Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

V najbližších dňoch Národný inštitút vzdelávania a mládeže zverejní výzvu v rámci projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v najbližších dňoch zverejní výzvu v rámci projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3. Súčasťou výzvy budú tiež indikatívne kľúče pre jednotlivé pozície a online prihlasovací formulár pre materské, základné a stredné školy.

 

Národný projekt spája podporu pomáhajúcich profesií v školách (pedagogický asistent, školský podporný tím, pomocný vychovávateľ, rodičovský asistent, školský digitálny koordinátor) do jedného projektu a zjednocuje podmienky ich podpory. Pomáhajúce profesie sú do augusta 2023 podporované cez OPĽZ (prioritné osi č. 1, 5 a 8), ako aj cez Plán obnovy a odolnosti SR. Z  týchto schém pôsobia vo viac ako 1 500 školách pomáhajúce pozície, pri ktorých je dôležité zachovať stabilitu a kontinuitu.

Realizácia formou národného projektu predstavuje vzhľadom na predpokladaný počet zapojených škôl najefektívnejší spôsob realizácie pre školy, NIVaM a rovnako aj pre dosahovanie cieľov Programu Slovensko. Zároveň umožňuje väčšiu flexibilitu v prípade zmien počas realizácie projektu napr. zmien s dopadom na výšku štandardných stupníc jednotkových nákladov a zmien súvisiacich s prechodom financovania časti pozícií na financovanie zo štátneho rozpočtu.

 

Ilustračný obrázok: canva.com

PIRLS 2021 – prvé výsledky medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov štvrtého ročníka základných škôl

Slovensko sa už po piatykrát zapojilo do medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov 4. ročníka ZŠ. Do testovania PIRLS 2021 sa zapojilo celkovo 57 krajín celého sveta a 8 samostatných geografických alebo jazykových oblastí v rámci jednej krajiny. Na Slovensku sa do testovania zapojilo 169 základných škôl, 4 841 žiakov (z toho 2 474 dievčat a 2 367 chlapcov), 275 učiteľov týchto žiakov, 165 riaditeľov škôl a cca 4 270 rodičov testovaných žiakov. Priemerný vek testovaných žiakov bol 10,5 roka. Slovenskí žiaci dosiahli lepší výsledok (529 bodov), ako je priemer škály PIRLS (500 bodov), a porovnateľný s priemerom krajín EÚ (527 bodov) aj OECD (528 bodov)[1]. Predmetom výskumu boli aj faktory, ktoré ovplyvňujú školskú úspešnosť žiakov v čitateľskej gramotnosti.

Cyklus PIRLS 2021 sa líši od predchádzajúcich hodnotení PIRLS v niekoľkých ohľadoch. Značné úsilie bolo vynaložené na prechod na inovatívne digitálne hodnotenie s novým skupinovým adaptívnym dizajnom. Zároveň zber údajov PIRLS 2021 prebiehal počas dvoch rokov bezprecedentnej pandémie COVID-19. Vzhľadom na prerušenia vyučovania a zatvorenie škôl v dôsledku pandémie COVID-19 sa zber údajov PIRLS 2021 predĺžil na 22 mesiacov od októbra 2020 do júla 2022. 

VÝSLEDKY Slovenska v čitateľskej gramotnosti v porovnaní s krajinami sveta, OECD a EÚ

Slovenskí žiaci 4. ročníka základných škôl dosiahli v čítaní významne lepší výsledok (529 bodov) než je priemer škály PIRLS (500 bodov), zároveň to znamená porovnateľný výsledok s priemerom zúčastnených krajín (527 bodov) aj krajín OECD (528 bodov). Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli žiaci z Rakúska (530 bodov), Holandska (527 bodov) a Nemecka (524 bodov). V štúdii PIRLS 2021 sa celkovo zúčastnilo 24 krajín EÚ (19 krajín v prvej a tretej fáze) a 28 krajín OECD (22 krajín v prvej a tretej fáze).

TRENDY vo výkone slovenských žiakov v predchádzajúcich cykloch štúdie PIRLS

V PIRLS 2021 sa zachovali metódy merania a podstatná časť obsahu hodnotenia, avšak globálna pandémia vytvorila veľmi odlišné podmienky, ktoré mali vplyv na populáciu žiakov na celom svete. Značné rozdiely v rozsahu a reakcii na pandémiu v jednotlivých krajinách a medzi nimi navzájom znemožňujú v súčasnosti odhadnúť veľkosť vplyvu COVID-19 na vzdelávanie a výsledky žiakov v jednotlivých krajinách. Preto je veľmi dôležité mať pri porovnávaní trendov na zreteli neustále uvedené skutočnosti.

V priebehu dvadsiatich rokov (2001 – 2021) zaznamenávame rastúci trend, na škále PIRLS sa slovenskí žiaci v tomto cykle posunuli o 11 bodov, čo je štatisticky významný nárast. Najvýraznejší nárast (13 bodov) nastal medzi testovaním v roku 2001 a 2006. Výsledky našich žiakov v čítaní sa v posledných štyroch realizovaných cykloch PIRLS 2006, 2011, 2016 a 2021 významne nemenia a zostávajú navzájom porovnateľné.

V rokoch 2006, 2011 a 2021 dosiahli naši žiaci výkon na úrovni priemerného výkonu krajín EÚ a OECD. Hoci výkon slovenských žiakov, zostal v porovnaní s predchádzajúcim cyklom rovnaký, priemerný výkon žiakov v krajinách EÚ aj OECD v porovnaní s predchádzajúcim cyklom v roku 2016 klesol (EÚ aj OECD zhodne o 13 bodov).

Za rizikovú skupinu sú považovaní žiaci, ktorí v danom cykle štúdie nedosiahli priemernú úroveň v čítaní. Na Slovensku predstavuje rizikovú skupinu v čítaní (žiaci s nízkou úrovňou výkonu a žiaci nedosahujúci ani nízku úroveň výkonu) približne 21 % žiakov 4. ročníka základnej školy (v PIRLS 2016 to bolo 19 % žiakov). V priemere krajín EÚ a OECD tvorí túto skupinu 23 % žiakov 4. ročníka základných škôl.

Najvyššiu úroveň v čítaní v PIRLS 2021 dosiahlo u nás 8 % žiakov (v PIRLS 2016 to bolo 10 % žiakov), čo je porovnateľné s priemerom krajín EÚ/OECD (EÚ 8 %, OECD 9 %).

Z hľadiska porovnania výsledkov chlapcov a dievčat môžeme konštatovať, že tak ako vo väčšine zúčastnených krajín, aj u nás dievčatá dosiahli významne lepší výsledok v čítaní v každom cykle štúdie PIRLS v porovnaní s chlapcami. Na Slovensku dosiahli dievčatá (533 bodov) o 8 bodov vyššie skóre ako chlapci (525 bodov).

Čo ovplyvňuje výsledky žiakov?

Socioekonomické a kultúrne zázemie žiakov

Aj v PIRLS 2021 sa potvrdila silná spojitosť medzi výkonom žiaka a sociálnym, ekonomickým a kultúrnym kapitálom jeho rodiny (Socioekonomický index domácnosti – SEI domácnosti), ktorý bol v PIRLS 2021 upravený z indexu Zdroje domáceho prostredia pre učenie, používaného v predchádzajúcich cykloch štúdie PIRLS. Pre tento index bola vypracovaná škála, na ktorej základe vznikli tri kategórie indexu – vysoký SEI, stredný SEI a nízky SEI.

Vo všetkých krajinách bol zistený veľký rozdiel vo výkone žiakov v jednotlivých kategóriách indexu. 32 % slovenských žiakov (42 % žiakov EÚ aj OECD) pochádza z rodín zaradených do kategórie vysoký SEI. Priemerný výsledok slovenských žiakov v uvedenej kategórii bol 566 bodov (EÚ aj OECD 561 bodov). Do kategórie priemerný SEI patrí 48 % našich žiakov (46 % žiakov EÚ aj OECD) a ich priemerné dosiahnuté skóre bolo 532 bodov (EÚ 520 a OECD 519 bodov). V poslednej kategórii – nízky SEI sa nachádza 20 % slovenských žiakov (12 % žiakov EÚ aj OECD) a ich priemerný výkon bol 474 bodov (EÚ aj OECD 479 bodov).

Pri porovnaní SEI jednotlivých participujúcich krajín s porovnateľnými údajmi vidíme, že nižšiu hodnotu indexu SEI v porovnaní so Slovenskom dosiahli 3 krajiny EÚ/OECD (Portugalsko, Bulharsko a Turecko). Taliansko má index SEI na úrovni 10,1 bodu rovnako ako Slovensko. Štatisticky vyšší výkon ako žiaci SR aj napriek nižšiemu SEI dosiahli žiaci Bulharska.

Domáce a školské prostredie žiakov

V PIRLS 2021 sa potvrdzuje, že na výsledky žiakov v čitateľskej gramotnosti pozitívne vplývajú predškolské stimulujúce čitateľské aktivity v rodine. Výkon žiakov,  ktorých rodičia v dotazníku uviedli, že so svojím dieťaťom robili často (49 % žiakov, 541 bodov) rozvíjajúce aktivity, bol významne vyšší v porovnaní so žiakmi, ktorých rodičia uviedli, že takéto aktivity robili niekedy (49 % žiakov, 527 bodov), príp. nikdy či takmer nikdy (2 % žiakov)[2] ich nerobili.

Výsledky tiež ukazujú na pozitívnu súvislosť medzi vzťahom k čítaniu rodičov s výkonom ich detí v čítaní. Rozdiel vo výkone žiakov vo všetkých troch skupinách indexu veľmi rád čítam (32 % žiakov, 554 bodov), do určitej miery rád čítam (47 % žiakov, 528 bodov), nerád čítam (21 % žiakov, 504 bodov) je navzájom signifikantný.

Potešujúcim zistením je, že na Slovensku, tak ako v niektorých ďalších krajinách, sa vyskytuje len veľmi malý počet žiakov (1 % žiakov), ktorých riaditelia sa vyjadrili, že vyučovanie v ich škole je veľmi obmedzené zdrojmi vyučovania; či už sú to všeobecné zdroje školy, alebo zdroje na vyučovanie čítania. Významný rozdiel vo výkone sme zaznamenali u žiakov SR medzi kategóriami indexu veľmi málo obmedzené (35 % žiakov, 540 bodov) a niekedy obmedzené (65 % žiakov, 524 bodov).

Meranie PIRLS sa venovalo aj problémom s disciplínou žiakov prostredníctvom indexu disciplína v škole. Školy, v ktorých sa vyskytujú stredne závažné až závažné problémy s disciplínou žiakov, v SR navštevujú 4 % žiakov a ich dosiahnuté skóre je 504 bodov. Signifikantne významný rozdiel vo výkone bol zaznamenaný u žiakov SR len medzi skupinou žiakov, ktorí navštevujú školy, v ktorých sa nevyskytujú takmer žiadne problémy (74 % žiakov, 536 bodov) s disciplínou, a žiakmi navštevujúcimi školy, v ktorých sa vyskytujú menšie problémy s disciplínou (22 % žiakov, 515 bodov).

Ďalšie informácie o výsledkoch slovenských žiakov v štúdii PIRLS 2021, prehľad výsledkov krajín, ukážky úloh, ktoré žiaci riešili a ďalšie materiály sú zverejnené TU.

Štúdia PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) – Pokrok v medzinárodnej úrovni čitateľskej gramotnosti sa od roku 2001 uskutočňuje v pravidelných päťročných cykloch pod záštitou IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) – Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania.

[1] Pri priemere krajín EÚ/OECD vychádzame len z krajín, ktoré sa do merania zapojili v prvej a tretej fáze realizácie merania a majú porovnateľné údaje.

[2] Keďže výsledky v poslednej kategórii by boli pre SR vyjadrené len pre veľmi malý počet žiakov, štatistické vyhodnotenie by bolo nekorektné, a preto ho neuvádzame.

 

Zdroj foto: www.canva.com

Pozvánka na webinár: Prevencia šikanovania a iných foriem násilia v multikultúrnom prostredí

Základom prevencie negatívnych javov je porozumenie jedinečnosti a odlišnosti detí v rôznorodých triednych kolektívoch. V kontexte začleňovania detí odídencov z Ukrajiny do vzdelávania sa zameriame na porozumenie dvoch odlišných kultúr a viacjazyčného prostredia, ktoré môže byť zdrojom napätia a nedorozumení. 

Cieľom odborného podujatia bude včasná identifikácia signálov smerujúcich k zvyšovaniu napätia v skupine/triede najmä prostredníctvom praktických nástrojov monitorovania. Zároveň si predstavíme aktivity, ktoré môžu obohatiť skupinu/triedu, v ktorej sa nachádzajú deti/žiaci z rôznych kultúr, či už v pozícii obete alebo aktéra negatívneho správania, ktoré môže prameniť z rôznych zdrojov, vrátane prežitej traumy. Zameriame sa na spôsoby, ako vytvárať porozumenie a toleranciu inakosti a bezpečné prostredie pre všetkých na každodennej báze bežného života v skupinách/triedach. Spoločne navrhneme spôsoby efektívneho pravidelného monitoringu skupinovej dynamiky s cieľom zachytiť včas negatívne tendencie. V rámci odborného webinára bude vytvorený priestor na diskusiu o situáciách v školskom prostredí.

Webinár je určený pre pedagogických a odborných zamestnancov základných a stredných škôl. 

 

Dátum: 25.05.2023

Čas: 13:30-15:30

Lektor: Mgr. Peter Lengyel, PhD.

 

Link na registráciu: https://bit.ly/PrevenciaSikanovaniaUNICEF 

 

Tento webinár je realizovaný v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní v spolupráci s UNICEF. 


V máji si na vybraných základných školách žiaci 4. ročníka zmerajú svoje vedomosti z matematiky a prírodných vied v rámci medzinárodnej štúdie TIMSS 2023

V dňoch 15. mája – 26. mája 2023 sa na vybraných školách uskutoční hlavné meranie medzinárodnej štúdie TIMSS 2023 (Trends in International Mathematics and Science Study), ide o meranie vedomostí a zručností žiakov štvrtého ročníka základných škôl v matematike a prírodných vedách. Táto štúdia sa uskutočňuje pod záštitou medzinárodnej organizácie IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement – Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania), pravidelne v štvorročných cykloch.

Slovenská republika sa do tohto merania zapája už od začiatku realizácie tejto štúdie, t. j. od roku 1995. Národným koordinačným centrom štúdie TIMSS na Slovensku je Národný inštitút vzdelávania a mládeže – NIVaM

Do štúdie TIMSS 2023 sa na Slovensku zapojí približne 5 000 žiakov, viac ako 300 učiteľov162 riaditeľov vybraných základných škôl. Celkovo sa do štúdie zapojí viac ako 60 krajín z celého sveta.

Výber vzorky sa uskutočňuje na základe dvojstupňového stratifikovaného výberu, kde sa v prvom kroku vyberajú školy a v druhom kroku sa vyberajú celé triedy v rámci týchto škôl. Vzorka škôl je vybraná medzinárodným centrom štúdie – IEA DPC Hamburg.

TIMSS sleduje výsledky vzdelávania vo vzťahu k predpísanému obsahu vzdelávania a popri monitorovaní žiackych výkonov venuje pozornosť aj postojom žiakov a aj podmienkam ich domáceho a školského prostredia. Na zozbieranie týchto údajov slúžia štyri druhy dotazníkov: dotazník pre žiaka, dotazník pre učiteľa, dotazník pre školu (určený riaditeľovi školy) a dotazník pre rodičov. Prostredníctvom Dotazníka pre rodičov sa tak do štúdie zapoja aj rodičia žiakov vybraných do merania.

Prvé výsledky Slovenska v medzinárodnom porovnaní by mali byť dostupné v decembri 2024.


POZVÁNKA NA KONFERENCIU ŠKOLSKÝCH KNIŽNÍC – BUDÚCNOSŤ ŠKOLSKÝCH KNIŽNÍC

Srdečne vás pozývame na konferenciu zameranú na školské knižnice, kde budeme s hosťami a odborníkmi diskutovať o budúcnosti školských knižníc.
 
Konferencia sa uskutoční už v stredu, 17.5.2023 vo Zvolene.
 
Podrobný program konferencie nájdete TU.
 
V prípade záujmu, vás prosíme o vyplnenie formulára: https://forms.office.com/e/WCY2A7yxv4
 
Či už sa našej konferencie plánujete zúčastniť, alebo nie, veľmi nám pomôže, ak by ste si našli pár minút času na vyplnenie dotazníka na tému fungovania školských knižníc: https://forms.office.com/e/Ez6zMgh4mp
 
Tešíme sa na každého, kto sa príde inšpirovať a zapojiť do tvorenia spoločnej koncepcie školských knižníc na Slovensku.
 

Medzinárodný zber dát PIAAC na Slovensku ide do finále

Zber dát medzinárodného výskumu zručností dospelých – PIAAC 2 OECD sa blíži do svojho cieľa. Vyškolení externí anketári, ktorí spolupracujú s NIVaM, oslovujú od 5. septembra 2022 reprezentatívne vybraté domácnosti po celom Slovensku s cieľom zapojiť členov domácností do výskumu. Vo výskume sa zisťujú čitateľské a matematické zručnosti a schopnosti riešiť problémy v technologicky vyspelom prostredí s pomocou informačno-komunikačných technológií ako aj informácie o sociálnom pozadí ľudí (ako napr. vzdelanie, zamestnanie, osobnostné charakteristiky).

Pôvodným zámerom bolo ukončiť zber dát koncom marca 2023. Po celkovom zvážení okolností súvisiacich so zberom dát nám bolo umožnené predĺžiť zber o dva a pol mesiaca. Predĺžením termínu bol získaný čas na dosiahnutie stanovených cieľov a túto možnosť využili aj mnohé iné zapojené krajiny. Našou ambíciou bolo stihnúť zber dát do konca mája 2023. Tým, že mesiac máj končí v strede týždňa, bude zber dát PIAAC 2 OECD oficiálne ukončený v nedeľu 4.6.2023.

O tom, že zber dát napreduje správnym tempom, svedčia štatistické údaje zberu. K dnešnému dňu je dokončených cca 4 500 rozhovorov z náhodne vybratých domácností z cieľového počtu 5 000. Bude však potrebné nazbierať viac ako 500 rozhovorov, aby sme získali rezervu pre čistenie nezrovnalosti v dátach, pretože po ukončení zberu príde na rad práve fáza čistenia, kódovania a zaslania zašifrovaných anonymizovaných dát OECD. Slovensko tak splní jedno z dôležitých kritérií pre úspešne zaradenie do medzinárodného porovnávania zručností dospelej populácie so zapojenými krajinami PIAAC OECD. Získanie reprezentatívnych dát slovenského obyvateľstva patrí medzi hlavné ciele národného projektu PIAAC.

Okrem hlavnej vzorky, ktorá sa orientuje na slovenské domácnosti, je paralelne zbieraná aj doplnková vzorka, ktorú tvoria učitelia základných a stredných škôl. Aktuálne je počet vyzbieraných rozhovorov na úrovni cca 50% učiteľov z cieľového počtu 1500. V tejto fáze musí zabrať Bratislavský a Nitriansky kraj, kde je napredovanie pozvoľné. Inšpiráciou sú kraje Prešovský a Košický, ktorým sa darí najviac a v zbere dát učiteľov už finišujú. Výsledky kognitívnych a nekognitívnych zručností učiteľov budú neskôr porovnávané s výsledkami učiteľov vo výskume PIAAC Online, ktorý na Slovensku prebiehal v rokoch 2018 – 2020. Veríme, že na základe následných analýz získame relevantný prehľad o zručnostiach, ale aj sociálnom zázemí našich učiteľov, čo môže pomôcť pri nastaveniach priorít školského vzdelávania, ako aj celoživotného vzdelávania učiteľov.

 


Príprava národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3

Národný inštitút vzdelávania a mládeže si vám dovoľuje oznámiť, že 10.5.2023 bol na I. zasadnutí Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre Cieľ 4 politiky schválený projektový zámer k príprave národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3.

Cieľom projektu je stabilizovať pomáhajúce profesie z projektov financovaných v rámci Operačného programu Ľudské zdroje a Plánu obnovy a odolnosti SR pôsobiace v školách na celom území SR, ako aj zvýšiť počet vybraných pozícií za účelom podpory inkluzívneho vzdelávania a digitálnej transformácie škôl.

V najbližších dňoch zverejníme prostredníctvom našej webovej stránky a sociálnych sietí Výzvu na zapojenie sa do národného projektu, ktorú pripravujeme v súčinnosti a v súlade s pokynmi Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.


Súťaž študentských krátkych filmov this human world 2023

Medzinárodný ľudskoprávny filmový festival zameraný this human world (thw) opäť organizuje  pod záštitou Informačnej služby OSN (UNIS) Viedeň, Vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR) v Rakúsku, Výkonného úradu mesta Viedeň pre európske a medzinárodné vzťahy v spolupráci so školami v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku, Slovensku, Slovinsku a Turecku.

 V roku 2023 uplynie 75 rokov od prijatia Všeobecnej deklarácie ľudských práv

Hoci sa nám mnohé práva dnes zdajú samozrejmé, aj v súčasnosti čelíme novým výzvam, nerovnostiam a vojnám. Množstvo konfliktov v posledných rokoch ukázalo, že na to, aby sme im mohli čeliť, je potrebná spolupráca presahujúca hranice, sektory a generácie. Odkaz na Všeobecnú deklaráciu ľudských práv nájdete TU.

Do súťaže sa môžu zapojiť študenti a študentky od 10 do 20 rokov ako trieda alebo individuálne a vytvoriť krátke filmy inšpirované článkami Všeobecnej deklarácie ľudských práv.

Témou súťaže tohto roka je:
75 ROKOV ĽUDSKÝCH PRÁV
ČO ZNAMENAJÚ PRE TEBA A TVOJU/ NAŠU BUDÚCNOSŤ?

Cieľom tejto súťaže je priblížiť mladým ľuďom ľudské práva a 30 článkov Všeobecnej deklarácie ľudských práv, dať im priestor kriticky uvažovať o ľudskoprávnych témach a ponúknuť nadšeným mladým filmovým tvorcom platformu, kde môžu predstaviť svoje práce.

Súťažné filmové príspevky bude hodnotiť medzinárodná porota. Krátky film, ktorý získa Cenu poroty, bude premietnutý počas filmovej noci v rámci medzinárodného filmového festivalu this human world, ktorý sa bude konať od 30.novembra do 10.decembra 2023 vo Viedni.

Po sérii mimoriadne kvalitných súťažných príspevkov za posledných 13 rokov sa aj v roku 2023 tešíme na vynikajúce a inšpiratívne súťažné filmové príspevky jednotlivcov či skupinové práce celých tried. Informácie o súťaži budú promované medzinárodne v spolupráci s partnerskými organizáciami OSN a lokálnymi vzdelávacími organizáciami v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku, Slovensku, Slovinsku a Turecku.

Hlavné podmienky súťaže:

Do súťaže sa môžu prihlásiť mladí ľudia vo veku 10 – 20 rokov. Súťažné filmové príspevky môžu zaslať jednotlivci alebo celé triedy. Maximálna dĺžka filmového príspevku by mala byť 3 minúty. Súťažiaci môžu pri výrobe a editovaní filmu použiť akékoľvek nástroje, ktoré majú k dispozícii sami alebo ktoré im poskytne škola – od profesionálnych kamier až po kamery na mobile. Povolené sú všetky žánre.  

Do súťaže sa prosím zaregistrujte e-mailom do 12.septembra 2023 na adrese schulfilmprojekt@thishumanworld.com 

Registrácia musí obsahovať:

Posledný termín na zaslanie súťažných filmových príspevkov je piatok 10.november 2023.

Súťažné príspevky posielajte e-mailom na adresu: schulfilmprojekt@thishumanworld.com

Ďalšie informácie:

Lisa Wegenstein/ Carla Lehner

Tel.: +43/1/5855888/24 alebo schulfilmprojekt@thishumanworld.com 

Verein this human world ZVR 883089244 

 

PDF verzia podmienok súťaže TU

 

 

Sledujte informácie o Informačnej službe OSN (UNIS) Viedeň na:

Facebook | Twitter | Flickr | Youtube | Instagram
unis.unvienna.org
unvienna.org

 

Ilustračný obrázok: canva.com


ECOSOC YOUTH FORUM 2023

Michal Salíni, Mládežnícky delegát SR pri OSN, sa zúčastnil Mládežníckeho fóra – ECOSOC 2023. Z tejto aktivity sme pre vás spísali menší článok.

PRVÝ DEŇ

V utorok 25.4.2023 sa oficiálne začalo ECOSOC Mládežnícke Fórum 2023. Už v pondelok však začalo Michalovo zapojenie do tohto podujatia. Po príchode na Stálu misiu SR pri OSN a vybavení všetkých byrokratických záležitostí smeroval Michal na Stálu misiu EÚ pri OSN, kde spolu s ďalšími delegátmi mali seminár o projekte Global Youth Voices, ktorý dáva dokopy spôsoby fungovania programu Mládežníckych delegátov pri OSN v 27 krajinách sveta. Na podujatí mal Michal možnosť aj vystúpiť a zdôrazňoval, že spôsobom fungovania programu je viac-menej veľmi ťažko prístupný pre mladých ľudí, ktorí už pracujú full-time, či si nemôžu dovoliť venovať programu toľko času kvôli nutnosti zarábať peniaze na živobytie. Po evente Michal pokračoval na koordinačný hovor ohľadom semináru, ktorý v piatok organizoval spolu s ďalšími štyrmi delegátmi.
V utorok Michal strávil ráno na otváracom zasadaní ECOSOC Mládežníckeho fóra, po ktorom sa presunul na stretnutie s vyslankyňou pre mládež Africkej únie, kde bol pozvaný. Nasledoval side-event k utečencom a ich uplatneniu sa na pracovnom trhu na Stálej misii Holandska pri OSN, z ktorého bežal na stretnutie s kanceláriou Vyslankyne OSN pre mládež. Riešilo sa hlavne, čo bude robiť novovytvorená UN Youth Office, a ako sa to odrazí aj na postavení mládeže v OSN. Napokon Michal s delegátmi deň zakončili recepciou na tému kampane Be Seen Be Heard, ktorá má za cieľ posilniť hlas mládeže v rozhodovacích procesoch.

DRUHÝ DEŇ

V stredu 26.4. intenzívny program pokračoval hneď od rána, kedy Michal zavítal na Misiu USA pri OSN, kde mal stretnutie s Vyslankyňou USA pre globálnu mládež, Abby Finkenauer. Ako delegátom Abby povedala, sama pochádza z vidieckeho regiónu, čo jej dávalo do cesty množstvo bariér. Michal sa teda s ňou rozprával práve o tom, ako zapojiť mládež v regiónoch viac do verejného života. Celkovo bolo však stretnutie zamerané na to, že delegáti rozprávali, a p. Finkenauer počúvala ich návrhy.

Následne pokračoval hlavný program ECOSOC Mládežníckeho fóra regionálnymi seminármi, takže Michal šiel na ten s názvom Európa a Severná Amerika, ale ako sa ukázalo, aj tak sa riešili hlavne globálne problémy. Spolu s ďalšími delegátmi sa Michal presunul na Stálu misiu Spojených arabských emirátov, a to z dôvodu, že tam prebiehal side-event na tému zapojenia mladých ľudí do COP 28. Vzhľadom na to, že Michalov nástupca/nástupknyňa na COP 28 pocestuje, bolo super sa dozvedieť, ako si organizátori predstavujú účasť a zapojenie mládeže.

Poobede pokračoval hlavný program v Trusteeship Chamber ministerskými vystúpeniami, no a deň delegáti zakončili večerným seminárom na tému Multilateralizmu, kde sa Michal panelistov pýtal hlavne na to, prečo štáty v prípade kríz ako Covid-19 majú tendenciu jednať individualisticky, a či sa teda budeme s takýmto chovaním stretávať aj v budúcnosti.

TRETÍ DEŇ

Štvrtkové ráno začal Michal hovorom so spoluorganizátormi spoločného piatkového side-eventu, kedy dolaďovali posledné záležitosti. Následne pokračoval do Trusteeship Chamber na plenárne zasadnutie, ktoré sa venovalo tomu, ako dosiahnuť vytýčené Ciele udržateľného rozvoja. Ako niektorí určite viete, tie boli prijaté v roku 2015, takže už sme za polovicou ich implementácie…a nie v každom cieli to je úplne ružové. V priebehu dňa ho ešte čakal rozhovor na Stálej misii o tom, čo si odniesol on, čo môžu byť možnosti pre jeho nástupcov a nástupkyne, kde je priestor na zlepšenie, a čo funguje dobre, a je vhodné to udržať.

Poobedňajšie plenárne zasadnutia sa niesli už pomaly v duchu rekapitulácie, cielili na výstupy Mládežníckeho fóra smerom k SDG Summitu 2023, ktorý sa bude konať na jeseň. Počas celého dňa Michal s kolegom Pavlom, českým delegátom, pracovali na jednom miniprojekte, ktorý určite uvidíte.

No a po 18:00, keď sa oficiálny program ECOSOC Mládežníckeho fóra 2023 skončil, sa Michal s ostatnými delegátmi presúvali na Stále zastúpenie Spojených arabských emirátov na recepciu spojenú s predstavením mladých klimatických lídrov, ktorí budú aktívne participovať na klimatickej konferencii COP 28. Ako už bolo spomenuté, Michalov nástupca/nástupkyňa by ich mali doplniť.

Kým pre mnoho ostatných sa program skončil, Michala ešte čakal piatkový side-event, ktorý spoluorganizoval.

Celé ECOSOC Mládežnícke fórum 2023 sa nieslo v duchu hesla #beseenbeheard, čo je kampaň, ktorá bojuje za zapojenie mladých ľudí do rozhodovacích procesov. Viac o kampani nájdete tu: https://beseenbeheardcampaign.com/

ŠTVRTÝ DEŇ – SIDE EVENT

V piatok 28.4. Michal spolu s delegátmi z Rakúska, Švajčiarska, Talianska, a Holandska organizovali side-event „Mladé hlasy v infraštruktúre a regionálnom rozvoji„ k ECOSOC Mládežníckemu fóru 2023, ktorý sa zameriaval predovšetkým na nutnosť zapojenia mládeže v týchto oblastiach. Prakticky – spojenie SDG 9 (Priemysel, inovácie a infraštruktúra) a SDG 11 (Udržateľné mestá a komunity).
Na začiatku mal Michal možnosť vystúpiť, a vo svojom prejave zdôraznil zapojenie mládeže z regiónov do verejného života a nutnosť priblížiť im príležitosti, kde infraštruktúra hrá nesmierne dôležitú úlohu. Spomenul aj naše vlaky zadarmo pre študentov – napriek kritike majú aj množstvo pozitív a podporujú mobilitu študujúcich. Nezabudol však ani na to, že ak chceme budovať inkluzívnu infraštruktúru aj pre mládež, tá musí byť zastúpená v rozhodovacích procesoch. Jrho celý vstup si môžete pozrieť v tomto príspevku.

Na evente vystúpili aj skvelí panelisti – Mariya Badeva, bývalá bulharská delegátku, ktorá vyštudovala architektúru na UCL v Londýne, Claudia Scuriatti, SDG špecialistka z kancelárie FAO v New Yorku, či Martina Baldessin z OCCAM. Po seminári ešte Michal pokračoval na Stálu misiu SR pri OSN a piatkom podvečer sa jeho oficiálny program v New Yorku skončil, aj keď neformálny networking s delegátmi ešte prebiehal, keďže množstvo z nich odlietalo až v sobotu či neskôr.


Máme prvý podcast! Diskutujeme na tému varovných signálov zneužívania drog medzi mladými

Národný inštitút vzdelávania a mládeže zverejnil svoj prvý podcast. Priniesol tému varovných signálov zneužívania drog medzi mladými. Náš kolega Milan Polešenský, ktorý pôsobí ako regionálny koordinátor pre Bratislavský kraj sa rozprával so Sabínou Brédovou z občianskeho združenia PRIMA. 

 

Diskutovali o varovných signáloch zneužívania drog mladými ľuďmi, ktoré je potrebné si všímať. Naša hostka, Sabína Bredová, načrtla tiež stratégie prevencie, ktoré rodičom, učiteľom a pracovníkom s mládežou môžu pomôcť predísť zneužívaniu drog medzi mládežou. 

 

Podcast vznikol v rámci podpory protidrogovej politiky na Slovensku. Veríme, že sa vám náš prvý podcast bude páčiť a prajeme príjemné počúvanie. 

 

Celú časť podcastu nájdete tu: https://bit.ly/PodcastNIVAM


Výsledky celoštátneho kola súťaže Pekná maďarská reč – Szép Magyar Beszéd 2022/2023

Súťaž Pekná maďarská reč – Szép Magyar Beszéd pre žiakov a žiačky základných a stredných škôl s vyučovacím jazykom maďarským sa v školskom roku 2022/2023 uskutočnila prvýkrát pod hlavičkou novozriadenej organizácie – Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, ktorá vznikla spojením piatich štátnych organizácií, medzi inými aj Štátneho pedagogického ústavu.

Súťaž je určená pre školy s vyučovacím jazykom maďarským a svojím obsahovým zameraním nadväzuje na obsah vyučovacieho predmetu maďarský jazyk a literatúra v základných a stredných školách s vyučovacím jazykom maďarským v zmysle štátneho vzdelávacieho programu. Obsahovo je zameraná na rozvoj žiackej tvorivosti tvorbou textov a na efektívne zvládnutie práce s rôznymi druhmi textov, čo umožňuje rozvíjať komunikačnú kompetenciu a čitateľskú gramotnosť. Cieľom je rozširovať tvorivé odborno-teoretické vedomosti a schopnosti žiakov a žiačok a vybudovanie ich kladného vzťahu k materinskému jazyku. Celoštátna súťaž zároveň vytvára pre školy možnosť na vzájomné porovnanie schopností, zručností a vedomostí svojich žiakov a žiačok a kvality edukačného procesu.

Záujem škôl a počet zúčastnených žiakov a žiačok sa z roka na rok zvyšuje, rovnako sa zvyšuje aj pripravenosť a kvalita výsledkov súťažiacich. Potvrdzuje to potrebu a dôležitosť súťaže pre školy s vyučovacím jazykom maďarským.

Výsledková listina všetkých 4 kategórií súťaže je dostupná TU.     

 

Zdroj foto: CVČ RELAX Rimavská Sobota

Záznam z webinára: Úloha školských podporných tímov (ŠPT) na základnej škole pri adaptácii žiakov z Ukrajiny

Webinár je zameraný na úlohu školských podporných tímov pri podpore inkluzívneho prostredia v základnej škole pri začleňovaní žiakov/cudzincov. Počas webinára sme sa zamerali na porozumenie ťažkostí, ktoré prináša pre deti odídencov z Ukrajiny ich životná situácia – strata domova, traumatizujúce zážitky, náročnosť adaptácia v cudzej krajine, jazyková bariéra. Členovia školských podporných tímov získajú praktické tipy na zlepšenie zručností a komunikácie pedagógov, žiakov, ktorí sa do školy začleňujú, ako aj ich rovesníkov a rodičov. Oboznámia sa s trauma informovaným prístupom, so špecifikami situácie žiakov z Ukrajiny a to novoprichádzajúcich aj tých, ktorí sú na Slovensku už dlhšie. Budeme sa tiež zaoberať kompetenciami školského podporného tímu a postupmi pri prípadnej diagnostike ťažkostí žiakov odídencov k Ukrajiny v základnej škole.

Na webinári sme sa venovali nasledujúcim témam:

Lektorka: Eva Krupová školská psychologička, psychologička so skúsenosťami s prácou s deťmi cudzincov

 

 


Záznam z webinára: DVOJITÁ ZÁŤAŽ PRI ŠTÚDIU NA SLOVENSKEJ A UKRAJINSKEJ ŠKOLE / ПОДВІЙНE НАВАНТАЖЕННЯ ЧЕРЕЗ НАВЧАННЯ В СЛОВАЦЬКІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛАХ

Pozrite si dvojjazyčný webinár zameraný na situáciu detí z Ukrajiny, ktoré navštevujú školu v obidvoch krajinách. Zameriame sa na problematiku záťaže pri takomto type štúdia, na dilemy, ktoré sú spojené s rozdielmi medzi vzdelávacím systémom na Ukrajine a na Slovensku a na možnosti aj úskalia zvládania tejto dvojitej záťaže. Pozrieme sa na túto situáciu aj na pozadí náročnej životnej situácie, straty domova a prežitej traumy, ako aj na možnosti psychohygieny a podpory pre žiakov aj rodičov.

 

Štúdium na dvoch školách môže byť porovnateľné ako pracovať v dvoch zamestnaniach osem hodín denne. Čo to žiakom a rodičom prináša do každodenného života? Ako pomôcť rodičom rozhodnúť sa pre cestu, ktorá je správna v ich konkrétnej situácii? Lektorka prinesie nielen pohľad odborníka, ale pozrie sa na problém aj optikou matky, ktorá má osobnú skúsenosťou s touto situáciou a praktickými možnosťami, ako ju úspešne zvládnuť.

 

Lektorka: Olena Tkachuk, psychologička a externá spolupracovníčka projektu NIVAM – UNICEF Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní. Má úplné vysokoškolské vzdelanie v odbore Praktická psychológia, od r. 2012 pracovala v oblasti klinickej psychológie ako riaditeľka osobitného centra zdrojov.  Od júla 2022 pôsobí aj ako psychologická konzultantka  Ligy za duševné zdravie v banskobystrickom kraji.

 


 

ТЕМА: ПОДВІЙНE НАВАНТАЖЕННЯ ЧЕРЕЗ НАВЧАННЯ В СЛОВАЦЬКІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛАХ

 

Запрошуємо вас на двомовний вебінар, присвячений ситуації дітей з України, які відвідують школу в обох країнах. Ми зосередимося на проблематиці навантаження в області навчання, на дилемах, які пов’язані з відмінностями між освітньою системою в Україні та Словаччині, а також на можливостях і підводних каменях подолання цього подвійного навантаження. Ми також розглянемо цю ситуацію на тлі складної життєвої ситуації, втрати дому та травми, а також можливостях психогігієни та підтримки як учнів, так і батьків.

 

Лектор: Олена Ткачук, психолог та співавторка проекту NIVAM – UNICEF «Підтримка емігрантів з України в освіті». Має повну вищу освіту за спеціальністю «Практична психологія», з 2012 року працювала в галузі клінічної психології на посаді директора спеціального ресурсного центру.  З липня 2022 року вона також працює психологічним консультантом „Лігa психічного здоров’я“ в регіоні Банськa-Бистриця.

 

Для кого призначений семінар: батьки школярів з України, педагоги, всі допоміжні професії, партнерські організації.

Вебінар буде перекладено синхронно з української мови. Наприкінці вебінару буде простір для обговорення.

 

 


DELEGÁT PRI OSN NA JARNÝCH CESTÁCH PO SLOVENSKU

Marec a apríl síce patrili hlavne zahraničným pracovným cestám, ale napriek tomu Michal Salíni, Mládežnícky delegát SR pri OSN nezabudol ani na domácu agendu. Okrem množstva online seminárov a koordinačných stretnutí s ďalšími Mládežníckymi delegátmi pri OSN navštívil viacero slovenských miest.

GYMNÁZIUM GOLIANOVA, NITRA

V piatok 17.3.2023 prišiel Michal do Nitry na Gymnázium Golianova v Nitre. V rámci seminára sa so študentmi rozbehla veľmi zaujímavá debata či už na tému toho, čo robí OSN v oblasti mentálneho zdravia, klimatickej zmeny, či utečeneckej krízy v dôsledku vojny na Ukrajine, ale žiaci sa zapájali aj počas aktivity, kedy mali vyjadriť svoj názor na to, ktoré z Cieľov udržateľného rozvoja sú pre Slovensko a pre nich samotných dôležité.

V spolupráci s krajským koordinátorom Marcelom Mudrákom dal Michal dohromady vecné ceny pre troch najúspešnejších súťažiacich v Kahoote, kde boli študenti dosť úspešní. Seminár bol zakončený množstvom otázok zo strany študentov, ktoré boli naozaj kvalitné a, niekedy ich naozaj nebolo jednoduché zodpovedať.

MEDZIGENERAČNÝ DIALÓG S MIROSLAVOM LAJČÁKOM

V pondelok 27.3. zavítal Michal do krásnych priestorov Univerzitnej knižnice v Bratislave. Cieľom však nebolo prísť si prečítať či vypožičať knihy, ale ako jeden z panelistov diskutovať o OSN a o tom, aká je jej rola nielen v dnešnom svete, ale aj v budúcnosti.

Michalovým partnerom v paneli a zástupcom generácie skúsenej a ostrieľanej v medzinárodnom prostredí bol Miroslav Lajčák, osobitný zástupca EÚ pre dialóg medzi Belehradom a Prištinou a pre iné regionálne otázky západného Balkánu, bývalý minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a predseda 72. Valného zhromaždenia OSN. Moderátorom podujatia bol Peter Hulényi, riaditeľ Odboru OSN na Ministerstve zahraničia.

Publikum, ktoré sa skladalo zo žiakov bratislavských pridružených škôl UNESCO, malo možnosť sa do debaty zapojiť a pýtať sa otázky. P. Lajčák zdôrazňoval, že napriek kritike OSN a jej nedostatkom je to inštitúcia, ktorá predstavuje pilier multilateralizmu a Slovensko môže byť jej hrdým a aktívnym členom. Takisto pripomenul, že je nesmierne dôležité podporovať medzinárodnú spoluprácu založenú na pravidlách.

Michal sa okrem iného publiku snažil vysvetliť, že niektoré problémy, ktorým náš svet čelí, sa nedajú vyriešiť individuálnymi silami a je nutné, aby štáty v prípade takýchto výziev, ako je napríklad klimatická zmena, spolupracovali v celosvetovom meradle. A práve tu slúži OSN ako sprostredkovateľ. Zdôraznil však aj, že mladá generácia nie vždy súhlasí s riešeniami a najmä s rýchlosťou ich implementovania svetovými lídrami

Reč padla aj na toľko spomínanú reformu OSN a situáciu v Bezpečnostnej rade, ktorá je naozaj komplikovaná. Vždy je však treba mať na pamäti, že OSN má aj množstvo inej agendy, kde odvádza výbornú prácu.

BARDEJOV – MESTO SVETOVÉHO DEDIČSTVA UNESCO

Po Michalovej pracovnej ceste v Maďarsku smerovali jeho kroky priamo do Bardejova, kde 3.4. navštívil Gymnázium L. Stöckela.

Bardejov má s OSN špeciálne prepojenie, pretože centrum mesta a židovské suburbium boli v roku 2000 zapísané do Svetového dedičstva UNESCO.

O to väčšia česť bola pre Michala práve tu viesť dva semináre na tému OSN a Cieľov udržateľného rozvoja so študentmi bardejovského Gymnázia L. Stöckela. Študenti boli veľmi aktívni a prichádzali s množstvom nápadov, ako sú Ciele udržateľného rozvoja relevantné pre Slovensko a ich región. Padali opäť aj otázky na reformu OSN, situáciu v bezpečnostnej rade, ale debatovalo sa aj o tom, ako sa mladí ľudia môžu svojou trochou zapojiť do napĺňania Cieľov udržateľného rozvoja. V rámci návštevy si Michal samozrejme prezrel aj centrum mesta a skonštatoval, že mladí Bardejovčania majú byť naozaj na čo pyšní.

OSN, ZAHRANIČNÁ POLITIKA A DEZINFORMÁCIE

Tesne pred cestou do New Yorku pricestoval Michal 20.4. do Púchova na miestne gymnázium, kde bola tentokrát jeho aktivita doplnená zástupcami Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí, ako aj pracovníkmi Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM). Po predstavení všetkých lektorov nasledoval Michal so svojím seminárom na tému OSN, zapojenia mládeže a Cieľov udržateľného rozvoja. Rozprúdila sa celkom zaujímavá debata o tom, ako na tom sme s plnením týchto cieľov globálne, ale aj ako Slovensko.

Po seminári sa žiaci rozdelili do dvoch skupín. Jedna skupina spolu z odborníkmi na strategickú komunikáciu a hybridné hrozby z MZV riešila dezinformácie, ako sa im brániť, a ako si pestovať kritické myslenie. Druhá skupina hrala pod dohľadom IOM hru „Destination Europe“, kde si vyskúšali, aké to je vcítiť sa do pozície ministrov, verejnosti, či iných aktérov, ktorí rozhodujú o migračnej politike, a ako ich rozhodnutia priamo dopadajú na týchto migrantov.

Tento spoločný výjazd bol zorganizovaný vďaka Odboru OSN na MZV a regionálnej koordinátorke NIVAM-u Stanislave Minárikovej, a ukázal sa ako veľmi prínosný, takže sa určite bude opakovať.

7. APRÍL – SVETOVÝ DEŇ ZDRAVIA

Vďaka Michalovej iniciatíve sa Mládežnícki delegáti pri OSN z 8 krajín Európy spojili, a pri príležitosti Svetového dňa zdravia dňa 7.4.2023 vytvorili minikampaň na podporu povedomia o mentálnom zdraví mládeže. Zdôraznili, že práve mentálne zdravie je ten aspekt, ktorý býva často prehliadaný. Situácia s mentálnym zdravím mládeže sa prudko zhoršila po pandémii koronavírusu a jej dopady ešte len vyhodnocujeme. Mládežnícki delegáti teda urgujú kompetentné osoby, aby zaistili dostupnú starostlivosť o mentálne zdravie, podporovali prevenciu, a šírili povedomie o probléme. Pretože bez mentálneho zdravia neexistuje zdravie.

Videokampaň je dostupná TU.


Zoznam infoseminárov o kurikulárnych zmenách s odkazmi na prihlásenie

V uvedenom zozname sa nachádza prihlasovací odkaz a tiež informácia o tom, ktoré krajské pracovisko Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM) zastrešuje organizáciu daného infoseminára Proces zavádzania kurikulárnych zmien v základnom vzdelávaní.

Prihlasovanie na informačný seminár je podmienené registráciou v centrálnom informačnom systéme NIVaM. Návod na registráciu nájdete tu: https://mpc-edu.sk/pages/manualy/Navod_na_registraciu.pdf

Ak máte problém s prihlasovaním alebo registráciou do systému, kontaktujte riaditeľa či riaditeľku príslušného krajského pracoviska NIVaM. Kontakty nájdete tu: https://new.nivam.sk/kontakt/dalsie-kontakty/

Krajské pracoviská NIVaM zaslali v priebehu apríla pozvánku na účasť na každú základnú školu v ich pôsobnosti. Za každú školu má rezervované miesto riaditeľ či riaditeľka a jeden zástupca učiteľského zboru. Ak kapacita podujatia povoľuje, zúčastniť sa môžu aj ďalší učitelia a učiteľky zo základných škôl daného okresu.

Zoznam nájdete tu: https://vzdelavanie21.sk/zoznam-infoseminare-prihlasovanie/


1789101123