NIVAM predstavuje publikácie s konkrétnymi aktivitami, ktoré školám pomôžu v budovaní psychickej a fyzickej pohody žiakov
Publikované 19.10.2022
Národný inštitút vzdelávania a mládeže zverejňuje online publikácie „Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja“ a „Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie“. Vznikli v súvislosti s webinármi (uskutočnenými v apríli a máji 2022) pod názvom PREVENCIA PROSTREDNÍCTVOM ROZVÍJANIA OSOBNOSTNÝCH A KOMUNIKAČNÝCH ZRUČNOSTÍ ŽIAKOV.
Webináre a sprievodné texty boli a sú určené predovšetkým pre pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú preventívne aktivity v prostredí školy s cieľom rozšíriť ich odborné kompetencie.
Materiály vo forme dvoch odborno-metodických textov s konkrétnymi aktivitami sú orientované predovšetkým na posilňovanie a rozvíjanie osobnostných faktorov, ktoré môžu prispieť k celkovej odolnosti voči rizikám, zvyšovaniu kvality života, psychickej a fyzickej pohode (angl. well-being) žiakov a žiačok.
Vo formáte PDF nájdete publikácie na týchto odkazoch:
⇒ Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja
⇒ Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie
Rozvoj sociálnych a vzťahových kompetencií
V prvom texte „Psychologické princípy prevencie a osobnostno-sociálneho rozvoja“ sú obsiahnuté odborné informácie a aktivity orientované na rozvíjanie sociálnych a vzťahových kompetencií, zdravého sebavedomia a sebaobrazu, prácu s emóciami, empatiu, či kritické myslenie.
Ide o prenositeľné životné zručnosti žiakov a žiačok, ktoré súčasne môžu byť ochranným faktorom proti rôznorodým sociálnym, zdravotným rizikám a rizikách spoločensky nežiaducich, či až patologických javov (kam patrí i extrémizmus, či nenávistné vnímanie inakosti).
Ako tvoriť preventívne aktivity
Druhý odborno-metodický text „Tvorba preventívneho programu, etické aspekty a psychologické bezpečie“ ponúka návod, ako postupovať pri navrhovaní preventívnych aktivít a programov tak, aby boli zabezpečené kľúčové faktory, ktorými sú etické zázemie aktivít/programu, budovanie dôvery a psychologického bezpečia skupiny, ktoré patria k základným predpokladom kvalitnej prevencie.
Praktické aktivity sú zamerané na primárnu prevenciu v oblasti šikanovania, kyberšikanovania, sextingu či groomingu. Sú vnímané optikou bezpečia, súkromia, dôvery a kritického zhodnotenia situácií.
Lektorkou webinárov a autorkou textov je doc. Mgr. Lenka Sokolová, PhD.
Ak by ste mali záujem o bližšie informácie, môžete sa obrátiť na našu kolegyňu PhDr. Ľubicu Bizíkovú lubica.bizikova@statpedu.sk
Zdielať tento článok
Publikované 19.10.2022