Preskočiť na hlavný obsah
  1. Domov

Viac ako 46-tisíc žiakov čaká celoslovenské externé testovanie – Testovanie 9 2023

V najbližších dňoch sa uskutoční celoslovenské externé testovanie – Testovanie 9 2023 (T9 2023), ktorého sa zúčastnia žiaci 9. ročníka základných škôl, 4. ročníka gymnázií a tanečných konzervatórií s osemročným vzdelávacím programom a 1. ročníka stredných škôl s päťročným vzdelávacím programom prijatí na vzdelávanie v strednej škole z ôsmeho ročníka základnej školy. Vyše 46 600 žiakov z 1 642 škôl v stredu 22. marca 2023 absolvuje test z matematiky  a test z vyučovacieho jazyka (slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra). Vo štvrtok 23. marca 2023 absolvujú žiaci zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským test z predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra a žiaci školy s  vyučovacím jazykom ukrajinským absolvujú test z predmetu ukrajinský jazyk a literatúra.

Celkom je na T9 2023 prihlásených 46 617 žiakov z 1 642 škôl, z toho je 4 787 žiakov zo 170 stredných škôl s osemročným a päťročným vzdelávacím programom. Z celkového počtu prihlásených žiakov na T9 2023 je 43 754 žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom (VJ) slovenským, 2 689 žiakov zo škôl s VJ maďarským a 12 žiakov z jednej školy s VJ ukrajinským. Medzi prihlásenými je 4 527 žiakov so zdravotným znevýhodnením.

Testy zo všetkých vyučovacích predmetov, okrem ukrajinského jazyka a literatúry, pozostávajú z 30 úloh.  Test zo slovenského a maďarského jazyka a literatúry obsahuje popri 20 úlohách s výberom odpovede aj 10 úloh s tvorbou krátkej odpovede. Test z matematiky je zostavený z 15 úloh s výberom odpovede a z 15 úloh s krátkou číselnou odpoveďou. Žiaci budú mať na riešenie testu zo slovenského jazyka a maďarského jazyka k dispozícii 70 minút a na riešenie testu z matematiky budú mať 90 minút. V rámci testu zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry pre žiakov zo škôl s VJ maďarským bude overovaná aj oblasť počúvanie s porozumením. Na riešenie testu budú mať žiaci k dispozícii 70 minút. Žiaci školy s VJ ukrajinským absolvujú v rovnaký deň test z ukrajinského jazyka a literatúry, ktorý obsahuje 20 úloh s časovou dotáciou 50 minút. Zadania testových úloh budú v deň ich administrácie do 15.00 h zverejnené na webovej stránke Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), ktorý T9 2023 zabezpečuje.

Všetky testy budú vyhodnocované centrálne elektronicky. Kľúče správnych odpovedí k jednotlivým testom budú zverejnené na webovej stránke NIVaM do 30. marca 2023.

Pre žiakov, ktorí sa z objektívnych, najmä zdravotných dôvodov nezúčastnia testovania v riadnom termíne, je určený náhradný termín T9 2023. Ten je stanovený na 4. a 5. apríl 2023 a uskutoční sa v školách určených regionálnymi úradmi školskej správy. Zoznam týchto škôl NIVaM zverejní do 31. marca 2023.

Výsledky žiakov z T9 2023 v elektronickej podobe získajú základné školy aj stredné školy (na účely prijímacieho konania) 21. apríla 2023. Výsledkové listy žiakov budú školám doručené elektronickou poštou do 12. mája 2023.

Bližšie informácie k realizácií T9 2023 sú dostupné na tejto webovej stránke NIVaM: Testovanie 9 v šk. roku 2022/2023

 

Zdroj ilustračnej foto: canva.com

 


Zastúpenie NIVaM na medzinárodnom workshope o plánovaní citlivého jazykového vzdelávania učiteľov a učiteliek

Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy (ECML) v Grazi organizovalo v dňoch  14. – 15. 02. 2023 workshop s tematikou  jazykového vzdelávania učiteľov, na ktorom mal svoje zastúpenie aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

Cieľom workshopu bolo prezentovanie projektu, ktorý je zacielený na plánovanie citlivého jazykového vzdelávania žiakov, učiteľov/budúcich učiteľov v kontexte implementácie kurikula a vzdelávacích modulov v rámci ďalšieho vzdelávania učiteľov.

Prezentovaný projekt ponúka vybrané  súbory „stavebných blokov“, ktoré môžu pomôcť tvorcom učebných osnov, pedagógom, ako aj inštitúciám a organizáciám podieľajúcim sa na  profesijnom rozvoji učiteľov. Môžu tiež byť užitočnými pri tvorbe vzdelávacích programov, ako aj pri samotnej realizácii podpory učiteľom. Projekt zároveň poukazuje na kompetencie, ktorými by mali učitelia disponovať pre potreby aplikovania jazykovo citlivého vzdelávania do praxe.

Program workshopu bol v kontinuite s témou, ktorá sa koncentrovala na uvedomenie si úlohy jazyka a komunikácie vo vzdelávaní žiakov i pedagógov, resp. prípravy budúcich učiteľov. Počas workshopu často zaznievala myšlienka o potrebe rozvíjania jazykových kompetencií učiteľov, aby mohli:

Počas workshopu boli tiež prezentované vybrané podporné stratégie, ktoré by našli svoju uplatniteľnosť vo výchovno-vzdelávacom procese orientovanom na citlivosť vo verbálnom vyjadrovaní sa.

 

Odporúčané zdroje:

https://www.ecml.at/ECML-Programme/ECMLCalendar/tabid/257/language/en-GB/Default.aspx

https://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2020-2023/Buildingblocksforplanninglanguage-sensitiveteachereducation/tabid/5529/language/en-GB/Default.aspx

https://www.oesz.at/OESZNEU/document2.php?Submit=&pub_ID=263

https://www.coe.int/en/web/reference-framework-of-competences-for-democratic-culture

https://carap.ecml.at/

https://www.coe.int/en/web/autobiography-intercultural-encounters

https://www.coe.int/en/web/autobiography-intercultural-encounters/images-of-others

https://inclusme-project.eu/

 

 

Zdroj fotografií: NIVaM



NIVaM privítal milú pracovnú návštevu zo Vzdělávacího institutu pro Moravu, zariadenia pre ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov a strediska služieb školám

Prostredníctvom projektu Erasmus + sme zrealizovali v dňoch 13.3.2023 – 17.3.2023 mobilitu zamestnancov, v rámci ktorej p. Jana Daňková z VIM Brno metódou tieňovania snímala pracovné činnosti zamestnancov v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže v Krajskom pracovisku v Nitre.

Tieňovanie alebo job-shadowing umožňuje zamestnancom vo vzdelávaní dospelých, aby strávili určitú dobu v zahraničí v príslušnej organizácii pôsobiacej v tomto sektore vzdelávania.

Účastník tieňovania spracúva metódy a postupy práce využívané prijímacou organizáciou a následne testuje nové poznatky v praxi vo svojej domovskej inštitúcii.

Spoločne sme zdieľali informácie o obsahu a rozsahu ponuky našich služieb, marketingu a komunikácie so školami, spolupráce s lektormi. Porovnávali sme postupy našich organizácií pri organizácii vzdelávacích podujatí, vo vedení dokumentácie, evaluácie.

Diskutovali sme o realizovanej  spolupráci s ďalšími organizáciami, o trendoch a aktuálnych témach vo vzdelávaní pedagogických a odborných zamestnancov. Naša kolegyňa z moravského pracoviska sa zoznámila  s pracovnými postupmi v NIVaM-e,  zdieľala informácie, skúsenosti  a príklady dobrej praxe.

Cenným bolo aj prezentovanie našej spolupráce a plnenie stanovených cieľov stáže počas súbežnej monitorovacej návštevy zástupcov Domu zahraničnej spolupráce, p. Kateřiny Lisnerovej a p. Jaromíra Coufalíka.

Cieľom programu Erasmus+ je umožniť medzinárodné návštevy a podporovať medzinárodnú spoluprácu. Prinášať inovácie vo vzdelávaní, podporovať všeobecný rozvoj zručností u účastníkov. Program sprístupňuje organizáciám nenahraditeľné skúsenosti zo zahraničia a pomáha im nadviazať cennú medzinárodnú spoluprácu.

Teší nás vzájomná spolupráca v zohranom medzinárodnom pracovnom tíme.

Sme radi, že máme skvelých partnerov na Morave!

Fotografia zdroj: Krajské pracovisko NIVaM v Nitre
Ilustračný obrázok zdroj: canva.com

 


Iniciatíva Európskej komisie “Deň európskych autoriek a autorov”

Deň európskych autoriek a autorov je nová iniciatíva Európskej komisie zameraná na motiváciu mladých ľudí viac čítať. Prvý Deň Európskych autoriek a autorov sa uskutoční dňa 27. marca 2023 a následne sa bude konať každý rok posledný pondelok v marci. Mariya Gabriel, európska komisárka pre inováciu, výskum, kultúru, vzdelávanie a mládež túto iniciatívu oficiálne spustí v Sofii spolu s Georgim Bardarovom, slávnym bulharským autorom a víťazom európskej ceny za literatúru za rok 2021.

Cieľom tohto celoeurópskeho dňa je prepojiť knižný a vzdelávací sektor a pomôcť ľuďom v Európe objaviť jazykovú a kultúrnu rozmanitosť európskej literatúry. Literatúra je nástroj individuálneho posilnenia, ktorý môže žiakov a žiačky vyzbrojiť adekvátnym súborom zručností potrebným na to, aby sa zapájali do aktuálnych sociálnych a osobných výziev. Tento deň je tiež príležitosťou zdôrazniť význam všetkých programov a iniciatív, ktoré už prebiehajú v jednotlivých krajinách EÚ, s cieľom podporiť čítanie.

V rámci prvého ročníka Dňa európskych autoriek a autorov organizuje Komisia 27. marca 2023 v Sofii jednodňovú konferenciu o podpore čítania, na ktorej sa zídu zástupcovia členských štátov z ministerstiev kultúry alebo školstva, príslušných verejných inštitúcií a národné mimovládne organizácie aktívne v tejto oblasti, ako aj organizácie zastupujúce knižný a kultúrny sektor na európskej úrovni. Registrácia online aj on-site účasti tu: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/DayOfEuropeanAuthorsParticipants

Program konferencie.

 

Ilustračný obrázok zdroj: canva.com

Hospitačný pobyt v Bavorsku – ponuka 2023

Cieľ pobytu: hospitačný pobyt na nemeckej škole; 
Cieľová skupina: učiteľ nemeckého jazyka na základných alebo stredných školách;

Dĺžka: cca. 2 týždne (presný termín odchodu a príchodu si dohodne učiteľ s hostiteľskou školou);
Termín: september – december roku 2023, nemecká strana termín po nominácii bližšie špecifikuje;

Štipendium bavorskej strany: 750 Eur/osoba, ktoré dostane hostiteľská škola na zabezpečenie hospitačného zázemia, ubytovania a stravného pre učiteľov. Pozn.: Hostiteľská škola dostane odporúčanie sumu rozdeliť, zabezpečiť program a ubytovanie pre učiteľa a druhú polovicu mu poskytnúť ako vreckové. 

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu poskytne nominovaným učiteľom príspevok na cestovné.

Podmienky: Vyplnenú prihlášku (v NJ) s vlastnoručným podpisom oskenovať/odfotiť, CV učiteľa spolu s jeho motivačným listom (v NJ) prosíme poslať na email: bavorsko@minedu.sk do 23.05.2023.

Proces: Organizácia uvoľnenia učiteľov je plne v gescii jeho zamestnávateľa – učitelia sa preto vopred dohodnú so svojim riaditeľom školy o uvoľnení na účely hospitačného pobytu, s cieľom svojho ďalšieho vzdelávania apod.
Po výberovom konaní, ktoré sa uskutoční koncom mája 2023, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR nominuje Bavorskému ministerstvu pre vzdelávanie, kultúru, vedu a umenie spolu 10 učiteľov a 2 náhradníkov. Následne pridelí bavorská strana jednotlivých učiteľov do vybraných škôl v Bavorsku a poskytne učiteľom bližšie informácie v dostatočnom časovom predstihu pred samotným hospitačným pobytom.
 

Súbory na stiahnutie

 

Ilustračný obrázok zdroj: canva.com

Školenia zamerané na hodnotenie písomnej formy internej časti maturitnej skúšky z vyučovacích jazykov

Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) prostredníctvom krajských pracovísk a pracoviska v Komárne v spolupráci s oddelením hodnotenia a monitorovania vzdelávania organizuje v marci online školenia zamerané na hodnotenie písomnej formy internej časti maturitnej skúšky z vyučovacích a cudzích jazykov (PFIČ MS), KP Bratislava organizuje dve školenia prezenčne (marec a apríl).

Cieľom školenia je prezentovať legislatívne úpravy a organizačné pokyny realizátora maturitnej skúšky (NIVaM) k problematike opráv a hodnotenia PFIČ MS a na praktických ukážkach vysvetliť pravidlá a kritériá hodnotenia PFIČ MS.

Program:

  1. Kritériá na hodnotenie slohových prác žiakov (rozdiel medzi hodnotením bežných slohových prác a prác PFIČ MS)
  2. Používanie korektorských značiek pri hodnotení PFIČ MS z VUJ
  3. Tréning zručností hodnotiteľa PFIČ MS z VUJ
  4. Diskusia

Výstupom školenia bude potvrdenie o účasti na vzdelávacom podujatí, ktoré bude každému účastníkovi školenia zaslané elektronicky.

V prípade akýchkoľvek informácií kontaktujte príslušné pracovisko:

PracoviskoKontaktná osobaLektor/lektoriTermín školeniaForma školenia
Prezenčne, miesto konania/online,
Link na prihlásenie sa na školenie - CIS
KP BratislavaPaedDr. Mária Onušková
maria.onuskova@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský28. 3. 2023
9:00 - 11:30 h.
Prezenčne, Krajské pracovisko, NIVaM Bratislava, Ševčenkova 11
KP BratislavaMgr. Libuša Bednáriková
libusa.bednarikova@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský13.4.2023Prezenčne, Krajské pracovisko, NIVaM Bratislava, Ševčenkova 11
KP TrnavaMgr. Beáta Juráková
beata.jurakova@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský30. 3. 2023
12:30 - 15:00 h.
link: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4335
KP NitraMgr. Mária Pappová
maria.pappova@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský21.3.2023
13:00 - 15:30 h.
link: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4339
KP KomárnoMgr. Gábor Tóth, PhD.
gabor.toth@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský21.3.2023
13:00 - 15:30 h.
link: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4339
KP TrenčínIng. Vladimír Figel
vladimir.figel@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský29.3.2023
9:30 - 12:00 h.
link: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4066
KP Banská BystricaMgr. Anna Pávová
anna.pavova@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský31. 3. 2023
9:30 - 12:00 h.
link: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4376
KP ŽilinaMgr. Lenka Štalmachová
lenka.stalmachova@mpc-edu.sk
Mgr. Lenka Štalmachová29. 3. 2023
9:30 - 12:00 h.
link: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4341
KP PrešovMgr. Dagmar Čtvrtníčková
dagrmar.ctvrtnickova@mpc-edu.sk
Mgr. Branislav Hudcovský27. 3. 2023
9:30 - 12:00 h.
link:https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4336
KP KošiceOdborný seminár už realizovaný---

Príloha: Prehľad termínov, kontaktná osoba a link na prihlásenie sa na školenie

 

Ilustračný obrázok zdroj: canva.com

 

 


Deň európskych autoriek a autorov, 27. marec 2023

Deň európskych autoriek a autorov je nová iniciatíva Európskej komisie zameraná na motiváciu mladých ľudí viac čítať. Prvý Deň Európskych autoriek a autorov sa uskutoční dňa 27. marca 2023 a následne sa bude konať každý rok posledný pondelok v marci. Mariya Gabriel, európska komisárka pre inováciu, výskum, kultúru, vzdelávanie a mládež túto iniciatívu oficiálne spustí v Sofii spolu s Georgim Bardarovom, slávnym bulharským autorom a víťazom európskej ceny za literatúru za rok 2021.

Cieľom tohto celoeurópskeho dňa je prepojiť knižný a vzdelávací sektor a pomôcť ľuďom v Európe objaviť jazykovú a kultúrnu rozmanitosť európskej literatúry. Literatúra je nástroj individuálneho posilnenia, ktorý môže žiakov a žiačky vyzbrojiť adekvátnym súborom zručností potrebným na to, aby sa zapájali do aktuálnych sociálnych a osobných výziev. Tento deň je tiež príležitosťou zdôrazniť význam všetkých programov a iniciatív, ktoré už prebiehajú v jednotlivých krajinách EÚ, s cieľom podporiť čítanie.

Zapojte sa aj vy a podeľte sa o svoje skúsenosti

Školy

Stredné školy v EÚ sú pozvané, aby sa 27. marca 2023 zúčastnili na podujatí spoločného čítania z knihy. Ako?

Knižnice a organizácie

Podeľte sa o svoje skúsenosti zo spoločného čítania 27. marca a pošlite fotografie alebo videá s krátkym popisom Európskej komisii na EAC-DAY-OF-THE-EUROPEAN-AUTHORS@ec.europa.eu a ministerstvu kultúry na hovorca@culture.gov.sk.

Konferencia 27. marca 2023 – Sofia, Bulharsko

V rámci prvého ročníka Dňa európskych autoriek a autorov organizuje Komisia 27. marca 2023 v Sofii jednodňovú konferenciu o podpore čítania, na ktorej sa zídu zástupcovia členských štátov z ministerstiev kultúry alebo školstva, príslušných verejných inštitúcií a národné mimovládne organizácie aktívne v tejto oblasti, ako aj organizácie zastupujúce knižný a kultúrny sektor na európskej úrovni. Registrácia online aj on-site účasti tu: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/DayOfEuropeanAuthorsParticipants

Program konferencie.


Krajské pracovisko NIVAM v Nitre diskutovalo s riaditeľmi ZŠ okresu Zlaté Moravce

V dňoch 8.3.2023 Krajské pracovisko NIVAM v Nitre zrealizovalo pracovné stretnutie s riaditeľmi základných škôl v pôsobnosti Spojeného školského úradu v Topoľčiankach. Do pôsobnosti Spojeného školského úradu (SŠÚ) v Topoľčiankach patria obce  Beladice, Čaradice, Hostie, Jedľové Kostoľany, Martin nad Žitavou, Obyce, Skýcov, Sľažany, Tekovské Nemce, Topoľčianky, Velčice a Žitavany. Cieľom podujatia bolo predstaviť komplexnú činnosť, ponuku vzdelávacích a odborných aktivít, spolupráce a podpory, ktorú môže poskytnúť Národný inštitút vzdelávania a mládeže rôznym cieľovým skupinám a aktérom v oblasti vzdelávania a práce s mládežou.  Podujatia facilitovala a moderovala riaditeľka KP NIVAM v Nitre, Mgr. Mária Pappová v spolupráci s Mgr. Annou Nociarovou, SŠÚ Topoľčianky.

Obsahovou náplňou informačného semináru spojeného so živou diskusiou boli 3 kľúčové oblasti – práca s mládežou, podpora a vzdelávanie pedagogických zamestnancov a podpora integrácie detí a žiakov z Ukrajiny do vzdelávacieho procesu na Slovensku.

Regionálny koordinátor pre mládež, PhDr. Marcel Mudrák, PhD. prezentoval aktivity zamerané na podporu práce s mládežou, špecificky platformy Youthwiki, podporné materiály na prácu so študentskými parlamentami, programy Erasmus+ pre mládež, možnosti financovania projektov cez Európsky zbor solidarity a i.

Učiteľka profesijného rozvoja Mgr. Mária Rosinská predstavila ponuku programov inovačného vzdelávania zameraných na podporu aktívneho učenia sa žiakov, personalizované vyučovanie, tvorbu komplexných úloh, stratégie a techniky formatívneho hodnotenia žiakov, ako aj rôzne odborné podujatia určené pre pedagogických zamestnancov, ktoré sú realizované v rámci plánu obnovy.

Regionálny metodik pre podporu integrácie detí a žiakov z Ukrajiny Mgr. Martin Vyšňa predstavil aktuálne prebiehajúci projekt UNICEF realizovaný v spolupráci s NIVAM, ktorého cieľom je podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, rôzne podporné a vzdelávacie materiály.

Jedným z kľúčových cieľov NIVAMU je prepájanie formálneho a neformálneho vzdelávania a sieťovania v oblasti vzdelávania a práce s mládežou. Preto nás teší záujem zo strany oslovených subjektov o našu ponuku a tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.  


Medzinárodná konferencia: Zručnosti mládeže

Dňa 22.2.2023 sa na pôde Ekonomickej univerzity v Bratislave uskutočnila Medzinárodná konferencia: Zručnosti mládeže, ktorú organizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

Konferencia: Zručnosti mládeže mala za cieľ poskytnúť mladým ľuďom, mládežníckym organizáciám, vzdelávacím inštitúciám a zainteresovaným stranám z verejného, neziskového a súkromného sektora príležitosť, aby uznali a oslávili dôležitosť zručností mladých ľudí pre ich zamestnanie, dôstojný život a budúcnosť.

Pre nás ako organizátorov je spokojnosť našich hostí a pridaná hodnota to najdôležitejšie a sme radi, keď sa nám podarí naplniť naše ciele. Očakávania od tejto konferencie boli vysoké, pretože nielen mladí ľudia potrebujú pozornosť, ale aj pracovníci, ktorí ich sprevádzajú v rôznych životných situáciách.

Ako Medzinárodnú konferenciu: Zručnosti mládeže hodnotia účastníci?

Ako hodnotíte celkový priebeh podujatia?

Čo Vám účasť na podujatí spríjemňovalo?

Ak ste sa zúčastnili niektorého z workshopov, čo Vám účasť priniesla? Napíšte nám aj názov/tému workshopu.

Priestor na ďaľšie pripomienky, odkazy.

Bola to výnimočne dobrá konferencia. Veľmi som si ju užila a vážim si pozvanie. Prepojila som sa s ľuďmi a dozvedela sa mnohé zaujímavé fakty a nápady. Veľmi Vám za celú organizáciu ďakujem a držím palce pri všetkých ďalších podujatiach.

Konferencia bola záverečným podujatím v rámci projektu Európsky rok mládeže a zároveň úvodným podujatím Národného inštitútu vzdelávania a mládeže v rámci Európskeho roku zručnosti, ktorý na rok 2023 vyhlásila Európska komisia.
Konferencia sa konala pod záštitou Slovenskej komisie pri UNESCO a bola spolufinancovaná Európskou úniou.

Poďme si spoločne ešte raz pripomenúť skvelú atmosféru.

Všetkým účastníkom srdečne ďakujeme a tešíme sa opäť nabudúce.


Národný projekt Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých (PIAAC) očami projektového manažéra, Mgr. Mareka Klačka, PhD.

Mgr. Marek Klačko, PhD. – Narodil sa v Bratislave (1983). Vyštudoval Liečebnú pedagogiku, Sociálnu a pracovnú psychológiu (Mgr.) a Predškolskú a elementránu pedagogiku (PhD.) na Univerzite Komenského.

Celý pracovný život sa venuje prieskumom trhu, pôsobil v GfK a Go4Insight. Okrem prieskumov trhu pracoval aj v europrojektoch na ŠIOV. V projekte Dielne pôsobil ako Teamleader projektovej aktivity a v projekte Dielne II. ako Projektový manažér.

Dnes zastáva riadiacu pozíciu Projektového manažéra národného projektu Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých – PIAAC. Jeho úlohou je dohliadať na celý národný projekt a na to ako sa napĺňajú jeho merateľné ukazovatele, ako prebieha samotný zber. Spolu s projektovým tímom plánuje odborné aj administratívno-koordinačné aktivity.

Ako sa na samotný výskum, ktorý prebieha do 31.5.2023 pozerá jeho projektový manažér? Mareka Klačka sme sa spýtali v rozhovore pár otázok, ktoré nám zodpovedal a ktoré bližšie predstavia tento Národný projekt.

Marek, vysvetlite nám, čo je Národný projekt Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých (PIAAC) – čo je podstatou projektu a aké sú jeho ciele?

Program medzinárodného hodnotenia kompetencií dospelých (PIAAC – Programme for the International Assessment of Adult Competencies) je najväčší a najkomplexnejší prieskum zameraný na mapovanie a vyhodnotenie úrovne kompetencií dospelých vo veku 16 – 65 rokov, prebiehajúci pod záštitou OECD. PIAAC overuje schopnosti a zručnosti dospelých, ktoré sú nevyhnutné pre ich uplatnenie sa v každodennom živote, ako napr. čítanie s porozumením, vyhľadávanie informácií predovšetkým v elektronickej podobe, využívanie počítačov a schopnosť riešiť úlohy a problémy v technologicky vyspelom prostredí. PIAAC zároveň pomáha zapojeným krajinám lepšie porozumieť, ako môže výchova a vzdelávanie pozitívne vplývať na rozvoj týchto kompetencií. Pomocou získaných dát bude možné efektívne a kvalitne nastaviť vhodné stratégie v oblasti vzdelávania.

Čo a ako sa bude merať v rámci národného projektu PIAAC?

Konkrétnymi oblasťami merania sú čitateľská a matematická gramotnosť a schopnosť riešiť problémy. Ďalej sú získavané sociodemografické údaje a informácie o vzdelaní, práci, osobnostných charakteristikách, zdraví a využití zručností. Cieľovou populáciou sú dospelí obyvatelia vo veku 16-65 rokov. Pre meranie sa zostavuje výberová vzorka podľa vopred stanovenej metodiky výberu a zadaných parametrov. Reprezentatívnu slovenskú vzorku tvorí 5000 respondentov a 1500 učiteľov ZŠ a SŠ. Meranie sa uskutočňuje za prítomnosti opytovateľa (anketára), ktorý s respondentom dohodne vhodný termín a poskytuje respondentovi pri vypĺňaní dotazníka a riešení úloh potrebnú inštruktáž. Odpovede na otázky a riešenia úloh sú zadávané priamo do tabletu. Postup anketárov je riadený podľa medzinárodných pokynov z OECD a práca anketáraov je monitorovanáná. Účasť v prieskume je honorovaná.

Aké výstupy nám výskum ukáže a na čo budú výsledky slúžiť?

Hlavným cieľom účasti Slovenska v projekte PIAAC je prispieť k zvýšeniu kvality a efektívnosti celoživotného vzdelávania a k tomu sú nasmerované aj výstupy projektu. Výsledky NP PIAAC prinesú nesmierne cenný a reprezentatívny zdroj informácií o zručnostiach (matematickej, čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešenia problémov s IKT) ľudí na Slovensku, ako aj postavenie Slovenskej republiky medzi ostatnými zúčastnenými krajinami. Hlavným zámerom je informovať o tom, či sú občania vybavení kompetenciami  pre 21. storočie a či tieto zručnosti a kompetencie ľudia využívajú tak, aby sa úspešne začlenili na trh práce. Na základe výsledkov bude možné relevantne navrhnúť odporúčania ako zlepšiť prípravu a celoživotné vzdelávanie dospelých. Výsledky Slovenskej republiky budú (po štatistickom vyčistení a uvoľnení zo strany OECD) v budúcnosti  publikované v medzinárodnej a národnej správe.

Aká je momentálna zapojenosť obyvateľstva do výskumu? Vidíte už aj teraz nejaké zaujímavé čiastkové výsledky, prípade štatistiky?

Aktuálne máme vyzbieraných približne 2700 kompletných rozhovorov od konkrétnych respondentov, ktorí úspešne absolvovali meranie kľúčových kompetencií. Znamená to, že absolvovali anonymný dotazník sociálneho zázemia a tiež aj špecifický test s úlohami, ktorých dáta budú porovnávané s ostatnými zapojenými krajinami. Zaujímavosťou je, že priemerný vek respondentov je cca 40 rokov, pomer žien je cca 55% k 45% mužom (pričom podľa štatistických údajov očakávame 49% žien k 59% podielu mužov). Pomerne vysokú účasť nám hlási východné a stredné Slovensko. Z miest je zapojených 52% pričom z menších obcí máme 48% respondentov.

Výskum ponúka možnosť, aby sa bežná populácia zapojila do zberu dát nielen účasťou, ale aj ako externí opytovatelia. Čo je podstatou opytovateľov a koho konkrétne hľadáte?

Ako sa môžu do výskumu zapojiť pedagogickí zamestnanci?

V týchto dňoch prebieha nábor nových externých opytovateľov v oblastiach, v ktorých máme nízke percento zapojenosti obyvateľstva do výskumu (ale aj nízky počet opytovateľov v teréne). Ide najmä o juh Slovenska so špecifickými jazykovými požiadavkami a západné Slovensko, najmä oblasť Bratislavy. Do nášho tímu hľadáme skúsených a zodpovedných ľudí, ktorí budú realizovať  zber dát vo vybraných domácnostiach. Opytovateľ musí spĺňať vekovú hranicu minimálne 20 rokov a minimálne stredoškolské vzdelanie. Hlavnou náplňou práce je presvedčiť a motivovať respondenta k zapojeniu sa do výskumu a následne vykonávanie rozhovorov v domácnostiach formou osobného dopytovania cez tablet a zapisovania odpovedí respondentov do elektronického dotazníka. Rozhovory vykonávajú v určených domácnostiach a časť rozhovorov bude realizovaných aj s vopred určenými pedagogickými pracovníkmi na základných a stredných školách.

Tým, že k hlavnej vzorke (domácnosti – bežná populácia SR) sme pridali aj dodatočnú reprezentatívnu vzorku, ktorá pozostáva z učiteľov II. stupňa základných škôl a učiteľov stredných odborných škôl a gymnázií, sme uvažovali aj nad možnosťou zapojiť učiteľov práve na pozíciu opytovateľov. Pre učiteľov by mohlo byť jednoduchšie osloviť iných učiteľov zapojiť sa do výskumu, zároveň v drvivej väčšine prípadov spĺňajú kritériá vymenované vyššie.

V minulých rokoch výskum ukázal napríklad aj to že, mladší učitelia majú horšiu čitateľskú gramotnosť, ale digitálne technológie ovládajú lepšie. Aké výsledky si prajete v tohtoročnom výskume pre Slovensko vy?

Okrem merania PIAAC a PIAAC Online je zámerom projektu realizovať deskriptívnu a komparačnú analýzu kompetencií  dát z 1. cyklu PIAAC s dátami II. cyklu PIAAC (2023). Chceme porovnať  zručnosti vysokoškolsky vzdelaných ľudí z  II. cyklu PIAAC (2023) s učiteľmi (doplnková vzorka 1500) ako z hľadiska vekových kategórií, kvalifikácií, tak aj z hľadiska uplatnenia sa mladých ľudí a dospelých na pracovnom trhu (PIAAC – PISA). K získaniu relevantného obrazu o zručnostiach učiteľov plánujeme ďalej porovnať tých učiteľov, ktorí sa zapojili do štúdie PIAAC Online* s náhodne vybranou vzorkou 1500 učiteľov z II. cyklu PIAAC.

Sami sme zvedaví, aké budú výsledky z tohto, II. cyklu zberu dát. Tie nám totiž ukážu detailný pohľad na úroveň kompetencií obyvateľstva, od ktorého sa môžeme ďalej odraziť v súvislosti s nastavením celoživotného vzdelávania, jeho efektivitou či kvalitou. 

*Výskum Vzdelávanie a zručnosti Online (PIAAC Online), zber dát 2018 – 2019 – dostupný výber (2000 učiteľov ZŠ a SŠ)

 

Všetky informácie o Národnom projekte Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých (PIAAC) nájdete na: www.piaac.nucem.sk

 


Plánujete „naštartovať“ kariéru vo vzdelávaní dospelých?

Krajské pracovisko v Trnave rozširuje tím učiteľov profesijného rozvoja o ďalšie štyri pracovné pozície, a to učiteľa profesijného rozvoja pre informatiku, učiteľa profesijného rozvoja pre anglický jazyk, učiteľa profesijného rozvoja pre geografiu a učiteľa profesijného rozvoja pre odborné technické predmety. Presnejšie informácie nájdete tu: http://bit.ly/3ysaf6R

V prípade, že plánujete „naštartovať“ kariéru vo vzdelávaní dospelých a máte radi výzvy, ponúkame Vám pracovnú pozíciu pre kategóriu pedagogických zamestnancov „učiteľ profesijného rozvoja“ s možnosťou výkonu práce na plný úväzok. Povolanie učiteľ profesijného rozvoja je regulované zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Tešíme sa na Vás.

 

V prípade záujmu kontaktujte RNDr. Máriu Rychnavskú, PhD., riaditeľku KP Trnava

Telefonický kontakt: +421 917 510 222

E-mail: maria.rychnavska@nivam.sk

 

Zdroj ilustračnej fotky: canva.com

Maturantov čakajú na budúci týždeň písomné maturity

Viac ako 41 000 maturantov absolvuje budúci týždeň písomné maturity. V dňoch od 14. do 17. marca 2023 budú overovať svoje znalosti zo slovenského jazyka a literatúry, cudzieho jazyka, matematiky a v prípade žiakov maďarskej a ukrajinskej národnosti aj z ich materinského jazyka. Z celkového počtu maturantov je vyše 2 400 žiakov so zdravotným znevýhodnením.

V utorok 14. marca 2023 čaká maturantov externý test a slohová práca zo slovenského jazyka a literatúry, ktoré bude písať viac ako 37 000 žiakov. Z predmetu maďarský jazyk a literatúra bude maturovať takmer 1 600 rovesníkov zo  stredných škôl s vyučovacím jazykom maďarským. V stredu 15. marca 2023 budú všetci maturanti písať externý test a slohovú prácu z vybraného povinného cudzieho jazyka na úrovni B1 alebo B2, pre žiakov z bilingválnych stredných škôl, ktoré nemajú uzavretú medzinárodnú zmluvu, je povinný externý test a slohová práca z druhého vyučovacieho jazyka na úrovni C1.

Najviac maturantov sa tradične prihlásilo na anglický jazyk, spolu na všetkých troch úrovniach je to takmer 35 800 žiakov. V poradí záujmu nasleduje nemecký jazyk (1 068 žiakov) a ruský jazyk (443 žiakov). Francúzsky jazyk si vybralo 14 maturantov, španielsky jazyk 4 a 1 žiak si zvolil maturitu z talianskeho jazyka. Nasledujúci deň, vo štvrtok 16. marca 2023, čaká vyše 5 100 maturantov externý test z matematiky. Matematiku si ako voliteľný alebo dobrovoľný predmet vybralo približne 12,5 % z celkového počtu maturujúcich žiakov.

Maturitný týždeň uzavrie v piatok 17. marca 2023 externý test a slohová práca zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry a z ukrajinského jazyka a literatúry pre žiakov zo škôl s vyučovacím jazykom národnostných menšín. Zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry bude maturovať približne 1 600 žiakov, z ukrajinského jazyka a literatúry 28 maturantov.

Témy písomnej formy internej časti maturitnej skúšky (slohovej práce) z vyučovacích jazykov budú žrebované a vyhlásené prostredníctvom živého vysielania v RTVS – v Rádiu Slovensko v utorok a piatok o 12.20 hod. Po vyhlásení budú témy ihneď zverejnené na webových stránkach Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky: www.minedu.sk, Centra vedecko-technických informácií SR – školských výpočtových stredísk (CVTI SR – ŠVS): www.svs.edu.skhttps://maturita.svsbb.sk a Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM):  https://maturita-nivam.nucem.sk/. Zadania slohových prác z cudzích jazykov budú po vyžrebovaní v stredu zverejnené len prostredníctvom uvedených internetových stránok. 

Náhradný termín písomných maturít, ktorý je určený pre žiakov, ktorí sa zo zdravotných dôvodov nemôžu zúčastniť na riadnom termíne, je naplánovaný na 3. – 5. a 12. apríl 2023.

Výsledky žiakov z externej časti maturitnej skúšky z marcového a aprílového termínu budú pre všetky školy sprístupnené 5. mája 2023 elektronickou formou. Výsledky žiakov v papierovej forme budú školám doručené v dňoch 9. – 10. mája 2023.

Ďalší náhradný termín a opravný termín písomných maturít sa uskutoční od 5. do 8. septembra 2023.
 

Všetky informácie o príprave a priebehu MATURITY 2023 sú dostupné na stránke Národného inštitútu vzdelávania a mládeže: https://www2.nucem.sk/sk/merania/narodne-merania/maturita.

 

Zdroj ilustračnej fotky: canva.com

Voľné miesto lektora slovenského jazyka a kultúry na Pekinskej univerzite zahraničných štúdií

Sekcia medzinárodnej spolupráce a európskych záležitostí Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) informuje o výberovom konaní na voľné miesto lektora slovenského jazyka a kultúry na Pekinskej univerzite zahraničných štúdií v Pekingu v Čínskej ľudovej republike na akademický rok 2022/2023.

Bližšie informácie o uvedenej ponuky nájdu záujemcovia a záujemkyne na odkaze: https://www.minedu.sk/vyberove-konania-podla-zakona-c-5522003-zz-vykon-prace-vo-verejnom-zaujme/). Prihlasovanie do výberového konania je otvorené do 26. marca 2023 do 23,59 h. prostredníctvom stránky www.lektoriucitelia.sk.

Ďalšie výberové konania na miesta lektorov a učiteľov MŠVVaŠ SR do zahraničia na školský rok 2023/2024 budú zverejnené na stránkach ministerstva v priebehu mesiaca apríl 2023.

 

Zdroj ilustračnej fotky: canva.com

„Jekhetane le Romenca/Spoločne s Rómami“ k dosiahnutiu interkultúrneho porozumenia v školách

Program viacdňového vzdelávania zahŕňal tri vzdelávacie moduly: rómsky jazyk, rómsku kultúru a rómsku históriu, inovatívne vzdelávacie metódy CLIL. Účastníci inovatívneho vzdelávania Interkultúrne vzdelávať v školách so žiakmi z rómskych komunít sa priebežne vzdelávajú v tom, ako získané kompetencie a znalosti z rómskeho jazyka, rómskej kultúry, rómskej histórie aplikovať vo svojej pedagogickej praxi. Cieľom inovatívneho vzdelávania, ktoré je naprojektované v rozsahu 110 vyučovacích hodín je zdokonaliť kľúčové profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov a odborných pracovníkov v oblastiach práce so žiakmi z rómskych komunít a zároveň rozvíjať postupy interkultúrnej komunikácie s deťmi a ich rodičmi.   

Pýtali sme sa priamo účastníkov vzdelávania, čo im vzdelávanie doteraz prinieslo, ako využijú získané poznatky v praxi, čo by na svojom pracovisku zmenili a či by mali záujem vzdelávať sa kontinuálne.

 

„Moju prácu vnímam ako poslanie pre deti, pre ktoré môžem byť vzorom, príkladom. Naučiť ich k remeslu a ,,dať im do rúk chlieb“, ktorý ich uživí po zvyšok života. Vzdelávanie organizované NIVAM mi doposiaľ dalo mnoho skúseností, ktoré som si mohol vymeniť, porovnať s pedagógmi z rôznych škôl. Naučil som sa nové metódy, ktoré aj aplikujem na mojich vyučovacích hodinách. Vzdelávanie v oblastiach rómskeho jazyka a kultúry Rómov prehĺbilo moje doterajšie poznatky, ktoré istotne využijem ako kľúčové v rámci predmetov, ktoré vyučujem. Viem si predstaviť zmenu v štruktúre mojich vyučovacích hodín i zmenu vo forme skúšania a overenia vedomostí. V rámci kontinuálneho vzdelávania pedagógov by mali rezonovať aj tieto témy: výchova rómskych detí, praktická časť – výskum vzdelávania, výchovy, potrieb a života rómskych žiakov, spolupráca so školami s rómskymi žiakmi, aplikovanie získaných kompetencií na iných školách, ktoré nepoznáme a pod.“, povedal učiteľ Adrián O. z Očovej.

 

Veronika B., sociálna pedagogička zo Zvolena:

„Poskytujem poradenstvo a podporu žiakom a ich rodinám, poradenstvo pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom školy a koordinujem spoluprácu s externými organizáciami. Počas vzdelávania som si osvojila základy rómskeho jazyka, ktorý je potrebný na adresné a efektívne vykonávanie mojej profesie so žiakmi a rodinami z marginalizovanej rómskej komunity. Získala som cenné vedomosti o interaktívnych a zážitkových metódach osvojovania si jazyka. Získala som zaujímavé informácie o kultúre a histórii Rómov. Prehodnotila som môj štýl práce so žiakmi a rodičmi z marginalizovanej komunity smerom k efektívnej komunikácii a zlepšila sa moja schopnosť  vplývať na nespolupracujúcich rodičov. V budúcnosti plánujem na mojej škole v popoludňajších hodinách organizovať workshopy a interaktívne besedy so žiakmi, rodičmi a zamestnancami školy. V praxi môžem zužitkovať všetko, čo som sa na vzdelávaní naučila. Rovnako verím, že sa podobného vzdelávania zúčastním aj v budúcnosti a inšpirujem k nemu aj kolegov, lebo je prakticky využiteľné a z môjho pohľadu veľmi potrebné. Uvítala by som pokračovací kurz rómskeho jazyka, ktorý by bol výbornou predprípravou na jazykovú skúšku, prípadne konverzačný kurz.“

 

Petra B., školská psychologička z Ružomberok:

„Hlavnou náplňou mojej práce je práca s deťmi s problémami v správaní a učení, zameriavam sa diagnostiku a individuálne i skupinové intervencie. Vo vzdelávaní ma zaujala hlavne časť zameraná na poznávanie rómskej kultúry a učenie sa rómskeho jazyka. Mám záujem zlepšovať sa v rómskom jazyku, aby som ho v prípade potreby mohla použiť pri komunikácii s klientmi v našom zariadení. Niektoré z prezentovaných aktivizačných a inovatívnych vzdelávacích metód môžem uplatniť v skupinovej práci s deťmi v rámci tzv. rozohrievajúcich alebo uvoľňujúcich aktivít. Určite by som mala záujem o ďalšie vzdelávanie.“

 

„V tomto období prebieha stále inovatívne vzdelávanie a účastníci budú na záver obhajovať svoje záverečné práce pred trojčlennou skúšobnou komisiou. Účastníci inovatívneho vzdelávania sú z týchto pracovísk Súkromné hudobné a dramatické konzervatórium Rimavská Sobota, ZŠ Vilka Šuleka Šulekovo-Hlohovec, ZŠ Kružlová, SSOŠ obchodu a služieb Očová, Diagnostické centrum Ružomberok, Špeciálna základná škola Brezno, Spojená škola Pohronská Polhora, ZŠ Zlaté Klasy, ZŠ J. Alexyho Zvolen, ZŠ Abranovce, ZŠ Ľudmily Podjavorinskej, Košice, ZŠ Petrová, Gaboltov, ZŠ – Alapiskola Vyškovce nad Ipľom. Doterajšie skúsenosti nám ukázali, že vzdelávanie je prínosom vo vytváraní priaznivej školskej klímy nielen vo vzťahu učiteľ a žiak, ale aj vo vzťahu učiteľ a rodič, rodič a dieťa. Preto je táto forma vzdelávania dôležitá v kontexte inklúzie marginalizovaných komunít,“ uviedol projektový manažér Jozef Facuna z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

 

Vzdelávanie je súčasťou preddefinovaného projektu s názvom „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“ v rámci programu Miestny rozvoj, odstraňovanie chudoby a inklúzia Rómov financovaného z Nórskych grantov a zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

 

„Spolu s Rómami dosiahneme viac“/„Jekhetane le Romenca buter keraha“/ „Together with Roma, we will achieve more“

 

Projekt č. LDIPP001 „Inovatívne vzdelávanie učiteľov s cieľom zvýšiť ich interkultúrne kompetencie vo vzdelávacom procese rómskych žiakov“. Program: Miestny rozvoj, odstraňovanie chudoby a inklúzia Rómov. Projekt je financovaný z Nórskych grantov a zo štátneho rozpočtu SR.

 

Zdroj ilustračnej fotky:  Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM)

OTVORILO SA PRIHLASOVANIE DO PIATEHO ROČNÍKA SÚŤAŽE AMARI ROMAŇI ČHIB – NAŠA RÓMČINA

Súťaž sa bude konať 5. apríla 2023 v budove Kulturparku v Košiciach. Zapojiť sa môžu žiaci stredných odborných škôl, gymnázií, konzervatórií s vyučovacím predmetom rómsky jazyk a literatúra a žiaci, pre ktorých je rómsky jazyk materinským jazykom.

V prípade záujmu je potrebné vyplniť elektronickú prihlášku najneskôr do 24. marca 2023. Formulár je dostupný na nasledovnom odkaze a vyplniť ho môže učiteľ zapojeného žiaka: PRIHLÁŠKA: „Amari romaňi čhib“

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd1sTsgA11SAKQHEOC7Ge77FcqEAZuBgoeBPi_def79QeZcAg/viewform

Vyhlasovateľom súťaže je Kultúrne združenie občanov rómskej národnosti Košického kraja. Súťaž organizuje Súkromná SOŠ pedagogická a sociálna, Požiarnická 1, 040 01 Košice. Odborným garantom je Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

Podrobnejšie informácie o súťaži je možné nájsť aj na web stránke vyhlasovateľa súťaže.

„Poslaním Súťaže je vyhľadávanie a podporovanie talentovaných žiakov, rozvíjanie tvorivosti a sebaprezentácie žiakov a vzbudzovanie záujmu žiakov spoznávať krásu rómskeho jazyka a rómskej literatúry”, uviedol Jozef Facuna z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

Program súťaže:

09.00 – 09.20                   príchod, prezentácia a občerstvenie účastníkov

09.20 – 09.30                   zahájenie súťaže

09.30 – 10.30                   prednes poézie a prózy v rómskom jazyku, žiaci základných škôl – 1. a 2. kategória

10.30 – 11.30                    prednes poézie a prózy v rómskom jazyku, žiaci stredných odborných škôl a gymnázií – 3. kategória

11.30 – 12.30                    prednes poézie a prózy v rómskom jazyku, žiaci konzervatórií – 4. kategória

13.00 – 13.30                   vyhodnotenie a vyhlásenie výsledkov súťaže

Kontaktný údaj na garanta súťaže: jozef.facuna@statpedu.sk

 

Zdroj ilustračnej fotky:  Súkromné Hudobné Dramatické Konzervatórium Rimavská Sobota

1101112131423