Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

Hlasovanie o najinovatívnejšie podujatie EDJ2022 vyhrala škola zo Slovenska. Gratulujeme Gymnáziu Šrobárova!

Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy vyhlásilo výhercu v hlasovaní o najinovatívnejšie podujatie pri príležitosti Európskeho dňa jazykov 2022. Víťazom sa stala škola zo Slovenska – Gymnázium, Šrobárova 1, Košice, Slovensko. Gratulujeme!

Pri príležitosti Európskeho dňa jazykov, ktorý sa každoročne oslavuje 26. septembra, Európska komisia pravidelne vyhlasuje rôzne súťaže. Ich cieľom je podporiť tvorivosť žiakov a žiačok a zároveň upozorniť na dôležitosť učenia sa jazykov.

„Na Šrobárke si tento deň pripomíname každoročne a v tomto školskom roku to nebol len jeden deň, ale dokonca celý týždeň. Každý deň sme venovali jednému z jazykov, ktoré sa na Šrobárke vyučujú,“ približuje škola.

Už otvorenie Európskeho týždňa jazykov 2022 bolo na gymnáziu v Košiciach netradičné – servírovala sa takzvaná jazyková ochutnávka. Žiaci a žiačky prezentovali jedlá typické pre jednotlivé národné a národnostné kuchyne. Počas piatich dní na škole prebiehali pravopisné súťaže, zábavné hry, jazykové prezentácie a fotokútiky a napríklad aj hodiny salsy.

Týždňový jazykový festival Šrobárky získal celkovo viac ako 500 hlasov. Gymnáziu zo Slovenska tak uspelo v medzinárodnej konkurencii, kde bolo zapojených viac ako tisíc škôl.

 

Ilustračný obrázok: Gymnázium Šrobárova https://www.srobarka.sk/europsky-tyzden-jazykov-22/

 


Na konferencii národného projektu TEACHERS boli predstavené inovatívne programy vzdelávania pre učiteľov a školy

V závere novembra 2022 usporiadal Národný inštitút vzdelávania a mládeže odbornú konferenciu s názvom „INOVATÍVNE PROGRAMY VZDELÁVANIA PRE UČITEĽOV A ŠKOLY“. Témou boli zmeny, ktoré čakajú systém základného vzdelávania a výstupy národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (TEACHERS).

Na úvod, v utorok 29. novembra, sa účastníkom konferencie prihovoril štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR Slavomír Partila. Ocenil intenzívnu podporu, ktorú NIVAM (do 30. júna 2022 ako Metodicko-pedagogické centrum a Štátny pedagogický ústav) poskytoval učiteľom a školám prostredníctvom aktivít národného projektu po vypuknutí svetovej pandémie koronavírusu.

Hlavným cieľom národného projektu TEACHERS bolo podporiť profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov pri zavádzaní a realizácii zmien v školách a školských zariadeniach. Jednou z kľúčových podaktivít projektu bola tiež príprava návrhu nových profesijných štandardov v súlade s aktuálne platnou legislatívou, súčasným vedeckým poznaním, odbornými a spoločenskými požiadavkami na výkon pracovnej činnosti pedagogických a odborných zamestnancov. Na revízii a inovácii profesijných štandardov sa zatiaľ podieľalo viac ako 180 odborníkov a expertov v interného a externého prostredia.

Druhý deň konferencie sa venoval pripravovaným zmenám, ktoré do škôl prinesie nové kurikulum základného vzdelávania.

V blízkej dobe doplníme prezentácie a video záznam z nosných vystúpení.


Prieskum Rady mládeže Slovenska o vnímaní klimatickej zmeny medzi mladými ľuďmi a ich vplyve na verejnú politiku a rozhodovanie

Rada mládeže Slovenska, prostredníctvom krátkeho anonymného dotazníka, ktorý je súčasťou Európskeho dialógu s mládežou, chce vedieť, čo si mladí ľudia skutočne myslia, aby ich názory tlmočili politikom.

Vyplnením tohto dotazníka bude Váš názor vypočutý a bude môcť byť zohľadnený v rozhodovaní o politikách, ktoré sa Vás bezprostredne týkajú.

Dotazník vyplníte TU.

ĎAKUJEME!


Výzva 2023 pre program Erasmus+

Európska komisia publikovala novú Výzvu na predkladanie návrhov projektov v programe Erasmus+ (EAC/A10/2022). Výzva vychádza z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/817 a ročného pracovného programu Erasmus+ na rok 2023. V Slovenskej republike je program Erasmus+ implementovaný národnými agentúrami: Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu (v sektoroch vzdelávania a odbornej prípravy) a Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (v sektoroch mládeže a športu).

Program Erasmus+ funguje už 35 rokov a doteraz sa ho zúčastnilo už viac ako 13 miliónov účastníkov. S rozpočtom 26,2 miliardy eur pre programové obdobie 2021 – 2027 má program Erasmus+ cieľ podporiť ešte viac účastníkov, a to nielen v európskych krajinách. Margaritis Schinas, podpredseda Európskej komisie pre podporu európskeho spôsobu života, poznamenal: „Všetci sme nadšení, že každým rokom vidíme Erasmus+ rásť a oslovovať viac študentov a zamestnancov. V roku 2023 sa tešíme na dosiahnutie predpandemickej úrovne mobilít v Európskej únii a mimo nej. Prvýkrát v histórii program podporí mobility trénerov a iných pracovníkov v oblasti športu, čím nás posunie o krok bližšie k aktívnejšej Európe.“

Výzva 2023 je určená pre všetky verejné alebo súkromné subjekty, ktoré pôsobia v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu a ktoré chcú podať žiadosť o financovanie v rámci programu Erasmus+. Táto výzva je tiež určená pre skupiny ľudí pracujúcich s mládežou, ktoré by chceli požiadať o finančné prostriedky na činnosti týkajúce sa oblasti vzdelávania alebo akcie DiscoverEU zameriavajúcej sa hlavne na inklúziu ako jednu z horizontálnych priorít programu.

Rozpočet vyčlenený na túto výzvu je 3 393,17 miliónov eur a predstavuje zvýšenie oproti výzve 2022, ktorej rozpočet predstavoval 3 179 miliónov eur. Ročný plán programu je zameraný na podporu hlavných priorít programu Erasmus+, a to inklúziu, aktívne občianstvo a demokratickú participáciu, ale tiež zelenú a digitálnu transformáciu na medzinárodnej úrovni.

Viac informácií o Výzve 2023, termínoch a informačných či inštruktážnych podujatiach organizovaných národnými agentúrami nájdete na webovej stránke programu www.erasmusplus.sk.


Prihláste sa na webinár Zvládanie záťaže v predvianočnom období

Pozývame vás na odborný seminár projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní na tému „Zvládanie záťaže v predvianočnom období“, ktorý sa bude konať v stredu 7. decembra 2022 od 14.30 do 16.30. Podujatie prebehne online formou.

 
Na webinári sa budeme venovať:
• Identifikácii zdrojov záťaže v predvianočnom období pre ukrajinské deti a žiakov, pre ich spolužiakov aj pracovníkov školy 
• Možnostiam zvládania záťaže a psychologickej prvej pomoci, ktorá je v kompetencii každého pedagogického a odborného zamestnanca
• Porozumeniu odlišností
• Zapojeniu a využitiu zdrojov v triednom kolektíve a v rámci rovesníckej/peer podpory medzi spolužiakmi
• Zapojeniu rodičov všetkých detí a žiakov ako aj širšej komunity s ohľadom na kultúrne odlišnosti tradícií a vianočných sviatkov.

Webinár je určený pre pedagogických a odborných zamestnancov materských, základných a stredných škôl a inštitúcií a organizácií neformálneho vzdelávania.

V prípade, že máte konkrétne otázky, ktorým by ste sa chceli v súvislosti s touto témou venovať, napíšte nám ich v prihlasovacom formulári: Zvládanie záťaže v predvianočnom období | MPC (mpc-edu.sk)

Prihlasovanie je otvorené do 6.12.2022 do polnoci.

Lektorkou webinára bude:
Mgr. Viera Hincová
Hlavná metodička pre podporu integrácie detí a žiakov z Ukrajiny, Národný inštitút vzdelávania a mládeže


Školské e-testovania JESEŇ 2022 – vyhodnotenie

V období od 5. októbra do 16. novembra 2022 Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) ponúkol základným a stredným školám možnosť overiť úroveň vedomostí a zručností žiakov prostredníctvom elektronických testov. 

V  systéme e-Test boli pre žiakov základných škôl a gymnázií s osemročným vzdelávacím programom sprístupnené testy z matematiky, vyučovacích jazykov, čitateľskej gramotnosti a anglického jazyka úroveň A2. Pre žiakov stredných škôl a ekvivalentných ročníkov 8-ročných gymnázií boli k dispozícii testy z vyučovacích jazykov, čitateľskej gramotnosti, anglického jazyka úrovne B1 a B2 a matematickej gramotnosti. Celkovo bolo v systéme pripravených 16 testov.

O testovania bol veľký záujem. Online testovania JESEŇ 2022 sa zúčastnilo celkom 47 836 žiakov na 506 školách. Žiaci základných a stredných škôl vyplnili v uvedenom období vyše 63 600 elektronických testov.

Na základných školách bol najväčší záujem o test z anglického jazyka úrovne A2 a matematiky pre žiakov 5. ročníka ZŠ (v oboch vyše 8 000 žiakov), na stredných školách sa najviac žiakov otestovalo zo slovenského jazyka a literatúry (vyše 5 000 žiakov).

Priamo na portáli systému e-Test majú riaditelia prístup k reportom s výsledkami žiakov a školy v e-testovaní JESEŇ 2022.

Veríme, že pre školy sú tieto nástroje užitočnou pomôckou na opakovanie a prehlbovanie učiva a reporty sú užitočnou spätnou väzbou pre identifikovanie rozdielov v úrovni vedomostí a zručností žiakov.

Viac informácií nájdete na: https://new.nivam.sk/merania/e-testovania/e-testovania-jesen-2022/

 

Všetkým zapojeným školám ďakujeme za účasť.

 


Poznáme víťazov 18. ročníka celoslovenského projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“

Absolútnym víťazom 18. ročníka celoslovenského projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“, ktorý sa konal pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc 24. októbra 2022, sa stala Školská knižnica Základnej školy v Hliníku nad Hronom. Najvyššie bodové ocenenie spomedzi 199 zapojených školských knižníc získala za zorganizovanie najzaujímavejšieho podujatia nazvaného Máme ťa radi ako…

Na druhom mieste sa umiestnila Školská knižnica Spojenej školy na ulici J. Fabiniho v Spišskej Novej Vsi s podujatím Knihy v našej školskej knižnici sú naším pokladom.

Z tretieho miesta sa tešila Školská knižnica Základnej školy s materskou školou v Udiči s podujatím Školská knižnica má sviatok.

Štvrté miesto bolo udelené Školskej knižnici Základnej školy na Spojovej ulici v Banskej Bystrici za podujatie Kalendár najzaujímavejších akcií školskej knižnice. Na piatom mieste sa umiestnila Školská knižnica Základnej školy v Dvoroch nad Žitavou s podujatím Kreatívna školská knižnica. Šieste miesto patrilo Školskej knižnici Základnej školy s materskou školou v Čadci-Podzávoze za podujatie Prečo máme radi našu školskú knižnicu? Siedme miesto obsadila Školská knižnica Základnej školy v Svrčinovci s podujatím Vstúpte medzi nás do sveta fantázie.

Všetkých sedem ocenených školských knižníc získalo od Národného inštitútu vzdelávania a mládeže knižné publikácie v celkovej hodnote 2 000 eur podľa vlastného výberu do svojich knižničných fondov.

Ďalšie štyri školské knižnice získali zvláštne ceny od partnerov celoslovenského projektu. Napríklad Klub mladých čitateľov Albatros venoval Školskej knižnici Základnej školy na Námestí mládeže vo Zvolene, ktorá sa umiestnila ako prvá základná škola mimo poradia víťazov, knihy v hodnote 150 eur za podujatie Školská knižnica nás baví. Vydavateľstvo Tatran venovalo Školskej knižnici Základnej školy na Tribečskej ulici v Topoľčanoch, ktorá sa umiestnila ako druhá základná škola mimo poradia víťazov, knihy v hodnote 150 eur za podujatie Najkrajší darček. Knižná edícia pre malých čitateľov Stonožka venovala Školskej knižnici Základnej školy s materskou školou Štefana Ďurovčíka v Palíne, ktorá sa umiestnila ako tretia základná škola mimo poradia víťazov, knihy v hodnote 80 eur za podujatie Podoby našej školskej knižnice. Knižná edícia pre mladých čitateľov YOLI venovala Školskej knižnici Gymnázia sv. Moniky v Prešove, ktorá sa umiestnila ako prvá stredná škola mimo poradia víťazov, knihy v hodnote 80 eur za podujatie Kúsok školskej knižnice aj na našich chodbách.

Celoslovenský projekt, ktorý sa konal pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, realizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc 24. októbra 2022 na tému Ako máme radi našu školskú knižnicu.

Bližšie informácie o uvedenom projekte nájdete na webovom sídle oddelenia Slovenskej pedagogickej knižnice Národného inštitútu vzdelávania a mládeže www.spgk.sk v časti Aktuality.

Uvedený celoslovenský projekt je súčasťou troch októbrových projektov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže zameraných na podporu kreatívneho čítania, do ktorých sa zapojilo 1 411 škôl s celkovým počtom 128 208 účastníkov.


POZOR, ZMENA TERMÍNU. Webinár k mediálnej gramotnosti pre učiteľov a učiteľky materských škôl sa presúva na 14. decembra

Pozývame Vás na webinár, ktorý je zameraný na rozvíjanie mediálnej gramotnosti učiteľov a učiteliek v materských školách. V prvej časti sa venuje témam ako vplyv médií na spoločnosť, práca s informáciami a faktami, či najčastejšie chyby v myslení. Druhá časť je zameraná na rozvíjanie mediálnej gramotnosti detí v predškolskom veku. Webináre sa realizujú v nadväznosti na metodickú príručku Mediálna výchova v materských školách – cesta k mediálnej gramotnosti, ktorá je dostupná na webovom sídle: https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/zavadzanie-isvp-ms-zs-gym/materska-skola/medialna-vychova-materskych-skolach.pdf .

Nový termín:

14. 12. 2022 od 8:30 do 12:00, prihlasovanie je otvorené do utorka 12.12

Program:

8:30 – 10:00 Mediálna gramotnosť a kritické myslenie

10:00 – 10:30 prestávka

10:30 – 12:00 Ako podporiť rozvíjanie mediálnej gramotnosti u detí

Lektorka:

Mgr. Michaela Vargová, PhD.

Prihláste sa prostredníctvom odkazu: https://forms.office.com/r/NSVUwTihtY

Účasť na webinári je bezplatná. Po registrácii Vám pošleme prihlasovacie údaje prostredníctvom komunikačnej platformy ZOOM.

 

Kontakt: Mgr. Miroslava Višňovská, PhD.  miroslava.visnovska@statpedu.sk


Infosemináre k aktivitám projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní

Pozývame vás na informačné semináre spojené s prezentáciou aktivít projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, zastrešenom Národným inštitútom vzdelávania a mládeže s podporou organizácie UNICEF. 
 
Projekt vznikol za účelom priamej podpory školám pri integrácii detí z Ukrajiny, ako aj adresnej pomoci rodinám z Ukrajiny pri zaraďovaní detí do škôl.
 
Pripravované informačné semináre sú určené školám, ktoré integrujú alebo plánujú integrovať ukrajinské deti. Naši regionálni koordinátori na nich predstavia ponuku služieb v rámci nášho projektu, vrátane osobného poradenstva, bezplatného objednania vzdelávacích materiálov na výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka pre MŠ a ZŠ a širokej ponuky vzdelávacích podujatí, ktoré postupne pripravujeme. Na informačných seminároch ponúkneme účastníkom možnosť si všetky vzdelávacie materiály na výučbu slovenčiny ako cudzieho jazyka pre MŠ a ZŠ aj prelistovať. 
 
Semináre sa uskutočnia prezenčne v krajských pracoviskám NIVaM, v Žilinskom kraji online. Prihláste sa.
Tešíme sa na stretnutia s vami.
 
 
 

Medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých PIAAC pokračuje

Medzinárodný výskum PIAAC – Medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých (angl. Programme for the International Assessment of Adult Competencies) meria úroveň zručností populácie vo veku od 16 – 65 rokov.

Testovanie PIAAC ukáže, ako je na tom čitateľská a matematická gramotnosť a schopnosť adaptívneho riešenia problémov dospelých pracujúcich ľudí. 

Aktuálne prebieha hlavná fáza zberu dát, v ktorej bude oslovených celkovo 10 000 náhodne vybraných domácností. Tie budú tvoriť reprezentatívnu vzorku. Súčasne budú oslovení aj učitelia našich ZŠ a SŠ, ktorých odpovede budú porovnané s výsledkami výskumu PIAAC Online. Rozhovory, ktoré trvajú približne 2 hodiny, vykonávajú vyškolení opytovatelia pomocou prenosných počítačov. Účasť vo výskume je úplne anonymná, odpovede účastníkov nebude možné priradiť ku konkrétnym osobám a adresám.

Národný projekt Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých realizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.

 

Aké sme mali v prvom cykle výskumu PIAAC (2012) výsledky?

V hodnotení úrovne zručností čitateľskej gramotnosti sa Slovensko umiestnilo spomedzi 24 porovnávaných krajín na 8. mieste. Toto umiestnenie získalo vďaka výrazne nadpriemernému podielu dospelých (až 44 % dospelých), ktorí sa umiestnili na treťom, t. j. priemernom stupni čitateľskej gramotnosti.

V hodnotení úrovne matematickej gramotnosti v roku 2012 sa Slovensko umiestnilo spomedzi 21 porovnávaných krajín na 7. mieste. Opäť za vysoké umiestnenie vďačí Slovensko vysokému podielu ľudí (41,1 %), ktorí sa umiestnili na priemernej (tretej) úrovni matematickej gramotnosti.

Všeobecne je možné konštatovať, že silnou stránkou Slovenska je schopnosť dlhodobo zabezpečovať priemernú úroveň čitateľskej a matematickej gramotnosti obyvateľov, ktorí absolvovali stredný stupeň vzdelávania.

 

Viac informácií na piaac.nucem.sk/


Letnú školu NIVaM úspešne absolvovalo skoro 500 zamestnancov a zamestnankýň škôl a školských zariadení

Počas letných mesiacov realizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže pre členov inkluzívnych tímov Letnú školu, ktorú tvorilo 5 programov inovačného vzdelávania:

  1. Tvorba inkluzívnej kultúry školy a školského zariadenia z pohľadu pedagogických a odborných zamestnancov – východiská tvorby inkluzívneho prostredia triedy a skupiny     
  2. Profesionalita pedagogického asistenta v škole a školskom zariadení                      
  3. Vzdelávanie PZ a OZ zamerané na spoluprácu s nízkomotivovanými rodičmi
  4. Školský psychológ v online prostredí zameraný na rizikové správanie žiakov       
  5. Mastery learning v celodennej edukácii detí a žiakov z MRK    

 

Vzdelávanie prebiehalo kombinovane – v prezenčnej a online forme.

Prezenčná časť v rozsahu 3 dni prebiehala v Bratislave, Poprade, Banskej Bystrici a Prešove. Zvyšok z časovej dotácie prebiehal online formou. Niektoré vzdelávania boli realizované iba online formou.

Účastníci programu vzdelávania sa naučili identifikovať a analyzovať bariéry inkluzívnej kultúry školy/školského zariadenia, tvoriť inkluzívne prostredie a rozvíjať u detí a žiakov proinkluzívne správanie sa a inovovať výchovno-vzdelávací proces v podmienkach inkluzívnej kultúry školy/školského zariadenia.

 

Letnú školu úspešne absolvovalo 496 zamestnancov platených z prostriedkov NP POP a NP POP II.

 

Letná škola bola organizovaná v rámci národného projektu „Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov, Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov II“ a národného projektu Profesijný rozvoj učiteľov (TEACHERS).

„Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.“


Hľadáme brigádnikov na administratívnu a logistickú pomoc

Hľadáš si brigádu, ktorá bude mať hlbší zmysel? Pridaj sa k nám do tímu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní a pomôž nám dostať vzdelávacie materiály na výučbu slovenčiny do škôl po celom Slovensku.

 

KOHO HĽADÁME

Zodpovedného a samostatného študenta/študentku alebo osobu s chuťou pomôcť a časovými možnosťami  zapojiť sa počas dňa so systematickým prístupom k práci. Tvojou úlohou bude pomoc s administratívnymi úlohami v projekte a prípravou balíkov s učebnými materiálmi na školy.

ČO TI PONÚKAME

KEDY A KDE ŤA POTREBUJEME

Termín nástupu je ASAP. Miestom tvojho výkonu práce bude pracovisko NIVaM na Karloveskej 64, v priestoroch bývalej IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže.

AKO SA PRIHLÁSIŤ

Ak máš o brigádu záujem, pošli nám svoj životopis čo najskôr na email unicef@new.nivam.sk.


Pozvánka na zážitkový seminár – SPOZNÁVAME REGIÓN II.

Krajské pracovisko Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v Trnave v spolupráci s Kultúrnym centrom Malý Berlín v Trnave, vás pozýva na zážitkový seminár  s názvom: Príbeh trnavských hradieb – Záhada Mocného opasku.

Hlavným cieľom podujatia je poskytnúť účastníkom inšpiráciu pre zážitkové interaktívne spoznávanie mesta Trnava, s využitím metódy terénneho vyučovania regionálnych dejín, prostredníctvom  interaktívnej hry Záhada Mocného opasku, s ohľadom na pripravované kurikulárne zmeny, v súvislosti s reformou vzdelávania.

Špecifickým cieľom je poukázať na zmysluplnosť využívania digitálnych technológií v živote žiakov, ako aj na  rozvíjanie informačnej a digitálnej gramotnosti.

Vedomé využívanie regionálnych prvkov a  artefaktov je nenahraditeľnou príležitosťou k rozvoju žiackej osobnosti prostredníctvom  terénneho vyučovania, ktoré umožňuje vnímať historické súvislosti nielen ohraničene, ale aj v širšej perspektíve. Využitie interaktívnej hry Záhada Mocného opasku spája históriu, technológiu, inštalácie v životnej veľkosti, rôzne hádanky a prekvapenia, napínavý príbeh a prechádzku peknými uličkami mesta Trnava.

Dvojjazyčné audio – spracovanie hry Záhada Mocného opasku ponúka využitie aj pri výučbe anglického jazyka, čím prispieva k rozširovaniu slovnej zásoby a cibreniu si základných zručností počúvania, porozumenia, rozprávania a v neposlednom rade aj písania. 


KLIMATICKÁ KONFERENCIA COP27

Minulý týždeň sa Mládežnícky delegát SR pri OSN, Michal Salíni, zúčastnil na klimatickej konferencii COP27 v Šarm-aš-Šajchu v Egypte.

Michal spolu s delegáciou prezidentky SR Zuzany Čaputovej a ďalším mladým klimatickým lídrom, Theodorom Christofim, v nedeľu 5.11.2022 priletel do Šarm-aš-Šajchu, aby od pondelka absolvoval intenzívny program. Hlavnou úlohou dvoch zástupcov mladej generácie bolo absolvovať množstvo seminárov, workshopov a oficiálnych stretnutí. Išlo najmä o tie, ktoré p. prezidentka a jej tím nemali možnosť navštíviť z dôvodu vyťaženosti.

Po ubytovaní sa, Michal hneď v pondelok ráno cestoval do dejiska podujatia, aby sa zúčastnil rannej koordinácie členských štátov EÚ spolu so zástupcami Ministerstva životného prostredia SR. Takéto koordinácie sa na COP27 diali každý deň a ich cieľom bolo zjednotiť postoj členských štátov EÚ, aby potom prezentovali silnejší hlas na konferencii. Jedným z hlavných cieľov EÚ v tejto oblasti bolo zaručiť koordináciu finančných tokov do riešení, ktoré sú efektívne a majú výsledky.

Ďalší Michalov program prebiehal v tzv. Inovatívnej zóne, kde sa dialo množstvo zaujímavých udalostí. Po logistických nepríjemnostiach zo strany egyptských organizátorov, ktoré spôsobili chaos v prepravovaní sa medzi jednotlivými zónami konferencie, navštívil panel s Borisom Johnsonom, bývalým premiérom Spojeného kráľovstva. Johnson zdôraznil nutnosť spolupráce tzv. globálneho severu s juhom, mládežnícku participáciu v hľadaní riešení, ale napríklad aj odmietol dočasné zvýšenie ťažby ropy a zemného plynu v UK.

Hneď potom nasledovali ďalšie panely. V prvom z nich aktéri debatovali na tému riešení, ako konečne skončiť éru fosílnych palív. V tomto paneli vystupovala aj Adenike, klimatická aktivistka z Nigérie, ktorá zdôraznila, že riešenia v Afrike idú ruka v ruke s pomocou od bohatých krajín a rozvojom kontinentu. Panelisti rozoberali aj neochotu súkromných firiem byť lídrami v oblasti bezuhlíkovej ekonomiky a spoliehanie sa na štátnu podporu.

Mimoriadne zaujímavým panelom bola aj diskusia s tematikou dodávateľských reťazcov, kde sa šéfovia oddelení udržateľnosti firiem ako je Coca-Cola, Mars, alebo KPMG rozprávali o konkrétnych riešeniach, ako primäť dodávateľov k udržateľnej výrobe.

Následne sa Michal spolu s Theodorom presunuli do hlavnej miestnosti, kde sledovali výstup p. prezidentky Zuzany Čaputovej. Tá zdôraznila, že klimatická kríza nepočká, kým vyriešime naše momentálne problémy. Taktiež zdôraznila nutnosť dekarbonizácie slovenskej ekonomiky a mnoho ďalšieho.

Utorok ponúkol nemenej zaujímavý program. Ráno Michal navštívil konferenciu iniciatívy First Movers, ktorá združuje firmy z celého sveta v ťažkom priemysle. Tieto firmy do istej miery pochopili nutnosť zahrnutia privátneho sektoru do hľadania riešení, a tak si dobrovoľne stanovili ciele k udržateľnosti do budúcich rokov. Bohužiaľ, mnoho z týchto cieľov je nedostačujúcich.

Ďalším bodom programu bol seminár na tému investícií v Afrike a úlohy EÚ. Panelistami boli odborníci v sektore a debatovali o konkrétnych riešeniach. Zaujímavým príbehom bola vodná elektráreň v Mozambiku, postavená za pomoci EÚ, ktorá generuje elektrickú energiu nielen v Mozambiku, ale poskytuje ju okolitým štátom. Panelisti sa zhodli, že podpora EÚ pre takéto projekty je kľúčová pre rozvoj Afriky.

COP 27 bol revolučný aj v tom, že po prvýkrát mala mládež ako taká svoj vlastný pavilón. Michal samozrejme navštívil aj ten na seminári na tému férovej zelenej tranzície pre nás všetkých. Hneď po tomto paneli nasledovalo aj koordinačné stretnutie s ďalšími mládežníckymi delegátmi, ktoré pokračovali v programe aj ďalšie dni. Michal s Theodorom im odovzdali svoje dovtedajšie názory a poznatky a po krátkom večernom oddychu ich už čakala cesta domov na druhý deň.

Mladí delegáti si z konferencie odnášajú množstvo užitočných poznatkov a nápadov na riešenia. Účasť Michala a Theodora na COP27 mala za úlohu aj vypracovanie výstupov a odporúčaní pre Kanceláriu prezidenta SR z pohľadu mládežníckych delegátov. Na tomto dokumente teraz Michal spolu s Theodorom usilovne pracujú aj po návrate z Egypta.


17. november: MLADÍ V CENTRE DEJÍN

MLADÍ V CENTRE DEJÍN je názov krátkeho videoprogramu, ktorý sme pre vás pripravili pri príležitosti dnešného dňa. Pozrite si prehľad históriou 17. novembra a diskusiu s našimi skvelými hostkami a hosťami.
 
O slobode, demokracii a možnostiach, ktoré má dnešná mladá generácia sme sa v prvom vstupe rozprávali s Petrom Kupcom, riaditeľom implementácie programov Erasmus+ a Európsky zbor solidarity na Slovensku a Larou Izabelou Kurtek, ktorá vedie oddelenie podpory práce s mládežou.
 
Aké majú dnes mladí a študenti možnosti sme diskutovali v druhom vstupe so zástupkyňu zo Žiackeho poradného výboru Luciu Komorníkovú a mládežníckeho delegáta SR pri OSN Michala Salíniho. Na záver nám nechali aj zopár tipov na inšpiratívne účty na sociálnych sieťach. Video si môžete prehrať priamo na tejto stránke nižšie, nájdete ho aj na odkaze: https://youtu.be/8X5hhppR2CM 
 
 


1151617181923