Infoseminár k zmenám v prihlasovaní a organizácii súťaže PREČO MÁM RÁD SLOVENČINU, PREČO MÁM RÁD SLOVENSKO
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v spolupráci s MŠVVaŠ SR a MK SR organizuje súťaž Prečo mám rád slovenčinu, prečo mám rád Slovensko.
Organizačné zmeny inštitúcie ovplyvnili aj zmeny v organizačnom poriadku súťaže a v prihlasovaní sa škôl do súťaže. Vo väzbe na uvedené pozývame učiteľov primárneho vzdelávania, učiteľov slovenského jazyka a literatúry základných a stredných škôl na informačný seminár, ktorý sa uskutoční:
- pre pedagogických zamestnancov z Košického a Prešovského kraja online formou dňa 21.11.2022 o 14.30 hodine, link na prihlásenie:
Informačný seminár pre učiteľov slovenského jazyka a literatúry | MPC (mpc-edu.sk)
Kontakt: Mgr. Štefánia Kudlíková
- pre pedagogických zamestnancov z Bratislavského, Nitrianskeho a Trnavského kraja online formou dňa 22.11.2022 o 14.30 hodine, link na prihlásenie:
https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/3817
Kontakt: PaedDr. Mária Onušková
- pre pedagogických zamestnancov zo Banskobystrického, Trenčianskeho a Žilinského kraja online formou dňa 24.11.2022 o 14.30 hodine, link na prihlásenie:
https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/3819
Kontakt: Mgr. Lenka Štalmachová
Téma: Prečo mám rád slovenčinu, prečo mám rád Slovensko – organizácia súťaže, zmeny v prihlasovaní.
Dĺžka: max. 90 minút
Lektorky: Mgr. Adriana Šišková, NIVaM a Mgr. Katarína Filipová, NIVaM
Prihláseným účastníkom bude zaslaný link na vstup do online miestnosti.
Pozývame vás na webinár k mediálnej gramotnosti pre učiteľov a učiteľky materských škôl
Pozývame Vás na webinár, ktorý je zameraný na rozvíjanie mediálnej gramotnosti učiteľov a učiteliek v materských školách. V prvej časti sa venuje témam ako vplyv médií na spoločnosť, práca s informáciami a faktami, či najčastejšie chyby v myslení. Druhá časť je zameraná na rozvíjanie mediálnej gramotnosti detí v predškolskom veku. Webináre sa realizujú v nadväznosti na metodickú príručku Mediálna výchova v materských školách – cesta k mediálnej gramotnosti, ktorá je dostupná na webovom sídle: https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/zavadzanie-isvp-ms-zs-gym/materska-skola/medialna-vychova-materskych-skolach.pdf .
Termín:
30. 11. 2022 od 8:30 do 12:00, prihlasovanie je otvorené do utorka 29.11
Program:
8:30 – 10:00 Mediálna gramotnosť a kritické myslenie
10:00 – 10:30 prestávka
10:30 – 12:00 Ako podporiť rozvíjanie mediálnej gramotnosti u detí
Lektorka:
Mgr. Michaela Vargová, PhD.
Prihláste sa prostredníctvom odkazu: https://forms.office.com/r/NSVUwTihtY
Účasť na webinári je bezplatná. Po registrácii Vám pošleme prihlasovacie údaje prostredníctvom komunikačnej platformy ZOOM.
Kontakt: Mgr. Miroslava Višňovská, PhD. miroslava.visnovska@statpedu.sk
Výzva na predkladanie žiadostí o akreditáciu vzdelávacieho programu
Otvorenie predkladacieho kola žiadostí o akreditáciu – Predkladacie kolo začína 15.11.2022 a žiadosti je možné podávať do 15.1.2023 do 15:00 h.
Akreditácia programov neformálneho vzdelávania v práci s mládežou napomáha vytvárať povedomie o kvalite vzdelávacích programov a prínosoch neformálneho vzdelávania z pohľadu znalostí, zručností a kompetencií mladých ľudí. Je významným nástrojom všeobecného uznania týchto prínosov zo strany vzdelávacích inštitúcií, zamestnávateľov i verejnosti.
Viac informácií ako postupovať pri predložení žiadosti nájdete na: https://www.iuventa.sk/akreditacia/
Запрошення на вебінар Навчання дітей з України в Словаччині /Pozvánka na webinár Štúdium detí z Ukrajiny na Slovensku
У понеділок 14 листопада 2022 року о 15:00 ми підготували вебінар для батьків дітей з України, на якому вони дізнаються більше про систему освіти в Словаччині. / V pondelok 14. 11. 2022 o 15:00 sme pripravili pre rodičov detí z Ukrajiny webinár, na ktorom sa dozvedia viac o vzdelávacom systéme na Slovensku.
Вебінар для батьків дітей з України, які хочуть більше дізнатися про шкільну систему Словаччини. Отримайте інформацію про варіанти навчання, а також про обов’язки батьків і учнів. Як записати дитину до школи, список необхідних документів, корисні посилання. Що робити, якщо у вас немає шкільних документів з України. Де шукати відповіді на свої запитання про освіту та багато іншого, ви дізнаєтеся на нашій онлайн-зустрічі. Вебінар проходитиме українською мовою.
Webinár je určený pre rodičov detí z Ukrajiny, ktorí sa chcú dozvedieť viac o školskom systéme na Slovensku, získať informácie o možnostiach štúdia, ako aj povinnostiach rodičov a žiakov, o tom, ako prihlásiť svoje dieťa do školy, zoznam potrebných dokumentov a užitočných linkov. Čo robiť, ak nemáte dokumenty zo školy z Ukrajiny? Kde hľadať odpovede na svoje otázky o vzdelávaní na Slovensku a veľa ďalšieho, sa dozviete na našom online stretnutí. Webinár bude prebiehať v ukrajinskom jazyku.
Завантажити презентацію з вебінару можна тут/Prezentáciu z webinára si môžete stiahnuť tu: Навчання в Словаччині копія
Зареєструватися можна, заповнивши форму / Prihlásiť sa môžete vyplnením formulára: https://forms.office.com/r/eu1ySsSJMQ
Дата і час проведення: 14 листопада 2022 о 15:00 / Dátum a čas: 14.11.2022 15:00
Лекторами вебінару будуть наші колеги з Проекту підтримки емігрантів з України, створеного завдяки співпраці з ЮНІСЕФ / Lektorkami webinára budú naše kolegyne z Projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, ktorý vznikol vďaka spolupráci s Unicef.
- Ніна Зайцева, координаторка по Україні / Nina Zaitseva, koordinátorka pre Ukrajinu
- Іванна Фетько-Іванкова, регіональна координаторка Пряшівського краю / Ivanna Feťko-Ivanková, regionálna koordinátorka pre Prešovský kraj
Prevencia a riešenie šikanovania – sprievodca pre školské prostredie
Šikanovanie je závažný problém, ktorý sa v počiatočných štádiách viac či menej vyskytuje takmer v každej škole a školskom zariadení. Na rozdiel od iných typov nežiaduceho správania, s ktorými sa stretávame v školskom prostredí, je šikanovanie obzvlášť rizikové, pretože často zostáva dlho skryté. Aj preto je jeho riešenie veľmi náročné a komplikované.
A pritom aj pri relatívne malej intenzite šikanovania môže u jeho obetí dochádzať k závažným psychickým traumám s dlhodobými následkami.
Je preto dôležité, aby pedagógovia aj odborní zamestnanci vedeli ako mu predchádzať, resp. rozpoznať a riešiť už počiatočné štádiá šikanovania.
Odborný materiál, ktorý vytvoril Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže má slúžiť zamestnancom škôl a školských zariadení ako sprievodca preventívnymi a intervenčnými princípmi a konkrétnymi postupmi v problematike šikanovania.
Poskytuje prehľad možností prevencie šikanovania a poukazuje aj na zásady neodkladnej a dlhodobej intervencie. Dokument je potrebné prispôsobiť konkrétnym podmienkam školy, napr. technickým a organizačným, zameraniu školy, rôznorodosti detí, žiakov a študentov (ďalej len „žiak“) a podobne.
Príručku si stiahnite na odkaze https://www.minedu.sk/data/att/24745.pdf
Predstavili sme priebežné výsledky a úspechy projektu „Spolu s Rómami dosiahneme viac“
Pri príležitosti blížiaceho sa Medzinárodného dňa rómskeho jazyka sa konala konferencia, na ktorej boli prezentované priebežné výsledky prebiehajúceho projektu „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) dlhodobo podporuje vzdelávanie Rómov a Rómiek na celonárodnej úrovni od predprimárneho až po vyššie stredné vzdelávanie prostredníctvom viacerých projektov a aktivít. Vďaka projektu „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“ sa podarilo zvýšiť počet učiteľov a učiteliek, ale aj ďalších zamestnancov škôl v oblasti využívania rómskeho jazyka, začleňovania informácií o rómskej histórii a kultúre do vyučovacieho procesu.
„V NIVaM sme si vedomí, že dôležitým faktorom pre dosahovanie lepších školských výsledkov detí je nevyhnutné prispôsobenie podmienok vzdelávania ich sociálnym, kultúrnym a jazykovým špecifikám. Preto je medzi našimi prioritami vytváranie vzdelávacích podmienok, ktoré umožnia deťom, žiakom a žiačkam vzdelávať sa v materinskom rómskom jazyku a viac spoznávať rómsku kultúru a históriu. Cieľom konferencie je zdieľať s účastníkmi a účastníčkami podujatia doterajšie úspešné výsledky v oblasti vzdelávania Rómov a Rómiek a navrhnúť možnosti ďalšieho rozvoja vzdelávania v rómskom jazyku s prihliadnutím na dodržiavanie práva každého dieťaťa vzdelávať sa vo svojom materinskom jazyku“, povedala Svetlana Síthová, riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania NIVaM.
Hlavným cieľom projektu známym aj pod sloganom „Spolu s Rómami dosiahneme viac“ je prostredníctvom vzdelávania zvýšiť odborné kompetencie pedagogických zamestnancov a odborných pracovníkov, manažmentu škôl a prostredníctvom vypracovania učebných materiálov so zameraním na rómsky jazyk, kultúru a históriu, odborných publikácií a metodík podporiť interkultúrne a inkluzívne vzdelávanie v školách so žiakmi z rómskych komunít.
„Projektom chceme posilniť v školskom prostredí vzájomné porozumenie, toleranciu a rešpektovanie inakosti. Za posledné obdobie tieto hodnoty sú viac ako žiaduce, priam nevyhnutné. Druhou najväčšou národnostnou menšinou na Slovensku je rómska národnostná menšina a podľa posledného sčítania obyvateľov Slovenska viac ako 100 000 obyvateľov hovorí po rómsky, respektíve rómčina je ich materinským jazykom. Uvedomujeme si, že neoficiálne štatistiky hovoria o vyšších číslach. Preto aj týmto projektom sa spolupodieľame na systémovej, didaktickej a metodickej podpore škôl k implementácii rómskeho jazyka, rómskej kultúry a rómskej histórie, tém týkajúcich sa základných ľudských práv a demokratického občianstva v školských vzdelávacích programoch“, uviedol Jozef Facuna, manažér projektu „Spolu s Rómami dosiahneme viac“.
V rámci projektu sa počas školského roka 2021/2022 realizovalo na troch základných školách pilotné overovanie učebných textov k čítankám, ktoré sú pripravované v rómskom a slovenskom jazyku. Súbežne prebiehalo v spolupráci s učiteľkami rómskeho jazyka aj pilotné overovanie učebnice určenej pre žiakov stredných škôl, ktorí sa pripravujú na maturitnú skúšku z rómskeho jazyka.
„Snažíme sa prostredníctvom objavenia hodnoty rómskeho jazyka objaviť vlastnú kultúru. Za dôležité považujem pozdvihnúť jazykové znalosti žiakov z rómskeho prostredia od útleho veku, a tým posilniť vplyv na rodiny, prebudiť v rodičoch potrebu poznania vlastných koreňov prostredníctvom rómskeho jazyka, oživiť identitu, potrebu ďalšieho vzdelávania a ekonomickej stability na partnerskom princípe. V našej škole máme rómsky jazyk zahrnutý v každom jednom ročníku. V tomto smere veľmi oceňujem vznik učebných textov a učebnice v rómskom jazyku, ale aj ďalšie aktivity projektu, ktorými sa posilňuje stabilita predprimárneho a primárneho vzdelávania rómskych detí a vytvárajú sa ľudské a odborné zdroje pre kvalitné interkultúrne vzdelávanie na národnej, regionálnej a miestnej úrovni so zameraním na špecifické potreby Rómov“, povedala Darina Tököliová učiteľka rómskeho jazyka zo Súkromnej základnej školy a Súkromného gymnázia v Kremnici“.
Súčasťou projektových aktivít bolo aj spustenie online vzdelávacieho a metodologického portálu Spolu-together-jekhetane.sk, ktorý je užitočným a komplexným zdrojom materiálov pre učiteľov a učiteľky a ďalších zamestnancov škôl, ktorí pôsobia v školách so žiakmi z rómskych komunít.
„V rámci Asociácie škôl s vyučovaním rómskeho jazyka vítame existenciu portálu Spolu-together-jekhetane.sk, ktorý je výbornou pomôckou a zdrojom rôznych materiálov z rómskeho jazyka, rómskej kultúry a rómskej histórie. Tieto materiály zároveň slúžia aj ako zdroje informácií pre študentov, ktorí sa pripravujú na maturitu z Rómskeho jazyka a literatúry. Znalosť tohto jazyka neskôr využijú vo svojich budúcich povolaniach ako učiteľky a učitelia v materských školách, pedagogickí a terénni sociálni asistenti. Tak sa bude zlepšovať postavenie Rómiek a Rómov v spoločnosti“, uviedol riaditeľ asociácie Alexej Molčanyi.
„Portál Spolu-together-jekhetane.sk je jediný vzdelávací portál s profesionálnymi lektormi, ktorí sú odborníci v oblastiach vychádzajúcich z projektu Spolu s Rómami dosiahneme viac. Obsahuje široké spektrum tematických okruhov, ktoré kvalitatívne obohacujú edukačný proces rómskej populácie. Zástupcovia rodičovskej verejnosti mimoriadne pozitívne vnímajú toto portálové riešenie“, vyjadrila sa Júlia Lindtnerová, predsedníčka Slovenskej rady rodičovských združení.
Počas projektu bolo zatiaľ vyškolených 60 riadiacich pracovníkov v rámci školenia manažmentu škôl, 10 učiteľov a učiteliek absolvovalo prípravu na štátnu jazykovú skúšku z rómskeho jazyka, v rámci „Slovenskej akadémie“ bolo vyškolených 30 pracovníkov a v spolupráci s nórskym projektovým partnerom Európskym Wergeland Centrom sa vyškolilo 10 multiplikátorov v oblasti ľudských práv a demokratického občianstva. 34 učiteľov a učiteliek materských, základných a stredných škôl úspešne absolvovalo vzdelávací tréning s názvom „Interkultúrne vzdelávať v školách so žiakmi z rómskych komunít“, ktorého pokračovanie sa spustí už v priebehu novembra tohto roku.
„Vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov, tiež manažmentu škôl je veľkým prínosom pre všetky školy so žiakmi z rómskych komunít. Je nevyhnutné kontinuálne podporovať vzdelávacie inštitúcie, ktoré reflektujú potreby žiakov z marginalizovaných rómskych komunít alebo zo sociálne znevýhodneného prostredia od predškolského vzdelávania, počas základného, stredného a vysokoškolského vzdelávania tak, aby sa dosiahla kvalitatívna úroveň vzdelávania v materinskom rómskom jazyku, úspešnosť vo vzdelanosti celkovo, ako aj inkluzívna práca zo strany škôl“, povedala Jana Tomová zriaďovateľka škôl s vyučovaním rómskeho jazyka v Kremnici.
Projekt „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“ sa realizuje v rámci programu Miestny rozvoj, odstraňovanie chudoby a inklúzia Rómov financovaného z Nórskych grantov a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Pridajte sa na webinár DIGITÁLNE TECHNOLÓGIE V PREVENCII
Národný inštitút vzdelávania a mládeže pripravil sériu dvoch webinárov pod názvom Prevencia prostredníctvom rozvíjania osobnostných a komunikačných zručností žiakov. Pedagogickým aj odborným zamestnancom a zamestnankyniam umožňujú spoznať a prakticky uplatniť ďalšie psychologické prístupy k prevencii a osobnostnému rozvoju žiakov a žiačok.
Prvé z podujatí sa uskutočnilo v stredu 26. októbra, účastníci ho hodnotili veľmi pozitívne a ocenili najmä praktické rady.
Aktuálne pripravujeme druhé podujatie zo série. Tento raz sa zameriame na využitie digitálnych technológii v prevencii. Podujatie sa uskutoční v stredu 9. novembra od 14:00 do 16:00 a bude prebiehať online prostredníctvom platformy ZOOM. Registrovaní účastníci dostanú odkaz na pripojenie mailom v deň konania podujatia. Lektorkou školenia bude doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.
Počítačové hry, sociálne siete a rôzne online aplikácie sa v súvislosti s prevenciou spomínajú skôr ako niečo, pred čím máme deti a dospievajúcich chrániť. Cieľom webinára je ukázať si, ako spraviť z technológií v prevencii užitočného spojenca. Pozrieme sa na rôzne možnosti využitia digitálnych technológií v preventívnych programoch a aj v rámci preventívnych aktivít, ktoré zaraďujú učitelia a učiteľky do svojho vyučovania. Ukážeme si niektoré príklady, ktoré využívajú rôzne online prostredia či virtuálnu realitu k nácviku sociálnych zručností žiakov a žiačok. Navyše si spoločne vytvoríme online preventívnu únikovú hru, ktorú si môžete zahrať priamo v triede alebo sa môže stať netradičnou domácou úlohou pre celú rodinu.
Webináre sú určené pre učiteľky a učiteľov, odborných zamestnancov a zamestnankyne škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú aktivity zamerané na prevenciu a osobnostný a sociálny rozvoj detí a žiakov a ktorí chcú získať v tejto oblasti najnovšie odborné informácie a námety na aktivity.
Ak by ste potrebovali viac informácií, kontaktujte našu kolegyňu, pani PhDr. Ľubicu Bizíkovú na adrese lubica.bizikova@statpedu.sk
Na prihlásenie sa na webinár stačí vyplniť tento krátky formulár priložený nižšie. Nájdete ho tiež na odkaze: https://forms.office.com/r/7rDRF7jkfm
Heydrichiáda a Návrat lidických detí – inšpiratívny príklad priblíženia historických udalostí
Zamestnanci Krajského pracoviska Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Košiciach sa dňa 27. 10. 2022 zúčastnili vernisáže výstavy, ktorú pripravilo Gymnázium, Trebišovská 12, Košice v spolupráci s Múzeom SNP v Banskej Bystrici.
Putovná výstava bola organizovaná pri príležitosti 80. výročia atentátu na nemeckého nacistického politika a zastupujúceho ríšskeho protektora R. Heydricha. Približuje zlomové body nacistického pátrania po uskutočnenom atentáte a pohnuté osudy lidických detí, z ktorých sa po skončení vojny vrátilo do Československa iba sedemnásť.
Žiaci gymnázia prezentovali výstavu pozvaným hosťom z oblasti komunálnej politiky, vedy a školstva. Odporúčame pozrieť si výstavu spolu so žiakmi v budove Gymnázia, Trebišovská 12 v priebehu celého mesiaca november.
Návštevu výstavy s inšpiratívnym príkladom rovesníckeho učenia si môžete dohodnúť s Mgr. Martinou Szilágyiovou – učiteľkou dejepisu – martina.szilagyiova@gt12.sk.
Výzvy na zápis do zoznamu oprávnených žiadateľov o dotáciu v oblasti práce s mládežou
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR zverejnilo výzvy na zápis do zoznamu oprávnených žiadateľov o dotáciu v oblasti práce s mládežou. Výzvy sú relevantné pre tie organizácie, ktoré ešte nie sú zapísané v zozname oprávnených žiadateľov o dotáciu.
Organizácie, ktoré pracujú s mládežou, zastupujú mládež alebo mládeži poskytujú služby vo vybraných oblastiach, sa môžu uchádzať o zapísanie do zoznamu oprávnených žiadateľov pre dotáciu na základe splnenia kvantitatívnych a kvalitatívnych ukazovateľov. Výzva sa vyhlasuje v súlade so Zákonom 282/2008 o podpore práce s mládežou a Smernicou č. 48/2021 o dotáciách v oblasti práce s mládežou. Uzávierka prijímania žiadostí je 14.11.2022. Viac informácií nájdete v samotných výzvach a k nim prislúchajúcich formulároch.
NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže ako implementačný orgán na účely poskytovania dotácií poskytne informačný webinár k zverejneným výzvam dňa 07.11.2022. Spôsob prihlásenia sa na webinár bude odoslaný organizáciám, ktoré sa registrujú cez tento odkaz.
Výzvy a formuláre v jednotlivých tematických oblastiach nájdete tu.
Jesenná škola participácie
Národný inštitút vzdelávania a mládeže zrealizoval prostredníctvom Odboru podpory neformálneho vzdelávania a Národnej agentúry Erasmus+ pre oblasť mládeže a športu program neformálneho vzdelávania pre mládež s názvom: Jesenná škola participácie.
Podujatie sa konalo v termíne od 21.10.2022 – 23.10.2022, v škole v prírode v Kysaku.
Jesenná škola participácie je realizovaná v rámci projektu Európsky rok mládeže, cieľom ktorého je zdôrazniť úlohu mladých Európanov v našej spoločnosti a dôležitosť ich aktívnej účasti na budovaní lepšej budúcnosti.
Deti a mladí ľudia sú občanmi tejto krajiny a tvoria významnú časť populácie, preto sme presvedčení, že by mali mať možnosti podieľať sa na politickom a občianskom živote. Ich potreby a požiadavky by mali byť vypočuté a brané do úvahy. Sú zároveň prijímateľmi verejných služieb a ich hlas môže prispieť k zvýšeniu ich kvality. Podpora participácie mladých ľudí je investíciou do výchovy aktívnych, zodpovedných a demokraticky zmýšľajúcich občanov.
Simulovanými aktivitami počas jesennej školy, sme chceli ukázať účastníkov ako sa do rozhodovania v meste, alebo obci môžu zapojiť. Hra „nie je mesto ako mesto“, ktorú si účastníci zahrali, ich vtiahla do reálnych situácií, ktoré ako obyvatelia mesta musia riešiť. Dostali možnosť spolu rozhodnúť, kam pôjdu peniaze z mestského rozpočtu. Či do projektu obnovy kultúrneho domu, výstavby záchytného parkoviska, alebo debarierizácie chodníkov. Museli svoj projekt obhájiť pred ostatnými dôkladnou argumentáciou, že ich projekt má presah na mesto ako celok, alebo sa dohodnúť na spojení s inými projektami v meste, tak aby dosiahli spoločný cieľ a vynaložili nato, obmedzený zdroj rozpočtu mesta. Hra podnietila všetkých účastníkoch k aktívnej diskusii a vyjednávaniu.
Na jesennej škole sme privítali aj hostí: Jakuba Szepesgyorky z Regionálneho centra mládeže v Košiciach a Mariána Švekuša, predsedu Rady mládeže Košického kraja, ktorí s mladými diskutovali o aktívnej participácií na školách, ako aj projekte Erasmus+, ktorý bol podporený z aktivít participácie mládeže a bol zameraný na výmenu skúsenosti členov školských parlamentov a zúčastnili sa ho mladí z piatich krajín.
Mnoho aktivít sme smerovali aj na prácu a spoluprácu v tíme a komunikáciu, vyskúšali si kto má vo svojom tímu akú rolu. Zistili, že často krát to nie je len jedna, no zvyčajne tri až štyri role. Spoznaním jednotlivých rolí môžu nájsť najvhodnejšie miesto v tíme a využiť tak svoj potenciál naplno, alebo zefektívniť činnosť už existujúceho tímu.
Adam Laták z Národnej agentúry Erasmus+, priblížil účastníkom možnosti financovania ich malých projektových zámerov z programu Erasmus +, alebo Európskeho zboru solidarity a zároveň získali základy projektového manažmentu, ako prvý krok pre ich budúci projekt.
Prostredníctvom aktivít sa účastníci navzájom spoznávali, spolupracovali a snažili sa o spoločný cieľ, presne tak ako je to aj v reálnom živote. Zdieľali svoje skúsenosti nielen zo školských parlamentov, ale aj mládežníckych parlamentov a definovali aké sú bariéry pre ich ďalší rozvoj.
Podujatie pripravili regionálni koordinátori Odboru podpory neformálneho vzdelávania : Martina Pihuličová, Stanislava Mináriková, Balász Kantár a Marcel Mudrák, ktorí budú aj po skončení Jesennej školy pomáhať mladým ľuďom pri realizácií konkrétnych cieľov alebo projektov.
Ďakujeme aj mladým ľuďom, ktorí na Jesennú školu prišli, boli skvelí a veríme, že získané vedomosti a poznatky naplno využijú vo svojom budúcnom osobnom aj profesijnom živote.
OZNAM O ZMENE OTVÁRACÍCH HODÍN SLOVENSKEJ PEDAGOGICKEJ KNIŽNICE
Vážení používatelia, z dôvodu opatrení na zníženie spotreby energií v budovách Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, sa upravujú otváracie hodiny na obdobie od 28. októbra do 31. decembra 2022 nasledovne:
PONDELOK 8:00 – 17:00
UTOROK 8:00 – 17:00
STREDA 8:00 – 17:00
ŠTVRTOK 8:00 – 17:00
PIATOK ZATVORENÉ
Ďakujeme za pochopenie.
Naši žiaci reprezentovali Slovensko na Európskej súťaži v dopravnej výchove ETEC 2022
Cieľom tejto medzinárodnej súťaže je zintenzívniť dopravnú výchovu a prispieť tak k zníženiu rizika, že sa deti stanú účastníkmi nehôd na bicykloch. Súťaž, ktorá vznikla v roku 1986 má povzbudiť motoristické a turistické kluby, aby zlepšili alebo rozvíjali svoje vlastné aktivity dopravnej výchovy vo svojich krajinách. Uskutočňuje sa vždy v niektorej európskej krajine. Za každú krajinu súťaží tím zložený z dvoch dievčat a dvoch chlapcov vo veku od 10 do 12 rokov. Táto súťaž má štatút európskeho finále, ktorého sa zúčastňuje každoročne okolo 20 krajín. Je medzinárodným výstupom našej národnej súťaže Na bicykli bezpečne.
V tomto roku sa konal už 35. ročník ETEC v Chorvátsku. Organizoval ho v termíne 24. – 27. 9. 2022 v mestečku Nin pri Zadare Chorvátsky autoklub. Slovensko reprezentovali žiaci zo Základnej školy A. Dubčeka, Družstevná 11, Martin. Museli zvládnuť postupne rôzne disciplíny. Tri boli praktické, dve boli zamerané na technickú zručnosť jazdy na bicykli cez prekážky vo vymedzenom priestore, a jedna disciplína pozostávala z jazdy na bicykli podľa pravidiel cestnej premávky cez labyrint v časovom limite. Ostatné disciplíny riešili súťažiaci formou testov a dopravno-technických úloh. Jednou z disciplín bol aj GoogleHazard, kde súťažiaci v časovom limite, prostredníctvom virtuálnej reality, vyhodnocovali nebezpečenstvo v 10 rôznych dopravných situáciách. Z nesúťažných disciplín to bola napr. kontrola bicykla pred jazdou.
Súťaž bola zakončená slávnostným programom spojeným s vyhlásením výsledkov. Slovenské družstvo sa podľa výsledkovej listiny umiestnilo na 8. mieste z 18 zúčastnených krajín. Miesto konania ETEC v roku 2023 zatiaľ nie je známe. V najbližších rokoch sa bude o organizovanie ETEC uchádzať aj Slovensko.
Pozvánka na workshop pre učiteľov zameraný na mediálnu gramotnosť žiakov a prevenciu nenávistných prejavov v on-line priestore
Informačná služba Organizácie Spojených národov vo Viedni, Národný inštitút vzdelávania a mládeže a mimovládna organizácia ZARA so sídlom vo Viedni organizujú interaktívny workshop pre učiteľov, ktorý je zameraný na rozvoj profesijných kompetencií v oblasti zvyšovania mediálnej gramotnosti súvisiacej s bojom proti nenávisti v on-line priestore.
Zameranie workshopu
- Ako môžeme čeliť útokom v on-line prostredí a ako k tomu viesť mladých ľudí?
- Akú úlohu zohráva mediálna gramotnosť v boji proti nenávisti a falošným správam vo virtuálnom svete a ako môžeme tieto schopnosti posilniť na svojich vyučovacích hodinách?
- Ako využívajú rôzne skupiny virtuálny priestor?
- Ako môžeme podporiť obete nenávistných prejavov v on-line priestore alebo obete kyberšikany?
- Čo je to náhodný zásah v on-line kontexte a prečo je to dôležité?
Ciele workshopu
- Prenos poznatkov na tému digitálnych médií a boja proti nenávistným prejavom.
- Zvyšovanie povedomia o dôsledkoch nabádania k nenávisti v on-line priestore.
- Rozšírenie komunikačných schopností a kompetencií účastníkov.
Účastníci
Workshop je určený pre učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov základných a stredných škôl nezávisle od dĺžky praxe. Workshopu sa môže zúčastniť viacero učiteľov z jednej školy. Počet miest je obmedzený.
Dátum a miesto konania
Dátum konania: 29. november 2022
Čas: 16:00 – 19:00 hod.
Miesto konania: on-line, komunikačný nástroj Zoom (prihlasovacie údaje budú účastníkom poslané v dostatočnom časovom predstihu)
Účasť na workshope je bezplatná. Absolventi workshopu dostanú certifikát. Informačný leták s praktickými informáciami je dostupný >>tu<<.
V prípade záujmu vyplňte prihlasovací formulár do 15. novembra 2022 (vrátane).
Vybraným záujemcom bude zaslaný potvrdzujúci e-mail o účasti na workshope a to elektronickou formou na e-mailovú adresu uvedenú v prihlasovacom formulári. Prihlasovací formulár je dostupný nižšie a tiež na odkaze: https://forms.office.com/r/w3yvPr2itV
V prípade doplňujúcich otázok a informácií kontaktujte elektronicky koordinátorky workshopu za Národný inštitút vzdelávania a mládeže:
- PhDr. Denisa Ďuranová, denisa.duranova@statpedu.sk
- Mgr. Natália Priškinová, PhD., natalia.priskinova@statpedu.sk
Prihláste sa na inovatívny vzdelávací tréning Interkultúrne vzdelávať v školách so žiakmi z rómskych komunít
Cieľom vzdelávania je zdokonaliť kľúčové profesijné kompetencie účastníkov vzdelávacieho tréningu v oblastiach:
– Rómsky jazyk (komunikačná úroveň A1 – pre začiatočníkov)
– Rómska kultúra a rómska história
– Interkultúrna výchova
– Inovatívne vzdelávacie metódy
Vzdelávanie je súčasťou preddefinovaného projektu s názvom „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“ v rámci programu Miestny rozvoj, odstraňovanie chudoby a inklúzia Rómov financovaného z Nórskych grantov a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Uchádzači sa môžu prihlásiť vyplnením FORMULÁRA v termíne do 11. 11. 2022 (vrátane): https://forms.office.com/r/AisC3b7BZ1
Bližšie informácie nájdu záujemcovia na tomto odkaze: Výzva na prihlasovanie na vzdelavací tréning
Ak by ste potrebovali viac informácií, kontaktujte nášho kolegu, pána PhDr. Jozef Facunu, PhD. na adrese jozef.facuna@statpedu.sk
Informácia o výsledku výberu bude poslaná všetkým záujemcom po ukončení prihlasovania na e-mailovú adresu uvedenú v prihlasovacom formulári najneskôr do 14. 11. 2022 (vrátane).
Pílky a vŕtačky v materskej škole. Na Slovensku pribudla ďalšia Technická škôlka
Technické škôlky na Slovensku vznikli podľa vzoru v Českej republike. Projekt naštartoval v roku 2015, keď sa prvé technické dielničky otvorili v materských školách v Poprave a v Prievidzi. Garantkou projektu Technických škôlok u nás na Slovensku je profesorka Iveta Radičová.
V školskom roku 2022/23 sa k nimi pridala ďalšia materská škola v bratislavskej mestskej časti Rusovce. Slávnostného otvorenia sa zúčastnila aj riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania NIVAM Svetlana Síthová. Na otvorení sa zúčastnili aj zástupcovia mestskej časti a Taiwanskej ambasády, ktorá prispela na rozbehnutie projektu v Rusovciach.
Cieľom Technickej škôlky je hravou formou u detí podporovať a rozvíjať tvorivé myslenie, manuálnu zručnosť, verbálne schopnosti ale aj analytické a technické myslenie. Je postavený na skúsenostiach z Českej republiky, kde projekt funguje už dvanásť rokov.
K podpore Technických škôlok na Slovensku sa Národný inštitút vzdelávania a mládeže pridal v roku 2017 ešte ako Štátny pedagogický ústav. Aj vďaka tejto úzkej spolupráci sa učiteľky a učitelia materských škôl mohli zúčastniť vzdelávacieho programu Technika hrou v predprimárnom vzdelávaní.
A ako to vyzerá v praxi?
Deti riešia jednoduché technické úlohy rozvíjajúce elementárne technické premýšľanie. Najjednoduchšie úlohy zahŕňajú výrobu modelov autíčok či lietadiel. Deti sa učia orientovať sa v jednoduchých technologických postupoch a postupovať podľa zadaných schém od návrhu až po vyskúšanie funkčnosti výrobku. Náročnejšie úlohy zahŕňajú problémové úlohy, pri ktorých je dieťa podporované uvažovať induktívnym spôsobom.
V dielničke deti používajú skutočné kladivá, pílky, skrutkovače a ďalšie nástroje. Tie sú samozrejme prispôsobené, aby boli bezpečné a aby ich vedeli uchopiť aj deti. Z materiálov sa využíva hlavne mäkké a ľahké drevo, takzvaná balza.
Deti vďaka tejto skúsenosti nadobudnú základný prehľad a zručnosti, ktoré sa dotýkajú každodenného života. Z hľadiska obsahu vzdelávania získané zručnosti a spôsobilosti vyplývajú predovšetkým zo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
< Novšie články1…16171920…23Staršie články >