Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

Sledujte živý prenos podujatia Európsky deň jazykov online

 

Vysielanie prebieha prostredníctvom platformy Youtube. Viete si ho pustiť tu na našej stránke a nájdete ho aj na odkaze: https://youtu.be/JSO5mrbe7eM 

 

 

Prehľad programu podujatia si môžete pozrieť tu: Kompletný program EDJ_2022

 

Celý program streamovaných prezentácií je počas dňa vysielaný naživo, následne bude dostupný v archíve na Youtube kanáli Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

Workshopy sú dostupné cez platformu ZOOM všetkým, ktorí sa vopred registrovali.

 

Želáme vám inšpiratívny deň.

 


Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici a Bábkarská Bystrica 2022

23. ročník Bábkarskej Bystrice Divadlo na každý deň! V znamení európskeho bábkového divadla a kreatívneho vzdelávania!

Bábkarská Bystrica, medzinárodný festival súčasného bábkového divadla v Banskej Bystrici, sa koná v dňoch od 26.9. do 2.10.2022.

Bábkarská Bystrica Divadlo na každý deň sa koná od pondelka do nedele pre všetkých vekové kategórie a divákov/diváčky v banskobystrických divadlách, v Bábkovom divadle na Rázcestí, v Divadle Štúdio tanca atiež v bystrických školách.V základnej škole Slobodného slovenského vysielača, v Základnej škole na Ďumbierskej 17, na Gymnáziu Andreja Sládkoviča a na Akadémii umení. K zaujímavým miestam prehliadky patria Urban spot a Námestie SNP.

V týchto priestoroch sa odohrá 30 predstavení, 24 nových titulov pre deti, mladých ľudí a dospelých vytvorených divadelnými súbormi z 9 krajín Európy:  z Česka, z Francúzska, z Poľska, z Nemecka, z Nórska, zo Slovinska, zo Švajčiarska, z Ukrajiny a zo Slovenska. Na základe hlavnej témy –prienik kreatívneho vzdelávania do života kultúry a škôl – je prehliadka rozdelená do troch línií:
Festival pracujúci sa odohráva na školách od pondelka do piatku a každý deň je venovaný vždy inej vekovej kategórii.
Festival exkluzívny ponúka od pondelka do soboty výnimočné inscenácie pre dospelých. Festival rozmanitý je víkendová línia. Od soboty do nedele prináša rôznorodé bábkové produkcie pre celú rodinu.

Počas festivalu sa na školách realizujú tri tvorivé pracovné stretnutia divadelných lektoriek z Česka a zo Slovenska. Cieľom stretnutí je zoznámiť sa s divadelnými metodikami a postupmi, ktoré tvorivo obohatia vyučovanie a podporujú kreativitu.

Prečo prísť na festival súčasného bábkového divadla v Banskej Bystrici:

Festival Bábkarská Bystrica je jedným z 26 európskych laureátov ocenenia EFFE z roku 2017. Toto ocenenie kvality udeľuje európska festivalová komisia. Súťaže sa zúčastňujú tisícky festivalov bez rozdielu žánru z celej Európy. Toto mimoriadne európske ocenenie Bábkarská Bystrica získala  vďaka koncepcii Bábkarskej Bystrice TOUR. Festival pokračuje v daných zámeroch cestovaním za divákmi/diváčkami do škôl.

Festival Bábkarská Bystrica sa koná pod záštitou predsedu BBSK, Ing. Jána Luntera.

Festival Bábkarská Bystrica 2022 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Festival je realizovaný s finančnou podporou Banskobystrického samosprávneho kraja.

V rámci projektu Teatrálie finančne podporené Mestom Banská Bystrica.

Hlavným organizátorom prehliadky je Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici.

Hlavný spolupracovníkom festivalu je Divadelný ústav v Bratislave.

Hlavným mediálnym partnerom festivalu je RTVS.

Zriaďovateľom divadla je Banskobystrický samosprávny kraj.


Sieťovacie podujatie pre pracovníkov s mládežou v Rimavskej Sobote

V utorok, 20. septembra 2022, realizovali naši kolegovia: Balázs Kantár, regionálny koordinátor pre mládež na južnom Slovensku a Roland Maťaš, odborný referent pre mládežnícku politiku informačno-sieťovacie stretnutie s maďarsky hovoriacimi pracovníčkami a pracovníkmi s mládežou a maďarsky hovoriacou aktívnou mládežou v Rimavskej Sobote v Centre práce s mládežou SPACE, ktoré je zriadené Banskobystrickým samosprávnym krajom. Účastníčky a účastníci boli z Rimavskej Soboty ako aj z jej okolia – z Lučenca, Tornale, Fiľakova a Figy.

Predstavili sme im našu prácu v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže, projekt Európskej komisie Youth Wiki, program mládežníckeho delegáta SR pri OSN, ako aj možnosti, ktoré ponúkajú programy Erasmus+ a Európsky zbor Solidarity.

Následne sa účastníčky a účastníci zoznámili a zosieťovali medzi sebou, ako aj s nami z NIVAM-u. Hlavným cieľom aktivity bolo pomenovať potreby a problémy mládeže a pracovníkov s mládežou na juhu stredného Slovenska a spolu s našimi kolegami budeme na základe získaných informácií hľadať riešenia a ďalšie príležitosti na spoluprácu.

Ostávame v kontakte a tešíme sa na ďalšiu spoluprácu!


Školy integrujúce ukrajinské deti a žiakov si môžu bezplatne objednať tlačené publikácie na vzdelávanie detí cudzincov

V súvislosti so zvýšeným počtom ukrajinských detí a žiakov v slovenských školách pripravilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v spolupráci so svojimi priamo riadenými organizáciami viaceré opatrenia, metodické a edukačné pomôcky, webináre a kurzy štátneho jazyka.  Národný inštitút vzdelávania a mládeže spustil koncom leta v spolupráci s Unicef aktivity projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní. Úlohou projektu je poskytovať adresnú a aktívnu pomoc pri začleňovaní ukrajinských detí a žiakov do slovenského vzdelávacieho systému a metodickú podporu pre učiteľov.

„Spolupráca s UNICEF nám otvára možnosti adresne poskytovať rôzne formy podpory nielen deťom a žiakom v školách, ale aj slovenským a ukrajinským pedagogickým zamestnancom. Na našich ôsmich krajských pracoviskách postupne začínajú pôsobiť vyškolení odborníci, ktorí dokážu promptne reagovať na konkrétne požiadavky v danom regióne. Naplníme tým potrebu priameho poradenstva, ktorú učitelia identifikovali ako kľúčovú v rámci reprezentatívneho prieskumu Komenského inštitútu“, uviedla Miroslava Hapalová, riaditeľka Odboru kurikula, inklúzie a národnostných menšín Národného inštitútu vzdelávania a mládeže. 

Medzi prvé aktivity projektu patrí zabezpečenie tlačených verzií publikácií zameraných na výučbu slovenského jazyka ako cudzieho jazyka i integráciu detí do vzdelávacieho systému SR, ktoré sú výsledkom viacročného projektu ERASMUS+. Tlačené publikácie budú na školy distribuované na základe vyplnenej online žiadosti: FORMULÁR.

Školy integrujúce ukrajinské deti a žiakov nájdu publikácie aj on-line s možnosťou ich objednania po ukončení bezplatnej distribúcie:

 

„Som rád, že sa nám podarilo zabezpečiť tlač učebných materiálov na vzdelávanie detí cudzincov, ktoré budeme do škôl distribuovať v priebehu októbra,“ hovorí Matej Sedláček z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

K ďalším činnostiam podpory, ktorú Národný inštitút vzdelávania a mládeže pripravuje v rámci projektu, bude patriť priame poradenstvo a  podpora škôl v jednotlivých regiónoch, profesijný rozvoj vzdelávacích inštitúcií, učiteľov a riaditeľov so zameraním na integráciu ukrajinských detí a žiakov, odborné pôsobenie so zameraním na rané a predprimárne vzdelávanie (tvorba metodík a školení), jazykové kurzy slovenského jazyka a certifikáty pre ukrajinských učiteľov, výskumné činnosti zamerané na zvýšenie kvality integrácie ukrajinských detí a žiakov do slovenského vzdelávacieho systému.

 


Národný inštitút vzdelávania a mládeže sa pripravuje na podporu učiteľov a škôl pri zavádzaní kurikulárnych zmien

V dňoch 20. až 22. septembra 2022 sa učitelia profesijného rozvoja zišli v Banskej Bystrici, aby spoločne analyzovali prvé skúsenosti z realizovaných odborných podujatí. Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) chce prostredníctvom podujatí a programov inovačného vzdelávania priblížiť pedagogickej komunite nové prístupy vo vzdelávaní, ktoré prináša reforma kurikula základného vzdelávania.

Podľa zámeru Plánu obnovy a odolnosti vzniká na úrovni krajských pracovísk NIVaM a pracoviska v Komárne tím učiteľov profesijného rozvoja (v závislosti od počtu učiteľov v kraji), ktorí budú zabezpečovať vzdelávanie pedagogickým zamestnancom (ďalej len učitelia) a poskytovať odborno-metodickú podporu školám pri zavádzaní nového kurikula základného vzdelávania na školskú úroveň.

V odborných tímoch pracovísk NIVaM, ktoré budú so zavádzaním zmien pomáhať učiteľom a školám, už dnes pôsobí 35 učiteľov profesijného rozvoja. Aktuálne pracujú na príprave odborných podujatí a programov inovačného vzdelávania. Ponuku vzdelávania školský rok 2022/2023 zverejnil NIVaM na začiatku školského roka tu: Ponuka vzdelávania NIVaM – Kurikulárne zmeny

Prvé skúsenosti a praktické ukážky

Na pracovnom stretnutí v Banskej Bystrici učitelia profesijného rozvoja analyzovali prvé skúsenosti z realizovaných odborných podujatí. S garantmi programov inovačného vzdelávania absolvovali tiež praktické ukážky zamerané napríklad na stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov, na personalizované vyučovanie, na tvorbu komplexných úloh a uplatňovanie formatívneho hodnotenia vo výchovno-vzdelávacom procese.

Veríme, že sa podarí pozitívne naladenie a metódy vyučovania naviazané na kurikulárne zmeny preniesť aj do praxe medzi učiteľov v základných školách po celom Slovensku. Našou spoločnou víziou je kvalitné vzdelanie pre všetky deti.

Tešíme sa na stretnutia na podujatiach NIVaM.

 


Na vzdelávanie sa môžu registrovať učitelia prostredníctvom elektronického systému, ktorý je dostupný na webovom sídle https://mpc-edu.sk/sk. V prípade, že ešte nemajú vytvorené konto v systéme, podrobný návod na registráciu nájdu na https://mpc-edu.sk/pages/manualy/Navod_na_registraciu.pdf.


 


Pokračujeme v sérii webinárov k integrácii ukrajinských detí a žiakov do slovenských škôl

Pozývame vás na druhý informačný seminár projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na tému „Aktivity projektu a podpora škôl v regiónoch“, ktorý sa bude konať vo štvrtok 29. septembra 2022 od 14.30 do 16.30. Podujatie prebehne online formou.

Na webinári sa budeme venovať:

Webinár je určený pre vedenie materských, základných a stredných škôl a ich pedagógom.

Lektorka:

Mgr. Monika Duždová

Regionálny metodik pre podporu integrácie detí a žiakov z Ukrajiny pre pracovisko Prešov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže

 

V prípade, že máte konkrétne otázky, ktorým by ste sa chceli v súvislosti s touto témou venovať, napíšte nám ich v prihlasovacom formulári. Lektorka si v rámci webinára vyhradí priestor na ich zodpovedanie.

Prihláste sa: FORMULÁR NA PRIHLÁSENIE

Uzávierka prihlasovania je 29. septembra o 10:00.

Organizátorom webinára je Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR a realizuje sa ako súčasť projektu „Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní“, ktorý vznikol v spolupráci s Detským fondom OSN (UNICEF).


Program podujatia EURÓPSKY DEŇ JAZYKOV ONLINE 2022 a registrácia na workshopy

Národný inštitút vzdelávania a mládeže a Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku – kancelária Generálneho riaditeľstva pre preklad v spolupráci s kultúrnymi inštitútmi pôsobiacimi na Slovensku a vybranými zástupcami učiteľov a učiteliek pripravujú aj tento rok vzdelávacie podujatie Európsky deň jazykov online.

Podujatie sa bude konať 29. septembra 2022. Program podujatia je rozdelený na dve sekcie: streamované prezentácie a interaktívne workshopy. V každej sekcii je dopoludnie primárne určené pre žiakov a žiačky ZŠ a SŠ, popoludňajší blok je zase adresovaný učiteľom a učiteľkám.

Prehľad programu podujatia si môžete pozrieť tu: Kompletný program EDJ_2022

Program s detailnejším opisom jednotlivých príspevkov určený žiakom a žiačkam:

  1. Streamované prezentácie 
  2. Interaktívne workshopy

Program s detailnejším opisom jednotlivých príspevkov určený učiteľom a učiteľkám:

  1. Streamované prezentácie
  2. Interaktívne workshopy

Celý program streamovaných prezentácií bude počas dňa vysielaný naživo na YouTube: Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Nie je nutná registrácia.

 

Registrujte sa na workshopy

Interaktívne workshopy pre obe cieľové skupiny budú realizované cez ZOOM, majú obmedzenú kapacitu a vyžadujú si registráciu vopred. Registrácia je možná do naplnenia kapacity daného workshopu, najneskôr do 28. 09. 2022 do 12.00. Pri každom workshope je uvedená cieľová skupina, pre ktorú je workshop určený, a v akom jazyku bude workshop prebiehať. Na workshopy určené pre žiakov, ak nie je uvedené inak, môže učiteľ/ka zaregistrovať aj skupinu žiakov, ktorá sa prihlási na workshop spoločne. Prihlasovanie prebieha elektronicky prostredníctvom týchto odkazov:

Prihláška na workshopy pre žiakov

Prihláška na workshopy pre učiteľov

 

Podujatie organizuje:

 

Partnerské inštitúcie:

 

Na programe sa podieľajú:

 

 


Zborník príspevkov zo 16. medzinárodnej konferencie Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá škôl

Národný inštitút vzdelávania a mládeže zorganizoval pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky 8. septembra 2022 v priestoroch Univerzitnej knižnice v Bratislave 16. medzinárodnú konferenciu Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá škôl. Podujatie slávnostne otvorila zástupkyňa Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Slávka Veningerová, ktorá spoločne s riaditeľom odboru podpory neformálneho vzdelávania Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Tomášom Horváthom aj ocenila víťazov 17. ročníka celoslovenského projektu Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice.

Na medzinárodnej konferencii sa zúčastnili zástupcovia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a zástupcovia pedagogickej a knihovníckej verejnosti zo Slovenskej republiky a z Českej republiky.

Výstupom medzinárodnej konferencie je zborník príspevkov, ktorý pokrýva jej hlavné témy, a to analýzu stavu školských knižníc ako informačných a kultúrnych centier základných a stredných škôl v Slovenskej republike, inšpiratívne príklady dobrej praxe zo slovenských a českých školských knižníc, kreatívne projekty zamerané na rozvoj jazykovej kultúry a čitateľskej gramotnosti v Slovenskej republike a Českej republike, podporu čítania v rodine z pohľadu prieskumov čítania v Českej republike a úlohu rodiny, školy, knižnice a štátu pri podpore čítania.

Zborník je určený všetkým, ktorí sa venujú  knihovníckej a pedagogickej činnosti a je dostupný na stiahnutie TU.

 

Odborný garant:

Mgr. Rozália Cenigová, metodička

Oddelenie Slovenskej pedagogickej knižnice

Odbor podpory neformálneho vzdelávania

Národný inštitút vzdelávania a mládeže

Pracovisko Hálova 6, 851 01 Bratislava

Tel.: +421 2 68 208 610, e-mail: rozalia.cenigova@mpc-edu.sk, new.nivam.sk


Pozvánka na oslavy Medzinárodného dňa školských knižníc

Národný inštitút vzdelávania a mládeže pozýva školské knižnice na oslavy Medzinárodného dňa školských knižníc. Uvedené oslavy sa budú konať 24. októbra 2022 v rámci 18. ročníka celoslovenského projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“. Celoslovenský projekt sa uskutočňuje pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Medzinárodný deň školských knižníc (International School Library Day) prvý raz vyhlásila Dr. Blanche Woolls, prezidentka Medzinárodnej asociácie školského knihovníctva (International Association of School Librarianship), v roku 1999. Odvtedy sa uskutočňuje každoročne štvrtý októbrový pondelok. Tohoročnou témou Medzinárodného dňa školských knižníc je „Ako máme radi našu školskú knižnicu“.

Cieľom osláv Medzinárodného dňa školských knižníc je zábavnými formami práce s knihou podporiť u žiakov dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici a k čítaniu, poznávaniu nového. Rovnako ich poslaním je vytvorenie príležitosti pre každého účastníka, aby mohol prispieť svojou inšpiráciou k originálnemu priebehu podujatia a zároveň v ňom mohol prejaviť svoj osobný talent. Pridanou hodnotou bude vytváranie stálych živých spoločenstiev v školských knižniciach, v ktorých by všetci aj po skončení uvedených osláv navzájom spolupracovali, podporovali svoje čitateľské záujmy a zdokonaľovali svoje životné zručnosti.

Bližšie informácie o uvedenom projekte nájdete na webovom sídle oddelenia Slovenskej pedagogickej knižnice Národného inštitútu vzdelávania a mládeže www.spgk.sk v časti Aktuality.


Pietna spomienka obetí holokaustu

V piatok 9.septembra 2022, v deň obetí holokaustu a rasového násilia, sa zamestnankyne organizácie NIVAM KP v Trnave zúčastnili pietneho podujatia s názvom Nezabudnutí susedia. Spomienka na obete holokaustu sa uskutočnila v Trnave pred budovou Synagógy, v ktorej sa nachádza Centrum súčasného umenia. Na pietnom podujatí sa zišli zástupcovia Trnavského samosprávneho kraja – vicežupan Marek Neštický, zástupkyňa primátora mesta Trnava p. Eva Nemčovská, poslanec Národnej rady Dominik Drdul, riaditeľka Gymnázia Angely Merici v Trnave Jana Kuracinová, riaditeľka Základnej školy Angely Merici v Trnave Jana Kleimanová, študenti so svojimi profesormi a v neposlednom rade zástupcovia viacerých kresťanských cirkví. Akcie sa zúčastnil aj rímskokatolícky arcibiskup Trnavskej arcidiecézy Mons. Ján Orosch a online sa prihovoril rímskokatolícky arcibiskup metropolita Bratislavskej arcidiecézy a predseda Konferencie biskupov Slovenska Mons. Stanislav Zvolenský. Prítomní boli i preživší.

Ústrednou myšlienkou podujatia Nezabudnutí susedia bola spomienka na konkrétnych ľudí, ktorým bola odňatá dôstojnosť, ich mená boli nahradené číslami vytetovanými na predlaktí.

V úvode stretnutia mala príhovor p. Eva Mosná, preživšia, ktorá sa dnes venuje pomoci obetiam holokaustu, vedie seniorský klub preživších. Vo svojom príhovore citovala z Denníka Anny Frankovej. Mons. Stanislav Zvolenský vo svojom príhovore zdôraznil potrebu pripomínania si obete holokaustu. Po židovskej modlitbe, ktorú sa v hebrejčine za obete pomodlil pán Ivan Pašternák nasledovalo prečítanie mien 70 ľudí – obetí holokaustu. Tieto mená prečítali pozvaní hostia, každý z hostí následne položil kameň a zapálili kahan za obete. Na pietnej spomienke zazneli aj mená ľudí – Slovákov, ktorí pomohli židom. Ľudia, ktorí pomohli židom boli štátom Izrael ocenení titulmi Spravodliví medzi národmi. S príhovorom vystúpil aj Andrej Prox – za organizátorov Združenia kresťanských spoločenstiev.

Druhý ročník stretnutia s názvom Nezabudnutí susedia bol dôstojnou spomienkou na obete holokaustu.

 


Tréningový program HOLOKAUST AKO VÝCHODISKOVÝ BOD

Školenie vytvára priestor na dialóg medzi európskymi krajinami s rozdielnymi národnými naratívmi spojenými s druhou svetovou vojnou alebo s povojnovým vývojom. Ide o európsky tréningový program pre pedagógov a pedagogičky vyvíjaný organizáciou Mémorial de la Shoah. 

Program Holokaust ako východiskový bod kladie dôraz na reflexiu vlastných národných dejín a prepojenie perspektív. Účastníci a účastníčky sa budú zaoberať citlivými témami s podporou odborného prístupu, ktorý je postavený na spoločnom európskom dedičstve dejín holokaustu. 
 
Tréning sa organizuje ako každoročná spoločná iniciatíva Nadácie Zachor (Maďarsko), Centra edukácie a inovácií (CEDIN, Slovensko) a Mémorial de la Shoah (Francúzsko) s podporou Národného inštitútu vzdelávania a mládeže a Múzea židovskej kultúry. Podujatie sa uskutoční v dňoch 22. septembra – 24. septembra 2022 vo Faustovej sieni Múzea mesta Bratislavy. 

Účasť je otvorená pre 40 učiteľov a učiteliek spoločenskovedných predmetov, z toho 20 miest je určených účastníkom a účastníčkam z Maďarska a ďalších 20 prihláseným zo Slovenska. 

„Učitelia, ktorí sa vo svojej práci zaoberajú problémami rozdeľujúcimi spoločnosť, vytvorili medzi sebou putá, vymieňajúc si nápady a skúsenosti. Táto medzinárodná skupinová dynamika a znovuobjavenie histórie susednej krajiny podporuje prepájanie občianskej spoločnosti, ktorá smeruje k vzájomnému porozumeniu, zmiereniu a vzniku spoločného európskeho príbehu a identity,“ uvádza organizácia Mémorial de la Shoah v opise projektu. 
 
Bližšie informácie poskytne Juraj Varga z Centra edukácie a inovácií na juraj@cedin.sk 
 
Náklady spojené s účasťou hradia organizátori udalosti. Počas podujatia bude zabezpečené simultánne tlmočenie medzi dvoma pracovnými jazykmi: anglickým a slovenským. 
 
Projekt je finančne podporený programom CERV a neziskovou organizáciou Claims Conference. 
https://www.eacea.ec.europa.eu/grants/2021-2027/citizens-equality-rights-and-values-cerv_en 
http://www.claimscon.org/ 


16. medzinárodná konferencia Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá škôl

Krajské pracovisko NIVAM v Trnave malo svojho zástupcu na 16. medzinárodnej konferencii Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá škôl.

Konferencia sa konala 8. septembra 2022 v Univerzitnej knižnici v Bratislave. Na podujatí vystúpili predstavitelia knižníc zo Slovenska aj z Českej republiky.

Prezentovali analýzu stavu školských knižníc za rok 2021, projekty a aktivity na podporu čítania.

Súčasťou konferencie bolo aj slávnostne ocenenie víťazov celoslovenského projektu ,,Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“ k Medzinárodnému dňu školských knižníc 25. októbra 2021.


V domácnostiach po celom Slovensku sa uskutočňuje medzinárodný výskum zručností dospelých

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej aj NIVAM) realizuje od 5. septembra 2022 do 31. marca 2023 zber dát v rámci medzinárodného výskumu vedomostí a zručností dospelých s názvom Medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých (PIAAC – Programme for International Assessment of Adult Competencies), do ktorého je zapojených viac ako 40 krajín sveta.

Výskum sa zameriava na hodnotenie úrovne základných vedomostí a zručností potrebných pre úspešné uplatnenie sa dospelých vo veku 16 – 65 rokov vo všednom živote a na pracovnom trhu. Vo výskume sa zisťujú čitateľské a matematické zručnosti a schopnosti riešiť problémy v technologicky vyspelom prostredí s pomocou informačno-komunikačných technológií.

Výskum je na medzinárodnej úrovni riadený Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). V SR ho v rámci národného projektu Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky realizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM).

Zapojením sa do tohto výskumu získame objektívnu spätnú väzbu o úrovni kompetencií dospelých pracujúcich v rámci celej populácie, ktoré sú potrebné pre uplatnenie sa v modernej spoločnosti a na neustále sa meniacom trhu práce. Výsledky budú porovnané s podobným výskumom, ktorý v SR prebehol v roku 2012, čo umožní porovnanie v rámci SR, či sa úroveň vedomostí a zručností dospelých za posledné roky zlepšuje alebo zhoršuje. Výsledky budú taktiež porovnávané v rámci jednotlivých krajín a ukážu, či Slovensko so svojimi zručnosťami obstojí v medzinárodnej konkurencii. Výskum nám ukáže teda aj to, aké sú zručnosti obyvateľov Slovenska v porovnaní s obyvateľmi iných vyspelých krajín.

Výskum ukáže aj silné a  slabé stránky nášho vzdelávacieho systému v oblasti celoživotného vzdelávania. Pomôže nastaviť priority systémov školského vzdelávania tak, aby vybavoval obyvateľov vedomosťami a zručnosťami nevyhnutnými pre uplatnenie sa v živote i na trhu práce v 21. storočí. Poskytne aj podnety pre ďalší rozvoj vzdelávania, aby umožňovalo obyvateľom doplniť si chýbajúce vedomosti a zručnosti kedykoľvek v priebehu dospelého života.

Pretože dopytovanie všetkých dospelých obyvateľov SR by bolo príliš náročné a finančne nákladné, výskum sa vykonáva na reprezentatívnej vzorke obyvateľov. To znamená, že obyvatelia Slovenska sú náhodne vybraní. V SR bude v hlavnej fáze pre účasť vo výskume oslovených 10 000 domácností. Súčasne budú oslovení aj učitelia našich ZŠ a SŠ, ktorých odpovede budú porovnané s výsledkami výskumu PIAAC Online.

Rozhovory vykonávajú vyškolení opytovatelia pomocou prenosných počítačov a trvajú približne dve hodiny. Účasť vo výskume je anonymná, odpovede účastníkov nie je možné priradiť ku konkrétnym osobám a adresám. Za svoju účasť vo výskume, dokončenie celého rozhovoru a poskytnutie nevyhnutných údajov pre NIVAM budú respondenti odmenení darčekovými poukážkami v hodnote 25 Eur.

Čo výskum zisťuje?

Výskum sa zameriava na hodnotenie úrovne základných vedomostí a zručností potrebných na úspešné uplatnenie sa vo všednom živote a na pracovnom trhu. Mapuje aj využitie týchto vedomostí a zručností v každodennom osobnom i pracovnom živote. Od opytovaných účastníkov sa formou zábavných cvičení zisťujú čitateľské a matematické zručnosti a schopnosti riešiť problémy prostredníctvom moderných informačno-komunikačných technológií. Majú, napríklad, za úlohu vyhľadať informáciu v príbalovom letáku alebo v návode na použitie nejakého prístroja, vyčítať informáciu z grafu, vypočítať cenu tovaru po zľave alebo uskutočniť nejakú internetovú rezerváciu. Respondenti vypĺňajú sprievodný dotazník, ktorý mapuje ich zázemie, vzdelanie i pracovné skúsenosti a zisťuje aj to, ktoré čitateľské, matematické, počítačové, ale aj sociálne a manuálne zručnosti potrebujú v každodennom živote a na svojom pracovisku.

Ako výskum prebieha?

Vo všetkých krajinách OECD prebieha tento výskum rovnako. Či už je to v Českej republike, Maďarsku alebo Singapure, v každej krajine sa uskutoční niekoľko tisíc rozhovorov, vďaka ktorým sa dozvieme, ako na tom sú naši dospelí, kde sú naše slabé alebo, naopak, silné stránky. Tieto rozhovory zabezpečujú profesionálni opytovatelia, vyškolení podľa medzinárodných štandardov OECD. Uskutočňujú sa podľa želania respondenta buď v jeho domácnosti, alebo na nejakom verejnom mieste, napr. v knižnici, na pracovisku respondenta či v kaviarni. Meranie vedomostí a zručností prebieha prostredníctvom prenosných počítačov.

Ako budú obyvatelia vedieť, že ide skutočne o opytovateľa a nie o podvodníka, ktorý sa im chce votrieť do domácnosti?

Opytovateľ sa preukazuje identifikačným preukazom opytovateľa a poverovacím úvodným listom z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM). V prípade pochybností si môžu oslovení obyvatelia overiť totožnosť opytovateľa na bezplatnej infolinke – 0800 138 033.

Kto budú opytovaní účastníci výskumu?

Opytovaní účastníci výskumu sú obyvatelia vo veku 16 – 65 rokov, ktorí boli náhodne vybraní. Obyvatelia sa teda nemôžu do výskumu sami prihlasovať.

Dostanú obyvatelia za účasť vo výskume nejakú odmenu?

Každý respondent, ktorý dokončí celý rozhovor a poskytne výskumníkom NIVAM potrebné informácie, získa odmenu vo forme darčekových poukážok v hodnote 25 Eur. V mnohých krajinách však výskum prebieha bez nároku na odmenu. Účasť vo výskume považujú obyvatelia iných krajín za svoju občiansku povinnosť a prestíž. Naším cieľom je aspoň takto symbolicky oceniť čas, ktorý nám respondent venuje. Účasť každého osloveného obyvateľa je veľmi dôležitá, pretože pravidlá náhodného štatistického výberu, ktorý je použitý, neumožňujú, aby bol v prípade, že odmietne účasť, nahradený niekým iným. Pokiaľ by odmietla účasť viac ako polovica opytovaných obyvateľov, bola by SR z medzinárodného porovnania vylúčená.

Už sa niekedy podobný výskum v SR realizoval?

Podobný výskum sa na Slovensku konal v roku 2012. Obyvatelia Slovenskej republiky v ňom preukázali výbornú úroveň vedomostí a zručností v matematike, v práci s grafmi a tabuľkami, ale iba priemerné zručnosti pri práci s textom. Veľmi podobný výskum pravidelne prebieha aj na žiackej populácii a je známy ako medzinárodné testovanie PISA.

Ďalšie informácie o výskume vedomostí a zručností PIAAC môžete získať na webovej stránke: https://piaac.nucem.sk/

*Správa vo verzii PDF na stiahnutie TU.


Zmodernizované predmetové olympiády sa vrátili do prezenčného priestoru

Školský rok 2021/2022 bol kvôli epidemiologickej situácii v organizovaní predmetových olympiád a postupových súťaží (POPS) výnimočný, preto si vyžadoval aj neštandardné riešenia. Pri realizovaní online súťažných kôl, ktoré väčšinou pozostávali z riešenia centrálnych online testov, pokračovala spolupráca so školskou platformou EduPage. Potenciál elektronizácie prostredníctvom elektronického prihlasovania, zverejňovania výsledkov, vystavovania diplomov a potvrdení o účasti sa využil na zjednodušenie administrácie súťaží ako pre učiteľov, tak aj pre organizátorov jednotlivých kôl. Tieto funkcie zostanú zachované aj do budúcnosti pri prezenčnej realizácii súťaží.

Realizácia jednotlivých kôl POPS

V druhom školskom roku poznačenom protipandemickými opatreniami, pre ktoré boli často v karanténe učitelia a celé triedy a ktoré neumožňovali stretávanie sa žiakov rôznych tried, bolo opäť znemožnené realizovať okresné, krajské a často ani školské kolá prezenčne. Situácia sa zmenila až v apríli 2022, keď nastal zlom a pokračovalo sa v prezenčnom spôsobe realizácie ostatných okresných, krajských a tiež celoštátnych kôl.

Realizácia školských kôl

Okrem súťaží (Pytagoriáda, Technická olympiáda), ktoré mávali centrálne školské kolá aj v predcovidovom období, sme zabezpečili centrálne testy a ich realizáciu online aj pre ďalšie súťaže (Olympiáda zo slovenského jazyka a literatúry, Biologická olympiáda, Geografická olympiáda, Olympiáda v nemeckom jazyku). Samotné online testy a ich následné centrálne externé vyhodnotenie predstavovalo pre preťažených učiteľov výrazné uľahčenie ich práce.

Okrem toho dôležitým cieľom bolo tiež pozvať na účasť čo najväčší počet žiakov a sprostredkovať im tak skúsenosť so súťažou. Žiaci takto získali motiváciu popracovať na sebe, zdokonaliť si vedomosti a zručnosti a zároveň otestovať si svoje schopnosti v rámci celej republiky už na školskej úrovni.

Centrálna realizácia online školských kôl v budúcom školskom roku bude závisieť od rozhodnutí jednotlivých odborných komisií a finančných možností na ich zabezpečenie.

Uskutočnené kolá a počty zapojených žiakov

Elektronizácia prihlasovania na väčšinu kôl POPS umožňuje urobiť lepšiu a presnejšiu štatistiku o uskutočnených kolách a najmä zapojenosti žiakov do jednotlivých súťaží už
na úrovni školských kôl, o ktorých doteraz neexistovali takmer žiadne dostupné informácie.

V školskom roku 2021/2022 sa nám v spolupráci s firmou aSc prevádzkujúcou školskú platformu EduPage podarilo zrealizovať všetky predmetové olympiády a postupové súťaže
na všetkých úrovniach – školskej, okresnej, krajskej a celoštátnej –, pričom na každú súťaž, kolo, kategóriu bolo presne 223 samostatných registrácií. Z toho bolo uskutočnených 156 online elektronických testov (v nich bolo zadaných spolu 7254 otázok), zvyšok tvorili prezenčné súťaže, pre ktoré bolo v elektronickom prostredí nastavené prihlasovanie, zadávanie získaných bodov a následné vytvorenie výsledkovej listiny s možnosťou tlače či zasielania diplomov a potvrdení o účasti.

Presné počty žiakov zapojených do všetkých súťaží ešte nie je možné tento rok uviesť, keďže nie všetky školské kolá sa uskutočnili online a nebola pre ne vytvorená ani elektronická registrácia. V tabuľke na základe dostupných dát uvádzame sumárne číslo žiakov zapojených do súťaží od najnižšej elektronicky zaznamenanej úrovne (pri niektorých súťažiach sú to školské kolá, pri iných až okresné či krajské). Posledný stĺpec tvorí súčet súťažiacich za všetky kategórie od najnižšej úrovne. Pretože počty zúčastnených na väčšine súťaží
v školských kolách nie sú známe, skutočne zapojených žiakov vo všetkých súťažiach od školskej úrovne je podstatne viac. Ide teda minimálne o 164 000 žiakov, čo predstavuje približne 25 % z celkového počtu žiakov navštevujúcich základné a stredné školy na Slovensku (približne 660 000).

Celoštátne kolá

Koncom prvého štvrťroku 2022 sa epidemiologická situácia zlepšila natoľko, že mnohé obmedzenia bolo možné zrušiť a súťaže sa mohli postupne vrátiť z online priestoru k ich prezenčnej realizácii. Samozrejme, nebolo jednoduché sa v krátkom čase preorientovať a skĺbiť osvedčené predpandemické spôsoby organizácie s novými elektronickými. Tím Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (v tom čase IUVENTA) zabezpečujúci celoštátne kolá v ostatných dvoch rokoch vynaložil obrovské úsilie a množstvo práce, aby koordinoval uskutočnenie online okresných a krajských kôl (ktorých realizácia je za inak plne v kompetencii regionálnych úradov školskej správy v jednotlivých krajoch). Súbežne musel doťahovať online verziu – ešte v marci uskutočnených okresných a krajských súťaží, ale už aj celoštátnych kôl jazykových olympiád – a v tom istom čase pripravovať už prezenčné kolá olympiád, ktoré sa konali od apríla.

Keďže sú celoštátne kolá vyvrcholením celoročnej prípravy a snahy súťažiacich, ktorí počas roka postupovali cez jednotlivé úrovne súťaží a dostali sa medzi najlepších vo svojej kategórii z celej republiky, je veľmi dôležité ako ich ocenenie, tak aj spôsob ich ocenenia. Preto sa medailové ocenenia z celoštátnych kôl olympiád, ktoré sa uskutočnili online, odovzdali slávnostne v čase uvoľnených opatrení koncom apríla počas podujatia, ktoré sa uskutočnilo v divadelnej sále budovy IUVENTY v Bratislave. Okrem súťažiacich s ich sprievodom naň boli pozvaní aj predsedovia a členovia odborných komisií, veľvyslanci a ďalší vzácni hostia. Slávnostnú atmosféru podujatiu dodával nielen samotný priestor, ale aj krásny sprievodný program, hodnotné dary, ale najmä prítomnosť najúspešnejších študentov z celej republiky.

Ostatné celoštátne kolá sa už konali prezenčne a súťažiaci boli slávnostne ocenení vždy na záver podujatia.

Administrácia súťaží

Po skúsenostiach s prihlasovaním žiakov na súťaže z minulého školského roku, keď bolo potrebné kvôli rapídne sa zhoršujúcej epidemiologickej situácii nájsť veľmi rýchlo online riešenie realizácie POPS, sa popri tradičných papierových prihláškach zaviedla aj elektronická registrácia na súťaže, kde bol žiakovi na zapojenie sa do súťaže vygenerovaný osobitný kód. Nastala tak duplicita prihlasovania, ktorá bola nutná, pretože v tom čase nebol vyriešený súhlas so spracovaním osobných údajov žiaka. Pred začiatkom školského roka 2021/2022 sme riešili technické problémy spojené s prihlasovaním študentov na predmetové olympiády. Problémy sme vyriešili v spolupráci s firmou aSc zabezpečujúcou školskú platformu EduPage. Tento krok veľmi ocenila v dotazníku spätnej väzby aj učiteľská verejnosť, z ktorej v otázke k realizácii POPS o elektronických prihláškach až 90 % vyjadrilo veľmi pozitívne alebo skôr pozitívne hodnotenie.

Ďalšou významnou novinkou v administračnom prostredí je nástroj na elektronické hromadné vystavovanie a zasielanie diplomov, potvrdení o účasti a umiestnení na súťaži z výsledkových listín. Táto funkcia výrazne uľahčí prácu organizátorom súťaží na všetkých úrovniach a zároveň zlepší dostupnosť týchto potvrdení pre jednotlivých účastníkov a školy.

Budúce novinky v administrácii súťaží a informovanosti

Problém v nedostatočnej informovanosti súťažiacich, ich rodičov a učiteľov o výsledkoch súťaže a umiestnení jednotlivých súťažiacich na nižších úrovniach (okresných a krajských kolách) sa vďaka elektronizácii celého systému od budúceho roka stane minulosťou. V spolupráci s firmou aSc plánuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže voľne sprístupniť výsledkové listiny zo všetkých kôl súťaží širokej verejnosti na webovej stránke www.olympiady.sk.

Takisto je plánované zlepšiť informovanosť učiteľov formou automatizovaných pripomienok o blížiacich sa termínoch jednotlivých súťaží, o možnosti registrácie a zverejnenia výsledkových listín.

Snaha modernizovať a zavádzať novinky pre akúkoľvek oblasť so sebou vždy prináša aj počiatočné ťažkosti a obmedzenia. V prípade realizácie súťaží s využitím elektronizácie to od učiteľov aj organizátorov vyžiadalo isté úsilie, potrebu oboznámiť sa s novým elektronickým prostredím, učenie sa novým postupom, riešenie počiatočných problémov. Výsledný efekt zjednodušenia administrácie a zlepšenia informovanosti pri zapájaní sa do POPS už učitelia zapojení do predmetových olympiád so svojimi žiakmi v uplynulom šk. roku veľmi pozitívne ocenili v dotazníku, ktorý vypĺňali na konci školského roka. Elektronickú administráciu súťaží cez EduPage veľmi pozitívne alebo skôr pozitívne hodnotilo až 86 % učiteľov.

NIVaM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže

K 1. júlu 2022 došlo k veľmi významnej zmene – vzniku Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM), do ktorého sa zlúčili Metodicko-pedagogické centrum (MPC), Slovenská pedagogická knižnica (SPK), Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) a IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže. Cieľom zlúčenia je lepšia dostupnosť a adresnosť pomoci učiteľom, skvalitnenie ponuky vzdelávania či posilnenie odbornosti pre modernejšie školstvo.

Novovzniknutý inštitút bude predmetové olympiády a postupové súťaže zabezpečovať aj naďalej a v súlade s deklarovanými cieľmi zlúčenia bude pokračovať v ceste modernizácie, ako i skvalitňovania a zefektívňovania samotnej realizácie súťaží.


Ponuka programov inovačného vzdelávania a odborných podujatí v nadväznosti na kurikulárne zmeny

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) pripravil pre učiteľov a učiteľky novú ponuku programov inovačného vzdelávania. Ponuka reflektuje víziu a ciele pripravovanej kurikulárnej reformy, ktorá prinesie do základných škôl nový obsah a formy vzdelávania zohľadňujúce potreby 21. storočia. Inovačné vzdelávanie poskytuje učiteľom a učiteľkám na základných a stredných školách inšpiráciu, ako učiť moderne s ohľadom na každé dieťa a jeho potreby. 

Rozvoj učiteľov a ich príprava na nové obsahy a formy výučby je jedným z opatrení Plánu obnovy a odolnosti (POO) pre skvalitnenie vzdelávania na základných školách. Spoluprácou na tomto opatrení bol Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu poverený NIVAM. Nová ponuka vzdelávaní a odborných podujatí pre pedagógov a pedagogičky, ktorú aktuálne NIVAM predstavil, je preto financovaná z POO. 

Programy inovačného vzdelávania zostavili učitelia a učiteľky profesijného rozvoja na krajských pracoviskách NIVAM. Garantmi jednotlivých vzdelávaní a odborných podujatí sú Mária Rosinská, Jana Tomášková, Štefánia Kudlíková, Darina Gogolová, Slávka Ropeková, Martina Chalachánová. 

Cieľom inovačného vzdelávania je prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií pedagogických či odborných zamestnancov. Takéto vzdelávanie môže byť zamerané aj na aplikáciu najnovších poznatkov alebo skúseností z praxe vo výchove a vzdelávaní. 

Celú ponuku programov v rámci POO nájdete tu: Ponuka programov vzdelávania a odborných podujatí v nadväznosti na kurikulárne zmeny v základnom vzdelávaní


1181920212223