj mimovládnych organizácií, zvlášť zameraných na problematiku cieľov udržateľného rozvoja, prípadná krátka stáž v daných inštitúciách a organizáciách;
- aktivity s mladými ľuďmi v spolupráci s mladými ľuďmi, školami a mimovládnymi organizáciami, ktorých cieľom je šíriť osvetu o OSN, témach obsiahnutých v cieľoch udržateľného rozvoja, práci zapojených inštitúcií, mapovať názory a potreby mladých ľudí, sumarizovať ich a prezentovať zapojeným inštitúciám;
- ochota nadväzovať strategické spolupráce s rôznymi subjektmi;
- propagácia programu, aktivít a tém, ktoré sú jeho súčasťou, zvlášť na sociálnych sieťach;
- zapojenie sa do alumni siete mládežníckych delegátov/delegátok SR pri OSN.
Formálne kritéria výberu:
- vek 18 – 25 rokov,
- výborná znalosť anglického jazyka,
- záujem o otázky a témy spojené so životom mladých ľudí a cieľmi udržateľného rozvoja,
- záujem o diplomaciu a orientácia v medzinárodnom prostredí výhodou,
- trvalý pobyt na Slovensku a zdržiavanie sa na Slovensku počas výkonu mandátu,
- časová flexibilita na vykonávanie mandátu (cca 15 – 20 hodín mesačne),
- záväzok k účasti na národných a medzinárodných aktivitách, spolupodieľanie sa na ich organizovaní a administratívnom zabezpečení,
- preukázateľné schopnosti líderstva,
- skúsenosť s vystupovaním na verejnosti výhodou,
- skúsenosť v oblasti práce s mládežou (NGOs pracujúce s deťmi a mládežou, participácia a aktívne občianstvo, nezávislé iniciatívy mládeže, dobrovoľníctvo a pod.) a v problematike cieľov udržateľného rozvoja je výhodou,
- skúsenosť s organizovaním aktivít a podujatí výhodou,
- ochota publikovať na sociálnych sieťach.
Výberový proces
Ak máte skvelý program, ktorý by mohol pomôcť mládeži na Slovensku v niektorej z oblastí Agendy 2030 a vlastnosti, ktoré sú nevyhnutné na jeho úspešné uskutočnenie, tak neváhajte a prihláste sa vyplnením dotazníka najneskôr do stredy 3. 8. 2022, 23:59 (SEČ) na tejto adrese: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdvhrR_p6mkZMGifwCQI-V3fGEfa1-8whn6sbbkYf0JvwTFAw/viewform a zaslaním Vášho štruktúrovaného životopisu v slovenskom jazyku na emailovú adresu: roland.matas@iuventa.sk.
Výberové konanie je dvojkolové. Vyzývatelia zrealizujú výber na základe doručených podkladov. Postupujúci kandidáti budú pozvaní do druhého kola na osobný pohovor pred komisiou zloženou zo zástupcu MŠVVaŠ SR, MZVaEZ SR, UNIS Viedeň, NIVAM-u a predchádzajúcej mládežníckej delegátky a/alebo delegáta SR pri OSN. Pohovory sa uskutočnia v pondelok 22. 08. 2022 na Karloveskej 64 v Bratislave.
[1] Od delegáta/delegátky je požadované úplné a platné očkovanie proti COVID-19. V opačnom prípade vstup do USA nie je možný. Zároveň je možné, že sa podujatie z dôvodu epidemiologickej situácie uskutoční dištančne.
Cenné medzinárodné medaily v rukách slovenských matematikov
V polovici júla, 9.7. – 16.7.2022 sa konal v poradí 63. ročník Medzinárodnej matematickej olympiády (ďalej „IMO“ – International Mathematical Olympiad), ktorého sa už 30. krát zúčastnila aj slovenská delegácia. IMO 2022 sa tento rok uskutočnilo v hlavnom a najväčšom meste Nórska, v Osle a zúčastnilo sa ho 589 matematikov z celého sveta. Napriek takejto veľkej konkurencii sa nášmu tímu opäť podarilo získať niekoľko vzácnych medailí a úspešne obhájiť kvalitu slovenskej komunity mladých matematikov.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže vyslal do Nórska slovenskú delegáciu pod vedením prof. RNDr. Stanislav Krajči, PhD., predsedu Slovenskej komisie Matematickej olympiády (ďalej „SK MO“). Jeho zástupcom bol člen SK MO Mgr. Patrik Bak, ktorý s titulom „deputy leader“ podujatím sprevádzal družstvo študentov v zložení: Eliška Macáková, Matej Vasky, Jakub Šošovička, Viktor Balan, Viktor Imrišek, Samuel Koribanič. Všetci reprezentanti boli na IMO 2022 pozvaní na základe úspešného riešenia tohtoročného Celoštátneho kola Matematickej olympiády a intenzívnych prípravných sústredení, ktoré sa konali v priebehu apríla až júla.
Napriek tomu, že pre tento ročník IMO boli atypicky vysoké medailové hranice, slovenskej delegácii sa podarilo získať 1 striebornú a 4 bronzové medaily.
- Striebornú medailu získala suverénna víťazka celoštátneho kola Eliška Macáková z Gymnázia CENADA v Bratislave;
- Bronzové medaile si so sebou odniesli: Matej Vasky (Gymnázium, Alejová 1, Košice); Jakub Šošovička (Gymnázium CENADA, Bratislava); Viktor Balan a Viktor Imrišek (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava).
- Samuel Koribanič z Gymnázia arm. gen. L. Svobodu v Humennom získal Čestné uznanie.
V celkovom poradí skončilo Slovensko na 46. mieste zo všetkých 104 zapojených krajín.
Okrem medailových úspechov sa Slovensku podaril ďalší úspech – jedna zo šiestich súťažných úloh bola zo Slovenska, konkrétne geometrická úloha číslo 4, ktorú pomocou svojho programu GeoGen vymyslel deputy leader nášho družstva – Patrik Bak. Ide iba o druhú úlohu na IMO zo Slovenska v histórii Slovenskej republiky (prvá bola na IMO 2018 v Rumunsku).
Tešíme sa z dosiahnutých výsledkov a v mene NIVAM prajeme mladým matematikom mnoho ďalších úspechov. Už teraz sme zvedaví, ako dopadne IMO 2023, ktoré sa uskutoční 2.7. – 13.7. 2023 v Japonsku. Dúfame, že aj takáto zaujímavá destinácia motivuje ešte väčší počet slovenských študentov aby prostredníctvom ďalšieho ročníka Matematickej olympiády ukázali svoj skrytý talent a lásku k matematike.
Letné prázdniny odštartovali súťažiaci na Medzinárodnej fyzikálnej olympiáde
Leto máme v plnom prúde a naši nádejní fyzici sa miesto zbierania letných zážitkov rozhodli zbierať medaile na Medzinárodnej fyzikálnej olympiáde (ďalej len „IPhO“). Olympiáda sa konala dištančne, z priestorov budovy Národného inštitútu pre vzdelávanie a mládež, z pracoviska Karloveská.
V dňoch 10.7.2022 – 13.7.2022 hostil NIVaM piatich slovenských olympionikov, ktorí si súťažou preverili svoje teoretické, ako i praktické vedomosti.
Už logo v podobe Webbovho teleskopu napovedalo, že bude súťaž veľmi úzko súvisieť s vesmírom. Súťažiacim sa ich domnienky potvrdili a jeden z experimentov bol o planéte kde zisťovali vlastnosti planéty, jej atmosféry a dĺžku dňa. Na tieto výpočty bol použitý softvér od organizátora, pre využitie fyziky v praxi. Druhá praktická úloha bola zameraná na hľadanie exponentov či určovanie bezrozmernej funkcie valcovej diódy.
Nasledujúci deň konania IPhO, mali krajiny možnosť súťažiť proti sebe vo vedomostných kvízoch, čo aj využili. Vďaka uvoľnenej atmosfére počas kvízu, bol priestor na vzájomné spoznanie sa a vymenenie si skúsenosti a postrehov z experimentálnej časti súťaže. Súťažiaci sa rýchlo zhodli, že úlohy boli veľmi zaujímavé, ale čo nečakali bola ich vysoká náročnosť.
Druhý súťažný deň čakala na súťažiacich fyzikálna teória. Teoretická časť, sa skladala z troch úloh. Permanentné magnety, pri ktorých sa zisťovalo vzájomné pôsobenie magnetov, vzájomné pôsobenie s feromagnetom a antiferomagnetické usporiadanie. Druhá teoretická úloha bola zameraná priamo na spomenutý Webbov Vesmírny teleskop. Tá bola veľmi rozsiahla a rozmanitá. Každá hlavná úloha mala aspoň tri ďalšie podúlohy. Pre priblíženie boli hlavné úlohy zamerané na výpočty vzdialenosti zobrazenia hviezdy, výpočty fotónov, pasívne chladenie či kryogénny chladič. Posledná teoretická úloha riešila zákony podobnosti (škálovania) pri špagete, hrade z piesku, cestovaní medzi hviezdami a kmitaním plávajúcej gule.
V konkurencii 69 krajín sveta s pomedzi 368 účastníkov, sa podarilo našim piatim reprezentantom obsadiť aj medailové priečky. Traja súťažiaci získali bronzové miesto a jeden čestné uznanie súťažiaceho.
Ďakujeme za reprezentáciu a zisk ocenení:
- Bronzová medaila: Pavol Pivko, Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava;
- Bronzová medaila: Csaba Dékány, Gymnázium P. Pázmánya s VJM, Nové Zámky;
- Bronzová medaila: Adam Džavoronok, Gymnázium, Poštová 9, Košice;
- Čestné uznanie: Matej Zigo, Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium, Bratislava;
- Účasť: Balász Szalai, Súkromné gymnázium s VJM, Dunajská Streda.
Všetkým súťažiacim prajeme krásne leto a budeme sa na všetkých tešiť v budúcom školskom roku na národných kolách Fyzikálnej olympiády s možnosťou vycestovať na Medzinárodnú fyzikálnu olympiádu, ktorá sa bude v roku 2023 konať v Japonsku.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže úspešne zrealizoval Letnú školu participácie
Národný inštitút vzdelávania a mládeže zrealizoval prostredníctvom Odboru podpory mládeže a Národnej agentúry Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu vzdelávací program pre mladých lídrov s názvom: Letná škola participácie. Podujatie sa konalo v termíne od 11.- 15. júla v Žiline. Ide o aktivitu v rámci projektu Európsky rok mládeže. Cieľom Európskeho roku mládeže je zdôrazniť úlohu mladých Európanov v našej spoločnosti a dôležitosť ich aktívnej účasti na budovaní lepšej budúcnosti.
„Participáciu mladých ľudí na úrovni samosprávy považujeme za kľúčovú nielen pre rozvoj miest a obcí, ale aj rozvoj zručností mladých ľudí, upevňovania ich postojov a nadobúdania vedomostí potrebných pre ďalší osobný a profesijný život,“ hovorí Izabela Lara Kurtek, vedúca oddelenia podpory práce s mládežou NIVaM. Letnej školy sa zúčastnilo 22 mladých ľudí z celého Slovenska a cieľom letnej školy participácie bolo zoznámiť mladých ľudí s prácou samosprávy a ukázať účastníkom, ako sa môžu zapájať do rozhodovania vo svojom meste alebo obci.
Všetky aktivity boli vedené metódami neformálneho vzdelávania a naplánované tak, aby účastníci postupne prešli všetkými na seba nadväzujúcimi blokmi, ktoré vyvrcholili vypracovaním osobných akčných plánov, podľa ktorých budú mladí ľudia postupovať v najbližších mesiacoch a prakticky si overia nadobudnuté zručnosti.
Hlavný program Letnej školy začal niekoľko hodín trvajúcou simuláciou samosprávy, v ktorej mali účastníci za úlohu presadiť svoj fiktívny projekt. Simulácia zahŕňala návštevu fiktívnych oddelení a úradov, získavanie povolení, vyjednávanie a finálne prezentácie projektov pred komisiami. “Netušila som, že na získanie súhlasu s realizáciou jednoduchého projektu je potrebných toľko povolení,” hovorí Veronika z Trenčianskeho kraja. “Teraz ma už v živote nič z toho neprekvapí a nenechám sa odradiť.”
Počas nasledujúcich dní sa účastníci naučili ako vytvoriť dobrý tím, aké postupy využívať pri organizovaní komunity a presadzovaní svojich projektov, alebo si vyskúšali niekoľko osobnostných testov a odhalili svoje silné a slabé stránky, na ktorých môžu ďalej pracovať. V samostatnom bloku sa mladí ľudia venovali základom projektového manažmentu a písaniu a prezentovaniu vlastných malých projektov. Počas Letnej školy participácie navštívili účastníci aj sídlo Žilinského samosprávneho kraja, kde sa rozprávali o tom, ako funguje participácia v praxi.
Celé podujatia viedli regionálni koordinátori podpory práce s mládežou a odborní referenti NIVaM, ktorí budú aj po skončení Letnej školy pomáhať mladým ľuďom pri realizácii konkrétnych cieľov, ktoré si počas vzdelávania stanovili.
Všetkým zúčastneným mladým ľuďom ďakujeme za príjemne strávené dni a dúfame, že im Letná škola participácie pomôže v ich ďalšom osobnom, či profesijnom živote.
Podujatie Letná škola participácie bolo uskutočnené v rámci projektu Európsky rok mládeže a bolo spolufinancované Európskou úniou.
Zbierali sme podnety o aktuálnych potrebách žiakov so zrakovým znevýhodnením priamo z praxe
Zamestnanci z Oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku sa zúčastnili počas júna osláv dvoch významných inštitúcií vo vzdelávaní žiakov so zrakovým postihnutím v Levoči a Bratislave. Získali na nich cenné informácie pre zlepšenie podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Spojená škola internátna pre žiakov so zrakovým postihnutím v Levoči oslávila 100. výročie svojho založenia a Spojená škola internátna pre žiakov so zrakovým postihnutím v Bratislave oslávila 60. výročie svojho vzniku. Pri tejto príležitosti obe školy pripravili zaujímavý program, na ktorom sa zúčastnili aj významní aktéri v oblasti špeciálnej pedagogiky, vrátane našich zamestnancov.
Obe školy pripravili diskusie a aktivity s využitím Braillovho písma, simuláciu zrakových postihnutí a prezentáciu hovoriacej dotykovej knihy, na ktorej výrobe sa podieľali aj zástupcovia školy v Bratislave.
V rámci pracovnej návštevy v Slovenskej knižnici pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči sa naši zamestnanci mali možnosť okrem iného oboznámiť s aktuálne dostupnými možnosťami pri tvorbe špeciálnych edukačných publikácií pre deti a žiakov so zrakovým znevýhodnením a zároveň sa stretnúť aj s predstaviteľom Slovenskej autority pre Braillovo písmo, Michalom Tkáčikom. Úlohou tejto inštitúcie je určovať štandardy používania Braillovho písma, podporovať, uľahčovať a presadzovať výskum, výučbu a tlač Braillovho písma. Dôležitou súčasťou je aj edukácia verejnosti v tejto problematike a otvorenie otázky každodenných potrieb nevidiacich a slabozrakých pre širšiu verejnosť.
Naši zamestnanci mali vďaka týmto návštevám možnosť bližšie spoznať fungovanie systému vzdelávania detí so zrakovým postihnutím v praxi a pozrieť si možnosti kompenzačných pomôcok, ktoré žiakom uľahčujú fungovanie v živote i vo vzdelávaní. Navštívili špeciálne učebne ako napríklad učebňu priestorovej orientácie, sebaobsluhy alebo audio-učebňu. Vďaka nim sa žiaci učia zvládať jednotlivé zručnosti potrebné pre samostatný pohyb nevidiacich. Naučiť sa orientovať v cudzom prostredí pomáha žiakom aj špecializované exteriérové ihrisko.
Pri tejto príležitosti gratulujeme obom školám k získaniu financií z Plánu obnovy a odolnosti, ktorými ich podporilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. Vďaka tomu budú môcť školy nakúpiť kompenzačné pomôcky a vybavenie uľahčujúce vzdelávanie žiačok a žiakov základných škôl so zrakovým znevýhodnením.
Počas návštev sa našim zamestnancom podarilo získať množstvo praktických a užitočných informácií a nadviazať spolupráce, ktoré v rámci Oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku aplikujú do prípravy podporných mechanizmov a opatrení v školách. Tie budú mať za úlohu skvalitniť a prispôsobiť vzdelávanie pre potreby jednotlivých žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zároveň sprehľadniť a systematizovať kompenzačné pomôcky pre školy.
Naším cieľom je budovanie vzdelávania, ktoré počíta so všetkými deťmi a žiakmi bez rozdielu.
Nový katalóg vzdelávania 2022/2023
Ponuku vzdelávania na školský rok 2022/2023 budú tvoriť programy inovačného vzdelávania, ktoré sa budú realizovať v rámci národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (TEACHERS).
Ich hlavným cieľom je posilniť a inovovať profesijné kompetencie jednotlivcov, vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov, ale i celých školských kolektívov v oblasti uskutočňovania zmien v školách a školských zariadeniach. Profesijný rast je ambíciou jednotlivcov i škôl a školských zariadeníSúčasťou katalógu sú aj základné informácie o atestačnom konaní a informácie o predkladaní žiadosti a atestačného portfólia.
Ponuka programov inovačného vzdelávania pozostáva zo 47 schválených programov vytvorených odborníkmi z praxe na základe prieskumu vzdelávacích potrieb, požiadaviek MŠVVaŠ SR a ďalších partnerských inštitúcií a na základe
medzinárodnej spolupráce. Poskytne vzdelávanie pre všetky cieľové skupiny a v prípade záujmu aj pre celé školské kolektívy.
V rámci špecializačného vzdelávania budú do ponuky vzdelávania v školskom roku 2022/2023 prioritne zaradené programy vzdelávania určené pre cieľovú skupinu uvádzajúci pedagogický zamestnanec a výchovný poradca, ďalej triedny učiteľ, vedúci metodického združenia a vedúci predmetovej komisie.V súlade s legislatívou budeme v školskom roku 2022/2023 poskytovať aj funkčné vzdelávanie – základný program funkčného vzdelávania a moduly rozširujúceho programu funkčného vzdelávania. Počet otvorených skupín bude závisieť od plnenia prioritných úloh a kapacitných možností inštitúcie.
V úvodnom slove minister školstva Branislav Gröhling uvádza: “Uplynulé roky nás v školstve skúšala nielen pandémia, ale v súčasnosti aj vojna na Ukrajine. Okrem usmernení a podpory škôl zo strany ministerstva sme sa snažili reagovať aj čo najaktuálnejšou ponukou vzdelávania v réžii našich priamo riadených organizácií – či už išlo o vzdelávanie venované online výučbe, hodnoteniu, ale aj dezinformáciám.
Verím, že katalóg vzdelávania, ktorý práve držíte v rukách, Vám ponúkne pestrú škálu možností profesijného rozvoja odzrkadľujúcu Vaše potreby a záujmy aj na ďalší školský rok. Naším cieľom je, aby vzdelávanie, ktoré Vám ponúkame, nebolo realizované iba formálne, ale aby Vás vo Vašej práci inšpirovalo, posunulo vpred a prinieslo do
Vašej praxe nové podnety”.
Prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD., generálny riaditeľ Národného inštitútu vzdelávania a mládeže píše: “Výzvy, pred ktorými spolu stojíme sú náročné, často nepredvídateľné (dopady pandémie COVID 19, dôsledky vojny na Ukrajine) a pri ich zvládnutí má každý v rezorte svoje miesto a úlohu. Úlohou NIVAMu je byť školám nablízku a poskytovať im podporu podľa ich potrieb.
Práve Vaše potreby nás budú zaujímať najviac a budeme k nim smerovať svoju pomoc. Sme presvedčení, že svojou profesionalitou a osobným prístupom k svojmu poslaniu si nová inštitúcia získa Vašu dôveru a rešpekt v oblasti výchovy a vzdelávania na všetkých úrovniach. K spolupráci pozývame pedagógov, školy, inštitúcie, expertov aj aktívne komunity v neštátnom sektore, regionálne samosprávy i podnikateľské prostredie a tešíme sa na Vás pri spoločných stretnutiach.”
Katalóg je vám k dispozícii na stiahnutie na tomto linku.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže: Spájame sa pre efektívnejšiu podporu moderného vzdelávania
Lepšia dostupnosť a adresnosť pomoci učiteľom, skvalitnenie ponuky vzdelávania, či posilnenie odbornosti pre modernejšie školstvo. To je cieľom vzniku Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM), do ktorého sa zlúčili od 1. júla Metodicko-pedagogické centrum (MPC), Slovenská pedagogická knižnica (SPK), Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Znamená to tiež efektívnejšie využitie finančných zdrojov na vzdelávanie, ktoré bolo dlhodobým zámerom rezortu školstva.
„Vznikom NIVAM plníme jeden z našich záväzkov, ktorý sme dali pri nástupe na rezort. Tým bolo zjednotenie a sfunkčnenie organizácií, ktoré patria pod rezort. Pod jednu strechu dostávame organizácie, ktorých fungovanie si je blízke, a ktoré sa venujú oblastiam ako vzdelávanie učiteľov, zmeny v obsahu vzdelávania, práca s mládežou či štandardizovanému testovaniu. Naším cieľom je, aby tieto organizácie fungovali efektívnejšie, lepšie a slúžili ako pomoc pre učiteľov a žiakov,“ priblížil minister školstva Branislav Gröhling.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) bude poskytovať vzdelávanie a poradenstvo pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom, metodicky usmerňovať školy a školské zariadenia, aplikovať pedagogický výskum, organizovať predmetové olympiády a súťaže, poskytovať externé testovanie na školách, neformálne vzdelávať mládež či spravovať knižničný fond. Zároveň bude reflektovať potreby vzdelávania pre moderné školstvo a plniť aktivity z Plánu obnovy. Zlúčenie týchto organizácií bolo aj dlhoročnou požiadavkou ministerstva školstva na zníženie výdavkov, ktoré predchádzajúce vedenia rezortu nezrealizovali.
„NIVAM vytvorí a ponúkne priestor pre spoluprácu expertov v oblasti vzdelávania
po obsahovej aj odbornej stránke a zároveň aj lepšiu dostupnosť a adresnosť podpory pomoci učiteľom a pracovníkom s mládežou v regiónoch. Jednou z kľúčových úloh národného inštitútu bude podpora učiteľov pri implementácii nového štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie a zavádzaní podporných opatrení do výchovy a vzdelávania,” dodal Ivan Pavlov, poverený generálny riaditeľ NIVAM. Národný inštitút vzdelávania a mládeže bude mať svoje sídlo v Bratislave na Ševčenkovej ulici, podporu v regiónoch bude zabezpečovať 8 krajských pracovísk inštitútu a pracovisko v Komárne.
Ďalšie informácie o novej inštitúcii nájdete aj webovej stránke new.nivam.sk.
O všetkých aktuálnych aktivitách bude verejnosť informovaná aj prostredníctvom Facebook NIVAM.
Kontakt pre médiá – Odbor komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR – tel.: +421 905 206 647, tlacove@minedu.sk
Kontakt pre médiá – Národný inštitút vzdelávania a mládeže:
Miroslav Kocúr: tel.: +421 918 361 626, Miroslav.Kocur@mpc-edu.sk
Dúhový kolotoč – keď deti deťom maľujú rozprávku
Celoslovenská súťažná prehliadka výtvarnej tvorivosti detí a mládeže Dúhový kolotoč je určená deťom materských škôl. Cieľom akcie je podporovať deti predškolského veku v autentickom výtvarnom vyjadrovaní fantazijných predstáv, rozvíjaní výtvarnej obrazotvornosti. Vďaka dlhoročnej tradícii sa výtvarná súťaž teší veľkému záujmu detí, učiteliek i odbornej verejnosti. Téma 16. ročníka súťaže bola „Deti deťom maľujú rozprávku“.
Vyhlasovateľom súťaže je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Súťaž organizovalo Metodicko-pedagogické centrum Bratislava, krajské pracovisko Banská Bystrica, v spolupráci s mestom Banská Bystrica. Záštitu nad podujatím prebral primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko.
Do súťaže sa v tomto roku zapojilo 371 materských škôl z celého Slovenska s celkovým počtom 2 087 výtvarných prác. Diela najmenších autorov hodnotila odborná päťčlenná komisia. Súčasťou vernisáže, ktorá sa konala 21. júna 2022 v Radnici mesta Banská Bystrica bolo slávnostné odovzdávanie cien.
Škôlkari sa mohli tešiť z balíčkov na rozvíjanie kreativity, kde našli napríklad farbičky, fixky či iné výtvarné pomôcky. Vybrané diela najmenších autorov boli pre verejnosť vystavené v priestoroch Radnice mesta Banská Bystrica od 21.6.2022 do 27.6.2022.
Vyhodnotenie súťaže:
- Kategória – deti MŠ
- a) Emil Marflák, ZŠ s MŠ, Hubeného 25, Bratislava
- b) Vivien Kubalová, MŠ, Puškinova 3A, Žilina
- c) Veronika Slančíková, MŠ, Družby 3, Banská Bystrica
- d) Kristína Kapustová, MŠ, Nám. Slobody 1270/5, Dolný Kubín
- e) Adelka Svatoňová, MŠ, Lazy pod Makytou 148, Lazy pod Makytou
- f) Kristína Balčáková, MŠ, Malý Šariš 222, Prešov
- g) Stella Koniarová, MŠ, Západná 2, Bratislava
- Kategória – deti MŠ so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Lea Richvalská, MŠ, 1. mája 161/1, Zvolen
- Kategória – skupinová práca
Cirkevná ZŠ s MŠ, Gaštanová 53, Žilina
- Cena primátora mesta Banská Bystrica
Simona Vágnerová, MŠ, Strážovská 3, Banská Bystrica
- Cena riaditeľa KP MPC Banská Bystrica
Ema Dropčová, MŠ, Radvanská 26, Banská Bystrica
Katalóg detských prác Deti deťom maľujú rozprávku
Prvý reprezentatívny prieskum o začleňovaní ukrajinských detí do škôl: S čím sa boria učitelia?
Viac ako polovica učiteľov základných škôl učí aspoň jedného ukrajinského žiaka či žiačku. Vyplýva to z veľkého prieskumu Komenského inštitútu, ktorý na reprezentatívnej vzorke viac ako 6-tisíc učiteľov vypracovala agentúra FOCUS a zber dát vznikol v spolupráci s EduPage.
Skúsenosť slovenských učiteľov ukazuje, že deti z Ukrajiny sa úspešne začleňujú do tried. Až 77% pedagógov uviedlo, že ukrajinskí žiaci vytvárajú priateľstvá s neukrajinskými spolužiakmi a podľa 69% učiteľov začínajú deti z Ukrajiny rozumieť slovenskému jazyku. Podľa 70% pedagógov odpovedá väčšina ukrajinských detí na položené otázky avšak vlastné otázky kladie iba 29% týchto žiakov.
Podľa Komenského inštitútu sú pozitívne čísla odrazom toho, že deti, ktoré do slovenských škôl nastúpili, tam išli dobrovoľne. Odhady Inštitútu vzdelávacej politiky (ku koncu apríla 2022) hovoria, že sa vzdeláva iba 37% ukrajinských detí, ktoré sa nachádzajú na Slovensku. Zvyšok buď neštuduje alebo využíva dištančnú online formu na svojich ukrajinských školách. V prípade materských škôl nastúpila iba tretina detí, ktoré sa ocitli na našom území.
„Náš prieskum ukazuje, že úvodná fáza adaptácie tých detí z Ukrajiny, ktoré sa zapojili do vzdelávania prebieha aj vďaka podobnosti jazyka a kultúry pomerne pozitívne, nemôžeme však zabúdať na to, že emocionálna reakcia ľudí utekajúcich z vlastnej krajiny je oneskorená a prvé problémy sa nám ukazujú už aj v prieskume,” hovorí psychologička a programová riaditeľka Komenského inštitútu Zuzana Labašová.
Učitelia poukazujú na výzvy, s ktorými sa u nových žiakov stretávajú: nezáujem ukrajinských žiakov vzdelávať sa v slovenčine (30%), psychická nepohoda ukrajinských žiakov (21%), trauma vyvolaná vojnou (18%), izolácia ukrajinských detí od zvyšku kolektív (17%) či preťaženie spojené s paralelným vzdelávaním v slovenskej škole aj ukrajinskom vzdelávacom systéme (13%), ale aj absencia zázemia a základných potrieb detí (9%). Negatívne prijatie ukrajinských žiakov triednym kolektívom pozorovalo iba 2% učiteľov.
„Za nezáujmom ukrajinských žiakov vzdelávať sa v slovenskom jazyku vnímame ich obrovskú túžbu vrátiť sa späť domov. Žijú nádejou, že pobyt na Slovensku je dočasný a pri prvej možnej príležitosti majú mnohí záujem sa vrátiť späť. V stave ohrozenia a neistoty je pre nich pomáhajúca práve komunita a jazyk. Sú nesmierne vďační učiteľom našich škôl, spolužiakom, ktorí im vytvárajú čo najprijímajúcejšie podmienky. V odborných činnostiach pracujeme s podporou, motiváciou a hľadáme riešenia rôznych situácií,” hovorí Jana Lednická, riaditeľka Centra pedagogicko- psychologického poradenstva a prevencie, Bratislava 3, ktorej tím podpory pre Ukrajinu sa skladá z psychologičiek, pracujúcich na školách s deťmi práve z ukrajinských rodín, prípadne tieto rodiny vyhľadávajú ich odborné činnosti priamo v CPPPaP.
Učitelia, ktorí prišli do kontaktu s ukrajinskými deťmi vnímajú ako najväčšiu prekážku jazykovú bariéru (85%), a preto by najviac privítali jazykovú podporu pri vzdelávaní (67%) a podporu v oblasti prispôsobenia obsahu vzdelávania, pre žiakov, ktorí neovládajú slovenský jazyk (58%). Z podporných nástrojov, pripravených ministerstvom školstva a jeho organizáciami pedagógovia doteraz najviac využili metodické usmernenia (54%), odkazy na externé zdroje (31%) a webináre (24%). Najviac im pri vyúčbe ukrajinských žiakov chýba priame poradenstvo (41%).
Ministerstvo školstva aktuálne eviduje v slovenskom vzdelávacom systéme 10 448 ukrajinských detí (údaje k 31.5.2022). „Každé z nich si so sebou do našej krajiny prinieslo svoj unikátny, špecifický príbeh a v ideálnom svete by každé z nich dostalo individuálny prístup. Žiaľ, nedokážeme zacieliť systémové opatrenia na každé jedno z týchto detí samostatne. Práve preto nám však pomáhajú naši partneri, či už sú to priamo riadené organizácie ministerstva a ich aktivity a veľká spolupráca s Detským fondom Organizácie Spojených národov (UNICEF). Prieskum Komenského inštitútu, ktorého výsledky boli prezentované sú pre nás ukazovateľom, ktorý nám pomôže lepšie a adresnejšie zamerať naše opatrenia a pomoc,“ priblížila riaditeľka Odboru inkluzívneho vzdelávania na ministerstve školstva Ivana Drangová.
„Sme radi, že aktivity, ktoré pripravujeme, priamo reagujú na výzvy, pomenované v rámci prieskumu. Pracujeme na tom, aby od začiatku nového školského roka v krajoch pôsobili tímy odborníkov, ktoré budú učiteľom a odborným zamestnancom škôl poskytovať priame metodické poradenstvo. Budú tiež školám poskytovať a sprostredkovávať na mieru šité vzdelávanie pre celé pedagogické kolektívy podľa ich aktuálnych potrieb. Nadväzujeme tým na aktivity, ktoré Štátny pedagogický ústav a Metodicko-pedagogické centrum realizovali už od vypuknutia vojnového konfliktu na Ukrajine,“ hovorí riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová
Vďaka spolupráci s UNICEF bude ŠPÚ realizovať napríklad tlač a distribúciu didaktických a učebných materiálov pre výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka, zabezpečenie služby tlmočenia pre školy pri komunikácií s rodičmi či organizovanie jazykových kurzov pre ukrajinských učiteľov, čo im umožní zamestnať sa na pozíciách pedagogických zamestnancov na Slovensku.
Podľa Komenského inštitútu je začlenenie ukrajinských detí do nášho vyučovacieho procesu veľkou výzvou. „Aby to prebehlo úspešne, je potrebné nastaviť kvalitnú stratégiu, ktorá sa zameriava nielen na adaptáciu ukrajinských detí, ale aj na podporu učiteľov v rámci tohto procesu. Dáta z aktuálneho prieskumu preto posunieme rezortu školstva na ďalšiu systematickú prácu s nimi,” dodáva na záver Zuzana Labašová z Komenského inštitútu.
< Novšie články1…202123Staršie články >