Mladí slovenskí vedci získali na medzinárodnej súťaži 5 bronzových medailí
Exotická destinácia, skvelý program aj atmosféra súťaže, veľmi ťažké vedomostné testy a experimenty, zaujímavý sprievodný program, noví priatelia a na záver ocenenie v podobe piatich bronzových medailí. Toto všetko zažila Slovenská delegácia, ktorá reprezentovala Slovensko na Medzinárodnej olympiáde mladých vedcov IJSO (International Junior Science Olympiad).
Táto medzinárodná súťaž sa po dvojročnej dištančnej forme uskutočnila prezenčne v dňoch 2. – 12. 12. 2022 v hlavnom meste Kolumbie, v Bogote. Ide o medzinárodnú vedomostnú súťaž v troch vedných disciplínach: vo fyzike, chémii a biológii. Určená je žiakom do 16 rokov veku.
Účasť na súťaži v Bogote ako aj náročnú prípravu pred súťažou ešte na Slovensku zabezpečil NIVaM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže, ktorý sa venuje podpore práce s mládežou na rôznych fórach na Slovensku aj mimo neho.
Slovenskú republiku v tejto súťaži reprezentovala šestica šikovných mladých Slovákov (dve družstvá zložené z troch súťažiacich). Martin Bobák (SPŠE Š. A. Jedlíka a Obchodná akadémia, Nové Zámky), Martin Cingel (Základná škola, Znievska 2, 85105 Bratislava), Lukáš Cvacho (ZŠ s MŠ Ondreja Štefku, Varín), Matej Kurbel (CZŠ sv. Cyrila a Metoda, Sereď), Slávka Rybková (Gymnázium, Kukučínova 1, Poprad), Igor Vargovič (Gymnázium Ľudovíta Štúra, Trenčín). Súťažili vo vedomostných testoch ako jednotlivci a experimentálne úlohy riešili ako trojčlenné tímy.
Počas náročnej prípravy na súťaž sa im obetavo venovali a viedli ich Mgr. Dušan Kavický, Mgr. Nina Mayerová a RNDr. Jana Chrappová Ph.D., Bc. Andrej Vlček, Ing. Zuzana Magyarová a Michaela Rusnáková. Poslední traja ich sprevádzali aj počas samotnej súťaže v Kolumbii, kde svojimi odbornými schopnosťami zabezpečovali preklad súťažných úloh do Slovenčiny a moderovali výsledky.
Za to obrovské množstvo času a námahy, ktorú títo odborníci ako aj samotní súťažiaci do prípravy na súťaž vložili, ako aj za skvelé výsledky a reprezentáciu Slovenska, keďže sa dokázali presadiť medzi 240 súťažiacimi z 80 tímov zo 40 krajín sveta, im patrí obrovské poďakovanie.
Veríme, že tento úspech ich motivuje do ďalšej práce, že ich naďalej bude sprevádzať túžba objavovať, skúmať, hľadať problémy a ich riešenia a že majú pred sebou skvelú budúcnosť v podobe – v podobe prijatia na prestížne stredné a vysoké školy, získania zaujímavých stáží, či práce vo vedeckých tímoch.
Jeseň bola opäť v znamení subkultúr mládeže
V NIVaM sme opäť zrealizovali webinárový seriál zameraný na subkultúry a kontrakultúry mládeže, ktorý prebiehal v priebehu októbra až decembra 2022. Veľmi nás teší rastúci záujem o vzdelávanie v tejto oblasti práce s mládežou.
Seriál pozostával z 8. dielov, ktoré boli zamerané na nasledujúce témy z oblasti mládežníckych subkultúr a kontrakultúr:
- Blues- z plantáží USA do celého sveta
- Hip Hop-Slová z tmy – z getta ku zlatým soškám
- Ako vznikol Rock? Dnes to nebude o geológii
- Hippies- kontrakultúra, ktorá zasiahla masy
- Metalisti- Spoločnosť pod váhou ťažkého kovu
- Skinheads – robotnícka trieda nespokojnej mládeže
- Punk ako reakcia na spoločenskú situáciu
- Potrebujeme svoj punk? Punk v Československu a na Slovensku
Seriál opäť pripravili a lektorsky viedli Marcel Mudrák- regionálny koordinátor NIVaM pre Nitriansky kraj z Odboru podpory neformálneho vzdelávania a Martin Valach- sociálny pedagóg z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Banskej Bystrici. Záujem o vzdelávanie bol vysoký. Seriálu sa zúčastnilo 332 účastníkov, t.j. takmer o 200 osôb viac ako v r. 2021. Záujem o vzdelávanie bol najmä zo strany pracovníkov s mládežou, mládežníckych organizácií, zástupcov štátnej a verejnej správy, pedagogických zamestnancov, školských psychológov, ale aj samotnej mládeže.
Teší nás, že vzdelávanie prebiehalo v rámci roku 2022, ktorý bol vyhlásený za Európsky rok mládeže. Webinárový seriál bol pripravený ako komplexné vzdelávanie, ktorého cieľom bola edukácia o význame subkultúr a kontrakultúr, ich vplyvu a dopadu na spoločnosť, samotných členov, ako aj okolie.
V priebehu webinárov lektori poukazovali na pôvod jednotlivých subkultúr, etymológiu ich názvov, historický, kultúrny a sociálny kontext, v ktorom vznikali a formovali sa. Signifikantnými prejavmi rôznych mládežníckych hnutí sú aj móda a najmä charakteristické hudobné vyjadrovanie, preto spomínané aspekty boli významnou súčasťou obsahu. Spomínané subkultúry a kontrakultúry sa z miesta svojho vzniku postupne šírili. Bolo zaujímavé sledovať ich prejavy v rámci slovenského a československého kontextu a poukázať na rozdiely oproti zahraničiu.
Cieľom webinárov bolo taktiež upozorniť na rôzne predsudky, stereotypy a mylné predstavy o nevhodnom správaní a rôznych patologických javoch, ktoré sa mnohým automaticky spájajú s mládežou z prostredia subkultúr. Lektori poukazovali na príčiny nežiadúceho správania a dôvody vzniku patologických javov, ktorými boli najmä vplyvy samotnej spoločnosti a rôzne historické udalosti. Zdôrazňovali prínosné stránky subkultúr a kontrakultúr a ich vplyv na módu, umenie a iné výrazné hodnoty, ktoré vniesli do spoločnosti. Mládež vždy citlivo reagovala na spoločenské zmeny a vytváranie subkultúr je prirodzeným javom, ktorý má neoddeliteľný vplyv na podobu národnej kultúry.
Spätná väzba účastníkov bola pozitívna, na záver každého dielu bol vyhradený priestor na diskusiu. Viacerí účastníci si po webinároch vyžiadali od lektorov doplňujúce materiály, príp. informačné zdroje na samoštúdium, vďaka čomu môžu lepšie získané informácie využiť v praxi pri práci s mládežou.
Veríme, že podobný cyklus zopakujeme v budúcom roku a pripravíme pre vás zaujímavé vzdelávanie z tejto oblasti práce s mládežou.
Príjemné prežitie vianočných sviatkov a úspešný vstup do nového roka
Dovoľte nám zaželať Vám príjemné prežitie vianočných sviatkov a poďakovať sa Vám za spoluprácu a záujem o vzdelávacie a odborné aktivity, ktoré sme pre Vás v roku 2022 pripravovali.
V tomto predvianočnom čase a v očakávaní nového roka na chvíľu zmiernime naše pracovné tempo, oddýchnime si a naberme nové sily na plnenie nových úloh a výziev, ktoré nás v roku 2023 čakajú.
Želáme Vám pokojné prežitie vianočných sviatkov a úspešný nový rok 2023.
Ivan Pavlov, generálny riaditeľ
a kolektív zamestnancov NIVaM
Infosemináre k aktivitám projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní boli príležitosťou na výmenu príkladov dobrej praxe
Koncom novembra sme začali sériu infoseminárov k aktivitám projektu na pomoc a integráciu detí z Ukrajiny do slovenského vzdelávacieho systému, ktorý NIVaM spustil v spolupráci s medzinárodnou organizáciou Unicef.
Infosemináre sa konali prezenčne na každom krajskom pracovisku NIVaM (Bratislava, Prešov, Košice, Trenčín, Trnava, Banská Bystrica, Nitra) okrem Žiliny, kde prebiehal infoseminár online formou.
Prvý infoseminár sa realizoval v krajskom pracovisku NIVaM v Prešove s našimi regionálnymi koordinátorkami Ivannou Feťko_Ivankovou a Monikou Duždovou. Stretnutia sa zúčastnila aj riaditeľka Regionálneho úradu štátnej správy Prešov Mária Takáčová a vedúca odboru pre vzdelávanie Mária Halecká, ktoré informovali riaditeľov škôl o aktuálnych otázkach spojených so vzdelávaním ukrajinských žiakov v školách. Ďalším hosťom bola Anna Viľchová z organizácie Kompas pre kolektívy s deťmi z Ukrajiny.
V rámci infoseminára v Košiciach využili účastníci možnosť konzultácie s prizvanou psychologičkou, ktorá odpovedala na otázky z praxe. V Nitre vystúpili ako hostia vedúca oddelenia metodiky Regionálneho úradu štátnej správy Nitra Ingrid Hrnčárová, koordinátorka integrácie cudzincov Ivona Fraňová (COMIN – Kontaktné miesto pre cudzincov, MsÚ Nitra), regionálna koordinátorka OZ Mareena Miriama Bošelová a interný expert Regionálneho projektového centra Nitra (VÚDPaP) Juraj Čokyna, ktorí predstavili svoje aktivity v téme integrácie detí a žiakov z Ukrajiny. Regionálny koordinátor Martin Vyšňa predstavil pomoc a podporu, ktorú školám poskytujeme v rámci NIVaM.
V Trenčíne boli prizvané aj partnerské organizácie z Regionálneho úradu štátnej správy Trenčín, psychologickú pomoc zastrešovalo IPčko – Káčko Trenčín a ďalším hosťom bola nezisková organizácia Trenčín pomáha Ukrajine, s ktorou naše koordinátorky Zuzana Uhlárová a Veronika Zvaková spolupracujú od začiatku projektu.
Na informačnom seminári v Trnave mali okrem riaditeľky KP NIVaM v Trnave Adriany Lančaričovej a kolegyne Kamily Kuhajdovej zaujímavé vstupy aj prizvaní hostia Ľuboš Vávra z Informačnej kancelárie prevencie kriminality z Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorý hovoril o svojej činnosti v zmysle prevencie šikany, kyberšikany a bezpečnosti aj žiakov odídencov z Ukrajiny. Účastníci sa mohli obrátiť so svojimi otázkami aj na vedúcu odboru Regionálneho úradu štátnej správy Trnava Evu Huttovú.
Sériu informačných seminárov uzatvorila 8. 12. 2022 v Bratislave naša regionálna koordinátorka Olívia Strelková spolu s koordinátorkou pre Ukrajinu Ninou Zaitseva. Stretnutia sa zúčastnila aj Alla Plotnikova, ukrajinská psychologička a koordinátorka odborného psychologického tímu Podpory pre Ukrajinu z Centra pedagogicko –psychologického poradenstva a prevencie Bratislava 3.
Atmosféra na všetkých infoseminároch bola veľmi príjemná. Okrem tlačených publikácií na vzdelávanie detí cudzincov, ktoré si účastníci mohli na seminároch prelistovať, učitelia ocenili aj informácie o metodických materiáloch a jazykových aplikáciách, vďaka ktorým sa môžu ukrajinské deti/rodičia učiť slovenský jazyk. Viac informácií o nich nájdete na podstránke Vzdelavanie detí cudzincov. Tlačené publikácie na vzdelávanie cudzincov si môžu školy bezplatne objednať pomocou registračného formulára.
Hlavnými témami počas diskusií na infoseminároch boli najmä jazykové bariéry, s ktorými sa pedagógovia na školách stretávajú, motivácia ukrajinských žiakov k štúdiu v slovenských školách a k štúdiu slovenského jazyka, zaraďovanie odídencov do škôl a ich hodnotenie.
Ďakujeme za podnetné stretnutia. Už teraz pracujeme na tom, aby sme po novom roku pre vás pripravili vzdelávacie podujatia a metodické materiály, ktoré budú reagovať na vaše potreby v školách.
Učiteľky materských škôl sa zúčastnili webinára k mediálnej gramotnosti
Národný inštitút vzdelávania a mládeže zorganizoval pre učiteľky a učiteľov materských škôl webinár zameraný na rozvíjanie mediálnej gramotnosti a na podporu kritického myslenia, ktorý sa uskutočnil v stredu 14. 11. 2022. Od roku 2021 sa webinár realizoval siedmykrát a odvtedy sa na ňom zúčastnilo vyše dvesto pedagogických zamestnancov materských škôl.
V prvej časti webinára sme sa venovali témam ako napríklad vplyv médií na spoločnosť, sociálne bubliny, trolling, dezinformácie, najčastejšie chyby a fauly pri argumentácii, či ako odhaliť falošnú správu. V druhej časti webinára sme sa zaoberali predpokladmi a možnosťami rozvíjania mediálnej gramotnosti u detí v predškolskom veku s konkrétnymi inšpiráciami na vzdelávacie aktivity v materskej škole.
Webinár nadviazal na metodickú príručku pre materské školy Mediálna výchova v materských školách – cesta k mediálnej gramotnosti (2018), ktorá je dostupná na webovom sídle Národného inštitútu vzdelávania a mládeže. „Pre mňa ďalšia motivácia do praxe. Hodnotím veľmi, veľmi kladne“, zhodnotila jedna z účastníčok, riaditeľka materskej školy.
Ako odhaliť falošnú správu
Zdroj a ďalšie podklady: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/ATAG/2017/599386/EPRS_ATA(2017)599386_SK.pdf
Zverejnili sme záznam z webinára Zvládanie záťaže v predvianočnom období
Ako pomôcť ukrajinským deťom a žiakom zvládať predvianočné obdobie v novom prostredí mimo domova? Aké sú zásady psychologickej prvej pomoci, ktorú im vieme poskytnúť? Pozrite si záznam z nášho webinára a dozviete sa viac aj o možnostiach ďalšieho využitia týchto princípov nielen v predvianočnom období.
Predvianočné obdobie býva vo všeobecnosti pre mnohých náročné a prináša zvýšenú emočnú záťaž. Pre ukrajinské deti, mladých a ich rodiny je táto záťaž ešte umocnená špecifickými zdrojmi záťaže, ktoré súvisia so stratou domova, so samotným stresom z vysídlenia, strachom z vojny a o svojich blízkych i stratou pocitu bezpečia. Ako u nich identifikovať zdroje záťaže v predvianočnom období a ako im vieme pomôcť v rámci školského prostredia? Využite odporúčania a tipy z webinára, ktorý sme pre vás pripravili v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní v spolupráci s humanitárnou organizáciou Unicef. Záznam z webinára nájdete na našom Youtube.
Obsah webinára sme rozdelili do niekoľkých oblastí. Úvod sme venovali ukrajinským zvykom a tradíciám, ako aj základným odlišnostiam oproti sláveniu vianočných sviatkov na Slovensku. Túto tému nám priblížila hlavná koordinátorka regionálnych metodikov projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní Mgr.art., Mgr. Ivanna Feťko-Ivanková, PhD.
Ďalšiu časť webinára viedla hlavná metodička pre podporu integrácie detí a žiakov z Ukrajiny a psychologička Mgr. Viera Hincová, ktorá sa venovala:
• identifikácii zdrojov záťaže v predvianočnom období pre ukrajinské deti a žiakov, pre ich spolužiakov aj pracovníkov školy,
• možnostiam zvládania záťaže a psychologickej prvej pomoci, ktorá je v kompetencii každého pedagogického a odborného zamestnanca,
• porozumeniu odlišností vnímania aktuálnej situácie z pohľadu rôznych dotknutých osôb a ekosystému školy
• zapojeniu a využitiu zdrojov v triednom kolektíve a v rámci rovesníckej/peer podpory medzi spolužiakmi,
• zapojeniu rodičov všetkých detí a žiakov ako aj širšej komunity s ohľadom na kultúrne odlišnosti tradícií a vianočných sviatkov.
Čo je psychologická prvá pomoc, aké sú jej hlavné zásady a ciele?
Psychologická prvá pomoc je celosvetovo uznávanou, jednoduchou a účinnou metódou počiatočnej podpory v krízových situáciách. Ide o súbor zručností a kompetencií osôb pracujúcich s deťmi, ktoré pomáhajú zmierniť počiatočné ťažkosti spôsobené nehodami, prírodnými katastrofami, medziľudským násilím alebo inými krízami. Nejde o diagnostiku, odborné poradenstvo, ani terapiu, ale o niečo, čo môžeme využiť aj v rámci začleňovania ukrajinských detí do slovenských škôl a náročnej situácie s tým spojenej. Potreba psychologickej prvej pomoci sa môže objavovať priebežne aj po dlhšom čase adaptácia dieťaťa. Hlavné zásady psychologickej prvej pomoci, ktorých by sme sa mali držať, sú: pozeraj, počúvaj a prepájaj.
Z pohľadu nás ako človeka, ktorý poskytuje psychologickú prvú pomoc, je dôležité myslieť na to, že existuje možnosť takzvanej ko-regulácie, čiže aby sme my sami neprešli do nejakej paniky, stresu, aby sme sa ostali pokojní. Pretože cieľom psychologickej prvej pomoci je:
• Upokojiť dieťa/človeka a dať mu pocit bezpečia
• Poskytnúť emocionálnu podporu
• Uspokojiť základné potreby
• Posúdiť jeho potreby a starosti
• Vypočuť, ale nevypytovať sa
• Pomôcť vyhľadať informácie, služby a odbornú pomoc
• Vrátiť ho do „okna tolerancie“, teda prežívania pocitu že situáciu zvládne a má na to potrebné zdroje.
Podklady pre tému psychologickej prvej pomoc sú prevzaté z materiálov International Step by Step Association (ISSA) z tréningu psychosociálnej podpory realizovaného pre potreby projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní organizáciou UNICEF. Ide o prístup založený na hodnotách, rešpektovaní identity a trauma informovaného prístupu vo vzdelávaní.
Možnosti zapojenie širšej komunity a tip na adventné aktivity
Na webinári sme spomenuli aj možnosti zapojenia rovesníkov či širšej komunity, a to pomocou aktivít neziskových organizácií, samosprávy, aktivít pre rodiny, ale aj peer podpory pre rodiny.
Jedným z tipom v predvianočnom období, ktorý môžete priniesť do vašich tried, je aj adventný kalendár. Môže mať napríklad podobu lístočkov, ktoré prinášajú skutky láskavosti – niečo, čo urobíme pre niekoho iného v rámci svojej triedy alebo školy. Môžete využiť aj adventný kalendár, ktorý vytvorila Národná banka Ukrajiny pre ukrajinských mladých ľudí a detí: https://calendar.myadvent.net/?id=xkegsz7mlugmwcg8jl7wv2zvdxz1b57i
CELOUKRAJINSKÁ VEDECKO-PRAKTICKÁ KONFERENCIA: “KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE: AKTUÁLNY DISKURZ”
Запрошення на вебінар Актуальні рекомендації від МОН України для батьків за кордоном/Pozývame vás na webinár Aktuálne odporúčania Ministerstva školstva a vedy Ukrajiny pre rodičov v zahraničí
Pozývame vás na webinár pre rodičov detí z Ukrajiny s najnovšími odporúčaniami Ministerstva školstva a vedy Ukrajiny. Na webinári získate informácie o možnostiach vzdelávania, ako aj o povinnostiach rodičov a žiakov. Ako si vybrať štúdium na škole v hostiteľskej krajine alebo ako sa vzdelávať online? Ako tieto možnosti skombinovať? Ako sa vrátiť do ukrajinskej školy a udržať si rovnakú triedu? Ako sa prepočítavajú známky? Na webinári vám povieme, ako zapísať dieťa do školy na Slovensku, poskytneme vám zoznam potrebných dokumentov a užitočných linkov. Čo robiť, ak nemáte školské dokumenty z Ukrajiny a/alebo ste stratili kontakt so školou? Kde hľadať odpovede na svoje otázky o vzdelávaní a mnoho iného, sa dozviete na našom online stretnutí. Webinár sa bude konať v ukrajinčine.
Зареєструватися можна, заповнивши форму / Prihlásiť sa môžete vyplnením formulára: https://forms.office.com/e/Yaq1kePLML
Дата і час проведення: 15 грудня 2022 о 15:00 / Dátum a čas: 15.12.2022 15:00
Pozvánka na zážitkový seminár SPOZNÁVAME REGIÓN
Krajské pracovisko Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Trnave v spolupráci s Kultúrnym centrom Malý Berlín v Trnave vás pozýva na zážitkový seminár na tému Spoznávaj mesto Trnava so škriatkami v predvianočnom čase.
Keďže nám záleží nám na zachovaní kvality a zmysluplnosti poskytovaných vzdelávaní a odborných podujatí , ako aj z dôvodu, že vyššie uvedený zážitkový seminár sa viaže na aktívne využitie digitálnych technológií v exteriéri, sme sa rozhodli pre náhradný termín realizácie tohto podujatia dňa 19.12.2022 v čase od 15:00 do 18:00 hod. v Malom Berlíne v Trnave. Za pochopenie ďakujeme.
Cieľová skupina: pedagogickí zamestnanci MŠ a 1. stupňa ZŠ
Dátum: 9.12.2022 náhradný termín 19.12.2022
Časové rozpätie: 15:00 – 18:00 hod.
Hlavným cieľom podujatia je poskytnúť účastníkom inšpiráciu pre zážitkové interaktívne spoznávanie mesta Trnava v predvianočnom čase prostredníctvom využitia mobilnej aplikácie Škriatkovo kúzlo.
S ohľadom na pripravované kurikulárne zmeny, v súvislosti s reformou základného vzdelávania, poukázať na zmysluplnosť využívania digitálnych technológií v živote detí a žiakov, ako aj na včasné rozvíjanie informačnej a digitálnej gramotnosti. Vedomé využívanie neformálnych príležitostí k vzdelávaniu cez spoznávanie zvykov, sviatkov a tradícií je príležitosťou pre sprostredkovanie nielen vedomostí, ale aj tradičných kultúrnych hodnôt. Pocit spolupatričnosti, podnecovanie zvedavosti a chuť objavovať sú atribútmi, ktoré ovplyvňujú duševnú pohodu a aktívny fyzický oddych.
Link na prihlásenie: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/3800
Zdroj ilustračnej fotky: touchit.sk
Predstavuje nové publikácie k téme prevencie prostredníctvom rozvíjania osobnostných a komunikačných zručností žiakov a žiačok
Predkladané texty „Použitie hier a príbehov v prevencii – Cesta k empatii a citlivosti“ a „Digitálne technológie v prevencii“ boli vytvorené v súvislosti s webinármi, ktoré sme uskutočnili v októbri a novembri (2022) pod názvom PREVENCIA PROSTREDNÍCTVOM ROZVÍJANIA OSOBNOSTNÝCH A KOMUNIKAČNÝCH ZRUČNOSTÍ ŽIAKOV. Webináre i sprievodné texty boli/sú určené predovšetkým pre pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú preventívne aktivity v prostredí školy s cieľom rozšíriť ich odborné kompetencie.
V texte „Použitie hier a príbehov v prevencii – Cesta k empatii a citlivosti“ sú obsiahnuté odborné informácie a aktivity orientované na hry a príbehy, ktoré majú potenciál podporiť spoluprácu a prijatie v školskej triede, prispieť k prevencii šikanovania, rozvíjaniu zdravého životného štýlu a celkovému scitlivovaniu a empatii voči rôznorodosti ľudí a ľudských osudov okolo nás. Rozvíjanie empatie a citlivosti k rozmanitosti je základom akejkoľvek prevencie. Porozumieť tomu, ako prežívajú rôzne životné situácie rôzni ľudia a vedieť rešpektovať a prijať aj osoby, ktoré sa odo mňa v niečom líšia, nás robí ľudskejšími. Každodenným (postupným) rešpektom a citlivosťou k tomu, že nežijeme všetci rovnako, začína prevencia závažných činov šikanovania, nenávistných prejavov či fyzických útokov motivovaných inakosťou.
⇒ Publikáciu si viete stiahnuť alebo otvoriť online na tomto odkaze:
InaKOSTI – HRA PLNÁ ROZMANITOSTI DOMOV AJ DO TRIEDY
Druhý text „Digitálne technológie v prevencii“ ponúka návod ako správne využiť technológie ako spojenca v prevencii a zároveň aj zdroje v podobe dostupných/overených linkov. Dôvodov prečo práve technológie je viacero – jednak je to atraktivita technológií pre mladú generáciu, vieme, že učenie pomocou technológií väčšinou považujú za zábavnejšie ako tradičné formy pôsobenia, ďalej je to dostupnosť rôznych aplikácií s motivačnými prvkami v podobe gamifikačných nástrojov. Popri hrách, kvízoch a e-learningových prostrediach sa v (psychologickej a zdravotnej) prevencii aj intervencii udomácňujú aj mobilné aplikácie. Tieto aplikácie tiež využívajú prvky gamifikácie, pretože dávajú odmeny a motivujú k pokračovaniu v činnosti, pričom nesúťažíme so skupinou, ale sami so sebou. V prevencii tieto aplikácie slúžia najmä na zmenu správania, ktorá má následne pozitívny vplyv na redukciu stresu, či zdravší životný štýl.
⇒ Publikáciu si viete stiahnuť alebo otvoriť online na tomto odkaze:
DIGITÁLNE TECHNOLÓGIE V PREVENCII
Hlavným dôvodom využitia technológii v prevencii je však to, že rôzne digitálne preventívne riešenia sa ukazujú byť efektívnejšie ako prezenčné formy pôsobenia, alebo ich prinajmenšom významne dopĺňajú.
Lektorkou webinárov a autorkou textov je doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.
Kontakt: PhDr. Ľ. Bizíková, NIVAM, lubica.bizikova@statpedu.sk
Krajské pracovisko Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Nitre usporiadalo 7 informačno-sieťovacích aktivít pre školy v Nitrianskom kraji
V dňoch 3.11.2022 a 8.11.2022 Krajské pracovisko Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Nitre zrealizovalo 7 informačno-sieťovacích podujatí určených pre základné a stredné školy v Nitrianskom kraji. Na informačno-sieťovacích webinároch sa zúčastnili riaditelia a zástupcovia 56 škôl. Cieľom podujatí bolo predstaviť komplexnú činnosť, ponuku vzdelávacích a odborných aktivít, spolupráce a podpory, ktorú môže poskytnúť Národný inštitút vzdelávania a mládeže rôznym cieľovým skupinám a aktérom v oblasti vzdelávania a práce s mládežou. Podujatia facilitovala a moderovala riaditeľka KP NIVaM v Nitre, Mgr. Mária Pappová.
Obsahovou náplňou webinárov boli 3 kľúčové oblasti – práca s mládežou, podpora a vzdelávanie pedagogických zamestnancov a podpora integrácie detí a žiakov z Ukrajiny do vzdelávacieho systému na Slovensku.
Regionálny koordinátor pre mládež, PhDr. Marcel Mudrák, PhD. prezentoval aktivity zamerané na podporu práce s mládežou, ako napríklad ponuku neformálneho vzdelávania, programy Erasmus+ pre mládež, Európsky zbor solidarity, platforma Youthwiki, podporné materiály na prácu so študentskými parlamentami a iné.
Učiteľka profesijného rozvoja Mgr. Daniela Móciková predstavila ponuku programov inovačného vzdelávania zameraného na podporu aktívneho učenia sa žiakov, personalizované vyučovanie, tvorbu komplexných úloh, stratégie a techniky formatívneho hodnotenia žiakov, ako aj rôzne odborné podujatia určené pre pedagogických zamestnancov, ktoré sú realizované v rámci plánu obnovy.
Regionálny metodik pre podporu integrácie detí a žiakov z Ukrajiny, Mgr. Martin Vyšňa predstavil aktuálne prebiehajúci projekt Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, ktorý NIVaM realizuje v spolupráci s UNICEF. Jeho cieľom je podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, priame poradenstvo a podpora škôl, rôzne podporné a vzdelávacie materiály, ako aj program Buddy, ktorý vznikol z iniciatívy žiakov a študentov Žiackeho poradného výboru.
Na informačné podujatie pre okres Komárno sa pripojili k organizátorom aj riaditeľ Krajského pracoviska NIVaM v Komárne, Dr. habil. Ing. István Szőköl, PhD. a Mgr. Balázs Kantár, PhD., koordinátor pre mládež pre južné Slovensko, ktorý predstavil možnosti pre maďarsky hovoriace školy a mládežnícke organizácie.
Po skončení webinárov účastníci obdržali informačné materiály k jednotlivým oblastiam, ktoré boli prezentované na informačných aktivitách. Ďalšie stretnutia sú naplánované na začiatok roka 2023.
Jedným z kľúčových cieľov NIVAMU je prepájanie formálneho a neformálneho vzdelávania a sieťovania v oblasti vzdelávania a práce s mládežou. Preto nás teší záujem zo strany oslovených subjektov o našu ponuku a tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.
Slovenské domácnosti sa postupne zapájajú do medzinárodného projektu PIAAC
Zber dát medzinárodného výskumu zručností dospelých – PIAAC 2 OECD už prebieha tretím mesiacom. Vyškolení externí anketári, ktorí spolupracujú s NIVaM, oslovujú reprezentatívne vybraté domácnosti po celom Slovensku s cieľom zapojiť členov domácností do výskumu. Vo výskume sa zisťujú čitateľské a matematické zručnosti a schopnosti riešiť problémy v technologicky vyspelom prostredí s pomocou informačno-komunikačných technológií ako aj informácie o sociálnom pozadí ľudí (ako napr. vzdelanie, zamestnanie, osobnostné charakteristiky).
Po troch mesiacoch zberu môžeme začať bilancovať. K dnešnému dňu bolo oslovených už viac ako 1 800 domácností z celkového počtu 8 000, čo predstavuje približne 23%. Okrem domácností sa rozbieha zber dát aj u učiteľov základných a stredných škôl. V databáze je 2 600 reprezentatívne vybraných respondentov, cieľom je úspešne otestovať aspoň 1500 z nich. Výsledky kognitívnych a nekognitívnych zručností budú porovnávané s výsledkami učiteľov PIAAC Online, ktorý na Slovensku prebiehal v rokoch 2018 – 2020.
Ak sa na výskum pozrieme z hľadiska úspešnosti doterajšieho oslovenia členov domácnosti, zistíme, že sa pohybujeme na úrovni 66%, čo znamená, že tretina oslovených sa odmietla zapojiť. Ak by bolo percento odmietnutí významne vyššie, dáta zo Slovenska by nemohli byť porovnávané s dátami z ostatných zapojených krajín, čím by Slovensko prišlo o možnosť porovnať úroveň zručností dospelého obyvateľstva s ostatnými krajinami.
Po troch mesiacoch zberu môžeme sledovať rozdiely aj v regiónoch. Vysoký podiel úspešnosti zberu dosahuje stredné a východné Slovensko, kde je aktívnych zhodne po 28 anketárov. Západné Slovensko v zbere dát zaostáva. Faktom je, že v teréne je síce nižší počet aktívnych anketárov (14), počet odmietnutí oslovených členov domácností je však pomerne vysoký (49%). K dnešnému dňu zatiaľ nedokážeme vyvodiť závery vysvetľujúce nedôveru alebo nízku motiváciu k zapojeniu sa obyvateľov západného Slovenska do projektu. Ak si dáta rozmeníme na drobné, zistíme, že nižšiu zapojenosť vidíme u mužov (prevažne mestských) z Bratislavského, Trnavského a Nitrianskeho kraja. Z hľadiska veku je najväčší deficit dát najmä vo vekovej skupine od 16 do 25 rokov, aj vo vekom rozpätí od 25 do 35 rokov. V týchto parametroch musí Slovensko zabrať, aby zber dát obsiahol celú populáciu a dáta boli relevantné. Úlohou projektového tímu je okrem iného riešiť podobné nezrovnalosti či diskrepancie, aby mohlo byť Slovensko na konci projektu úspešné. Možno však konštatovať, že po pomalšom rozbehu sa naším externým spolupracovníkom v náročnej práci v teréne začína dariť. Zber dát bude pokračovať do konca marca budúceho roka.
V Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže veríme, že sa stanovené ciele podarí dosiahnuť.
Krajské pracovisko Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Prešove zorganizovalo odborný seminár so zámerom prezentovať výsledky monitoringu rómskeho jazyka a reálií v školách a školských zariadeniach
Cieľom monitoringu implementácie rómskeho jazyka a reálií v školských zariadeniach bolo zistiť reálny stav využívania rómskeho jazyka a reálií v základných školách a školských zariadeniach (školské kluby detí) v Slovenskej republike. Na odbornom seminári boli zverejnené výsledky záverečnej správy z monitoringu. Získané výsledky ukazujú, že školy a školské zariadenia rómske reálie a rómsky jazyk vo výchovno-vzdelávacom procese využívajú. Ovládanie základov rómskeho jazyka pedagogickými zamestnancami a odbornými zamestnancami (PZ a OZ) je považované v školskej praxi za profesijnú kompetenciu s pridanou hodnotou aj v kontexte možností prekonávania jazykových bariér vo výchovno-vzdelávacom procese.
Názory na význam ovládania základov rómskeho jazyka boli v súvislosti so špecifikami jednotlivých krajov Slovenska i konkrétnymi skúsenosťami PZ a OZ vo výchovno-vzdelávacom procese rôznorodé.
Na odbornom seminári vystúpili s príspevkami aj odborníci z praxe. V jednotlivých príspevkoch rezonovali témy Rómsky jazyk v procese vzdelávania na Slovensku, Rómsky jazyk v digitálnych kultúrnych objektoch a Učíme sa pre život. V príspevkoch prednášajúci prezentovali potrebu spolupráce rodín žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a školy. Za mimoriadne významné považujú ich zapojenie do podporných aktivít a osvetových programov projektov, pretože práve v rodinách si deti osvojujú vzorce správania, ktoré si nesú po celý život. Prínosom pre účastníkov odborného seminára boli taktiež prezentované možnosti štúdia rómskeho jazyka na Prešovskej univerzite a prezentácia webu Dokumentačno-informačného centra rómskej kultúry.
Skoro 130-tisíc českých a slovenských rovesníkov si navzájom vymenilo priateľskú záložku do knihy
Pri príležitosti Medzinárodného mesiaca školských knižníc 2022 si v priebehu mesiaca október navzájom vymenilo priateľskú záložku do knihy skoro 128 729 českých a slovenských rovesníkov z 1 212 základných a stredných škôl. Výmena záložiek sa uskutočnila v rámci dvoch projektov, ktoré boli zamerané predovšetkým na podporu kreatívneho čítania žiakov, vytváranie priateľských vzťahov medzi školami a na poznávanie jazyka, literatúry, histórie, kultúry, regionálnych zvykov či života žiakov v Českej republike a Slovenskej republike.
Prvý projekt s názvom Záložka do knihy spája školy zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Knižnicou Jiřího Mahena v Brne. Jeho cieľom bola už po trinástykrát podpora čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh medzi rovesníkmi z 1 040 českých a slovenských základných škôl a osemročných gymnázií. Žiaci sa snažili, aby
zobrazený motív na ich záložke vždy súvisel s nejakým literárnym textom, s čítaním nejakej knihy či knižným hrdinom.
Doplňujúcim programom výroby záložiek v slovenských školách boli najmä žiacke besedy alebo spoločné besedy so starými rodičmi o obľúbených knihách, besedy so spisovateľmi, čítanie dobrodružných príbehov staršími žiakmi mladším žiakom, hodiny hlasného čítania, dramatizácie rozprávok, tvorivé čitateľské dielne či vyučovacie hodiny zamerané na predstavenie českého jazyka a kníh od najznámejších českých spisovateľov. Mnoho škôl oživilo výrobu záložiek aj častými návštevami školskej knižnice, kde sa aktívne zúčastňovali rôznych inšpiratívnych, tvorivých a zábavných aktivít zameraných na podporu kreatívneho čítania, mesiaca úcty k starším či osláv Medzinárodného dňa školských knižníc. Zorganizovali napríklad Týždeň hlasného čítania, Starší žiaci čítajú mladším, Deň s knihou, Knižní detektívi, Spájanie generácii – starých rodičov a ich vnukov, Čo čítala moja stará mama, keď bola taká ako ja, Čo čítali naši starí rodičia.
Druhý projekt nazvaný Záložka do knihy spája slovenské školy zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže po jedenástykrát pre 178 stredných škôl. Záložky stredoškolákov boli tematicky predovšetkým venované literárnym motívom z fantasy literatúry.
Stredoškoláci výrobu záložiek obohatili najmä organizovaním živých diskusií o ich obľúbených hrdinoch z fantasy literatúry, priebežným čítaním imaginárnych cestopisov, utopických románov, surrealistických románov a hororov či spoločným pozeraním filmov, ako boli napríklad Cesta do fantázie, Pán prsteňov alebo Alica v krajine zázrakov. Niektoré stredné školy pripravili pre svojich žiakov literárne tajničky alebo online literárne kvízy prostredníctvom využitia vzdelávacej platformy Kahoot. V mesiaci október boli niektoré vyučovacie hodiny zamerané na spoločné poznávanie najvýznamnejších spisovateľov z oblasti fantasy a ich literárnych diel prostredníctvom krátkych referátov alebo powerpointových prezentácií, ktoré si pripravili stredoškoláci pre svojich rovesníkov. Viacerí školskí knihovníci v priestorov školskej knižnice zorganizovali aj čitateľské maratóny zamerané na čítanie fantasy literatúry či literárne súťaže typu Milionár.
Pridanou hodnotou oboch projektov bolo, že vďaka ním mohli českí a slovenskí pedagógovia a takisto aj školskí knihovníci hravou a zábavnou formou získať žiakov pre čítanie a pomôcť im rozvíjať ich čitateľské záujmy a osobné talenty. Rovnako im oba projekty umožnili vytvárať v triedach živé priateľské spoločenstvá, v ktorých žiaci s radosťou a nadšením pracovali, rozprávali sa o prečítanom a navzájom si odporúčali knihy od domácich a zahraničných spisovateľov.
Bližšie informácie o uvedenom projekte nájdete na webovom sídle oddelenia Slovenskej pedagogickej knižnice Národného inštitútu vzdelávania a mládeže www.spgk.sk v časti Aktuality.
Dokumenty:
- Vyhodnotenie 11. ročníka celoslovenského projektu “Záložka do knihy spája slovenské školy”
- Hodnotenie 11. ročníka celoslovenského projektu “Záložka do knihy spája slovenské školy” strednými školami
- Vyhodnotenie 13. ročníka česko-slovenského projektu “Záložka do knihy spája školy”
- Hodnotenie 13. ročníka česko-slovenského projektu “Záložka do knihy spája školy” základnými školami a osemročnými gymnáziami
Výzva 2023 pre program Európsky zbor solidarity
Dňa 24.11.2022 Komisia publikovala novú Výzvu na predkladanie návrhov v rámci Európskeho zboru solidarity na rok 2023. Európsky zbor solidarity je program Európskej Únie pre mladých ľudí, ktorí sa chcú zapojiť do solidárnych aktivít v rôznych oblastiach, od pomoci znevýhodneným ľuďom až po prispievanie k opatreniam v oblasti zdravia a životného prostredia v Európskej Únii aj mimo nej.
Výzva vychádzajúca z Európskeho roka mládeže 2022 má za cieľ vytvoriť viac príležitostí pre mladých ľudí, prostredníctvom projektových zámerov a aktivít, na ktoré bolo vyčlenených viac ako 142 miliónov EUR. Financované budú možnosti dobrovoľníctva, projekty v oblasti solidarity, dobrovoľnícke tímy v oblastiach s vysokou prioritou so zameraním sa na pomoc osobám utekajúcim pred ozbrojenými konfliktami a iným obetiam prírodných alebo neprírodných katastrof. Ako aj prevenciu, propagáciu a podporu v oblasti zdravia. Výzva tiež ponúka účastníkom možnosť zapojiť sa a prispieť do projektov humanitárnej pomoci na celom svete.
Program Európsky zbor solidarity je určený pre ľudí vo veku od 18 do 30 rokov pre dobrovoľnícke projekty a projekty v oblasti solidarity, a pre ľudí vo veku od 18 do 35 rokov pre dobrovoľníctvo na podporu aktivít medzinárodnej humanitárnej pomoci. Čo sa týka financovania aktivít dobrovoľníctva v rámci Európskeho zboru solidarity každý verejný alebo súkromný subjekt môže požiadať o značku kvality, ktorá potvrdzuje, že subjekt je schopný vykonávať vysokokvalitné solidárne činnosti v súlade so zásadami, cieľmi a požiadavkami programu. Vo výzve na predkladanie návrhov sú uvedené rôzne typy akcií, ich kritériá oprávnenosti a príslušné termíny podávania žiadostí. Viac informácií o výzve na rok 2023 vrátane termínov predkladania žiadostí sa môžete dočítať na stránkach Európskej komisie alebo na weboch zborsolidarity.eu a eurodesk.sk.
Európsky zbor solidarity existuje ako program financovaný Európskou Úniou od októbra 2018 s prevádzkovým rozpočtom 375,6 milióna EUR na roky 2018 – 2020. Nadviazal na predchádzajúce iniciatívy Európskej Únie s cieľom ponúknuť jedinečnú príležitosť pre organizácie pôsobiace v sektore solidarity a mladých ľudí, ktorí chcú prispieť v oblastiach, na ktorých im najviac záleží.
Na základe úspechu iniciatívy, Európsky zbor solidarity pokračuje a bude pokračovať vo svojich aktivitách v období rokov 2021 – 2027.
Celkový rozpočet programu Európskeho zboru solidarity na roky 2021 – 2027 je 1,009 miliardy eur. Počas svojho sedemročného trvania tento program umožní najmenej 270 000 mladým ľuďom zúčastniť sa na solidárnych aktivitách.
< Novšie články1…14151718…23Staršie články >