Usmernenia pre učiteľov a pedagógov týkajúce sa boja proti dezinformáciám a podpory digitálnej gramotnosti prostredníctvom vzdelávania a odbornej prípravy
Predstavujeme Usmernenia pre učiteľov a pedagógov týkajúce sa boja proti dezinformáciám a podpory digitálnej gramotnosti prostredníctvom vzdelávania a odbornej prípravy. Tieto usmernenia boli oznámené v septembri 2020 v rámci akčného plánu digitálneho vzdelávania (na roky 2021 – 2027) a ich zavádzanie predstavuje významný krok v podpore mladých ľudí pri nachádzaní ich postavenia na internete, kde nadväzujú kontakty s druhými a prispievajú k našim dynamickým demokraciám.
Prostredníctvom usmernení a podpory pedagógom a učiteľom spoločne prispievame k pomoci mladým ľuďom, aby dokázali kriticky myslieť, prijímať informované rozhodnutia na internete a zostať v bezpečí a zároveň neprestajne posilňovať svoju odolnosť. Učitelia a pedagógovia zohrávajú mimoriadne významnú úlohu vo formovaní digitálnych zručností a kompetencií mladých ľudí.
Usmernenia sú dostupné na stiahnutie v slovenskej a anglickej verzii.
- Usmernenia pre učiteľov a pedagógov týkajúce sa boja proti dezinformáciám a podpory digitálnej gramotnosti prostredníctvom vzdelávania a odbornej prípravy
- Guidelines for teachers and educators on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training
Zdroj foto: www.pexels.com
Skutočné zdravá škola o.z. pod záštitou NIVAM prináša pracovné listy pre učiteľov
Občianske združenie Skutočne zdravá škola svojím pôsobením komplexne rozvíja kultúru stravovania vo všetkých ekologických, ekonomických, sociálnych a zdravotných súvislostiach. Téma jedla je natoľko univerzálna a komplexná, že prechádza prakticky všetkými vzdelávacími oblasťami, prostredníctvom čoho je možné naplniť veľkú časť očakávaných vzdelávacích výstupov od úrovne predškolského vzdelávania až po 2. stupeň základných škôl. Organizácia Skutočne zdravá škola, o.z. získala záštitu NIVAM-u v rámci projektu SchoolFood4Change. Tento projekt sa zameriava na celoškolský prístup k strave a jej zlepšeniu. V tejto súvislosti prinášajú užitočné pracovné listy pre učiteľov materských a základných škôl.
Pracovné listy si môžete prečítať a stiahnuť:
Pracovné listy ‘Učenie chutí’ pre materské školy
Pracovné listy ‘Učenie chutí’ pre 1. stupeň základných škôl
Pracovné listy ‘Učenie chutí’ pre 2. stupeň základných škôl
Manažérka Skutočne zdravá škola o.z. – Eva Blaho sa o tvorbe pracovných listov vyjadrila takto:
“Tému strava chápeme ako širší pojem, ktorý zahŕňa zodpovednosť za svoje zdravie, telo a životné prostredie. Teda oblasti, ktoré priamo ovplyvňujú kvalitu života teraz aj v budúcnosti. Neustále tiež riešime problém kvality stravy v ŠJ a následne vyhadzovanie veľkého množstva odpadu v ŠJ, pretože aj napriek snahe o neustále skvalitňovanie stravy v ŠJ, deti skrátka mnohé jedlá nejedia. Zo skúseností však vieme, že čím viac deti vedia o jedle a potravinách, tým lepší je ich vzťah k jedlu. Aj preto má veľký význam vzdelávať deti aj o jedle a interaktívnym a praktickým spôsobom im umožniť spoznať viac potraviny, produkty a procesy v poľnohospodárstve, potravinárskom priemysle a podobne. Téma jedla v našich pracovných listoch slúži ako prostriedok na upevňovanie vedomostí z iných predmetov. Snažíme sa o kreatívny prístup, ktorý sa opiera o tému jedlo – denne prítomnú v našich životoch. Našim cieľom je podporiť zručnosti detí, žiakov a študentov, ktoré využijú v starostlivosti a zodpovednosti za seba samého a otvoria im cestu k zdravému životnému štýlu.
Učitelia však môžu vytvoriť aj nové nápady a hry. Môžete tiež meniť tie naše podľa preberanej látky, alebo podľa osobitosti vašich žiakov. Naše hry a úlohy nemajú jediné unikátne správne riešenie. Deti môžu mať rôzne skúsenosti a návyky v oblasti stravovania. Slúžia viac na vyjasnenie názorov a na opakovanie preberaného učiva v praxi, za využitia každodennej témy jedla a potravín. Navyše na prvom aj druhom stupni ZŠ sú už dnes predmety (Pracovné vyučovanie, Technika), na ktorých sa žiaci zoznamujú úplne priamo s témou potravín, prípravy jednoduchých pokrmov a pestovania rastlín, ovocia a zeleniny. Pedagógovia môžu byť deťom sprievodcami počas týchto hodín a rôznych workshopov aj pri dokončovaní, ozdobovaní a servírovaní jedla. Je dobré, aby si deti užili aj túto časť práce s potravinami podľa seba. Je to tiež spôsob, ako umožniť deťom zlepšiť si vzťah k jedlu. Mnohí radi pracujú, krájajú, varia a zdobia, ale nie sú dobrí jedáci. Alebo sú dokonca nejedáci. Je to v poriadku. Chuť do jedla nikdy nevymôžeme nasilu. Už len to, že sa podieľajú na vytvorení spoločného jedla ich môže povzbudiť k väčšej odvahy pri jedle. Deti majú na takýchto workshopoch priestor rôzne suroviny a plodiny doslova ochytať, dotýkať sa ich, zoznámiť sa s ich konzistenciou a štruktúrou. To, čo budú mať raz možnosť spoznať, nabudúce možno aj ochutnajú.
Spolupracovali sme aj so psychologičkou, podľa ktorej z psychologického hľadiska kontakt s potravinami a príprava jedál súvisí s rozvíjaním viacerých štruktúr psychiky na príslušnej vekovej úrovni. Okrem získavania nových poznatkov (suroviny, náradie, recepty a pod.) vedie k bezprostrednému osvojovaniu si celého radu praktických zručností s dôrazom na trpezlivosť, pozornosť a tvorivosť (krájanie, miešanie, stolovanie, atď.). Prežívanie spokojnosti, hrdosti a potešenia, keď sa príprava jedla darí saturuje oblasť emocionálnu. Konečný výsledok vedie k posilneniu sebadôvery, sebaistoty a samostatnosti a motivuje k ďalšej činnosti.”
Viac o programe Skutočne zdravá škola a ich pôsobení sa dozviete tu: Skutočne zdravá škola
Výzva na mládežníckeho delegáta/mládežnícku delegátku SR pri OSN 2023/2024
Národný inštitút vzdelávania a mládeže v spolupráci s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Informačnou službou OSN vo Viedni hľadá výnimočného mladého človeka na pozíciu:
MLÁDEŽNÍCKY DELEGÁT/MLÁDEŽNÍCKA DELEGÁTKA SLOVENSKEJ REPUBLIKY PRI ORGANIZÁCII SPOJENÝCH NÁRODOV
na obdobie od 1. júla 2023 do 30. júna 2024.
Poslaním programu Mládežnícky delegát/Mládežnícka delegátka Slovenskej republiky pri Organizácii Spojených národov ďalej (ďalej MD SR OSN) je reprezentácia slovenskej mládeže na pôde OSN, zastupovanie záujmov slovenskej mládeže na globálnej úrovni, propagácia a napĺňanie Agendy 2030. Následné šírenie povedomia o fungovaní OSN, cieľoch udržateľného rozvoja medzi slovenskou mládežou a možnostiach mládeže zapájať sa do fungovania OSN.
Počas jedného roka zohráva mládežnícky delegát/mládežnícka delegátka aktívnu úlohu na medzivládnych rokovaniach, kde zastupuje hlas mladých ľudí a zúčastňuje sa na národných aktivitách. Po uplynutí funkčného obdobia poskytuje podporu pre novo vybraného delegáta/vybranú delegátku a je začlenený/á do alumni siete mládežníckych delegátov/delegátok SR pri OSN.
Program MD SR OSN je spoločnou aktivitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a Informačného centra OSN vo Viedni (ďalej UNIS Viedeň), ktorý implementuje NIVAM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže (ďalej NIVAM).
Úlohy a aktivity:
- účasť na Valnom zhromaždení OSN v New Yorku[1] alebo inom medzinárodnom fóre v kompetencii OSN a príprava prejavu;
- účasť na Konferencii OSN o zmene klímy (COP27) v novembri
- účasť na Mládežníckom fóre Ekonomickej a sociálnej rady OSN (ECOSOC Youth Forum), ktoré sa koná na jar;
- zapojenie sa do globálnej siete mládežníckych delegátov/delegátok OSN jednotlivých participujúcich krajín a ich aktivít a účasť na koordinačnom stretnutí mládežníckych delegátov/delegátok členských krajín EÚ v Bruseli;
- prípadná účasť na ďalších zasadnutiach a aktivitách OSN otvorených pre mládežníckych delegátov/mládežnícke delegátky;
- účasť na aktivitách Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a NIVAM-u;
- účasť na aktivitách Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, hlavne počas Týždňa OSN v októbri;
- návšteva sídla a účasť na aktivitách UNIS Viedeň;
- účasť na aktivitách ďalších štátnych a verejných inštitúcií ako aj mimovládnych organizácií, zvlášť zameraných na problematiku cieľov udržateľného rozvoja, prípadná krátka stáž v daných inštitúciách a organizáciách;
- aktivity s mladými ľuďmi v spolupráci s mladými ľuďmi, školami a mimovládnymi organizáciami, ktorých cieľom je šíriť osvetu o OSN, témach obsiahnutých v cieľoch udržateľného rozvoja, práci zapojených inštitúcií, mapovať názory a potreby mladých ľudí, sumarizovať ich a prezentovať zapojeným inštitúciám;
- ochota nadväzovať strategické spolupráce s rôznymi subjektmi;
- propagácia programu, aktivít a tém, ktoré sú jeho súčasťou, zvlášť na sociálnych sieťach;
- zapojenie sa do alumni siete mládežníckych delegátov/delegátok SR pri OSN.
Formálne kritéria výberu:
- vek 18 – 25 rokov,
- výborná znalosť anglického jazyka,
- záujem o otázky a témy spojené so životom mladých ľudí a cieľmi udržateľného rozvoja,
- záujem o diplomaciu a orientácia v medzinárodnom prostredí výhodou,
- trvalý pobyt na Slovensku a zdržiavanie sa na Slovensku počas výkonu mandátu,
- časová flexibilita na vykonávanie mandátu (cca 15 – 20 hodín mesačne),
- záväzok k účasti na národných a medzinárodných aktivitách, spolupodieľanie sa na ich organizovaní a administratívnom zabezpečení,
- preukázateľné schopnosti líderstva,
- skúsenosť s vystupovaním na verejnosti výhodou,
- skúsenosť v oblasti práce s mládežou (NGOs pracujúce s deťmi a mládežou, participácia a aktívne občianstvo, nezávislé iniciatívy mládeže, dobrovoľníctvo a pod.) a v problematike cieľov udržateľného rozvoja je výhodou,
- skúsenosť s organizovaním aktivít a podujatí výhodou,
- ochota publikovať na sociálnych sieťach.
Náklady mládežníckeho delegáta/mládežníckej delegátky na cestovanie, ubytovanie a stravu sú hradené zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
VÝBEROVÝ PROCES
Ak máte skvelý program, ktorý by mohol pomôcť mládeži na Slovensku v niektorej z oblastí Agendy 2030 a vlastnosti, ktoré sú nevyhnutné na jeho úspešné uskutočnenie, tak neváhajte a prihláste sa
- vyplnením Google Forms dotazníka na tejto adrese: https://forms.gle/MGxARK2NKs1TcwAp6
- a zaslaním Vášho štruktúrovaného životopisu v slovenskom jazyku na emailovú adresu: roland.matas@iuventa.sk, do predmetu e-mailu napíšte Chcem byť mládežnícky delegát alebo Chcem byť mládežnícka delegátka
a to najneskôr do stredy 17. 5. 2023, 23:59 (SEČ).
Výberové konanie je dvojkolové. Vyzývatelia zrealizujú výber na základe doručených podkladov. Postupujúci kandidáti/postupujúce kandidátky budú pozvaní/é do druhého kola na osobný pohovor pred komisiou zloženou zo zástupcu MŠVVaŠ SR, MZVaEZ SR, UNIS Viedeň, NIVAM-u a predchádzajúceho mládežníckeho delegáta SR pri OSN. Pohovory sa uskutočnia v týždni od 19. júna do 23. júna, dátum a čas budú upresnené, na adrese Hálova 1015/6, 851 01 Bratislava – Petržalka.
[1] Od delegáta/delegátky je požadované úplné a platné očkovanie proti COVID-19. V opačnom prípade vstup do USA nie je možný. Zároveň je možné, že sa podujatie z dôvodu epidemiologickej situácie uskutoční dištančne.
Zdroj foto: www.pexels.com
Zelený certifikát za rok 2022
NIVaM – Národný inštitút vzdelávania a mládeže pristupuje zodpovedne k ochrane životného prostredia aj správnym triedením odpadov.
Na základe toho nám bol udelený Zelený certifikát a logo za odovzdaný elektroodpad a použité batérie v roku 2022.
Zdroj: ilustračná foto: www.pexels.com
Séria webinárov v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní pre školské podporné tímy na základných a stredných školách a pre poradenské zariadenia
V rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní ponúkame sériu webinárov pre školské podporné tímy na základných a stredných školách, a pre poradenské zariadenia. Na webinároch sa budeme venovať špecifikám situácie samotných žiakov a študentov z Ukrajiny, ale aj ich rovesníkov v triednych kolektívoch. Dôležitú úlohu pri celom procese zohrávajú samotní učitelia, ktorí majú v rukách vytváranie bezpečného prostredia a podporovanie pozitívnej klímy v triedach tak, aby sa predchádzalo negatívnym dopadom na začleňované deti a študentov, ale aj na ich rovesníkov. Ako im v tom môžu pomôcť členovia školských podporných tímov a akú úlohu zohrávajú poradenské zariadenia – Centrá poradenstva a prevencie? Na každú z týchto oblastí sme vytvorili samostatný webinár.
- WEBINÁR pre základné školy: Úloha školských podporných tímov (ŠPT) na základnej škole pri adaptácii žiakov z Ukrajiny
Webinár je zameraný na úlohu školských podporných tímov pri podpore inkluzívneho prostredia v základnej škole pri začleňovaní žiakov/cudzincov. Počas webinára sa zameriame na porozumenie ťažkostí, ktoré prináša pre deti odídencov z Ukrajiny ich životná situácia – strata domova, traumatizujúce zážitky, náročnosť adaptácia v cudzej krajine, jazyková bariéra. Členovia školských podporných tímov získajú praktické tipy na zlepšenie zručností a komunikácie pedagógov, žiakov, ktorí sa do školy začleňujú, ako aj ich rovesníkov a rodičov. Oboznámia sa s trauma informovaným prístupom, so špecifikami situácie žiakov z Ukrajiny a to novoprichádzajúcich aj tých, ktorí sú na Slovensku už dlhšie. Budeme sa tiež zaoberať kompetenciami školského podporného tímu a postupmi pri prípadnej diagnostike ťažkostí žiakov odídencov k Ukrajiny v základnej škole.
Na webinári sa budeme venovať nasledujúcim témam:
– špecifiká adaptácie žiakov z Ukrajiny z hľadiska ich veku, možné príčiny zhoršenej adaptácie prejavujúcej sa v správaní, motivácii a spolupráci a možnosti pomoci, – trauma-informovaný prístup a čas potrebný na adaptáciu
– scitlivovanie pedagogických, odborných zamestnancov a triednych kolektívov na prijatie žiakov z Ukrajiny
– komunikácia s rodičmi žiakov odídencov, čo napomáha spolupráci s rodičmi/zákonnými zástupcami
– opatrenia v kompetencii školských podporných tímov a opatrenia v kompetencii pedagogických zamestnancov
– či a kedy je potrebné kontaktovať ďalších odborníkov napr. z CPP, kedy odoslať žiakov na odborné vyšetrenia
– o čo sa môže pri orientačnej diagnostike opierať školský podporný tím (napr. pri ťažkostiach v správaní, učení)
– ako postupovať pri nástupe žiakov odídencov do prvého ročníka základnej školy
– na čo myslieť pri výbere strednej školy pre žiakov odídencov
Termín: 2. máj 2023 13.30-16.00 (2 hodiny prezentácia, 30min diskusia)
Lektorka: Eva Krupová školská psychologička, psychologička so skúsenosťami s prácou s deťmi cudzincov
Link na prihlasovanie: https://events.teams.microsoft.com/event/06ff3a4e-a352-4f09-80db-3e9c985c0cde@d366dcdd-01b5-41d8-9910-7bd298f2e3dc
- WEBINÁR pre stredné školy: Úloha školských podporných tímov (ŠPT) na strednej škole pri adaptácii žiakov z Ukrajiny
Webinár je zameraný na úlohu školských podporných tímov pri podpore inkluzívneho prostredia na strednej škole pri začleňovaní žiakov/cudzincov. Počas webinára sa zameriame na porozumenie ťažkostí, ktoré prináša pre deti odídencov z Ukrajiny ich životná situácia – strata domova, traumatizujúce zážitky, náročnosť adaptácie v cudzej krajine, jazyková bariéra. Členovia školských podporných tímov získajú praktické tipy na zlepšenie zručností a komunikácie pedagógov, študentov, ktorí sa do školy začleňujú, ako aj ich rovesníkov a rodičov. Oboznámia sa s trauma informovaným prístupom, so špecifikami situácie študentov z Ukrajiny a to novoprichádzajúcich aj tých, ktorí sú na Slovensku už dlhšie. Budeme sa tiež zaoberať kompetenciami školského podporného tímu a postupmi pri prípadnej diagnostike ťažkostí žiakov odídencov k Ukrajiny v strednej škole a to aj s ohľadom na rozdielnosti v školskej dochádzke v obidvoch krajinách.
Na webinári sa budeme venovať nasledujúcim témam:
- čo napomáha a čo zhoršuje situáciu pri adaptácii žiakov odídencov alebo cudzincov na strednej škole
- aké opatrenia okrem jazykových kurzov a úpravy hodnotenia sú nápomocné
- aké sú špecifiká adaptácie študentov na strednej škole, prečo môže byť adaptácia niekedy ťažšia ako u žiakov na ZŠ, možné príčiny a možnosti pomoci
- ako scitlivovať pedagógov a triedne kolektívy na prijatie žiakov odídencov v triede
- ako reagovať v konkrétnych situáciách ktoré vznikajú pri adaptácii študentov na nové prostredie
- ako poskytnúť podporu v poradenstve, aj pri jazykovej bariére.
- aké kroky môže podniknúť školský podporný tím alebo výchovný poradca, a ktoré opatrenia sú v kompetencii pedagógov
- trauma – informovaný prístup v prístupe k študentom na strednej škole
- na čo myslieť pri komunikácii s rodičmi žiakov odídencov, čo napomáha spolupráci s rodičmi/zákonnými zástupcami
- kedy odoslať žiakov na odborné vyšetrenia (CPP, pedopsychiater )
- o čo sa môže pri orientačnej diagnostike opierať školský podporný tím (napr. pri emocionálnych ťažkostiach, ťažkostiach v správaní, učení a pod.),
Termín: 16. máj 2023 13.00-15.30 (2 hodiny prezentácia, 30min diskusia)
Lektorka: Eva Krupová školská psychologička, psychologička so skúsenosťami s prácou s deťmi cudzincov
Link na prihlasovanie: https://events.teams.microsoft.com/event/698d0d6c-bfac-4ca8-b5f2-3b7a7f99340b@d366dcdd-01b5-41d8-9910-7bd298f2e3dc
- WEBINÁR pre Centrá poradenstva a prevencie: Možnosti podpory zo strany odborných zamestnancov v centrách poradenstva a prevencie (CPP) pri adaptácii žiakov z Ukrajiny
Po roku od začiatkov zaraďovania žiakov z Ukrajiny sa školy začínajú častejšie obracať na odbornú pomoc CPP pri ťažkostiach v správaní a v učení detí odídencov, v poradenstve pre žiakov ale aj rodičom, preto sa na webinári budeme zaoberať tým, ako môžu odborní zamestnanci poskytnúť efektívnu podporu pri tvorbe bezpečného prostredia a klímy v triedach na šklách ktoré začleňujú deti cudzincov. Podpora zo strany CPP sa môže líšiť v závislosti od toho, či na danej škole pôsobí alebo nepôsobí školský podporný tím. Dozviete sa tiež, čo napomáha v poradenstve žiakov odídencov, ako môže CPP napomôcť k lepšej adaptácii žiakov odídencov, zvládaniu ťažkostí v učení a správaní s ohľadom na prípadnú jazykovú bariéru a trauma informovaný prístup vo vzdelávaní a poradenstve.
Na webinári sa budeme venovať nasledujúcim témam:
– čo napomáha v poradenstve žiakov odídencov, ako môže CPP napomôcť k lepšej adaptácii žiakov odídencov, zvládaniu ťažkostí v učení a správaní
– porozumenie dôvodom, prečo sa niektoré deti odídencov adaptujú ťažšie
– trauma informovaný prístup a poradenstvo pri jazykovej bariére
– ako scitlivovať pedagogických zamestnancov a školské podporné tímy a podporiť budovanie bezpečia a pozitívnej klímy v triede
– aké diagnostické nástroje môžu odborní zamestnanci CPP používať v diagnostike
– o čo sa môžu v diagnostike oprieť, ak na Slovensku nemáme štandardizované testy pre deti cudzincov
– možnosti a limity diagnostiky ťažkostí v správaní, v učení, v emocionálnych ťažkostiach, v kariérovom poradenstve, v školskej pripravenosti a pod.
Termín: 9. máj 2023 9.00-11.30 (2 hodiny prezentácia, 30min diskusia)
Lektorka: Eva Krupová školská psychologička, psychologička so skúsenosťami s prácou s deťmi cudzincov
Link na prihlásenie: https://events.teams.microsoft.com/event/67fa3066-ccd0-4f79-9f7a-5f09ec058b9b@d366dcdd-01b5-41d8-9910-7bd298f2e3dc
MATURITA Z FYZIKY – Metodická príručka pre učiteľa na prípravu maturitnej skúšky z fyziky
Národný inštitút vzdelávania a mládeže ponúka metodickú príručku maturita z fyziky, ktorá voľne nadväzuje na metodickú príručku Maturita z biológie. Určená je prioritne učiteľom pripravujúcim maturitnú skúšku z fyziky a školským koordinátorom maturitnej skúšky. Publikácia sumarizuje všetky aktuálne podklady potrebné k maturitnej skúške (s platnosťou od septembra 2022), začínajúc legislatívou, cez podrobnosti o spôsobe konania maturitnej skúšky aj s množstvom ukážok úloh maturitných zadaní vyhovujúcich Cieľovým požiadavkám na vedomosti a zručnosti maturanta z fyziky.
Metodická príručka Maturita z fyziky je dostupná na uvedených linkoch:
https://www.statpedu.sk/sk/publikacna-cinnost/publikacie/
https://new.nivam.sk/ucitelia/publikacie/
Dohoda o vedeckej a didaktickej spolupráci medzi Národným inštitútom vzdelávania a mládeže a Inštitútom Ivana Ziazuna pre pedagogické vzdelávanie a vzdelávanie dospelých Národnej akadémie pedagogických vied Ukrajiny
Národný inštitút vzdelávania a mládeže a Inštitút Ivana Ziaziuna pre pedagogické vzdelávanie a vzdelávanie dospelých Národnej akadémie pedagogických vied Ukrajiny uzavreli bilaterálnu dohodu, ktorej cieľom je vzájomná vedecko-výskumná činnosť, výmena akademických pracovníkov, študentov.
Okrem toho výmena skúseností v oblasti vzdelávania v rámci dlhodobých vzťahov a vzájomného partnerstva.
Cieľom spolupráce budú body v nasledujúcich oblastiach:
– navrhovanie a realizácia spoločného
výskumu;
– výmena výskumných pracovníkov
s cieľom realizovať prednášky a výskum;
– výmena pracovníkov, doktorandov
s cieľom realizovať vedecké výskumy,
konzultácie, účasť na vedeckých
podujatiach;
– výmena informácií a vedeckých
publikácií, vedeckého výskumu a vedeckých nástrojov.
Dohodu o vedeckej a didaktickej spolupráci podpísal prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD., generálny riaditeľ NIVaM a prof. Larysa Lukianova, riaditeľka Inštitútu Ivana Ziazuna pre pedagogické vzdelávanie a vzdelávanie dospelých Národnej akadémie pedagogických vied Ukrajiny.
Celé znenie Dohody o vedeckej a didaktickej spolupráci si môžete prečítať TU.
Mladý Digitálny Európan 2023
Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže a Prešovskou univerzitou v Prešove organizuje vedomostnú súťaž pod názvom „Mladý Digitálny Európan 2023„.
Súťaž je určená študentom druhých a tretích ročníkov gymnázií a stredných odborných škôl z celého Slovenska, resp. ekvivalentných ročníkov 8-ročných gymnázií.
Mladý Digitálny Európan (ďalej „MDE“) nadväzuje na tradičnú a mimoriadne obľúbenú vedomostnú súťaž Mladý Európan, ktorá sa už po štrnásty krát organizuje prezenčnou formou na Slovensku. Výhodou MDE je možnosť zapojenia oveľa väčšieho počtu študentov a stredných škôl v porovnaní s prezenčnou formou súťaže Mladý Európan. Zároveň MDE ponúka modernú, atraktívnu elektronickú formu súťaženia.
Súťaž MDE 2023 sa uskutoční v dvoch kolách.
Prvé, tzv. školské kolo, bude prebiehať na školách 10. mája 2023 (streda) v dopoludňajších hodinách (presný harmonogram zašleme školám, ktoré sa prihlásia do súťaže).
Na vyplnenie testu školského kola MDE 2023 budú mať žiaci 45 minút. Úlohy v teste budú zamerané na históriu a súčasnosť EÚ. Test je pripravený iba v slovenskom variante. Do testovania sa však môžu po zohľadnení tejto skutočnosti zapojiť aj žiaci škôl s vyučovacím jazykom maďarským.
Súťaž sa realizuje formou elektronického formulára, preto je potrebné, aby všetci žiaci mali v danom čase k dispozícii PC, notebooky, prípadne iné zariadenia s prístupom na internet.
Najúspešnejší žiaci (umiestnení na 1. – 10. mieste) zo školského kola postúpia do národného kola, ktoré sa uskutoční dňa 15. júna 2023 na pôde Prešovskej univerzity. Súčasťou národného kola bude aj sprievodný program v dňoch 14. – 15. júna 2023, ktorý pre účastníkov pripravili organizátori súťaže. Pre najúspešnejších riešiteľov sú pripravené atraktívne ceny. Pre pozvaných účastníkov národného kola a ich pedagogický sprievod bude zabezpečené ubytovanie, strava a budú preplatené cestovné výdavky.
Školy sa môžu do súťaže prihlásiť vyplnením dotazníka https://bit.ly/3zRTuTn v termíne od 19. apríla do 28. apríla 2023 (do 16:00).
Pri príprave na súťaž odporúčame tieto študijné materiály:
- https://op.europa.eu/sk/publication-detail/-/publication/0e6a257b-56b8-11ea-aece-01aa75ed71a1
- https://op.europa.eu/sk/publication-detail/-/publication/8deaa14f-7b69-11ed-9887-01aa75ed71a1
- https://op.europa.eu/sk/publication-detail/-/publication/c47b2296-b71a-11ed-8912-01aa75ed71a1
- https://op.europa.eu/webpub/com/eu-in-12-lessons/sk/
V prípade otázok nás neváhajte kontaktovať telefonicky na tel. č: 02/68 26 01 05 alebo e-mailom: e-testovanie@nucem.sk.
Vyzývame všetky školy, aby zapojili svojich žiakov do tejto súťaže!
Zdroj ilustračnej fotky: www.minedu.sk
Memorandum o spolupráci medzi NIVaM a AIVD
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) a Asociácia inštitúcií vzdelávania dospelých v Slovenskej republike, podpísali na spoločnom stretnutí, dňa 18.4.2023 Memorandum o spolupráci.
AIVD je občianske združenie, ktorého poslaním je združovať inštitúcie, ktoré sa zaoberajú vzdelávaním dospelých, presadzovať ich spoločné záujmy, ciele a potreby. AIVD koncentruje profesionálne kapacity na riešenie koncepcií v oblasti celoživotného vzdelávania a spolupracuje so štátnymi inštitúciami a s ďalšími subjektmi pri príprave a zavádzaní legislatívnych a iných opatrení v tejto oblasti od roku 1991. S cieľom popularizovať vzdelávanie dospelých a zabezpečiť výmenu a šírenie skúseností a odborných informácií organizuje Týždeň celoživotného učenia na Slovensku.
NIVaM je príspevková organizácia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. NIVaM realizuje činnosti ako napríklad vzdelávanie a poradenstvo pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom, metodické usmerňovanie škôl a školských zariadení, aplikovaný pedagogický výskum, organizovanie predmetových olympiád a súťaží, externé testovanie na školách, neformálne vzdelávanie mládeže či správa knižničného fondu.
Predmetom Memoranda je:
– úprava všeobecného rámca spolupráce v oblasti celoživotného vzdelávania medzi účastníkmi memoranda.
– je vzájomná pomoc a spolupráca pri realizovaní úloh, ktoré vyplývajú z náplne činnosti zmluvných strán, najmä v oblasti vzdelávania dospelých a vzájomnej propagácie.
Cieľom Memoranda je:
– vytvoriť rámec dlhodobej spolupráce účastníkov memoranda pri zabezpečovaní podmienok rozvoja celoživotného vzdelávania v podmienkach Slovenskej republiky.
– zabezpečiť všestranne kvalifikovanejšie, efektívnejšie a rýchlejšie plnenie úloh zmluvných strán v stanovených oblastiach.
– realizovať obojstranne výhodnú spoluprácu medzi zmluvnými stranami a zabezpečiť ďalší rozvoj ich vzájomných partnerských vzťahov.
Celé znenie Memoranda o spolupráci je dostupné k nahliadnutiu TU.
Vzdelávacie programy a podujatia k téme inklúzia
Národný inštitút vzdelávania a mládeže realizuje viaceré vzdelávacie programy a podujatia venujúce sa téme inklúzie vo vzdelávaní. Prehľadný zoznam tejto ponuky nájdete na tomto odkaze: Ponuka NIVaM k téme inklúzia
Jednotlivé programy sú dostupné aj cez náš informačný systém, kde sa môžete prihlásiť na vybrané vzdelávanie alebo odborné podujatie.
Pozvánka na webinár: Adaptačný pobyt z pohľadu legislatívy
V týchto dňoch Národný inštitút vzdelávania a mládeže rozširuje aktivity v rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní v spolupráci s UNICEF o odborné podujatia pre ranú starostlivosť a predprimárne vzdelávanie. V súvislosti so zápismi do materských škôl Vás pozývame na v poradí už druhý webinár k téme prijímania detí cudzincov do predprimárneho vzdelávania v termíne 24. apríla 2024 od 14:00 h.
Obsah webinára: Podujatie bude zamerané na priblíženie adaptačného a diagnostického pobytu dieťaťa v materskej škole z hľadiska platného právneho stavu do prostredia MŠ s dôrazom na s individuálne osobitosti detí.
Lektorka: PhDr. Viera Hajdúková, PhD.
Prihlasovanie je možné prostredníctvom: https://mpc-edu.sk/sk/edu/group/4440?tab=1
Zdroj fotografie: www.canva.com
Možnosti podpory študentov z Ukrajiny pri prijímacích skúškach na stredné školy
Minulý týždeň sa Národný inštitút vzdelávania a mládeže na podnet regionálnych metodikov obrátil na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR s otázkou na možnosť prekladu zadaní úloh na prijímacích skúškach na stredné školy. Uvádzame celé znenie odpovede z MŠVVaŠ SR.
„V súvislosti s možnosťou prekladu zadania do ukrajinského jazyka pri prijímacej skúške na stredné školy pre školský rok 2023/2024 pre odídencov z Ukrajiny zasielame nasledovne.
Podľa § 64 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov „Predmety, z ktorých pozostáva prijímacie konanie na prijímacích skúškach, a učebné odbory a študijné odbory, v ktorých sa vyžaduje zdravotná spôsobilosť, určí ministerstvo školstva a ministerstvo zdravotníctva s prihliadnutím na návrhy riaditeľov stredných škôl tak, aby boli pre jednotlivé odbory vzdelávania rovnaké; zverejnia ich do 15. októbra školského roka, ktorý predchádza školskému roku, v ktorom sa uskutočňuje prijímacie konanie.“.
To znamená, že Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky určuje predmety, z ktorých pozostáva prijímacie konanie na prijímacích skúškach a zverejňuje ich do 15. októbra školského roka, ktorý predchádza školskému roku, v ktorom sa uskutočňuje prijímacie konanie (viď. https://www.minedu.sk/data/att/24635.pdf), pričom ide „len“ o určenie predmetov, nie aj o určenie jazyka, v ktorom sa prijímacia skúška má uskutočniť. Určenie konkrétneho obsahu prijímacej skúšky je vecou príslušnej školy.
V kontexte ustanovenia § 65 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. nič nebráni tomu, aby riaditeľ strednej školy po prerokovaní v pedagogickej rade školy povolil pri profilových predmetoch možnosť prekladu do ukrajinského jazyka.“
V rámci projektu Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní, realizovaného s podporou UNICEF, NIVaM disponuje zmluvnými tlmočníkmi/prekladateľmi. Ponúkame riaditeľom škôl možnosť využiť sprostredkovanie prekladateľských služieb prostredníctvom našich regionálnych metodikov. Kontakty na regionálnych metodikov v každom kraji nájdete na tomto linku: Podpora odídencov z Ukrajiny vo vzdelávaní – Národný inštitút vzdelávania a mládeže (nivam.sk)
Zdroj ilustračnej fotky: www.minedu.sk
V apríli sa viac ako 160 vybraných slovenských škôl zapojí do medzinárodnej štúdie o digitálnej a informačnej gramotnosti – ICILS
V termíne od 17. apríla do 28. apríla 2023 sa na vybraných školách uskutoční testovanie počítačovej a informačnej gramotnosti žiakov ôsmeho ročníka základných škôl, špeciálnych základných škôl a tretieho ročníka 8-ročných gymnázií v rámci realizácie hlavného testovania medzinárodnej štúdie ICILS 2023.
Cieľom štúdie ICILS je skúmať spôsoby, akými mladí ľudia v rôznych krajinách rozvíjajú svoju počítačovú a informačnú gramotnosť na podporu svojej schopnosti fungovať v digitálnej dobe. Sleduje sa schopnosť používať počítače na skúmanie, vytváranie a komunikáciu za účelom efektívne využívať techniku a informácie doma, v škole, na pracovisku a v spoločnosti, overuje sa tiež schopnosť prepojiť technickú spôsobilosť a intelektuálne schopnosti na dosiahnutie komunikačného zámeru.
ICILS sleduje výsledky vzdelávania vo vzťahu k predpísanému obsahu vzdelávania avšak popri monitorovaní žiackych výkonov venuje pozornosť aj postojom žiakov a aj podmienkam ich domáceho a školského prostredia. Tiež zbiera dáta o používaní počítačov a iných digitálnych médií žiakmi a ich postojoch týkajúcich sa používania počítačov a iných digitálnych nástrojov. Na zozbieranie týchto údajov slúžia 4 druhy elektronických dotazníkov: dotazník pre žiaka, dotazník pre učiteľa, dotazník pre školu (určený riaditeľovi školy) a dotazník pre digitálneho koordinátora školy.
Testovanie sa uskutočňuje pod záštitou Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania (IEA – International Association for the Evaluation of Educational Achievement), pravidelne v päťročných cykloch. Národným koordinačným centrom štúdie ICILS na Slovensku je Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM).
Do štúdie ICILS 2023 sa na Slovensku zapojí približne 3 300 žiakov, viac ako 2400 učiteľov a 166 riaditeľov vybraných základných škôl.
Vzorka škôl je vybraná medzinárodným centrom štúdie – IEA Hamburg. Výber vzorky sa uskutočňuje na základe dvojstupňového stratifikovaného výberu, kde sa v prvom kroku vyberajú školy a v druhom kroku sa vyberajú celé triedy v rámci týchto škôl.
Prvé výsledky Slovenska v medzinárodnom porovnaní by mali byť dostupné v novembri 2024. Celkovo sa do ICILS 2023 zapojí viac ako 30 krajín celého sveta.
Pracovisko NIVAM Karloveská bude z technických príčin od 13. apríla 2023 zatvorené
Z technických príčin bude naše pracovisko v Bratislave na Karloveskej 64 od 13. apríla zatvorené.
Platí to pre všetky priestory, vrátane plavárne a sauny.
Za pochopenie ďakujeme a ospravedlňujeme sa za vzniknuté nepríjemnosti. O opätovnom otvorení vás budeme včas informovať na našich stránkach.
PRACOVNÁ CESTA MLÁDEŽNÍCKEHO DELEGÁTA DO MAĎARSKA
Prelom marca a apríla patril v Michalovom programe pracovnej ceste k našim susedom na juhu. Vo štvrtok 30.3.2023 ráno cestoval z Bratislavy do Győru, kde sa na pozvanie Euroatlantického centra zúčastnil na konferencii Mobilising Visegrad 4 Youth, ktorá sa konala 30.3.2023 – 2.4.2023. Počas jeho účasti mal možnosť osobne sa stretnúť s Mládežníckou delegátkou Maďarska pri OSN, Csenge.
Michal započal deň panelovou debatou s expertmi na zahraničnú politiku, ktorí hodnotili vzťahy V4 s východnými mocnosťami, predovšetkým s Čínou. Po ďalšom programe zameranom na modelové situácie a ich riešenie pokračoval workshopom zameraným na identitu mladých ľudí v našom regióne, ktorý spoluviedol. Michal zdôrazňoval, že mnohí mladí ľudia na Slovensku cítia okrem slovenskej identity aj tú európsku. Celkovo bola debata veľmi zaujímavá a ukazovala aj rozdielnosť názorov v téme stredoeurópskej identity, či je prítomná a či je vhodné ju budovať. Večer program pokračoval panelovou diskusiou o budúcnosti V4 a aj o tom, akú rolu v tom hrajú mladí ľudia. Napriek politickému nesúladu členských krajín V4 vo viacerých oblastiach sa stále ponúkajú možnosti spolupracovať na úrovni kultúry a vzdelania a práve o týchto sektoroch sa rozprúdila prínosná diskusia.
Jedným z vrcholov programu bola na druhý deň doobeda panelová debata veľvyslancov Slovenska, ČR a Poľska v Maďarsku spolu so zástupkyňou maďarského Ministerstva zahraničia. Jedným z dôležitých bodov, ktoré na debate zazneli, bol od Veľvyslanca SR v Maďarsku p. Hamžíka, ktorý zdôraznil, že V4 nemôže nahradiť európsku integráciu, ktorá je pre nás prioritou – môže ju však prípadne vhodne doplniť. Michal po nej pokračoval pracovným obedom s maďarskou delegátkou, kde dohadovali ďalšiu spoluprácu, napríklad v oblasti mediálneho výstupu delegátov pri príležitosti Svetového dňa zdravia.
Z Győru Michal smeroval priamo do Budapešti, kde spolu s partnermi z Maďarska, Belgicka a Česka počas víkendu pripravovali mládežnícku výmenu pre delegátov pri OSN a EÚ, ktorá sa bude konať na konci tohto leta. Bude to naozaj unikátny projekt, ktorý prinesie na jedno miesto množstvo lídrov budúcnosti z celej Európy. V prvý deň tohto prípravného stretnutia účastníci cestovali do Veszprému a k jazeru Balaton, kde kontrolovali možné miesta konania výmeny. Po návrate do Budapešti na druhý deň pokračovali celodennými meetingami, kedy vymýšľali logistiku a program výmeny. Dôležitou časťou bolo aj sondovanie možností expertov, ktorých by organizátori na výmenu mohli poslať.
Prípravná komisia vrátane Michala odviedla výbornú prácu a dúfame, že pripravila event, ktorý bude prelomovým v budúcej spolupráci nielen mládežníckych delegátov pri OSN, ale aj pri Európskom dialógu s mládežou či European Youth Forum.
< Novšie články1…891112…23Staršie články >