Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

Podcast Nad hranicami školy s Evou Matejčíkovou: The Young Office Žilina podporuje mladých ľudí a najmä umelcov, aby sa prejavili

Eva Matejčíková je členkou neformálnej dobrovoľníckej skupiny s názvom The Young Office Žilina.

The Young Office Žilina je skupina mladých ľudí, ktorí sa rozhodli, že chcú vytvoriť platformu pre mládežnícku kultúru v meste. Rozhodli sa vziať veci do vlastných rúk a robiť kultúru mladých ľudí pre mladých ľudí. A úspešne sa im to od roku 2021 aj darí.

V kresle sa Marta Hlavatá rozprávala s Evkou, ktorá priblížila nielen fungovanie skupiny, ale aj svoje pôsobenie a ďalšie plány, ktoré ich čakajú.

Momentálne Evka zastáva v skupine funkciu festivalovej manažérky, má na starosti celú vizuálnu identitu nielen festivalov, ale aj identitu skupiny celkovo.

“Veľmi ma napĺňa, keď sa pravidelne stretávame, rozprávame sa a navzájom sa motivujeme a posúvame vpred, pretože každý z nás prichádza s nejakými skúsenosťami a záľubami a je pekné, keď sa realizujeme a robíme čo nás baví. V tomto sa ako skupina veľmi podporujeme,” povedala Evka.

Neformálna dobrovoľnícka skupina The Young Office Žilina sa zameriava na organizovanie rôznych workshopov, koncertov, ale taktiež aj na dobrovoľníctvo v rámci Projektov EÚ Erasmus+, kedy môžu nielen slovenskí dobrovoľníci, ale aj tí zahraniční okúsiť Slovensko a slovenskú kultúru a priložiť ruku k dobrej veci a pomôcť  Žiline.

Mnoho mladých ľudí pozná skupinu najmä vďaka koncertom, ktoré sú príležitosťou pre mladých umelcov, ktorí by inak hrali iba doma, aby ich spoznalo obecenstvo.

The Young Office Žilina dáva pravidelne priestor mladým ľudom na realizáciu a radi privítajú mladých ľudí z okolia, ktorí sa chcú rozvíjať a tvoriť.

Viac zaujímavostí nám Evka porozprávala v najnovšom podcaste, ktorý si môžete teraz vypočuť.


Podcast Abeceda školskej pohody: Činnosti na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku

Je v tom viacero faktorov. Prelínajú sa, nadväzujú na seba, vychádzajú z rodinného či iného vonkajšieho prostredia, z osobných dôvodov. Reč je o predčasnom ukončovaní školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku.

Zabrániť takémuto rozhodnutiu majú činnosti, ktoré v sebe zahŕňa konkrétne podporné opatrenie. Dostupné je pre všetky deti, žiakov a žiačky, u ktorých existuje riziko predčasného ukončenia školskej dochádzky.

 „Medzi kľúčové príčiny ukončenia školskej dochádzky patria najmä socioekonomické faktory. Jedná sa najmä o ekonomickú depriváciu, chudobu a obmedzený prístup k zdrojom. Jednoducho chudoba vytvára bariéry pre vzdelávanie všade na svete aj u nás,“ pripomína Rastislav Rosinský z Oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže v podcastovej diskusii. Zároveň však uvádza aj ďalšie faktory a upozorňuje na ďalekosiahle dôsledky ukončení vzdelávania pre spoločnosť.

 „Pri riešení tohto komplexného problému by školy mali prejsť od prijímania nejakých dočasných, izolovaných opatrení k prijatiu strategického, celoškolského prístupu. Pri uplatňovaní celoškolského prístupu sa školy vnímajú ako prostredie, kde je nejaká kooperatívna výučba, pri ktorej je nápomocná celá školská komunita. Problém sa tak netýka len konkrétneho učiteľa či žiaka.“  

Vypočujte si podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.

 


Webinár: Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024

 
Dovoľujeme si dať do pozornosti webinár: Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024.
 
 
Na webinári sme účastníkov oboznámili s aktivitami, ktoré vo vzťahu k vzdelávaniu cudzincov v školskom roku 2023/2024 pripravilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.
 
Medzi kľúčové témy ktoré webinár rozoberal patria napríklad:
 
  • Základné informácie k povinnosti školskej dochádzky a financovaniu vzdelávania
  • Zaraďovanie detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny do škôl vrátane špecifík pri zaraďovaní detí s zdravotným znevýhodnením
  • Úloha regionálnych koordinátorov NIVaM
 
Webinár je určený riaditeľom škôl, ktoré vzdelávajú deti cudzincov s dôrazom na deti odídencov z Ukrajiny.
 
 
 

Podcast Abeceda školskej pohody: Činnosti na podporu sociálneho zaradenia

Škola je miesto nadobúdania vedomostí, ale aj sociálnych kontaktov so spolužiakmi, učiteľmi, vychovávateľmi a ďalšími. Deti a žiaci trávia významnú časť svojho života v škole, a preto by malo byť jej prioritou vytvárať také podmienky, aby sa do kolektívu triedy a školy mohlo zaradiť každé dieťa a žiak s dôrazom na jeho talent a silné stránky.

„Škola a školská trieda predstavuje malý svet plný detí a žiakov s rôznymi individuálnymi potrebami, rôznym zázemím a vlastným príbehom. Našim spoločným cieľom by malo teda byť, aby sa všetci žiaci a deti cítili v škole bezpečne a prijato, aby sa cítili jej platnými členmi,“ spomína sa v aktuálnej epizóde Abecedy školskej pohody. Hosťom je Zuzana Mravcová                      z Oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie v Národnom inštitúte vzdelávania                    a mládeže.

Otvára tým tému o pripravenej metodike činností na podporu sociálneho zaradenia. Približuje, prečo takáto metodika vznikla. Podčiarkuje, že je určená naozaj širokej cieľovej skupine a v neposlednom rade ju ocenia tie školy, ktoré majú záujem vytvárať inkluzívnu kultúru a podporovať sociálne zaradenie svojich žiakov.   

Krátko sa Mravcová vo svojom odbornom vstupe venuje aj príkladom z praxe, ako pomôcť žiakovi po dlhšej absencii v opätovnom zaradení do školského kolektívu. Na záver spomína, že jednotlivé kapitoly metodiky dávajú konkrétne odpovede na to, čo je pre sociálne začlenenie najdôležitejšie.         

Vypočujte si podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.

 


NIVAM v spolupráci s UNICEF realizuje výskum zameraný na proces integrácie ukrajinských detí a žiakov do slovenského vzdelávacieho systému v školskom roku 2022/2023

Formulár vyplňte do 15.9.2023.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže garantuje respondentom a respondentkám absolútnu anonymitu.

Výskum je schválenou etickou komisiou Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.


Príhovor k novému začiatku školského roka 2023/2024

Vážené kolegyne a kolegovia,

 Národný inštitút vzdelávania a mládeže vám želá úspešné vykročenie do nového školského roka 2023/2024.

 Slávnostným otvorením nového školského roka začíname spoločne riešiť úlohy a plniť nové výzvy a ciele pripravovanej kurikulárnej reformy základného vzdelávania, ktoré budú smerovať k efektívnemu skvalitňovaniu výchovno-vzdelávacieho procesu a rozvoju škôl, školských zariadení a zariadení sociálnej pomoci.

 Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) je pripravený podieľať sa na vzájomnej spolupráci tým, že ponúka moderný, kvalitný a inkluzívny systém formálneho a neformálneho vzdelávania. Svoje služby bude poskytovať prostredníctvom krajských pracovísk na území celej SR a pracoviska v Komárne pre školy a školské zariadenia s vyučovacím jazykom maďarským. So zámerom pomôcť Vám s výberom vhodných programov vzdelávania a iných vzdelávacích podujatí pripravil NIVaM Katalóg odborných činností a programov vzdelávania na rok 2023/2024 vrátane ponuky vzdelávania pre školy a školské zariadenia s vyučovacím jazykom maďarským a ponuky programov vzdelávania a odborných podujatí vo väzbe na kurikulárne zmeny v základnom vzdelávaní.  Podrobnejšie informácie nájdete na new.nivam.sk.

Želáme Vám úspešne zvládnuté výzvy a pevné zdravie pri plnení Vašich profesijných a osobných cieľov v školskom roku 2023/2024.


NOVÉ OTVÁRACIE HODINY KNIŽNICE NA HÁLOVEJ 6

 
Milí návštevníci a čitatelia,
 
dovoľujeme si vám dať do pozornosti nové otváracie hodiny knižnice na Hálovej 6 v Bratislave.
 
Tešíme sa na vašu návštevu.
 

Oslavujte s nami Európsky deň jazykov 2023!

Vážená pani učiteľka,

Vážený pán učiteľ,

v mene Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku a Národného inštitútu vzdelávania a mládeže si Vám dovoľujeme dať do pozornosti podujatie EDJ 2023, ktoré sa pri príležitosti Európskeho dňa jazykov uskutoční v dňoch 26. a 27. septembra 2023 v Mestskej knižnici v Bratislave a online.

Na čo sa môžete tešiť?

 

Výstava kníh Harryho Pottera

26. september, Mestská knižnica v Bratislave (Pod knižnicou, Klariská 16)

9.00 – 13.00

Zoberte žiakov na výstavu kníh Harryho Pottera vo viac ako dvadsiatich európskych jazykoch, ktorá bude sprevádzaná zábavnými jazykovými kvízmi (nielen) s tematikou Harryho Pottera. Pretože chceme, aby si Vaši žiaci program vychutnali naplno, rozhodli sme sa pre systém registrácie účastníkov na konkrétne časy. K dispozícii sú nasledovné časové bloky: 9.00 – 10.00; 10.00 – 11.00; 11.00 – 12.00 a 12.00 – 13.00.  Ak máte záujem zúčastniť sa, je potrebné zaregistrovať skupinu na edj@nivam.sk. Do e-mailu, prosím, uveďte Vaše meno, názov školy, požadovaný čas a počet žiakov.  S registráciou priveľmi neváhajte, pretože počet miest je obmedzený. O tom, či vám v knižnici držíme miesto, vás budeme informovať e-mailom do troch dní od zaregistrovania. Ak sa tak nestane, kontaktujte nás, prosím, na horeuvedenú emailovú adresu.

18.00 – 19.30

Scénické čítanie Harryho Pottera v podaní viacjazyčného divadelného súboru Spare Parts a diskusia s hercami o viacjazyčnosti a divadle.

 

Workshopy a prezentácie EDJ 2023

27. september, online

Druhý deň sa presunieme do online prostredia, no program bude rovnako zaujímavý. Workshopy a prezentácie v dopoludňajších hodinách určené pre žiakov upriamia pozornosť nielen na význam učenia sa jazykov, ale aj plurikultúrny rozmer našej spoločnosti. Popoludnie bude vyhradené pre učiteľov cudzích jazykov, v rámci ktorého sa, okrem workshopov, uskutoční aj panelová diskusia „Umelá inteligencia – pomoc alebo prekážka v školskom prostredí?“.

 

Detailný program podujatia bude zverejnený v druhej polovici septembra 2023 na www.nivam.sk a https://ec.europa.eu/slovakia/education/languages_sk.

 


Podcast Abeceda školskej pohody: Úprava vo výchove a vzdelávaní podľa potrieb dieťaťa či žiaka

Inkluzívne vzdelávania vníma každé jedno dieťa či žiaka očami jeho vlastných potrieb, schopností a špecifík. Je to cesta k jeho rozvoju a podpore individuality.

V praktickej rovine to znamená aj konkrétne úpravy vo výchove a vzdelávaní, ktoré sa realizujú podľa potrieb daného dieťaťa a žiaka. 

„Na to, aby sme mohli plne podporovať žiakov v ich rozvoji je potrebné, aby sme identifikovali a porozumeli ich potrebám, schopnostiam, ale aj vývinovým špecifikám. Čo sa následne reflektuje aj do zvýšených požiadaviek a nárokov na spoluprácu medzi pedagogickými zamestnancami, zákonnými zástupcami detí a žiakov, rodinami, ale napríklad aj zamestnancami zariadení poradenstva a prevencie, ale aj inými zainteresovanými stranami,“  uvádza v podcaste Zuzana Ivanová z Oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže.

Ivanová spoločne s Lenkou Nadányi, kolegyňou z oddelenia, vo svojom odbornom vstupe predstavujú nielen dve konkrétne podporné opatrenia týkajúce sa priamo úprav vo výchove a vzdelávaní, ale približujú aj obsah príslušného sprievodného materiálu.    

„Úpravy sa týkajú najmä úprav metód a modalít, ktoré sa využívajú vzdelávacom procese alebo aj foriem, prístupov, prostriedkov, cieľov výchovy a vzdelávania, ale napríklad aj spôsobu hodnotenia žiakov a takisto aj obsahu vzdelávania.“

V rámci diskusie sa odborníčky krátko venujú i príkladom z praxe, kedy dieťa či žiak potrebuje takéto podporné opatrenia. Dopĺňajú, že presnejšie teoretické aj praktické informácie poskytuje sprievodný materiál – Úpravy vo výchove a vzdelávaní podľa potrieb dieťaťa či žiaka

Vypočujte si podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.


Európsky deň jazykov 2023 – Povedzte ÁNO jazykom!

26. september – Európsky deň jazykov, ktorý vyhlásila Rada Európy v roku 2001 počas Európskeho roka jazykov, si školy v členských krajinách každoročne pripomínajú prostredníctvom rôznorodých aktivít (napríklad súťaží, kvízov, besied, školských rozhlasových vysielaní, športových podujatí). Cieľom Európskeho dňa jazykov je upozorniť na dôležitosť učenia sa jazykov, podporiť rozvoj viacjazyčnosti, jazykovej a kultúrnej rozmanitosti, interkultúrneho porozumenia i celoživotného vzdelávania.

Pri príležitosti Európskeho dňa jazykov 2023, ktoré má tento rok motto „Povedzte ÁNO jazykom!“ dávame do pozornosti:

 

  1. Podujatia

Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku – kancelária Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre preklad a Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s partnermi z jazykových inštitútov pripravujú dvojdňové podujatie k Európskemu dňu jazykov, ktoré sa uskutoční 26. – 27. septembra 2023. Prvý deň sa bude konať prezenčne v priestoroch Mestskej knižnice v Bratislave – žiacke kolektívy budú môcť navštíviť výstavu kníh Harry Potter preloženú do viac ako dvadsiatich európskych jazykov, ktorá bude sprevádzaná rôznymi zaujímavými aktivitami. Učitelia budú mať príležitosť stráviť podvečer plný divadelného umenia s hercami divadla Spare Parts a následnou interaktívnou diskusiou. Druhý deň, 27. september 2023, bude prebiehať on-line. Počas tohto dňa budú realizované workshopy alebo prezentácie v dopoludňajších hodinách určené pre žiakov, ktoré upriamia pozornosť nielen na význam učenia sa jazykov, ale podporia aj plurikultúrny rozmer našej spoločnosti. Popoludnie bude vyhradené pre učiteľov cudzích jazykov, v rámci ktorého sa uskutoční panelová diskusia na tému umelej inteligencie v školskom prostredí.

Podrobný program podujatia bude zverejnený v druhej polovici septembra 2023 na new.nivam.sk a https://ec.europa.eu/slovakia/education/languages_sk.

 

  1. Súťaže

Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy vyhlasuje súťaž v tvorbe dizajnu na tričko Európskeho dňa jazykov 2024, do ktorej je možné sa zapojiť do 31. decembra 2023. Bližšie informácie o súťaži sú dostupné na: https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx.

Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy realizuje súťaž pre všetkých organizátorov Európskeho dňa jazykov o  najinovatívnejšie podujatie roka. Hlasovanie je realizované od 20. septembra 2023 do 20. októbra 2023. Bližšie informácie sú dostupné na: https://edl.ecml.at/Events/EventsDatabase/tabid/1772/Default.aspx.  

 

  1. Iniciatívy

V rámci iniciatívy Jazyky v mojej škole/triede môžu triedy, prípadne školy vytvoriť plagát, ktorý znázorňuje všetky jazyky prítomné v triede alebo škole. Plagát by mal kreatívnym spôsobom reflektovať jazyky, ktoré sa v triede alebo škole vyskytujú. Vybrané príspevky budú prezentované na webovom sídle k EDJ a 5 najkreatívnejších príspevkov získa cenu. Bližšie informácie budú zverejnené na: http://edl.ecml.at/. 

Každý jazyk má svoje zaujímavé výrazy, ktoré sú často spojené so zaujímavou/zábavnou anekdotou. V rámci iniciatívy môžu žiaci pripraviť krátke video s obľúbeným výrazom, ktorý ilustruje krásu jazykov, t. j. uviesť svoj obľúbený výraz v konkrétnom jazyku, pozadie/anotáciu výrazu a vysvetliť jeho význam. Napríklad „L’esprit de l’escalier“ (doslovný preklad „schodiskový dôvtip“) sa vzťahuje na bežnú ťažkosť uviesť perfektnú odpoveď na poznámku, keď už je neskoro. Údajne pochádza z večere, na ktorej francúzsky filozof Denis Diderot doslova stratil reč po poznámke jedného z prítomných hostí. Až keď odišiel a bol pod schodmi v dome svojho hostiteľa, napadla mu vhodná odpoveď – nanešťastie pre neho ostatní hostia už odišli. Výber videí bude zverejnený na webovom sídle k EDJ. Bližšie informácie k iniciatíve budú zverejnené na: http://edl.ecml.at/. 

  

  1. Materiály

Príručka jazykových výziev v rôznych svetových jazykoch vrátane slovenského je dostupná na webovom sídle ECML i ako aplikácia. Výzvy a kvízy obsiahnuté v aplikácii povzbudzujú žiakov, aby využili množstvo príležitostí, ktoré sú k dispozícii na precvičenie alebo získanie ďalších informácií o jazyku mimo kontextu triedy. Môžu súťažiť s kamarátmi v dosahovaní výziev, identifikácii krajín a jazykov a plnení kvízov.

Príručka je dostupná v PDF formáte na: https://edl.ecml.at/Activities/Languagechallenge/tabid/3207/Default.aspx; aktualizovaná verzia aplikácie v 31 jazykoch je k dispozícii na: https://edl.ecml.at/app.  

Brožúra Cesta naprieč európskymi jazykmi sprevádza Laru na ceste za poznaním rôznych jazykov, ktorými sa hovorí na celom kontinente, pričom ponúka pohľad na mnohé a rozmanité jazyky, zvyky a kultúry existujúce v Európe. V aktualizovanej verzii sa Lara vydáva na novú výzvu a cestu s cieľom preskúmať svet regionálnych a menšinových jazykov, z ktorých mnohé budú pre čitateľov pravdepodobne neznáme. Cieľom aktualizovanej brožúry bude ešte viac poukázať na rozmanitosť európskeho jazykového prostredia a predstaví výber viac ako 30 regionálnych a menšinových jazykov. Brožúra je k dispozícii v rôznych jazykoch vrátane slovenského. Spolu s nahrávkami, nálepkami a informáciami pre učiteľa je dostupná na:  https://edl.ecml.at/Activities/languagejourney/tabid/3223/Default.aspx.

 

 

Národná koordinátorka za SR pri ECML:

PhDr. Denisa Ďuranová

denisa.duranova@nivam.sk

#EDL2023

 

 


Podcast Abeceda školskej pohody: Mám v triede žiačku/žiaka s ADHD. Ako na to?

Podnety vnímame každý rôzne. Ešte špecifickejšie to majú deti s poruchami pozornosti a hyperaktivitou. S takýmto žiakom sa môže stretnúť každý jeden učiteľ. Ako s ním má v triede pracovať?      

O odborný pohľad k tejto problematike sa v podcaste Abeceda školskej pohody podelila Svetlana Síthová, riaditeľka Odboru podpory formálneho vzdelávania v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže.

 „Nie je to o tom, že nechcú, je to o tom, že ten mozog síce funguje správne, ale jednoducho niektoré veci vyhodnocuje náročnejšie,“ hovorí na margo detí s poruchami pozornosti a hyperaktivitou Svetlana Síthová.

Na tento fakt nadväzuje aj ďalšími slovami, v ktorých spomína, že deti s ADHD majú často momenty, v ktorých sú plné energie. Čo môžu aj pedagógovia využiť vo vyučovacom procese. Na druhej strane upozorňuje, že sú i chvíle, kedy príde hladina útlmu.

Aj pri deťoch s ADHD je dobré, ako u všetkých detí, stimulovať pozornosť krátkymi aktivitami na takzvané prepájanie hemisfér. Tieto „hry“ doslova osviežia mozog a v triede sa pracuje lepšie všetkým žiakom.

Bližšie odborníčka popisuje aj konkrétne situácie, ktoré v triede môžu vzniknúť a zo svojej praxe ponúka isté riešenia.

Problematiku uzatvára povzbudením pre učiteľov aj rodičov detí s ADHD: „… a koniec koncov ADHD na ceste životom môže byť pomôckou a nie prekážkou.“            

Vypočujte si podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.

 


Pozvánka do projektov na podporu kreatívneho čítania

Národný inštitút vzdelávania a mládeže s vedomím, že kreatívne čítanie motivuje žiakov, aby rozprávali o knihách so silným príbehom, premýšľali o nich a spätne sa k nim vrátili, vyhlasuje dva čitateľské projekty pre žiakov základných a stredných škôl zo Slovenskej republiky a z Českej republiky. Oba projekty pripravil pri príležitosti októbra ako Medzinárodného mesiaca školských knižníc 2023.

Prvým projektom je 14. ročník česko-slovenského projektu Záložka do knihy spája školy: Inšpirujúci svet rozprávok, básní a príbehov, ktorý je určený slovenským a českým základným školám a osemročným gymnáziám. Národný inštitút vzdelávania a mládeže ho organizuje v spolupráci s Knižnicou Jiřího Mahena v Brne.

Druhým projektom je 12. ročník celoslovenského projektu Záložka do knihy spája slovenské školy: Hrdinovia detektívnych románov. Uvedený projekt je určený slovenským stredným školám.

Cieľom oboch projektov je opätovne pomôcť slovenským a českým pedagógom vytvárať v triedach takú atmosféru, ktorá bude podnecovať a dokáže nadchnúť celý kolektív žiakov pre čítanie kníh, pre diskusiu o prečítaných príbehoch a pre výtvarné stvárnenie prečítaného textu. Rovnako zámerom projektov je, aby školy výmenu záložiek využili k nadviazaniu vzájomnej spolupráce, priateľských kontaktov a výmene dobrých príkladov z praxe a taktiež k poznávaniu jazyka, literatúry, histórie, kultúry, literatúry či regionálnych zvykov v oboch republikách. Zúčastnené školy môžu výmenu záložiek využiť aj ako prierezovú tému v rámci Školského vzdelávacieho programu alebo súčasť ďalšieho školského projektu.

Do projektov sa môžu prihlásiť všetky školy bez ohľadu na to, či majú zriadenú školskú knižnicu, alebo majú v škole len kabinetnú zbierku kníh.

Bližšie informácie o uvedených projektoch i elektronické prihlášky sú zverejnené na webovom sídle Národného inštitútu vzdelávania a mládeže new.nivam.sk v časti Knižnica, sekcie Česko-slovenský projekt Záložka do knihy spája školy a Celoslovenský projekt Záložka do knihy spája slovenské školy.

 

Výzvy:

 

Zdroj foto: www.pexels.com

Záznam online informačného seminára približuje implementačný manuál NP POP3

Po sérii prezenčných stretnutí pripravil Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) online informačný seminár. Petra Saksová, riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa, pod ktorú spadá aj oddelenie implementácie projektov, predstavila implementačný manuál k NP POP3. V druhej časti podujatia bol priestor venovaný diskusii a otázkam škôl zapojených v národnom projekte.  

Implementačný manuál uvádza prehľad obsadzovaných pozícií v NP POP 3 a približuje kvalifikačné predpoklady, veľkosti úväzkov a pracovného času zamestnancov na jednotlivých pozíciách. V manuáli si školy nájdu informácie o jednotkovom náklade a tiež prehľad predkladanej dokumentácie na úhradu spomínaného jednotkového nákladu.    

V závere projektového manuálu sa hovorí o kontrole akýchkoľvek skutočností súvisiacich s realizáciou projektových aktivít, ktorá je v kompetencii NIVaM. Nezabúda sa ani na podmienky pre informovanie či monitorovanie v rámci národného projektu.

>> Kompletný implementačný manuál vrátane všetkých príloh je k dispozícii na webovej stránke NIVaM.

>> Záznam nájdete na odkaze: Informačný seminár k NP POP3 – YouTube


Aktualizovaný cenník poplatkov za kvalifikačné vzdelávanie, základný program funkčného vzdelávania a vybrané programy inovačného vzdelávania

V nadväznosti na § 63 ods. 1 a 4 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva Národný inštitút vzdelávania a mládeže cenník poplatkov za kvalifikačné vzdelávanie, základný program funkčného vzdelávania, ktorý pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec neabsolvuje v súlade s plánom profesijného rozvoja, a vybrané programy inovačného vzdelávania.

Celý cenník s podmienkami na úhradu poplatku za vzdelávanie nájdete na našej stránke: https://new.nivam.sk/ucitelia/cennik/.

 

Ilustračná foto: canva.com

Podcast Abeceda školskej pohody: Čo máme robiť, keď nemáme školský podporný tím?

Školské podporné tímy sú dnes na školách prirodzenou súčasťou systému. Sú vnímané ako veľmi potrebná „soľ“ našich škôl. Aj takto približuje školské podporné tímy Svetlana Síthová, riaditeľka Odboru podpory formálneho vzdelávania v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže v aktuálnom podcaste Abeceda školskej pohody. Ale čo robiť, ak v škole tím takýchto odborníkov nemáme?

„Sú veľmi chcení, sú žiadaní a dnes nikto nepochybuje, že či ich potrebujeme. Sú niečo, čo je pre nás naozaj tou soľou v školstve. A tá je aj v tomto prípade nad zlato,“  spomína v úvodných slovách podcastu Svetlana Síthová.

Ako hovorí, úlohou školských podporných tímov je, aby boli pilierom pre rozvoj preventívnych aktivít. Pilierom pre zabezpečenie duševnej pohody, duševného zdravia žiakov, ale aj pedagógov. Sú podporou pri prekonávaní bariér, ktoré deti s akýmikoľvek špecifikami majú.

Svetlana však vyzdvihuje najmä kľúčovú úlohu vzájomnej spolupráce, bez ktorej fungovanie školských podporných tímov nejde. Pripomína, že úlohou odborníkov v týchto tímoch je tiež sieťovať ďalších odborníkov, ktorí spolupracujú so školami, a to tak, aby čo najlepšie pochopili, v akých „topánkach“ dieťa kráča.

V podcaste odborníčka školám poradí aj v situácii, keď v škole školský podporný tím nie je. Spomenie kam sa obrátiť a ako postupovať.

Dnes takáto situácia v školách nastať ešte môže. Od roku 2026 budú školské podporné tímy súčasťou všetkých škôl.    

Vypočujte si podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.     

    


12345623