Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

Podcast Abeceda školskej pohody: Ako dieťa/žiak dostane podporné opatrenie?

Podporu vo vzdelávacom procese má podľa zákona dostať každé jedno dieťa či žiak, ktorý to potrebuje. V školách a školských zariadeniach sa má poskytovanie podporných opatrení postupne stávať bežnou praxou a od roku 2026 povinnosťou. V Abecede školskej pohody sme sa bližšie pozreli na proces prideľovania týchto opatrení.

Krok po kroku ho predstavila Ivana Drangová, vedúca oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie, Odboru podpory formálneho vzdelávania, NIVaM.

„Základnou podmienkou je, že zákonný zástupca neplnoletého žiaka alebo dieťaťa alebo samotný plnoletý žiak alebo pedagogický či iný odborný zamestnanec musí požiadať o vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia. Vyjadrenie poskytne buď učiteľ, školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec školy alebo zariadenie poradenstva a prevencie. V tomto vyjadrení sa uvedie konkrétne podporné opatrenie, ktoré dieťa potrebuje aj jeho rozsah…,“ uvádza v podcaste odborníčka pokračuje v približovaní ďalších krokov.

Ako spomenula napríklad výkon podporného opatrenia závisí od konkrétneho podporného opatrenia. Niektoré vykonáva učiteľ, iné konkrétne pomáhajúce profesie. Ak v škole nie je školský podporný tím, je potrebná spolupráca školy priamo s poradňou, aby spoločne dokázali zabezpečiť podporné opatrenia.

„Čo je nevyhnuté je spolupráca, multidisciplinárny prístup, kde spoločne spolupracujú, komunikujú, vymieňajú si informácie, skúsenosti či už učitelia, pedagogickí asistenti, vychovávatelia spoločne so školským podporným tímom alebo tiež spoločne so zariadením poradenstva a prevencie.“  

Vypočujte si aktuálnu epizódu Abecedy školskej pohody. Podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.

 


Burza “Druhá šanca starým veciam – Prines čo nepotrebuješ a vezmi si čo ešte využiješ” v Prešove

OPAKOVANE Vás pozývame na Burzu „Druhá šanca starým veciam – Prines čo nepotrebuješ a vezmi si čo ešte využiješ.”

 

Burza sa uskutoční na krajskom pracovisku NIVaM v Prešove na adrese: Tarasa Ševčenka 11, Prešov v Malej Aule.

Termín konania burzy: 28.9.2023 – 29.9.2023

Túto burzu organizujeme s cieľom pomoci a podpory žiakom počas školského roka. 

Vítané sú školské a športové potreby.

 

Kontaktné osoby:

Mgr. Ľudmila Smreková, ludmila.smrekova@nivam.sk 0908674553

Mgr. Marianna Balogová, marianna.balogova@nivam.sk 0917132219

 

Tešíme sa na vás!


Záznam z webináru: Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024 (pre neštátnych zriaďovateľov)

Dovoľujeme si dať do pozornosti záznam z webináru: Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024 (pre neštátnych zriaďovateľov)
 
Na webinári sa účastníci oboznámili s aktivitami, ktoré vo vzťahu k vzdelávaniu cudzincov v školskom roku 2023/2024 pripravilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.
 
Kľúčové témy:
• Základné informácie k povinnosti školskej dochádzky a financovaniu vzdelávania;
• Zaraďovanie detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny do škôl vrátane špecifík pri zaraďovaní detí s zdravotným znevýhodnením;
• Úloha regionálnych koordinátorov NIVaM;
• Jazykové vzdelávanie (od jazykových kurzov cez nový predmet – Slovenský jazyk ako druhý jazyk – až po podporné opatrenie);
• Existujúce a nové nástrojov podpory inkluzívneho prostredia na školách vrátane psychosociálnej podpory;
• Pomoc a nástroje podpory pre uchádzačov o prácu v školstve (ukrajinských pedagógov a odborných zamestnancov);
• Príprava návrhu Stratégie vzdelávania cudzincov.
 
Webinár je určený pre neštátnych zriaďovateľov, ktorí vzdelávajú deti cudzincov s dôrazom na deti odídencov z Ukrajiny.
 
Informácie poskytli:
  • Viera Hincová, Danica Hullová a Jana Píšová NIVaM
  • Matej Sapák a Stella Hanzelová, MŠVVaŠ SR – Team UA


Pokračujeme v jazykovom vzdelávaní na podporu učiteľov slovenčiny i pedagogických a odborných zamestnancov z Ukrajiny

NIVAM  v spolupráci so Studia Academica Slovaca a Unicef začal počas marca realizovať  dve série jazykových kurzov – Didaktika slovenčiny ako cudzieho jazyka a Slovenčina ako cudzí jazyk.  Cieľom prvého z nich je rozšíriť učiteľkám a učiteľom slovenčiny kvalifikáciu na výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka. Druhý kurz sa zameriava na jazykovú prípravu pedagogických  a odborných zamestnancov z Ukrajiny.

Jazyková bariéra tvorí jednu z hlavných prekážok efektívneho začleňovania detí odídencov, ale aj pedagogických a odborných zamestnancov z Ukrajiny do slovenského školstva. V rámci nášho projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, ktorý realizujeme v spolupráci s Unicef, sme vo februári 2023 zverejnili 2 výzvy. ň

Aktuálne robia vybraní účastníci z výzvy i náhradníci testy zo slovenského jazyka, vďaka čomu sa zostavia sa definitívne skupiny.

Do výzvy sa prihlásilo až 305 účastníkov, do projektu sme však mohli obsadiť iba 67 miest. 

Zoznam všetkých nezaradených účastníkov zaslal NIVaM na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, vďaka spoločnej koordinácii pre zvyšných prihlásených hľadáme ďalšie možnosti.

Za obrovský záujem ďakujeme!

Zdroj fotografií: Studia Academica Slovaca

 


Do škôl sa zavádza nový systém podpory pri vzdelávaní

Ministerstvo školstva zaviedlo nový systém podporných opatrení. Katalóg, ktorý obsahuje celkom 21 podporných opatrení, vstúpil do platnosti od 1. septembra 2023. Školy a školské zariadenia majú možnosť prispieť k zabezpečeniu adresnej podpory pre deti a žiakov s ohľadom na svoje personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky. Od septembra 2026 nadobudne toto nariadenie školského zákona plošnú platnosť.

Zmyslom poskytnutia podporných opatrení je, aby sa každému dieťaťu dostala taká miera adresnej podpory, ktorá mu umožní čo najviac využiť svoj potenciál vo výchovno-vzdelávacom procese. Zámerom komplexného podporného systému, ktorý predstavuje Katalóg podporných opatrení (Katalóg), je zlepšiť pripravenosť aktérov vo vzdelávaní na prácu s deťmi s rozmanitými potrebami. Učitelia aj ďalší pracovníci v oblasti výchovy tak budú lepšie pripravení prispieť k zvyšovaniu psychickej pohody detí a možnosti rozvíjať ich výchovno-vzdelávací potenciál bez rozdielu.

 „Naším zámerom je prostredníctvom podporných opatrení, uvedených v Katalógu podporných opatrení, zvyšovať kvalitu inkluzívneho vzdelávania. Podporné opatrenia reagujú na rozmanité výchovno-vzdelávacie potreby detí a žiakov. Tie môžu mať dočasný alebo trvalý charakter a môžu vyplývať zo zdravotného stavu či iných výchovno-vzdelávacích potrieb alebo životných podmienok dieťaťa alebo žiaka, či podmienok v spoločnosti, škole alebo školskom zariadení,“ vysvetľuje Daniel Bútora, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Nárok na uplatnenie konkrétnych typov podporných opatrení bude vychádzať z posúdenia realizovaného pedagogickými zamestnancami alebo odbornými zamestnancami školy, školského zariadenia prípadne zariadenia poradenstva a prevencie. Katalóg je založený na posúdení miery podpory, ktorú dieťa alebo žiak potrebuje na rozvinutie svojho vzdelávacieho potenciálu.

„Systémom podporných opatrení dosiahneme, že už doteraz poskytovaná podpora deťom a žiakom bude adresnejšia a flexibilnejšia. Do celého procesu sa aktívnejšie a systematickejšie zapoja zákonní zástupcovia detí a žiakov, školy, školské zariadenia, celý systém poradenstva a prevencie, regionálne úrady školskej správy a organizácie zriadené ministerstvom školstva,“ dopĺňa štátny tajomník Slavomír Partila.

Rezort školstva pripravil v spolupráci s odborníkmi a odborníčkami z akademického prostredia, pedagogickými a odbornými zamestnancami a zamestnankyňami z bežných aj špeciálnych škôl rozsiahlu metodickú podporu. Tá bude sprístupnená vo forme sprievodných metodických materiálov, odborných seminárov a školení, programov profesijného rozvoja, priameho metodického poradenstva a konzultácií. 

 „Pre efektívnu implementáciu Katalógu podporných opatrení sme v NIVaM pripravili špecializované programy inovačného vzdelávania. V regiónoch pripravujeme infosemináre, kde sa osobne stretneme s pedagogickými a odbornými zamestnancami, aby sme im priblížili opatrenia. Posilnili sme tiež naše metodické a lektorské kapacity na krajských pracoviskách NIVaM,“ hovorí Ivan Pavlov, generálny riaditeľ NIVaM.

Katalóg je v slovenskom prostredí novým systémom podpory vo výchove a vzdelávaní. Vznikol ako súčasť reformy Plánu obnovy a odolnosti SR v rámci Komponentu 6 Dostupnosť, rozvoj a  kvalita inkluzívneho vzdelávania. Tvorbu Katalógu sprevádzal participatívny proces odborných autorít v oblasti vzdelávania a inklúzie.

 „Zavedenie podporných opatrení vo vzdelávaní je kľúčovou reformou plánu obnovy, ktorá posilňuje inklúziu detí, ktoré zažívajú prekážky pri učení. Reforma je súčasťou balíka opatrení v rámci tretej žiadosti o platbu v hodnote 815 miliónov eur, ktorú bude Slovensko podávať na Európsku komisiu koncom septembra,“ hovorí Peter Goliaš, riaditeľ odboru vzdelávania, inovácií a verejných financií, zo sekcie plánu obnovy na Úrade vlády SR.

Viac informácií o novom systéme podporných opatrení nájdete tu: https://podporneopatrenia.minedu.sk/ .

 

zdroj: https://www.minedu.sk/do-skol-sa-zavadza-novy-system-podpory-pri-vzdelavani/

 


HBSC Slovensko 2021/2022

HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) je medzinárodná štúdia, ktorá sa uskutočňuje v spolupráci so Svetovou Zdravotníckou Organizáciou (WHO) v 51 krajinách Európy a Severnej Ameriky už od roku 1983. Jej cieľom je monitorovať zdravie a so zdravím súvisiace správanie školákov v ich sociálnom kontexte.

Každé 4 roky sa do štúdie zapojí približne pol milióna školákov vo veku 11 až 15 rokov s cieľom získať údaje umožňujúce porovnať situáciu v krajinách a sledovať aktuálnu situáciu a  trendy v živote školákov.

Slovensko je zapojené do medzinárodnej štúdie HBSC už od roku 1993 a posledný zber údajov prebehol v apríli až júni 2022, kedy výskumný tím štúdie HBSC precestoval tisícky kilometrov po Slovensku a oslovoval školákov, ale aj riaditeľov škôl. Na tvorbe HBSC štúdie významne participoval aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

Národná správa o zdraví a so zdravím súvisiacom správaní školákov v ich sociálnom kontexte prináša odbornej ale i laickej verejnosti dôležité informácie o tom akým spôsobom obdobie
pandémie ovplyvnilo životy školákov. Na tvorbe protokolu štúdie spolupracovalo viac ako 100 odborníkov z rôznych oblastí, ktorých cieľom bolo zmapovať tie najdôležitejšie aspekty života školákov.

Národná správa prináša ucelené informácie o zdraví slovenskej populácie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktoré boli získané od 441 respondentov. Poznatky o ich problémoch v oblasti ich duševného a fyzického zdravia a poznanie ich psychosociálnych potrieb sú potrebnými argumentami pre vytvorenie ďalších podporných mechanizmov v oblasti vzdelávania.


Podcast Abeceda školskej pohody: Materiály k osvojovaniu si slovenského jazyka ako druhého/cudzieho jazyka

Dieťa z národnostnej menšiny, ktoré sa vzdeláva v škole, s vyučovacím jazykom slovenským, žiak, ktorý prichádza      do slovenskej školy zo zahraničia či ďalšie podobné prípady sú príkladom situácie, keď je potrebné podporiť u dieťaťa či žiaka osvojenie si slovenčiny ako druhého/cudzieho jazyka.

„Musíme zabezpečiť základnú komunikáciu medzi učiteľom a dieťaťom a takisto medzi dieťaťom a ostatnými deťmi v triede.        Ak zvládneme toto, že dieťa vie komunikovať na základnej úrovni, v tých bežných komunikačných situáciách, až potom môže mať energiu, na to, aby porozumelo. Tieto kroky k učeniu nesmieme nejako prekročiť. Dieťa musí najskôr zvládnuť porozumenie jazyku a až potom sa môže ďalej učiť,“ približuje pri podcastovom mikrofóne Abecedy školskej pohody Jana Píšová, vedúca oddelenia pre jazykové a literárne vzdelávanie.

Uvádza tak kontext témy, ktorej sa bližšie venuje. Približuje totiž podporné opatrenie zamerané na pomoc pri osvojovaní si slovenského jazyka ako druhého/cudzieho jazyka. Opisuje súvisiaci sprievodný materiál, ale spomína aj ďalšie, ktoré sa problematiky týkajú.

Píšová spomína, že prijatie dieťaťa či žiaka s iným ako materinským jazykom a jeho plnohodnotné začlenenie do výchovno-vzdelávacieho procesu je pre školu výzvou a týka sa všetkých, od učiteľov cez ďalších odborných zamestnancov až po deti      v danej triede.

Práve sprievodný materiál má pomôcť túto situáciu profesionálne a v príjemnej atmosfére zvládnuť. Na druhej strane, ako odborníčka uvádza: „Žiadny manuál, príručka ani metodika nám príjemnú výučbu nezaručí. Preto aj to, čo sme napísali                do sprievodného materiálu, by mali školy chápať tak, že výber stratégií je pre nich dobrovoľný, kombinovateľný …“

No a na záver nezabudla podčiarknuť, že tak, ako deti potrebujú psychickú pohodu, tak rovnako by ju mali mať aj učitelia… tak teda vypočujte si aktuálnu epizódu Abecedy školskej pohody. Podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.

 


O Katalógu podporných opatrení sa bude diskutovať v regiónoch

Zavádzanie podporných opatrení v školách a v školských zariadeniach je realitou od septembra tohto roku. Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) pripravuje od 18. septembra sériu informačných seminárov pre školy a školské zariadenia. Prezentácie a odborné diskusie o katalógu podporných opatrení sa uskutočnia v 79 okresoch Slovenska.

Katalóg podporných opatrení predstavuje unikátny model podpory vo výchove a vzdelávaní. Je systémovým zabezpečením pomoci pre všetky deti, žiakov a žiačky bez rozdielu a s akýmikoľvek prekážkami v prístupe ku výchove a vzdelávaniu. Takýto komplexný systém opatrení zlepší pripravenosť všetkých zainteresovaných vo vzdelávaní na prácu s deťmi, žiakmi či žiačkami s rôznymi  potrebami. Od roku 2026 bude poskytovanie podporných opatrení celoplošné. Znamená to, že sa bude týkať všetkých škôl a školských zariadení. Katalóg prináša opatrenia, ktoré zastrešia poskytnutie podpory pre rozmanité potreby dieťaťa či žiaka. 

„Aktuálne sme pre zamestnancov škôl a školských zariadení pripravili informačné semináre, kde im tento Katalóg podporných opatrení predstavíme. Podujatia plánujeme až v 79 okresných mestách. Priblížime východiská prípravy Katalógu, hovoriť budeme aj priamo o procese prideľovania podporných opatrení. Konkretizovať budeme systém podporných opatrení,“ uvádza Ivana Drangová, vedúca oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku, rané a predškolské vzdelávanie, Odboru podpory formálneho vzdelávania, NIVaM.

NIVaM v súvislosti s Katalógom podporných opatrení pripravil aj sprievodné materiály a realizovať bude aj iné metodické aktivity pre pedagogických a odborných zamestnancov v školstve. Všetky sú súčasťou reformy realizovanej na základe Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.  

Harmonogram informačných seminárov v jednotlivých krajov podľa okresov uvádzame nižšie.

O prípadným zmenách v harmonograme budeme vždy aktuálne informovať.

Rozoslanie pozvánok na informačné semináre školám a školským zariadeniam s možnosťou ich registrácie sa na podujatie je realizované prostredníctvom jednotlivých krajských pracovísk NIVaM.  


INFORMAČNÉ SEMINÁRE ku KATALÓGU PODPORNÝCH OPATRENÍ v regiónoch pre zamestnancov škôl a školských zariadení:

Všetky informačné semináre sa konajú v čase od 9. 00 hod. do 13. 00 hod.

V Banskej Bystrici potrvá infoseminár do 14. 00 hod.  


Kraj OkresDátum konania Miesto konania
BA krajBratislava I9.10.2023Pistoriho palác, Štefánikova 25, Bratislava
Bratislava II24.10.2023Kultúrny dom Vetvár, Biskupická 10164/15, Bratislava
Bratislava III3.10.2023Nemecký kultúrny dom, Barónka 3, Bratislava
Bratislava IV12.10.2023Pracovisko NIVaM, Karloveská 64, Bratislava
Bratislava V20.9.2023DK Lúky, Vígľašská 1, Bratislava
Malacky17.10.2023Kino Záhoran, Hviezdoslavova 3, Malacky
Pezinok18.10.2023DK Pezinok - malá sála, Holubyho 42, Pezinok
Senec4.10.2023Kultúrny dom Veľký Biel, Železničná 80, Veľký Biel
TT krajDunajská Streda (v maďarskom jazyku)16.10 2023Základná umelecká škola, Smetanov Háj 283/6, Dunajská Streda
Dunajská Streda (v slovenskom jazyku)17.10.2023Základná umelecká škola, Smetanov Háj 283/6, Dunajská Streda
Galanta26.10.2023 Mestský úrad Galanta, Mierové námestie č. 940/1, Galanta
Hlohovec18.10.2023Kino Úsmev Hlohovec, M.R. Štefánika 3, Hlohovec
Piešťany12.10.2023Mestské kultúrne stredisko, A. Dubčeka 27, Piešťany
Senica26.9.2023DAV, Sadová 641/18, Senica
Skalica28.9.2023Správa mestského majetku, s.r.o. (bývalé kino v Skalici), Námestie slobody 10, Skalica
Trnava24.10.2023SOŠ obchodu a služieb, Lomonosovova 6, Trnava
TN krajBánovce nad Bebravou10.10.2023ZUŠ D. Kardoša, Novomeského 1340/3, Bánovce nad Bebravou
Ilava17.10.2023Dom kultúry Dubnica nad Váhom, Bratislavská 435/12, Dubnica nad Váhom
Myjava2.10.2023Kultúrny dom Samka Dudíka, Partizánska 290/17, Myjava
Nové Mesto nad Váhom3.10.2023Mestské kultúrne stredisko - divadelná sála, Hviezdoslavova 4, Nové Mesto nad Váhom
Partizánske18.10.2023Mestský úrad, Námestie SNP 212/4, Partizánske
Považská Bystrica5.10.2023Mestský úrad, Centrum 2/3, Považská Bystrica
Prievidza12.10.2023ZUŠ L. Stančeka, Nám. slobody 14, Prievidza
Púchov19.10.2023Kinosála divadla Púchov, Hoenningovo námestie 2002, Púchov
Trenčín29.9.2023TSK, K dolnej stanici 7282/20A, Trenčín
NR krajKomárno (v slovenskom jazyku)2.10.2023Gymnázium H. Selyeho, Biskupa Kiralya 5, Komárno
Komárno (v maďarskom jazyku)5.10.2023Gymnázium H. Selyeho, Biskupa Kiralya 5, Komárno
Levice26.10.2023Kinosála Junior, Mestské kultúrne stredisko, A. Sládkoviča 2, Levice
Nitra21.9.2023PF UKF - miestnosť D1, Dražovská 6, Nitra
Nové Zámky (v slovenskom jazyku)5.10.2023Stredná odborná škola hotelových služieb a obchodu - kongresová sála, Slovenská 70, Nové Zámky
Nové Zámky (v maďarskom jazyku)17.10.2023Stredná odborná škola hotelových služieb a obchodu - kongresová sála, Slovenská 70, Nové Zámky
Šaľa17.10.2023Kultúrny dom - kinosála, Ulica SNP 16, Šaľa
Topoľčany3.10.2023Okresný úrad - veľká zasadačka, Námestie Ľ. Štúra 1378, Topoľčany
Zlaté Moravce12.10.2023Stredná odborná škola polytechnická - aula, Ul. SNP 2, Zlaté Moravce
ZA krajBytča18.10.2023Základná škola Bytča, Ulica Mieru 1235, Bytča
Čadca12.10.2023Dom kultúry v Čadci, Matičné námestie 1434/11, Čadca
Dolný Kubín24.10.2023ZŠ s MŠ Oravský Podzámok 51, Oravský Podzámok
Kysucké Nové Mesto3.10.2023Kultúrno-športové stredisko, Litovelská 871/3, Kysucké Nové Mesto
Liptovský Mikuláš23.10.2023MsÚ Liptovský Mikuláš, Športová 4, Liptovský Mikuláš
Martin4.10.2023MsÚ Martin, Námestie S. H. Vajanského 1, Martin
Námestovo26.10.2023MsÚ Námestovo, Cyrila a Metoda 329/6, Námestovo
Ružomberok17.10.2023Katolícka univerzita, Pedagogická fakulta - aula, Hrabovská cesta 1, Ružomberok
Turčianske Teplice4.10.2023*seminár sa koná spolu s okresom Martin
Tvrdošín19.10.2023Kultúrny dom Trstená, Československej armády 957/13, Trstená
Žilina9.10.2023MsÚ Žilina, Námestie obetí komunizmu 1, Žilina
BB krajBanská Bystrica20.10.2023Obchodná akadémia Mareka Frauwirtha, Tajovského 25, Banská Bystrica
Banská Štiavnica21.9.2023Súkromná základná škola Guliver, A.T. Sytnianskeho 2867/4, Banská Štiavnica
Brezno23.10.2023Dom kultúry, Švermova 7, Brezno
Detva26.9.2023Kultúrne centrum A. Sládkoviča, Obrancov mieru 871/1, Detva
Krupina20.9.2023SOŠ obchodu a služieb, M.R. Štefánika 8, 963 01, Krupina
Lučenec / Poltár6.10.2023Kino Apollo, Novohradská 2973/5, Lučenec
Revúca24.10.2023Mestské kultúrne stredisko, Námestie slobody 14, Revúca
Rimavská Sobota19.10.2023Mestské kultúrne stredisko, Nám. Š.M. Daxnera 1723, Rimavská Sobota
Veľký Krtíš28.9.2023Spojená škola, Jarmočná 1, Modrý Kameň
Zvolen9.10.2023Mestský úrad - veľká zasadačka MsZ, Námestie slobody 22, Zvolen
Žarnovica / Žiar nad Hronom10.10.2023Mestské kultúrne centrum - divadelná sála, SNP 119, Žiar nad Hronom
PO krajBardejov19.9.2023Spojená škola Juraja Henischa, Slovenská 5, Bardejov
Humenné27.9.2023Gymnázium arm. gen. Ludvíka Svobodu, Komenského 4, Humenné
Kežmarok11.10.2023Stredná odborná škola, Garbiarska 1, Kežmarok
Levoča12.10.2023Stredná odborná škola pedagogická, Bottova 15A, Levoča
Medzilaborce25.9.2023MÚ mesta Medzilaborce - veľká zasadačka, Mierová 326, Medzilaborce
Poprad17.10.2023Školský internát, Karpatská 9, Poprad
Prešov18.10.2023
24.10.2023
KP NIVaM Prešov, T. Ševčenka 11, Prešov
Sabinov20.9.2023Spojená škola, SNP 16, Sabinov
Snina9.10.2023Gymnázium Snina, Študentská 4, Snina
Stará Ľubovňa25.10.2023SOŠ technická, Levočská 40, Stará Ľubovňa
Stropkov28.9.2023 Gymnázium, Konštantínova 1751/64, Stropkov
Svidník21.9.2023Spojená škola, Centrálna 464, Svidník
Vranov nad Topľou10.10.2023Mestský úrad, Doktora Cyrila Daxnera 1, Vranov nad Topľou
KE krajGelnica24.10.2023Obecný úrad Margecany, Obchodná 7, Gelnica
Košice I19.9.2023CVČ Domino, Popradská 86, Košice
Košice II21.9.2023CVČ Domino, Popradská 86, Košice
Košice III10.10.2023KP NIVaM, Južná trieda 10, Košice
Košice IV25.10.2023CVČ Domino, Popradská 86, Košice
Košice - okolie4.10.2023Magistrát mesta Košice, Trieda SNP 48/A, Košice
Michalovce11.10.2023Mestské kultúrne stredisko, Námestie osloboditeľov 25, Michalovce
Rožňava17.10.2023Mestský úrad, Šafárikova 29, Rožňava
Sobrance26.10.2023CVČ, Námestie slobody 1, Sobrance
Spišská Nová Ves12.10.2023Základná umelecká škola, J. Fabiniho 1, Spišská Nová Ves
Trebišov19.10.2023MsÚ Trebišov, M.R. Štefánika 862/204, Trebišov

 

 

 


Pozvánka na oslavy Medzinárodného dňa školských knižníc

Národný inštitút vzdelávania a mládeže pozýva školské knižnice na oslavy Medzinárodného dňa školských knižníc. Uvedené oslavy sa budú konať 23. októbra 2023 v rámci 19. ročníka celoslovenského projektu Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice.

Medzinárodný deň školských knižníc (International School Library Day) prvý raz vyhlásila Dr. Blanche Woolls, prezidentka Medzinárodnej asociácie školského knihovníctva (International Association of School Librarianship), v roku 1999. Odvtedy sa uskutočňuje každoročne štvrtý októbrový pondelok. Tohtoročnou témou Medzinárodného dňa školských knižníc je Školská knižnica Vám dáva priestor na to, aby ste boli výnimoční.

Cieľom celoslovenského projektu je reflektovaním aktuálnej doby, kreativitou a zábavnými formami práce s knihou podporiť pozitívny a trvalý vzťah k školskej knižnici, ku knihe a k samostatnému čítaniu žiakov. Jeho zámerom je tiež zavádzať inovatívne prvky v školskej knižnici, netradičné spôsoby výpožičiek, využívať moderné technológie nezvyčajným spôsobom, či viesť rozhovory na aktuálne témy, ako je napríklad rozpoznanie hoaxov a ako sa dopátrať pravdy z prečítaného.

Jadrom osláv Medzinárodného dňa školských knižníc je aj vytvorenie príležitosti pre každého účastníka, aby mohol prispieť svojou inšpiráciou k originálnemu priebehu podujatia a zároveň v ňom mohol prejaviť svoj osobný talent. Pridanou hodnotou bude vytváranie stálych živých spoločenstiev v školských knižniciach, v ktorých by všetci aj po skončení uvedených osláv navzájom spolupracovali, podporovali svoje čitateľské záujmy a zdokonaľovali svoje životné zručnosti.

Bližšie informácie o uvedenom celoslovenskom projekte sú zverejnené na webovom sídle Národného inštitútu vzdelávania a mládeže new.nivam.sk v časti Knižnica, sekcia Školské knižnice, záložka Celoslovenský projekt Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice.


Biblioterapia.sk – učebné texty a ďalšie pomocné materiály na podporu profesionálneho samoštúdia

Občianske združenie PRO SKIZP – Združenie na podporu rozvoja Slovenskej komory iných zdravotníckych pracovníkov (Slovensko) v spolupráci s partnermi Vejrostovi-psychologie, spol. s r. o. (Česká republika), Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Budakeszi Tagintézménye Budaörs (Maďarská republika), Univerzitou Komenského v Bratislave a Univerzitou Karlovou v Prahe sprístupnilo na stránke www.biblioterapia.sk učebné texty a ďalšie pomocné materiály určené pre odborníkov pôsobiacich v praxi a študentov pomáhajúcich profesií na podporu ich profesionálneho samoštúdia v oblasti biblioterapie.

Podľa liečebnopedagogickej definície biblioterapie doc. Majzlanovej (1995) v nej ide o integráciu terapeutického a výchovného úsilia ako „zámerné, systematické, odborné, cieľavedomé pôsobenie prostredníctvom jednotlivých zložiek literárneho prejavu u zdravotne alebo sociálne znevýhodnených jedincov tak, aby sa cez úpravu momentálneho stavu napomohlo objektívne zlepšiť alebo upraviť ich stav celkový. Biblioterapia ako metóda komunikatívneho charakteru môže slúžiť ako interakčný činiteľ a stimulátor emocionálneho, etického a sociálneho vývinu.“ Biblioterapiu možno uplatniť aj u zdravých jedincov, aj preventívne ako nástroj psychohygieny a osobnostného a profesionálneho rastu.

Návštevníci a návštevníčky stránky sa dozvedia, čo je to a ako sa robí paremiologická terapia, poetoterapia, rozprávkoterapia, naratívna terapia, hagyioterapia a aké sú odborné odporúčania pre použitie svojpomocných kníh. Ako pomáha hlasné čítanie, rozprávanie príbehov, recitácia a tvorivé písanie ako základné techniky biblioterapie.

Nájdu tu odborné recenzie odporúčaných literárnych diel k jednotlivým témam na účely biblioterapie, odporúčané a overené postupy, návrhy terapeutických výchovno-vzdelávacích programov, príklady dobrej praxe, kazuistiky, prezentácie z konferencií, metodiky a návody, výsledky výskumov aj možnosť profesionálnych  konzultácií. Stránka prináša približne 100 príspevkov vo forme učebných textov v slovenskom, českom, anglickom a maďarskom jazyku a zoznam odporúčanej odbornej a vedeckej literatúry k biblioterapii, ktorý sa bude postupne rozširovať.

Na podporu práce s deťmi alebo dospelými, ktorí majú problémy s čítaním, sú k dispozícii audionahrávky niektorých literárnych diel odporúčaných pre biblioterapiu. Stránka informuje o možnostiach vzdelávania a umožňuje odborníkom a odborníčkam prispieť zdieľaním skúseností z vlastnej profesionálnej praxe prostredníctvom zaslania vlastných príspevkov. Vďaka čiastočnej podpore z projektu bola tiež dokončená a vydaná kniha autora Vladislava Babku Slovo ako nástroj terapie, ktorá je odporúčanou odbornou literatúrou pre vyučovanie biblioterapie na univerzitách. Aktuálne je už možné dielo kúpiť v kníhkupectvách.

O biblioterapii. 

Webová stránka www.biblioterapia.sk vznikla ako on-line interaktívna učebná pomôcka vďaka podpore z programu Európskej únie Erasmus+, názov projektu „Prototyp on-line učebnej pomôcky pre biblioterapiu”, číslo projektu 2022-1-SK01-KA210-VET-000082483, Kľúčová akcia 2 – Spolupráca medzi organizáciami a inštitúciami, KA210 -Malé partnerstvá pre spoluprácu v oblasti vzdelávania a prípravy.

 

 

 


Podcast Abeceda školskej pohody: Podpora v predškolskom veku

Vek do piatich až šiestich rokov je obdobím čarovného objavovania. To, čo do tohto veku dieťa „načerpá“, má výrazný vplyv aj na ďalšie vzdelávanie sa. V spomínanom období intenzívneho rozvoja je potrebné deťom poskytnúť potrebnú podporu a stimuláciu.

Ako spomína Miroslava Višňovská, odborníčka pre predprimárne vzdelávanie, vo všeobecnosti môžeme povedať, ak sa deťom od útleho veku dospelí  dostatočne venujú, odrazí sa to neskôr na ich úspechu v škole. Výskumy v oblasti neurovedy dokazujú vysokú mieru plasticity mozgu a takzvaných otvorených okien pre učenie sa práve v predškolskom veku. To znamená, že pre neskorší úspech dieťaťa je obdobie do zhruba piatich, šiestich rokov veľmi významné.“

Ako doplnila, mimoriadne dôležitá je podpora pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, pre deti so zdravotným znevýhodním či deti s rizikovým vývinom. Na druhej strane odborníčka podčiarkuje, že každé dieťa má svoj osobný potenciál a vzdelávaním sa má rozvíjať čo do najväčšej šírky a hĺbky.

Višňovská v podcaste približuje predovšetkým podporné opatrenie a s ním súvisiaci aj sprievodný materiál, ktorého predmetom je činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti.

Konkretizuje tu základné termíny. Definuje školskú spôsobilosť, ako aj jej dve rovnocenné súčasti – školskú zrelosť a školskú pripravenosť.

V sprievodnom materiáli nájdu cenné informácie podľa Višňovskej najmä učiteľky a učitelia MŠ, špeciálnych MŠ, ale aj vychovávatelia a vychovávateľky v liečebno-výchovných sanatóriách. Materiál obsahuje dve časti. Prvá približuje konkrétne podporné opatrenie z hľadiska zákona a druhá popisuje činnosti, ktoré je možné realizovať v praxi.          

Odborníčka vstup uzatvára myšlienkou zo škandinávskych krajín a zároveň vyjadrením, ktoré ona vníma v kontexte podporných opatrení ako inšpiratívne: „Nie je ani tak dôležité pripraviť deti na školu, ale pripraviť školu pre deti.“  

Vypočujte si podcast, ktorý vznikol v rámci prípravy a následného zavádzania podporných opatrení do škôl, ktoré sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR, Komponent 6 – Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania.


Pedagogické rozhľady v roku 2023

Odborno-metodický časopis pre školy a školské zariadenia Pedagogické rozhľady, zabezpečuje svoju činnosť aj v roku 2023. 

Časopis vytvára priestor na tvorivé riešenie otázok čo a ako učiť, na výmenu pedagogických skúseností, ktoré v zovšeobecnenej podobe tvoria základ pre rozvoj kvalitnej teórie a praxe výchovy a vyučovania.
Osobitná pozornosť je orientovaná na národné projekty, ktorým sa NIVaM venuje. 

V roku 2023 bol časopis doposiaľ vydaný v štyroch číslach:

Všetky čísla Pedagogických rozhľadov si môžete stiahnuť a prečítať TU.


Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024

Srdečne vás pozývame na webinár: Plán aktivít MŠVVaŠ SR k zaraďovaniu detí – cudzincov s dôrazom na odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na školský rok 2023/2024

Na webinári sa oboznámite s aktivitami, ktoré vo vzťahu k vzdelávaniu cudzincov v školskom roku 2023/2024  pripravilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Kľúčové témy:

Webinár je určený pre neštátnych zriaďovateľov, ktorí vzdelávajú deti cudzincov s dôrazom na deti odídencov z Ukrajiny a uskutoční sa vo štvrtok, 14.9.2023 od 15:00 h.

Pripojiť sa môžete prostredníctvom: https://lnk.sk/ooqy


Národný inštitút vzdelávania a mládeže úspešne zahájil od 01. 09. 2023 spustenie národného projektu Podpora pomáhajúcich profesií 3

Cieľom nového projektu NP POP 3 je stabilizovať pozície, ktoré boli doteraz financované cez rôzne projekty zo zdrojov EÚ. Preberajú sa pozície z národných projektov realizovaných v rámci rezortu školstva (projekty NP POP a POP II), z národného projektu, ktorý v materských školách realizoval Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity (PRIM II) a projekty pomocných vychovávateľov v materských školách a pedagogických asistentov financovaných z Plánu obnovy a odolnosti SR. Pokračovať bude na školách aj pozícia školského digitálneho koordinátora.

Do národného projektu je zapojených takmer 2400 škôl.

Zároveň oznamujeme, že dňa 07. 09. 2023 bol na treťom zasadnutí Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre cieľ 4 politiky súdržnosti EÚ schválený projektový zámer národného projektu s názvom Digitálna transformácia vzdelávania a školy.

Národný inštitút vzdelávania a mládeže bude projekt realizovať spolu s partermi z akademického prostredia: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a Univerzita Komenského v Bratislave. Hlavnou aktivitou pripravovaného projektu je Podpora digitálnej transformácie vzdelávania, člení sa na nasledovné podaktivity a okruhy:

  1. Vzdelávanie a permanentná metodická podpora školských digitálnych koordinátorov.
  2. Adaptácia rámca EÚ DigCompEdu do pregraduálneho vzdelávania a  vzdelávania v profesijnom rozvoji pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov MŠ, ZŠ a SŠ.
  3. Tvorba  a využívanie metodických materiálov pre podporu digitálnej transformácie vzdelávania.
  4. Vytvorenie komunity spolupráce s ďalšími organizáciami a útvarmi rezortu školstva, akademickou obcou, základnými a strednými školami, orgánmi verejnej správy a samosprávy, inými subjektmi a občianskou verejnosťou v oblasti využitia a výmeny skúseností odborníkov z praxe v oblasti digitálnej transformácie vzdelávania.
  5. Tvorba analýz, expertíz, štandardov, odporúčaní, kritérií a mechanizmov pre implementáciu opatrení v oblasti digitálnej transformácie vzdelávania.
  6. Realizácia a podpora edukačného výskumu v oblasti digitálnej transformácie vzdelávania.
  7. Príprava, realizácia a certifikácia kvality vzdelávacích obsahov, pedagogických postupov a škôl digitálnej excelencie.
  8. Experimentálne overenie nového študijného odboru Gymnázium so zameraním na informatiku.
  9. Popularizačné aktivity a podpora spoločenského povedomia o potrebách digitálnej transformácie vzdelávania.

 

Už čoskoro Vás budeme informovať o spustení prvých aktivít.

Aktuálne informácie o Národnom projekte POP3 nájdete na tejto stránke: Národný projekt POP III – Národný inštitút vzdelávania a mládeže (nivam.sk)

 

 


Inštruktážny webinár pre KA1 a KA2 v programe Erasmus + pre oblasť mládeže a športu

Plánujete požiadať o financie pre váš projektový zámer v oblasti mládeže?

Pozývame vás na webináre zamerané na poskytnutie teoretického rámca k projektom KA1, KA2 k tretiemu predkladaciemu termínu pre rok 2023. Cieľom online stretnutia je rozšírenie povedomia o možnostiach financovania aktivít prostredníctvom programu Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu. 


Stretnutie je otvorené pre širokú verejnosť, predovšetkým pre cieľové skupiny:

– pracovníci s mládežou
– učitelia, vychovávatelia, koordinátori
– mladí vedúci
– mládežnícki vedúci/dobrovoľníci
– aktéri práce s mládežou
– mládežnícki vedúci pracujúci s marginalizovanými skupinami
– žiaci ZŠ, študenti SŠ, VŠ
– verejnosť

 

Časový rozvrh:

11:00-11:10 Privítanie a krátke zoznámenie sa
11:10-12:10 Predstavenie programu Erasmus+ (2021-2027) – Kľúčová akcia 1 
12:10-12:30 Priestor pre Vaše otázky
12:30-12:40 Prestávka
12:40-13:10 Predstavenie programu Erasmus+ (2021-2027) – Kľúčová akcia 2 
13:10-13:30 Priestor pre Vaše otázky

 

V prípade záujmu sa môžete prihlásiť cez LINK.


1234523