Mládežnícky delegát SR v OSN, Michal Salíni, na pracovnej ceste v New Yorku
Mládežnícky delegát SR v OSN Michal Salíni úspešne ukončil svoju pracovnú cestu v sídle OSN v New Yorku. Celkovo strávil v USA dva týždne naplnené veľmi intenzívnym programom.
Vycestovanie do sídla OSN v New Yorku je formálnou súčasťou mandátu každého mládežníckeho delegáta. Po dvoch rokoch, kedy bolo, žiaľ, kvôli pandemickým opatreniam znemožnené mládežníckym delegátom fyzicky do New Yorku vycestovať, sa tento rok vrátilo k tomuto bodu programu. Hlavným cieľom je zastupovať záujmy slovenskej mládeže, ale delegát má za úlohu aj zúčastňovať sa zasadnutí najmä Tretieho výboru Valného zhromaždenia (sociálny, humanitárny a kultúrny), sprievodných udalostí, a nadväzovať kontakty s ostatnými mládežníckymi delegátmi či zástupcami štátov.
Michal sa od začiatku aktívne zapájal do debát, kde prinášal slovenský pohľad na viaceré otázky mládežníckej politiky. Pred samotným vycestovaním absolvoval spolu s ďalšími mládežníckymi delegátmi viaceré koordinačné stretnutia, kde sa zhodli na spoločnom postupe v dvoch hlavným sférach. V prvom rade išlo o posilnenie participácie mládeže v rozhodovacích procesoch, ale aj ich väčší podiel na fungovaní OSN ako takej a pri napĺňaní Agendy 2030 a Cieľov udržateľného rozvoja. Michal v tejto oblasti zdôrazňoval pozitívne príklady zo Slovenska, kde v mnohých mestách mládežnícke parlamenty pomáhajú utvárať komunálnu politiku a podieľajú sa na smerovaní svojich komunít. Zároveň ale upriamoval pozornosť na inštitucionálne bariéry, akými sú napríklad aj neplatené stáže v OSN, ktoré sú pre mnohých mladých ľudí nedostupné. Od Vyslankyne Generálneho tajomníka OSN pre mládež aj od Prezidenta Valného zhromaždenia mládežnícki delegáti dostali prísľub, že sa budú v tejto oblasti v najbližšom období diskutovať podstatné zmeny. Obaja spomínaní funkcionári taktiež zdôraznili, že vo svojich oddeleniach a kanceláriách idú príkladom a poskytujú možnosti stáže aj pre ekonomicky či inak znevýhodnených mladých ľudí.
Druhým veľkým spoločným cieľ bolo vylepšiť koordináciu programu mládežníckych delegátov medzi jednotlivými členskými štátmi, ale najmä zo strany OSN. Momentálne nie je informovanosť zo strany OSN a jej Oddelenia pre ekonomické a sociálne záležitosti (DESA) najlepšia, čo sa prejavuje na kvalite koordinácie organizácie podujatí a platforiem pre mládežníckych delegátov, či už v New Yorku, alebo v online priestore. Úlohu DESA tak často suplujú stále misie členských štátov, či samotní mládežnícki delegáti. Michal spolu s ostatnými delegátmi diskutovali na viacerých stretnutiach o najlepších praktikách programu mládežníckeho delegáta vo svojich krajinách, a zdieľali ich pozitíva a negatíva. Výstupom je oficiálny dokument, ktorý mládežnícki delegáti budú smerovať na DESA, a v budúcnosti by mal vylepšiť všeobecnú koordináciu programu.
Pre slovenskú mládež je veľkou témou aj boj proti klimatickej zmene. Michal preto smeroval svoju aktivitu aj na túto oblasť a na seminári o možných prekážkach klimatickej transformácie debatoval s panelistami o medzigeneračnej spolupráci na odstraňovaní následkov klimatických zmien. Debata pokračovala odporúčaniami, ako túto spoluprácu prehĺbiť a odstrániť tak pocit mladej generácie, že je na tento problém sama. Samozrejme, aktéri debaty zdôraznili nezastupiteľnú úlohu mladých ľudí v hľadaní nových riešení.
Michal v rámci Tretieho výboru VZ predniesol oficiálne stanovisko SR na tému detí, čím ukázal vôľu slovenskej diplomacie zapájať mladých ľudí do reprezentácie Slovenska na medzinárodnej úrovni. V prejave okrem iného aj zdôrazňoval aktivity SR v tejto oblasti a odhodlanie ďalej sa v nej angažovať.
V neposlednom rade bola cesta do New Yorku nenahraditeľná pri nadväzovaní nových kontaktov najmä medzi samotnými mládežníckymi delegátmi. Nadobudnuté kontakty Michal využije v ďalšom pokračovaní svojho mandátu či už pri organizácii online podujatí, ako aj pri osobných stretnutiach pri ďalších príležitostiach.
Po návrate z New Yorku čakajú Michala ďalšie zahraničné cesty, ale úlohou mládežníckeho delegáta je predovšetkým priniesť nadobudnuté poznatky a skúsenosti mladým ľuďom na Slovensku. Táto agenda sa začne napĺňať už teraz v októbri, kedy MZVaEZ organizuje tzv. Týždeň OSN, kde bude Michal bude prítomný a bude debatovať s mládežou o tematike OSN a Agendy 2030. Následne ho čaká novembrový program, ktorý bude charakterizovaný cestami za mladými ľuďmi po Slovensku. Na mládežníckeho delegáta, debaty o OSN, ale aj o mentálnom zdraví a kritickom myslení sa môžu tešiť mladí ľudia v Sučanoch, Považskej Bystrici, ale aj Košiciach, Prešove, Heľpe, Lučenci, Banskej Bystrici atď. Michal zároveň plánuje prehlbovať spoluprácu s relevantnými inštitúciami na Slovensku v oblastiach mentálneho zdravia a kritického myslenia, čo sú jeho priority.
Na záver by mládežnícky delegát odkázal mladým ľuďom, aby sa nebáli angažovať vo verejných veciach aj napriek prekážkam inštitucionálneho či politického charakteru. Samotná Agenda 2030 a Ciele udržateľného rozvoja sa síce prijímajú na svetovej úrovni, ale pre ich implementáciu je nevyhnutné spolupracovať s regionálnymi komunitami a medzigeneračne. Mladí ľudia by mali byť nositeľmi zmien, ktoré by chceli v spoločnosti vidieť. Michal taktiež zdôrazňuje, že rád s mladými ľuďmi na Slovensku túto problematiku prediskutuje a teší sa na návštevy v rôznych kútoch Slovenska.
WEBINÁRE – UČITEĽSKÉ FÓRUM
Srdečne vás pozývame na webináre, ktoré sú zamerané na rozvoj a nadobudnutie praktických vedomostí a zručností všetkým učiteľom a ďalším pedagogickým zamestnancom.
- Výučba v online priestore
- Ako nájsť efektívny spôsob učenia, ktorý by zvyšoval vnútornú motiváciu a viedol k vytváraniu si kladného postoja k predmetu? Burza nápadov – výmena skúseností z výučby a výchovy mimo vyučovania v podobe rôznych aktivít
- Učiteľské fórum Finančná gramotnosť
- Stretnutie so slovenčinármi
Pridajte sa na webinár POUŽITIE HIER A PRÍBEHOV V PREVENCII – CESTA K EMPATII A CITLIVOSTI
Národný inštitút vzdelávania a mládeže pripravuje sériu dvoch webinárov pod názvom Prevencia prostredníctvom rozvíjania osobnostných a komunikačných zručností žiakov. Pedagogickým aj odborným zamestnancom a zamestnankyniam umožnia spoznať a prakticky uplatniť ďalšie psychologické prístupy k prevencii a osobnostnému rozvoju žiakov a žiačok. Prvé z podujatí sa uskutoční v stredu 26. októbra a bude sa zameriavať na využitie hier a príbehov v prevencii.
Preventívne programy a aktivity v školách sa v minulosti často spájali najmä s transferom informácií o rôznych zdravotných či sociálnych rizikách. Výskumy však poukazujú na to, že väčšiu efektivitu prinášajú programy, ktoré zahŕňajú aktivizujúce a interaktívne metódy. Ústrednou témou webinára v stredu 26. októbra bude metaforický prístup k prevencii a jeho konkrétna realizácia s použitím hier a príbehov v rámci preventívnych programov, aj bežných vyučovacích hodín.
S lektorkou doc. Mgr. Lenkou Sokolovou, PhD. si účastníci a účastníčky prejdú príklady rôznych hier a aktivít, aj to, ako ich využiť v rámci podpory spolupráce a prijatia v školskej triede, prevencie šikanovania, podpory zdravého životného štýlu a scitlivovania voči inakosti a rôznorodosti.
Webináre sú určené pre učiteľky a učiteľov, odborných zamestnancov a zamestnankyne škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú aktivity zamerané na prevenciu a osobnostný a sociálny rozvoj detí a žiakov a ktorí chcú získať v tejto oblasti najnovšie odborné informácie a námety na aktivity.
Ak by ste potrebovali viac informácií, kontaktujte našu kolegyňu, pani PhDr. Ľubicu Bizíkovú na adrese lubica.bizikova@statpedu.sk
Na prihlásenie sa na webinár stačí vyplniť tento krátky formulár. Nájdete ho tiež na odkaze: https://forms.office.com/r/yWj6hVSivB
24. október – Medzinárodný deň školských knižníc
V dnešný deň si pripomíname Medzinárodný deň školských knižníc, ktorý sa od roku 1999 slávi po celom svete každý štvrtý októbrový pondelok. Tohoročnou témou národných osláv školských knižníc je Ako máme radi našu školskú knižnicu. V 215 školských knižniciach po celom Slovensku budú školskí knihovníci v spolupráci s pedagogickými zamestnancami a ostatnými členmi školskej komunity realizovať rôzne originálne, vtipné a kreatívne čitateľské aktivity. Ich úsilím bude zábavnými formami práce s knihou podporiť u žiakov dobrý a trvalý vzťah ku knihe, školskej knižnici a k čítaniu, poznávaniu nového. Rovnako sa budú usilovať, aby každý žiak mohol prispieť svojou inšpiráciou k slávnostnému priebehu osláv a zároveň v ňom mohol prejaviť aj svoj osobný talent.
Pridanou hodnotou realizovaných podujatí bude rozvoj čitateľských, komunikačných, prezentačných i sociálnych zručnosti žiakov a vytváranie stálych živých spoločenstiev v školských knižniciach, ktoré budú aj skončení uvedených osláv navzájom súdržne spolupracovať a podporovať svoje čitateľské návyky a záujmy.
Na propagáciu svojich podujatí školské knižnice už od začiatku októbra využívali nástenky v aulách škôl, školské časopisy, plagáty a webové sídla škôl. Takisto niektoré posielali pozvánky rodičom žiakov, zriaďovateľom škôl či predstaviteľom miestnych samospráv.
Jednotlivé podujatia budú propagovať aj obecné rozhlasy či regionálne a celoslovenské printové a elektronické médiá.
Národné oslavy školských knižníc sú súčasťou 18. ročníka celoslovenského projektu Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice, ktorý zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže k Medzinárodnému dňu školských knižníc 24. októbra 2022. Celoslovenský projekt sa uskutočňuje pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Bližšie informácie o uvedenom projekte nájdete na webovom sídle oddelenia Slovenskej pedagogickej knižnice Národného inštitútu vzdelávania a mládeže www.spgk.sk v časti Aktuality.
Foto: Školská knižnica Základnej školy Lok
NIVAM predstavuje publikácie s konkrétnymi aktivitami, ktoré školám pomôžu v budovaní psychickej a fyzickej pohody žiakov
Národný inštitút vzdelávania a mládeže zverejňuje online publikácie „Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja“ a „Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie“. Vznikli v súvislosti s webinármi (uskutočnenými v apríli a máji 2022) pod názvom PREVENCIA PROSTREDNÍCTVOM ROZVÍJANIA OSOBNOSTNÝCH A KOMUNIKAČNÝCH ZRUČNOSTÍ ŽIAKOV.
Webináre a sprievodné texty boli a sú určené predovšetkým pre pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú preventívne aktivity v prostredí školy s cieľom rozšíriť ich odborné kompetencie.
Materiály vo forme dvoch odborno-metodických textov s konkrétnymi aktivitami sú orientované predovšetkým na posilňovanie a rozvíjanie osobnostných faktorov, ktoré môžu prispieť k celkovej odolnosti voči rizikám, zvyšovaniu kvality života, psychickej a fyzickej pohode (angl. well-being) žiakov a žiačok.
Vo formáte PDF nájdete publikácie na týchto odkazoch:
⇒ Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja
⇒ Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie
Rozvoj sociálnych a vzťahových kompetencií
V prvom texte „Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja“ sú obsiahnuté odborné informácie a aktivity orientované na rozvíjanie sociálnych a vzťahových kompetencií, zdravého sebavedomia a sebaobrazu, prácu s emóciami, empatiu, či kritické myslenie.
Ide o prenositeľné životné zručnosti žiakov a žiačok, ktoré súčasne môžu byť ochranným faktorom proti rôznorodým sociálnym, zdravotným rizikám a rizikách spoločensky nežiaducich, či až patologických javov (kam patrí i extrémizmus, či nenávistné vnímanie inakosti).
Ako tvoriť preventívne aktivity
Druhý odborno-metodický text „Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie“ ponúka návod, ako postupovať pri navrhovaní preventívnych aktivít a programov tak, aby boli zabezpečené kľúčové faktory, ktorými sú etické zázemie aktivít/programu, budovanie dôvery a psychologického bezpečia skupiny, ktoré patria k základným predpokladom kvalitnej prevencie.
Praktické aktivity sú zamerané na primárnu prevenciu v oblasti šikanovania, kyberšikanovania, sextingu či groomingu. Sú vnímané optikou bezpečia, súkromia, dôvery a kritického zhodnotenia situácií.
Lektorkou webinárov a autorkou textov je doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.
Ak by ste mali záujem o bližšie informácie, môžete sa obrátiť na našu kolegyňu PhDr. Ľubicu Bizíkovú lubica.bizikova@statpedu.sk
Súhrn zdrojov a materiálov na účely formálneho a neformálneho vzdelávania o ľudských právach, kritickom myslení a práci s informáciami – NIVAM
Národný inštitút vzdelávania a mládeže prijal správy o vražde dvoch mladých ľudí so smútkom a znepokojením, rodinám pozostalých vyjadrujeme úprimnú sústrasť.
Matúš Horváth a Juraj Vankulič sa stali obeťou nenávisti voči LGBTI+ ľuďom a ľuďom židovskej viery. K tejto nenávisti prispievajú aj nebezpečné prejavy plné dezinformácií a konšpiračných teórií, ktoré často vedú k neakceptovaniu menšín a ľudí, ktorí sú ich súčasťou. Účinnou prevenciou je predchádzanie tejto nenávisti, v rodinách, komunitách, v spoločnosti a tiež v školách.
V Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže sa okrem iného snažíme učiteľom, učiteľkám a pracovníkom, pracovníčkam s mládežou poskytnúť adresnú podporu aj vo vzdelávaní v témach ľudských práv, práce s informáciami, mediálnej gramotnosti, kritického myslenia a ďalších.
Školy zohrávajú dôležitú rolu vo formovaní postojov žiakov a mladých. Dlhodobo vnímame potrebu prinášať učiteľom a učiteľkám adresnú podporu aj v témach ako je vytváranie otvorenej atmosféry v školách, kritické myslenie a vzájomný rešpekt.
Vzdelávanie pre učiteľov a odborné podujatia
V minulosti, ešte ako Metodicko-pedagogické centrum a Štátny pedagogický ústav, sme pripravili k témam ako multikultúrna výchova a ľudské práva viacero odborných podujatí, vzdelávaní a metodických materiálov pre pedagógov. V tomto duchu sme otvárali aj školský rok 2022/2023, keď sme do našej ponuky inovačného vzdelávania zaradili aj tieto programy a odborné podujatia:
- Tvorba inkluzívnej kultúry školy a školského zariadenia z pohľadu pedagogických a odborných zamestnancov
- Tvorba inkluzívnej kultúry školy a školského zariadenia z pohľadu pedagogických a odborných zamestnancov – aplikácia aktivít na rozvíjanie inkluzívnej kultúry
- Klíma triedy/skupiny – dôvera, bezpečie a prijatie všetkých bez rozdielu
- Inovácia stratégií výchovno-vzdelávacej činnosti vo výchove mimo vyučovania v súlade s rešpektovaním rôznorodosti detí a žiakov
- Projektovanie edukačnej jednotky s dôrazom na kritické myslenie
- Prevencia a eliminácia prejavov násilia a šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach
- Zvládanie záťažových situácií a konfliktov cestou sebapoznania
- Použitie hier a príbehov v prevencii – Cesta k empatii a citlivosti (odborné podujatie)
Bližšie informácie o týchto aj ďalších programoch inovačného vzdelávania nájdete v katalógu: https://mpc-edu.sk/pages/katalog-nivam-2022-2023.pdf
Ak ešte nie ste registrovaní v našom systéme, podrobný návod nájdete tu: https://mpc-edu.sk/pages/manualy/Navod_na_registraciu.pdf
Ako sa vyznať v záplave informácií a spoznať dezinformácie
Na jar tohto roku sme publikovali letáky s radami, ktoré pomôžu pri overovaní informácií a pri rozoznávaní dezinformácií:
https://www.statpedu.sk/images/sk/ako-vyhodnocovat-informacie.pdf
https://www.statpedu.sk/files/sk/aktuality/novinky-main/hlavne-znaky-dezinformacii.pdf
Mediálna gramotnosť
Realizovali sme aj zaujímavé webináre k téme mediálnej gramotnosti:
https://www.youtube.com/watch?v=6OvvyEzNq3E&t=13s
https://www.youtube.com/watch?v=3Eb8SaV3Uls&t=7s
Prevencia prostredníctvom rozvíjania osobnostných a komunikačných zručností žiakov
V apríli a máji 2022 sme organizovali webinár pre pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú preventívne aktivity v prostredí školy s cieľom rozšíriť ich odborné kompetencie. V súvislosti s týmito podujatiami vznikli odborno-metodické publikácie s konkrétnymi aktivitami:
Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja
Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie
Práca s mládežou v neformálnom vzdelávaní
V oblasti neformálneho vzdelávania a práce s mládežou vznikli tieto publikácie, z ktorých môžete čerpať inšpirácie aj pre svoju prax:
https://www.iuventa.sk/produkt/kompasito-prirucka-vychovy-a-vzdelavania-deti-k-ludskym-pravam/
https://www.iuventa.sk/produkt/xenofobia-a-rasizmus/
https://www.iuventa.sk/produkt/bookmarks-slovenska-verzia/
Olympiáda ľudských práv
K ľudskoprávnemu vzdelávaniu, vzdelávaniu k demokratickému občianstvu, celkovej kultivácii poznatkov a postojov študujúcej mládeže a tým k posilňovaniu základných pilierov demokracie prispieva aj Olympiády ľudských práv (OĽP). Je určená stredoškolskej mládeži a je postupová. Realizuje sa písomnými a ústnymi súťažnými formami: testami, poznatkovo-postojovou prezentáciou téz, riešením modelových prípadov/situácií, obhajobou písomných prác a riešením finálových zadaní. Súťaž je trojúrovňová, prebieha v školských a krajských kolách a vrcholí v celoštátnom kole. Témy Olympiády ľudských práv pružne reagujú na aktuálne spoločenské dianie.
Záujemcovia nájdu podrobné informácie o Olympiáde ľudských práv na: https://www.iuventa.sk/olympiady/ucitel-organizator/olympiada-o-ludskych-pravach/ a na: https://www.olp.sk/.
Pracujeme na príprave ďalších podporných aktivít
Aktuálne pripravujeme pracovné stretnutie s riaditeľmi jednotlivých krajských pracovísk NIVAM. Už tento týždeň budeme spoločne riešiť, ako posilniť a doplniť našu ponuku aktivít a podpory pre školy, kde budeme reflektovať aj tragické udalosti posledných dní. Veríme, že práve vďaka zlúčeniu do NIVAM a posilneniu krajských pracovísk budeme vedieť poskytnúť školám adresnejšiu a lokalizovanú podporu.
Našou víziou je moderný, kvalitný, inkluzívny systém formálnej a neformálnej výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike. Systém, vďaka ktorému bude naša krajina prosperovať, ktorý každému dieťaťu pomôže naplniť svoj potenciál a ktorý bude viesť spoločnosť k dôstojnému a bezpečnému životu.
Vyhlásenie súťaže PREČO MÁM RÁD SLOVENČINU, PREČO MÁM RÁD SLOVENSKO – 31. ročník
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstvo kultúry SR, Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Vydavateľstvo SPN – Mladé letá, Matica slovenská, Spolok slovenských spisovateľov, Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied, v.v.i. a Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí vyhlasujú 31. ročník celoslovenskej literárnej súťaže s medzinárodnou účasťou PREČO MÁM RÁD SLOVENČINU, PREČO MÁM RÁD SLOVENSKO.
Cieľom súťaže je formou slohových prác, pokusov o umelecké vyjadrenie myšlienok prostredníctvom poézie a prózy rozvíjať systematický a hlbší záujem detí a mladých ľudí o slovenčinu, jej ľubozvučnosť a výrazovú bohatosť, upozorňovať na významné udalosti v živote Slovákov, na dejateľov, ktorí sa zapísali do histórie slovenského národa, udržiavať kultúrne tradície a formovať aktívny prístup k súčasnému dianiu.
Súťaž je určená pre žiakov a študentov všetkých typov a druhov základných a stredných škôl na území Slovenskej republiky a všetkých typov a druhov základných a stredných škôl, vzdelávacích centier, víkendových škôl a organizácií Slovákov žijúcich v zahraničí.
V súťažných prácach môžu žiaci a študenti na základe vlastných skúseností a postrehov vyjadriť svoj postoj k takým hodnotám, akými sú priateľstvo, rodina, pochopenie a pomoc iným.
Prihlasovanie a dôležité kontakty
Prihlasovanie je možné od 1. decembra 2022, uzávierka súťažných prác zo Slovenska i zo zahraničia je 28. februára 2023.
O ďalšie informácie môžu záujemcovia požiadať: Národný inštitút vzdelávania a mládeže e-mailom na adrese adriana.siskova@statpedu.sk alebo telefonicky na čísle 02/49 27 63 02; Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky e-mailom na adrese skd@culture.gov.sk alebo telefonicky na čísle 02/20 48 24 02; Krajanské múzeum Matice slovenskej v Martine e-mailom na adrese domhronskeho@matica.sk alebo telefonicky na čísle +421 43 413 30 67.
Významné výročia
Tento ročník sa bude niesť v znamení 30. výročia vzniku Slovenskej republiky, 180. výročia uzákonenia (kodifikácie) spisovnej slovenčiny Ľudovítom Štúrom, Jozefom Miloslavom Hurbanom a Michalom Miloslavom Hodžom, 175. výročia Reči Ľudovíta Štúra na Uhorskom sneme o jazykových právach Slovákov, 175. výročia prijatia Žiadostí slovenského národa v Liptovskom Mikuláši, 160. výročia založenia Matice slovenskej a 105. výročia podpísania Pittsburskej dohody. Z čias dávnej histórie si pripomíname tieto významné udalosti: 1400. rokov od vzniku Samovej ríše (v r. 623) a 1160. výročie príchodu Konštantína a Metoda na naše územie (v r. 863).
V roku 2023 si pripomenieme aj výročia významných slovenských osobností: 230. výročie narodenia Jána Kollára, 210. výročie úmrtia Antona Bernoláka, 210. výročie narodenia Samuela Tomášika, 200. výročie narodenia a 150. výročie úmrtia Petra Kellnera Hostinského (spisovateľa a novinára), 195. výročie narodenia Pavla Dobšinského, 170. výročie narodenia Jozefa Škultétyho, 135. výročie narodenia Martina Rázusa, 120. výročie úmrtia Martina Hattalu, 100. výročie narodenia Kristy Bendovej, 95. výročie úmrtia Martina Kukučína a 85. výročie úmrtia maliara, grafika a ilustrátora Mikuláša Galandu.
Z významných zahraničných Slovákov dávame súťažiacim do pozornosti 160. výročie narodenia Jána Čajaka, redaktora, učiteľa a spisovateľa pôsobiaceho v Srbsku a Maďarsku, ktorý sa vo svojej tvorbe zameriaval na život Slovákov na Dolnej zemi, 100. výročie úmrtia Alberta Pavla Mamateja, politika a signatára Clevelandskej a Pittsburskej dohody a 90. výročie úmrtia Petra Víťazoslava Rovnianka, redaktora, krajanského činiteľa.
Dôležité informácie
31. ročník súťaže – vyhlásenie
Organizačný poriadok súťaže Prečo mám rád slovenčinu, prečo mám rád Slovensko 2022
Kreatívne čítanie, ktoré prostredníctvom výmeny záložiek do kníh vytvára priateľské vzťahy medzi 128 652 českými a slovenskými rovesníkmi
Národný inštitút vzdelávania a mládeže s vedomím, že čítanie pre potešenie zvyšuje kvalitu života čitateľov, rozvíja fantáziu a predstavivosť žiakov, upevňuje medziľudské vzťahy v školskej komunite, organizuje v mesiaci október pri príležitosti Medzinárodného mesiaca školských knižníc 2022 dva projekty zamerané na podporu čítania žiakov základných a stredných škôl v Slovenskej republike a Českej republike.
Prvý projekt s názvom Záložka do knihy spája školy organizuje v spolupráci s Knižnicou Jiřího Mahena v Brne. Jeho cieľom je už po trinástykrát podpora čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh medzi 119 813 rovesníkmi z 1 038 českých a slovenských základných škôl a osemročných gymnázií. Žiaci vyrábajú záložky ľubovoľnou technikou na predpísanú tému Môj literárny príbeh čaká na Tvoje prečítanie. Rovnako výmenu záložiek využívajú školy k nadviazaniu vzájomnej spolupráce, kontaktov alebo na poznávanie jazyka, literatúry, histórie, kultúry, regionálnych zvykov či života žiakov v Českej republike a Slovenskej republike.
Doplňujúcim programom výroby záložiek sú rôzne aktivity zamerané na podporu kreatívneho čítania. Napríklad hodiny hlasného čítania, literárne kvízy, recitačné alebo čitateľské súťaže, žiacke besedy o prečítaných knihách, besedy s rodičmi alebo so starými rodičmi žiakov o obľúbených knihách, besedy so spisovateľmi, čítanie dobrodružných príbehov a rozprávok staršími žiakmi mladším žiakom, dramatizácie básničiek a rozprávok, tvorba leporel podľa námetu z prečítaných alebo vypočutých príbehov, písanie vlastných príbehov podľa fantázie, čitateľské dielne či návštevy školskej knižnice alebo verejnej knižnice.
Pridanou hodnotou tohto projektu je, že na jednej strane umožňuje, aby vášniví čitatelia z radov žiakov strhli k čítaniu aj „nečitateľov“. Na druhej strane dáva možnosť vyniknúť aj žiakom, ktorí nie sú intelektuálne nadaní, alebo žiakom s mentálnym postihnutím či žiakom pochádzajúcich zo sociálne alebo jazykovo znevýhodneného prostredia, ktorí mimo školy nemajú prístup k čítaniu kníh.
Druhý projekt Záložka do knihy spája slovenské školy zorganizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže už po jedenástykrát pre stredné školy. Aj jeho cieľom je podpora kreatívneho čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh a vzájomné nadväzovanie priateľských vzťahov medzi 172 školami z rôznych kútov Slovenska. Vyše 8 800 stredoškolákov si medzi sebou bude vymieňať vytvorené záložky na tému Najlepší fantasy príbeh podľa mňa vyzerá takto... Pri výrobe záložiek poväčšine žiaci diskutujú o prečítaných knihách, organizujú besedy so spisovateľmi, píšu fantasy príbehy, zúčastňujú sa čitateľských maratónov, rôznych literárnych súťaži alebo tvorivých čitateľských dielní. Takisto si pripravujú pre svojich spolužiakov prezentácie o živote a literárnej tvorbe najznámejších spisovateľov imaginárnych cestopisov, utopických románov, surrealistických románov a hororov, a to formou krátkych referátov, slohových prác alebo powerpointových prezentácií. Majú aj vyučovacie hodiny zamerané na spoločné čítanie najvýznamnejších literárnych diel z oblasti fantasy literatúry alebo na počúvanie audio nahrávok uvedených diel. Takisto početnejšie navštevujú školské knižnice.
Vzájomnú výmenu záložiek partnerské školy ukončia do 31. októbra 2022.
Bližšie informácie o uvedenom projekte nájdete na webovom sídle oddelenia Slovenskej pedagogickej knižnice Národného inštitútu vzdelávania a mládeže www.spgk.sk v časti Aktuality.
foto: ZŠ s MŠ Lazany
Slovenskí študenti – svetová špička aj vďaka zanieteným učiteľom
Za posledných 12 mesiacov sa naši najúspešnejší súťažiaci z celoštátnych kôl jednotlivých olympiád zúčastnili na 15 medzinárodných súťažiach, odkiaľ priniesli
na Slovensko 26 bronzových, 14 strieborných a 2 zlaté medaily, spolu 42 vzácnych kovov.
Motivácia, talent a tvrdá práca. Pracovitosť a podpora. Vytrvalosť, vzdelanie a víťazstvo. Podstatné atribúty úspechu slovenských študentov pri reprezentácii Slovenska
na medzinárodných súťažiach.
Slovensko, malá krajina v srdci Európy, pravidelne posiela svojich najlepších študentov zmerať si sily v obrovskej konkurencie súťažiacich z omnoho väčších a vyspelejších krajín všetkých kontinentov. A tí sa pravidelne umiestňujú na vysokých priečkach a získavajú hodnotné medaily. Za ich úspechmi je obrovské množstvo práce počas formálneho aj neformálneho vzdelávania, rozvíjanie vlastného talentu, ale hlavne veľká pomoc a podpora učiteľov a mentorov.
Žiaden úspech sa nerodí ľahko a ani sám od seba. Na začiatku musí byť motivácia
a povzbudenie zo strany rodičov, starších úspešných študentov a učiteľov, povzbudenie zapojiť sa do domácich alebo školských kôl predmetových olympiád. Práve tie sú zdrojom najšikovnejších žiakov – teda tých, ktorí zo školského kolo postúpia ďalej, zvíťazia v okresnom aj krajskom kole a sú úspešní aj v celoslovenskom.
Najúspešnejší z nich dostanú príležitosť zúčastniť sa prípravných sústredení, kde získajú ďalšie potrebné vedomosti, zručnosti a skúsenosti, bez ktorých by v silnej medzinárodnej konkurencii nemali šancu uspieť.
Najlepší z najlepších, ktorí sú nakoniec vybraní do slovenskej delegácie, majú jedinečnú možnosť zúčastniť sa medzinárodného kola často vo veľmi zaujímavých svetových destináciách. Strávia približne dva týždne na najlepších univerzitách v rôznych kútoch sveta
a popri súťažení zažijú aj veľmi zaujímavý sprievodný program a získajú iné vzácne skúsenosti, ktoré sú pre nich obrovskou devízou do budúceho profesionálneho života. Najcennejšie sú však pre nich získané medaily potvrdzujúce obrovský potenciál, ktoré naše Slovensko v mladých ľuďoch má a na ktorý môžeme byť právom hrdí.
V celom tomto procese hrajú veľkú rolu zanietení učitelia, ktorí venujú obrovské množstvo svojho času príprave nadaných a šikovných žiakov. Hľadajú a pripravujú pre nich rôzne materiály, pomáhajú im s riešením zadaní, úloh, s experimentmi či bádaním, rozvíjajú ich potenciál. Robia tak často bez nároku na odmenu nielen finančnú, ale, bohužiaľ, v našej spoločnosti chýba odmena aj vo forme úcty a uznania v spoločnosti. Takíto učitelia stoja v pozadí každého úspechu našich mladých ľudí, a preto im v mene ich žiakov, ale aj celej spoločnosti, chceme vyjadriť veľký obdiv a vďaku.
Väčšina medzinárodných súťaží sa tento rok konala už prezenčne v rôznych krajinách sveta, no niektoré ešte pre nestálu epidemiologickú situáciu a potrebnú dlhú prípravu zvolili radšej online formát. Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) vyslal desiatky výnimočných študentov do rôznych krajín sveta (Švajčiarsko, Indonézia, Chorvátsko, Rumunsko, Arménsko, Nórsko, Slovinsko, Maďarsko, Rakúsko) alebo sa súťaží zúčastnili online z jedného miesta na Slovensku.
Nasledujúci prehľad potvrdzuje, že reprezentácia našej krajiny nebola len o účasti, ale aj
o výnimočných úspechoch. Považujeme za potrebné predstaviť širokej verejnosti všetkých úžasných mladých ľudí, ktorí Slovensko v uplynulom školskom roku do septembra 2022 reprezentovali, a zároveň by sme radi upriamili pozornosť aj na ich učiteľov, ktorí rozvíjali ich schopnosti.
Stredoeurópska olympiáda v matematike (MEMO) sa uskutočnila koncom augusta 2022 v Švajčiarskom Berne. Z 10 zúčastnených stredoeurópskych krajín sa náš tím umiestnil
na 4. mieste a v súťaži jednotlivcov získal bronzovú medailu Oskar Hritz (Gymnázium, Poštová 9, Košice, učiteľka Martina Tischlerová).
Medzinárodná olympiáda v informatike (IOI) sa uskutočnila v polovici augusta 2022 v Indonézii. Zúčastnilo sa jej 348 súťažiacich z 87 krajín sveta. Za Slovensko súťažili štyria študenti, z ktorých Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava) získala striebornú medailu.
Stredoeurópskej olympiády v informatike (CEOI) v Chorvátskom meste Varaždin sa koncom júla 2022 zúčastnilo 48 mladých talentov z 12 európskych krajín. Za Slovensko súťažili štyria študenti, z nich dvaja priniesli 2 strieborné medaily, a to Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava) a Jakub Konc (Gymnázium, Párovská 1, Nitra, učiteľka Katarína Magdinová).
Medzinárodný turnaj mladých fyzikov (IYPT) sa uskutočnil v polovici júla 2022
v Rumunskom Temešvári. Zo 125 súťažiacich z 25 krajín sveta sa slovenskému tímu v zložení Matej Zigo „C“ (ŠPMNDaG, Bratislava, učiteľka Andrea Rohaľová), Katarína Gersová (Gymnázium Jura Hronca, Bratislava, učiteľ Richard Rippel), Martin Marcinčák
a Martin Mičuch (Gymnázium, Šrobárova 1, Košice, učiteľ Martin Varchol) a Adrián Mikolaj (Gymnázium, Alejová 1, Košice) podarilo získať desiate miesto, ktorému patrí bronzová medaila.
Medzinárodnú geografickú olympiádu (IGEO) zorganizovalo Francúzsko dištančnou formou v júli 2022. Zúčastnilo sa jej 216 študentov z 54 krajín sveta a slovenský tím sa umiestnil na 32. mieste. Z našich štyroch súťažiacich individuálny úspech zaznamenal Adam Čabrák (Gymnázium, Poštová 9, Košice, učiteľka A. Hudáková), ocenený bol bronzovou medailou.
Medzinárodnej chemickej olympiády (IChO) sa tento rok zúčastnilo rekordných
326 súťažiacich z 83 krajín sveta. Súťaž sa pre stále prebiehajúcu epidémiu covidu-19 v Číne, ktorá bola organizátorom súťaže, konala dištančne v polovici júla 2022. Všetci štyria naši reprezentanti vybojovali medaily. Strieborné medaily získali Patrik Fábrik (Spojená škola, Novohradská 3, Bratislava, učiteľka Ivana Beljičková) a Samuel Kolesár (Gymnázium arm. gen. L. Svobodu, Humenné) a 2 bronzové medaily priniesli Adam Kleman a Adam Benjamin Plšek (obaja Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza, učiteľ Miroslav Kozák).
Medzinárodná biologická olympiáda (IBO) sa konala začiatkom júla 2022 v arménskom Jerevane a zapojilo sa do nej 64 krajín. Zo štyroch členov slovenskej delegácie strieborné medaily získali Ján Plachý (Gymnázium V. B. Nedožerského, Prievidza, učiteľka Jana Mikušková) a Matúš Grieš (Gymnázium M. M. Hodžu, Liptovský Mikuláš, učiteľka Anna Ďaťková) a bronzovú medailu získal Tomáš Kompiš (Gymnázium, Varšavská cesta 1, Žilina, učiteľka Lucia Petrášová).
Medzinárodnej matematickej olympiády (IMO) sa v polovici júla 2022 v hlavnom meste Nórska v Osle zúčastnilo 589 matematikov z celého sveta. Cenné kovy získali piati zo šiestich slovenských súťažiacich. Striebornú medailu si priniesla Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava, učiteľ Matej Surový), 4 bronzové medaily získali Matej Vasky (Gymnázium, Alejová 1, Košice, učiteľka Viera Vodičková), Jakub Šošovička (Gymnázium CENADA, Bratislava, učiteľka Kristína Michalicová), Viktor Balan a Viktor Imrišek (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava, učiteľ Martin Kollár).
Medzinárodná fyzikálna olympiáda (IPhO) sa konala online v júli 2022 a naši súťažiaci sa jej zúčastnili priamo z pracoviska Karloveská z budovy Národného inštitútu pre vzdelávanie a mládež. V konkurencii 368 účastníkov zo 69 krajín sveta z našich piatich reprezentantov získali bronzové medaily Pavol Pivko (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava, učiteľ Štefan Horvát), Csaba Dékány (Gymnázium P. Pázmánya s VJM, Nové Zámky, učiteľka Anna Miskó Hátas) a Adam Džavoronok (Gymnázium, Poštová 9, Košice, učiteľka Eva Paňková).
Olympiáda GENIUS (GENIUS Olympiad), ktorá je medzinárodným výstupom projektovej časti Biologickej olympiády, sa uskutočnila dištančne počas mája a júna 2022 a jediný náš súťažiaci Jakub Jarabica (Gymnázium J. M. Hurbana, Čadca, učiteľka A. Zeljenková) získal bronzovú medailu.
Európskej fyzikálnej olympiády (EuPhO) sa v máji 2022 v Slovinskej Ľubľane zúčastnilo 31 krajín Európy a šesť mimoeurópskych štátov. Z našich piatich reprezentantov sa až trom podarilo priniesť vzácne kovy. Pavol Pivko (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava, učiteľ Štefan Horvát) získal 1 zlatú medailu a 2 bronzové medaily priniesli Adam Džavoronok (Gymnázium, Poštová 9, Košice, učiteľka Eva Paňková) a Csaba Dékány (Gymnázium
P. Pázmánya s VJM, Letomostie 3, Nové Zámky, učiteľka Anna Miskó Hátas).
Európskej dievčenskej matematickej súťaže (EGMO), ktorá sa uskutočnila začiatkom apríla 2022 v maďarskom meste Eger, sa zúčastnilo 57 tímov, z nich 31 európskych, pričom Slovensko sa umiestnilo na krásnom 22. mieste. Individuálne získala Eliška Macáková (Gymnázium CENADA, Bratislava, učiteľ Matej Surový) striebornú medailu, Lucia Chladná (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava, učiteľ Martin Kollár) a Alica Dományová (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava, učiteľ Martin Kollár) získali bronzové medaily.
Rakúsky turnaj mladých fyzikov (AYPT) sa konal začiatkom apríla 2022 a zúčastnilo sa ho
12 tímov z Rakúska, Slovenska, Slovinska, Maďarska, Nemecka a z Gruzínska. Slovenskú delegáciu tvorili traja reprezentanti a na pomerne veľmi mladý a nový tím sa im darilo veľmi dobre a po troch kolách turnaja obsadili skvelé 5. miesto.
Medzinárodná olympiáda mladých vedcov (IJSO) sa konala v decembri roku 2021
a organizovaná bola z Dubaja v Spojených arabských emirátoch dištančnou formou. Svoje
vedomosti a schopnosti si medzi sebou porovnávali študenti do 16-tich rokov v troch vedných disciplínach – vo fyzike, chémii a v biológii. Naši šiesti reprezentanti – Soňa Vasiľová (Gymnázium, Kukučínova 1, Poprad, učiteľka Kopinská Daniela), Igor Vargovič (Gymnázium Ľ. Štúra, Trenčín, učiteľka Zdenka Baxová), Timotej Bezák (ŠPMNDaG, Bratislava, učiteľka Andrea Rohaľová), Jakub Buzalka (Gymnázium, Školská 234/8, Považská Bystrica, učiteľka Anna Hegedušová), Lujza Lea Lavriková (Gymnázium Pavla Horova, Michalovce, učiteľ Ľubomír Hajdanka) a Michal Semko (Gymnázium, Grösslingová 18, Bratislava) v konkurencii 324 súťažiacich z 59 zúčastnených krajín vybojovali pre Slovensko výnimočné množstvo hodnotných medailí – v súťaži jednotlivcov získali 5 strieborných a 1 bronzovú medailu. V súťaži trojčlenných tímov získali 3 bronzové medaily za tretí najlepší experiment.
Medzinárodná olympiáda vo francúzskom jazyku (MOFJ) sa uskutočnila online začiatkom decembra 2021 a v rámci skupiny 100 mladých ľudí z 20 krajín a 3 kontinentov sa jej zúčastnili traja slovenskí reprezentanti. Prvá účasť Slovenska na tejto súťaži bola veľmi úspešná, zlatú medailu získal Jozef Pukančík (Gymnázium L. Novomeského, Senica, učiteľ Jozef Pukančík).
Všetkým súťažiacim blahoželáme a ďakujeme za skvelú reprezentáciu a učiteľom za kvalitnú prípravu žiakov!
Európsky deň jazykov online aj tento rok prilákal stovky žiakov a žiačok zo základných a stredných škôl
Dôležitosť učenia sa a vyučovania jazykov sme si opätovne pripomenuli podujatím Európsky deň jazykov online (EDJ online). Národný inštitút vzdelávania a mládeže ho zorganizoval v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie – Generálnym riaditeľstvom pre preklad v spolupráci s kultúrnymi inštitútmi na Slovensku a pedagogičkami z praxe. Vo štvrtok 29. septembra na prednáškach a worshopoch privítali stovky žiakov a učiteľov cudzích jazykov.
Program EDJ online, už tradične, prebiehal v dvoch sekciách. V doobedňajších hodinách boli streamované prezentácie a interaktívne workshopy určené najmä pre žiakov a žiačky, popoludní pre ich učiteľov a učiteľky.
V streamovanej časti programu mohli žiaci a žiačky v taliančine sledovať príspevok o krásach a zaujímavostiach Toskánska a Ligúrie, ale aj bližšie spoznať históriu, reálie a jazyk Bulharska či Slovinska. Nemenej zaujímavou bola prezentácia „Európa detí – detstvo Európy“ vo francúzštine, ktorá priblížila, ako sa vyvíjalo zobrazovanie detí v európskom umení, od renesancie po 19. storočie. V ďalšej online prezentácii mali žiaci a žiačky možnosť nahliadnuť cez životné príbehy ľudí z tzv. Živej knihy (projekt dokumentačno-informačného centra rómskej kultúry Štátnej vedeckej knižnice v Prešove) do tajov rómskej menšiny a rómskeho jazyka. Naši kolegovia z oddelenia pre inklúziu a špeciálnu pedagogiku predstavili svet nepočujúcich a pripojení žiaci a žiačky sa mohli naučiť sa aj zopár fráz v slovenskom posunkovom jazyku.
Celý záznam zo streamovaných prednášok je dostupný na YouTube kanáli NIVAM.
K interaktívnym workshopom sa pripojili triedy z celého Slovenska
Po úvodnom príhovore sa žiaci a žiačky mohli pripojiť k prvému workshopu Hráme sa po slovensky, kde si svoje znalosti slovenčiny zmerali deti, pre ktoré je slovenský jazyk druhý alebo cudzí jazyk. Veľmi hravou a interaktívnou formou sa do workshopu zapojilo aj niekoľko desiatok detí z Ukrajiny.
Hoci je vyučovanie talianskeho jazyka v našich školách ojedinelé, o workshopy Talianskeho inštitútu na podujatí Európsky deň jazykov online je každoročne obrovský záujem. A tak tomu bolo aj tento rok – do workshopu Tvoja prvá hodina talianskeho jazyka sa zapojilo viac ako 100 žiakov a žiačok zo základných aj stredných škôl.
Počas doobedia sa v uzavretej skupine stretli žiaci a žiačky z Gymnázia v Dubnici nad Váhom a Kolossi Lycea z mesta Limassol na Cypre, aby si cez zaujímavé miesta, prírodné úkazy a kultúrne pamiatky vzájomne predstavili svoje krajiny. Rozmanitosť, vnímanie vlastnej identity v interkultúrnom prostredí boli témy workshopu v nemeckom jazyku, ktorého sa zúčastnili žiaci a žiačky stredných škôl. Tí, ktorí sledovali program počas celého dňa, sa počas prestávky v krátkom videu dozvedeli aj to, že Instituto Cervantes v tomto roku oslavuje 30. výročie svojho vzniku.
Bohatý program potešil učiteľov a učiteľky cudzích jazykov
Popoludňajší program poskytol priestor učiteľom a učiteľkám pre zdieľanie skúseností. Zo streamovanej časti programu môžu byť skúsenosti ale aj pripravované aktivity z projektu Chcem (sa) učiť nemčinu veľmi inšpiratívne a motivačné pre všetkých tých, ktorí (sa) učia nemčinu. Rovnako, pre učiteľov a učiteľky nemeckého jazyka na základných školách bola predstavená Detská univerzita Goetheho inštitútu – digitálna platforma Kinderuni je prelomový projekt zjednocujúci pedagogické prístupy a metódy, ktoré sa radia k tým najprogresívnejším a môžu ju využívať aj učitelia v bežnom vyučovacom procese.
Skúsená učiteľka slovenského jazyka a slovenskej literatúry na základnej škole s vyučovacím jazykom maďarským sa podelila o svoje skúsenosti a prezentovala metódy, ktoré využíva na svojich hodinách zameraných na čítanie s porozumením. Záver tejto časti programu bol venovaný online ukrajinskej škole, ktorá má sídlo v Bratislave, ale pomáha deťom z Ukrajiny na celom svete.
Workshopy priniesli praktické cvičenia aj nové inšpirácie
Učitelia a učiteľky, ktorí sa v stanovenom termíne prihlásili na workshopy, mali počas popoludnia možnosť zúčastniť sa troch workshopov. Workshop Ako písať zrozumiteľne (v slovenskom jazyku) im prostredníctvom praktických cvičení poskytol informácie o 4 princípoch, ktoré je nutné dodržať, aby bol písaný text zrozumiteľný.
Veľmi atraktívny bol pre anglicky hovoriacich učiteľov workshop pod vedením lektorov z British Council, v ktorom sa všetci zúčastnení podelili o svoje skúsenosti a rady, ako efektívne pomôcť žiakom s dyslexiou na hodinách anglického jazyka a zabezpečiť inkluzívnu triedu pre všetkých. Tretí workshop zase ponúkol návody a tipy pre učiteľov a učiteľky, ako žiakov s odlišným materinským jazykom aktívne začleniť do vyučovania a prepojiť tak odborné a jazykové ciele výučby.
Vďaka spolupráci s kultúrnymi inštitútmi na Slovensku a ďalšími partnermi podujatia sa organizátorom každoročne darí reagovať na výzvy, ktorým spoločnosť musí čeliť. Tak ako bol program podujatia v prvom roku – v čase pandémie zameraný na učenie sa jazykov v online prostredí, v roku 2022, ktorý je aj Európskym rokom mládeže, sa organizátori zamerali na význam učenia sa jazykov pri začleňovaní detí, ktoré sú rôznym spôsobom znevýhodnené, nielen do škôl ale aj do spoločnosti.
Program Európskeho dňa jazykov 2022 online prispel k šíreniu myšlienky rozvíjania viacjazyčnosti ale aj podporovania jazykovej a kultúrnej rozmanitosti v členských štátoch Rady Európy.
Podujatie organizuje:
Partnerské inštitúcie:
Na programe sa podieľajú:
V domácnostiach a školách po celom Slovensku sa uskutočňuje medzinárodný výskum zručností dospelých
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej NIVaM) realizuje od 5. septembra 2022 do 31. marca 2023 hlavnú fázu medzinárodného výskumu vedomostí a zručností dospelých (Programme for International Assessment of Adult Competencies), ďalej PIAAC, ktorý sa realizuje vo viac ako 40 krajinách sveta pod záštitou Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Výskum zisťuje čitateľské a matematické zručnosti a schopnosť riešiť problémy v technologicky vyspelom prostredí za pomoci informačno-komunikačných technológií (ďalej IKT). Postupne bude v hlavnej fáze zberu oslovených 10 000 náhodne vybraných domácností, ktoré budú tvoriť reprezentatívnu vzorku. Súčasne budú oslovení aj učitelia našich ZŠ a SŠ, ktorých odpovede budú porovnané s výsledkami výskumu PIAAC Online. Rozhovory, ktoré trvajú približne 2 hodiny, vykonávajú vyškolení opytovatelia pomocou prenosných počítačov. Účasť vo výskume je úplne anonymná, odpovede účastníkov nebude možné priradiť ku konkrétnym osobám a adresám.
Podobný výskum sa na Slovensku konal v roku 2012. Obyvatelia Slovenskej republiky v ňom preukázali výbornú úroveň vedomostí a zručností v matematike, v práci s grafmi a tabuľkami, ale iba priemerné zručnosti pri práci s textom. Práve porovnanie výsledkov s predchádzajúcim výskumom nám ukáže, či sa úroveň vedomostí a zručností dospelých za posledné roky zlepšuje alebo zhoršuje. Výsledky budú taktiež porovnávané v rámci jednotlivých krajín a ukážu, či Slovensko so svojimi zručnosťami obstojí v medzinárodnej konkurencii. Výskum naznačí aj silné a slabé stránky nášho vzdelávacieho systému v oblasti celoživotného vzdelávania. Pomôže nastaviť priority systémov školského vzdelávania, zároveň poskytne podnety pre ďalší rozvoj vzdelávania, poslúži ako cenný zdroj dôležitých informácií.
Zber dát prebieha cieleným rozhovorom s náhodne vybraným obyvateľom vo veku od 16 do 65 rokov. Od účastníkov sa formou zábavných cvičení zisťujú čitateľské a matematické zručnosti a schopnosti riešiť problémy prostredníctvom moderných IKT. Respondenti majú, napríklad, za úlohu vyhľadať informáciu v príbalovom letáku alebo v návode na použitie nejakého prístroja, vyčítať informáciu z grafu, vypočítať cenu tovaru po zľave, alebo uskutočniť nejakú internetovú rezerváciu. Každý respondent, ktorý dokončí celý rozhovor, získa odmenu vo forme darčekových poukážok v hodnote 25 Eur. V mnohých krajinách prebieha výskum bez nároku na odmenu, samotní obyvatelia týchto krajín vnímajú zapojenie do výskumu ako prestíž. Účasť každého osloveného obyvateľa je dôležitá, pretože ak by sa do výskumu odmietla zapojiť viac ako polovica oslovených, SR by bola z medzinárodného porovnania vylúčená.
Pevne veríme, že sa nám v zbere dát podarí naplniť stanovené kvóty a ciele a získame tak objektívny obraz o úrovni kompetencií dospelých v našej krajine.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
Informačné podujatia pre mladých ľudí
NIVaM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Regionálna koordinátorka pre Košický kraj, Martina Pihuličová, v spolupráci so zástupcami siete EURES Slovakia, pripravili v Košiciach, Michalovciach a Stropkove informačné podujatia pre mladých ľudí, ktorí po ukončení strednej, alebo vysokej školy ostali evidovaní na Úrade práce.
Spoločne im odprezentovali možnosti, ktoré ponúka Európska únia prostredníctvom programov EÚ Erasmus+ a Európskeho zboru solidarity. Predstavili im Vzdelávaciu mobilitu mládeže, ktorá prostredníctvom neformálneho a informálneho učenia sa umožňuje mladým ľuďom získať základné kompetencie, ktoré prispievajú k ich osobnému a sociálno-vzdelávaciemu rozvoju a podporujú ich aktívnu účasť v spoločnosti, čím zlepšujú ich vyhliadky na získanie zamestnania.
Zanedbateľný nie je ani fakt, že účasťou na takejto aktivite, získavajú medzinárodne uznávaný certifikát YOUTHPASS, ktorý môže predstavovať vstupenku aj k novému zamestnaniu.
Prostredníctvom Malých solidárnych projektov, môžu vyjadriť solidaritu tým, že na seba prevezmú zodpovednosť a zaviažu sa k tomu, že vo svojej komunite dosiahnu pozitívnu zmenu. Samotná účasť v malom solidárnom projekte predstavuje dôležitú skúsenosť z neformálneho vzdelávania, prostredníctvom ktorej mladí ľudia dokážu zlepšiť svoj osobný, vzdelávací, sociálny aj občiansky rozvoj. Veríme, že aj touto aktivitou prispejeme k nabudeniu mladých ľudí k aktivite a svojimi projektami napomôžu v oblastiach s nedostatkom príležitosti k pozitívnej zmene.
Podujatia sa v týchto troch mestách zúčastnilo takmer 150 mladých ľudí.
Tieto aktivity sú realizované v rámci projektu Youth Wiki. NIVaM je národným korešpondentom pre Youth Wiki za Slovenskú republiku. Youth Wiki je online platforma o politikách mládeže v európskych krajinách, ktorá okrem iného prináša aj informácie o fungovaní programu EÚ Erasmus + a Európskeho zboru solidarity.
Tešíme sa na ďalšie stretnutia v Prešove, Rožňave, Sabinove a Humennom!
Ako deti naučiť šetriť energiou? S materiálmi, ktoré pripravila SIEA, to zvládnete hravo
Ako sa pripraviť na avizované zvýšenie cien energie v rodinách s malými deťmi? Zahrajte sa s nimi a zistite, či viete šetriť energiou, alebo ňou plytváte. Využiť pritom môžete sériu atraktívnych ilustrovaných hier a materiálov, ktoré pripravila Slovenská inovačná a energetická agentúra. Po prázdninovej prestávke ich opäť bezplatne distribuuje školám.
„Deti rady pomáhajú šetriť energiou a ešte radšej dôsledne kontrolujú, či sa úsporné pravidlá doma dodržiavajú. Naše hry a materiály s originálnymi ilustráciami slovenských umelcov zobrazujú každodenné situácie, v ktorých sa deti bežne rozhodujú, či sa budú správať ekologicky alebo budú energiou plytvať. Sú plné podnetov na diskusiu, čo je správne a čo nie. V mnohých bodoch sa podobajú našim 50 radám, ako sa zbaviť zlozvykov a znížiť závislosť od fosílnych palív, ktoré sme v rámci bezplatného energetického poradenstva ŽIŤ ENERGIOU pripravili pre dospelých. Forma je síce rôzna, ale cieľ je spoločný – znížiť spotrebu energie, aby sme to spoločne zvládli,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.
Sériu materiálov k interaktívnemu vyučovaniu o efektívnom využívaní energie ponúka SIEA v rámci projektu ŽIŤ ENERGIOU školám zdarma už od roku 2012. Materiály vznikajú vďaka spolupráci energetických konzultantov SIEA a výtvarníkov. Najnovšie originálne diela ilustrovali Katarína Gasko a Fero Malík. S materiálmi už aktívne pracujú pedagógovia a deti vo viac ako 550 základných a materských školách, no využívajú ich aj v centrách voľného času, v záujmových krúžkoch alebo v letných táboroch.
Aktuálne sú k dispozícii napríklad dva druhy energetického pexesa so 64 ilustrovanými tipmi, ako neplytvať energiou, kvarteto s ukážkami, ako sa využívajú jednotlivé druhy energie aj s príkladmi zo Slovenska, zakladače Rady tety Ety s 30 komiksami a energetickými experimentmi a plagáty s názornými schémami zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Tlačené materiály si môžu školy bezplatne objednať prostredníctvom jednoduchého online formulára, následne sa SIEA postará o ich doručenie.
Formulár aj viaceré materiály pre deti vo verzii na stiahnutie sú k dispozícii na stránke www.zitenergiou.sk spolu s informáciami o ďalších aktivitách pre škôlkarov a školákov, ktoré pripravuje SIEA. Všetky materiály aj energetické poradenstvo v centrách ŽIŤ ENERGIOU, ktoré sa nachádzajú v Bratislave, Trenčíne, Banskej Bystrici, v Žiline a Košiciach, sú k dispozícii bezplatne. Projekt ŽIŤ ENERGIOU je financovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom Operačného programu Kvalita životného prostredia.
https://www.siea.sk/bezplatne-poradenstvo/kamaratka-energia/kamaratka-energia-pre-skoly/
https://www.siea.sk/bezplatne-poradenstvo/kamaratka-energia/hry-pre-deti/
https://www.siea.sk/bezplatne-poradenstvo/kamaratka-energia/hry-pre-deti/energeticke-pexeso-i/
https://www.siea.sk/bezplatne-poradenstvo/kamaratka-energia/hry-pre-deti/energeticke-pexeso-ii/
Východiská pre nový model podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní
Štúdia vznikla v rámci plnenia záväzkov Plánu obnovy a odolnosti s cieľom poskytnúť odborný rámec na zmenu definície špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a k tvorbe modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní.
Ide o analýzu vzdelávacích systémov krajín, ktoré v ostatných rokoch prešli výraznejšími zmenami s cieľom skvalitniť inklúziu vo vzdelávaní alebo sa dlhodobo vo výraznej miere približujú inkluzívnym princípom – Česká republika, Fínsko, Írsko, Nemecko a Portugalsko. V analýze sme sa zamerali na to, ktoré deti a žiaci majú v týchto systémoch nárok na podporu, respektíve na podporné opatrenia ako aj na typy týchto opatrení.
Z analýzy okrem iného vyplynulo, že pri nastavovaní zmien na Slovensku by sme sa mali usilovať najmä o
- rozšírenie okruhu detí a mladých, ktorým sa priznáva nárok na podporu a tiež
- rozšírenie a jasnejšie zadefinovanie nástrojov na zabezpečenie podpory.
Podľa rozsahu potrieb detí a mladých je vhodné zadefinovať podporu vo vzdelávaní tak, aby pokrývala opatrenia realizované v rámci bežných vyučovacích hodín, ale aj nad rámec vyučovania (napr. doučovanie či špeciálno-pedagogické intervencie) a tiež opatrenia v oblastiach, ktoré priamo nesúvisia s procesom učenia (napr. sociálna podpora, utváranie bezpečného prostredia v školách a ďalšie).
Materiál bol predložený širšiemu okruhu expertov a expertiek v oblasti vzdelávacej politiky aj praxe, ktorí boli súčasťou pracovných a poradných skupín pre tvorbu Katalógu podporných opatrení. Predkladaná verzia tak zohľadňuje pripomienky, za ktoré všetkým spolupracujúcim ďakujeme.
Štúdia bola podkladom pre prípravu návrhu novely školského zákona s cieľom redefinovať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a zaviesť podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní v legislatíve a praxi.
Analytickú štúdiu nájdete tu: Východiská pre nový model podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní
Národný inštitút vzdelávania a mládeže spustil kampaň zameranú na zviditeľnenie organizácií pracujúcich s mládežou
Kampaň je jednou z aktivít v rámci projektu Európsky rok mládeže.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže v súlade s cieľmi Európskeho roku mládeže pripravil kampaň zameranú na zviditeľnenie organizácií, ktoré pracujú s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania.
Práca s mládežou sa prispôsobuje individuálnym potrebám a požiadavkám mladých ľudí a priamo sa venuje výzvam, ktorým mladí ľudia čelia v dnešnej spoločnosti. Podstatným prvkom práce s mládežou je vytvorenie bezpečného, dostupného, otvoreného a autonómneho prostredia pre mládež, ako aj prostredia zážitkového a vzdelávacieho. Účasť mladých ľudí pri navrhovaní a poskytovaní práce s mládežou je nevyhnutná pre záruku, že programy a aktivity organizácií budú zodpovedať ich potrebám a ašpiráciám.
Mladí ľudia sa na princípe dobrovoľnosti zapájajú do aktivít mládežníckych organizácií, združení, iniciatív a iných programov a aktivít, čím prispievajú k rozvoju spoločnosti na všetkých úrovniach. Práca s mládežou zohráva pri podpore tejto angažovanosti kľúčovú úlohu.
Je to spôsob, ako osloviť menšie a vzdialené komunity a podporiť ich dialóg s mladými ľuďmi vo forme, ktorá je otvorená a prístupná všetkým.
Súčasťou kampane je 6 videí, ktoré znázorňujú účasť mládeže na aktivitách a programoch mládežníckych organizácií na Slovensku.
Cieľom kampane je poukázať na výhody práce s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania pre jednotlivých mladých ľudí a pre spoločnosť ako celok. Počas 6 týždňov budú predstavené organizácie, ktoré realizujú prácu s mládežou v rôznych prostrediach. Videá budú dostupné na Facebook profile NIVaM – sekcie Mládež a na Youtube kanáli. Súčasťou kampane bude aj zoznam príkladov dobrej praxe v oblasti práce s mládežou na Slovensku a tematické články z prostredia práce s mládežou.
Projekt Európsky rok mládeže je spolufinancovaný Európskou úniou.
< Novšie články1…17182021…23Staršie články >